Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Når du skal ha på gel seal så skal det være så lite att det nesten ikke syns, men over hele flate på en av delene bare . Vær gjerrig.

 

Fant tilbake noen gamle bilder der jeg nettopp har delt blokka.

Der kan en se hvordan det har blitt lagt på pakning forige gang.

 

p1150875.jpg

 

p1150878.jpg

 

p1150879.jpg

 

 

Er det riktig "mønster" å legge pakningen på?

Rundt alle "hullene" samt å lage en sammenhengende "vegg" helt rundt.

 

Er litt u-sikker på den prosessen. Skal bli fint å få det unnagjort.

Og helst på riktig måte da. :wink:

Link to post

Jeg syns også det var litt mye.

Skal prøve å ikke legge det nærme innerkanten.

 

Men vil du si at det er riktig "mønster" på pakningen her?

At den er lagt rundt alt mulig samt en søm som går rundt helt ytterst.

 

Og er det greiest å legge det på lokket?

Det ser ut som det er det som er blitt gjort da.

Link to post

p3181017_mod.jpg

Ville lagt ei tynn stripe ( ca 1 > 2 mm ) der jeg har lagt på den grønne streken, ville prøvd å holde meg ca 5mm ifra kanten der det var mulig....

Kjenner ikke Yamaha i det hele tatt så den blå streken er der i tilfelle dette er kjøle kanaler.... er det bare "tomme" hull kan du droppe den runden ....

 

Er viktig at det er en uavbrutt linje rundt over alt, du må tenke på hva som ønskes oppnådd med denne tettingen...( hindre lekkasje imellom sylindre og ut i "friluft" )...

 

Ville kanskje også lagt en runde rundt på alle bære/ramme lagre også.... ikke så mye for å tette men mere for å gi dem litt extra press...

 

 

Utifra de gamle bildene dine vil jeg også si at det har vært brukt for mye ... en kan tydelig se at halvdelene IKKE har blitt presset riktig sammen.

 

Er YTTERST viktig at tettings massen IKKE bygger noe, vil isåfall ikke gi nok press på bærelagre... noe som kan gi dem en urund fasong...

En annen viktig ting å tenke på er i hvilken rekkefølge du skal dra til boltene, er sikkert nøye beskrevet i manualen ?

 

 

 

Arne Kjetil

Edited by Droll
Link to post

Du er helt RÅ droll! :cheers:

Vet det tar tid å komponere slike innlegg som du lager. Setter veldig stor pris på at du gjør det. :yesnod:

 

 

Ville kanskje også lagt en runde rundt på alle bære/ramme lagre også.... ikke så mye for å tette men mere for å gi dem litt extra press...

 

 

Når det gjelder bære/ramme lager. Er det de som sitter i hver sin ende av veiva samt de to i midten?

 

Det er jo ett i det øvre simmerring huset

 

full_06406p344.jpg

 

full_06406p346.jpg

 

 

Og ett nederst

 

full_06406p333.jpg

 

 

Og så er det de i midten da

 

Er det de du mener?

Link to post

Enig med Droll på bildet, men ta med rundt hullene , som er ved siden av bærelagerne ved den grønne streken.

 

Enig att Droll er flink som tar seg tid til å lage og redigere bilder.

 

Det er meningen att pakkningen ikke skal bygge noe som helst, kun ligge i porer og andre ujevnheter som er i aluminiumen. ved for mye så blir ikke spennet på lagerbukker riktig og kan begynne og flekse eller arbeide seg rom i aluminiums leiet.

Bernt

Link to post

Så da blir det noe sånn som dette?

 

bl.jpg

 

Det du sa Bernt rundt hullene er med rødt.

 

Det du sa Droll har jeg prøvd meg med lilla.

 

Stemmer det som jeg har tegnt inn?

Link to post

Hjemme igjen :flag:

 

Da har jeg fått testet begge termostatene.

 

p3221018.jpg

 

 

Hang de i en tråd ned i ei gryte med vann, sammen med et steke termometer.

Startet så å varme opp vannet. Begge begynte sakte å åpne rundt 50°C

Link to post
p3181017_mod.jpg

 

Kjenner ikke Yamaha i det hele tatt så den blå streken er der i tilfelle dette er kjøle kanaler.... er det bare "tomme" hull kan du droppe den runden ....

 

Skal til å legge på pakningen nå. Har sjekket, og der den blå streken går er det bare tomme, grunne hull.

Da dropper jeg den.

 

Jeg ønsker meg selv lykke til! :wink::sweat:

Link to post

Dagens økt:

 

Begynte med å montere på det øvre simmeringhuset. Der er simmerringen og de to pakningene rundt skiftet. Og selvfølgelig lageret inni.

Det hadde et merke som skulle stemme over ens med et merke i blokka. Dette for å få skruehullene "laina" opp.

 

p3221023.jpg

 

p3221020.jpg

 

p3221022.jpg

 

 

Prøvde så å legge på lokket for å se om det gikk greit. Det gjorde det. Ikke noe motstand når jeg la det på.

 

p3221027.jpg

 

p3221024.jpg

 

 

Så er det den pakningen da. Det ante meg at det skulle bli en vanskelig jobb, og det syns jeg det var.

Her er blokka før jeg la noe på.

 

p3221029.jpg

 

 

Og her har jeg lagt på pakning på den ene siden.

Den ble nok noe bredere en anbefalt.

Det skyldes at det minste hullet jeg klarte å kutte av tuten ble slik.

De bla ca 2,5-3mm brede.

 

p3221030.jpg

 

 

Gikk over plasser der det ikke var gjevnt over med pakning og fikset det.

Her er en plass før jeg har gjort det.

 

p3221031.jpg

 

 

Men det kan jeg si.

Å arbeide med den pakningen var noe kladd!

Vanskelig å få ut av tuba og vanskelig å få til å ligge riktig.

Men jeg godtok det resultatet jeg endte opp med.

 

Her har jeg tatt andre siden.

Som du ser Bernt tok jeg ikke noe rundt bolthullene, sån som jeg tegnet inn, men tok heller en tur "innom".

 

p3221034.jpg

 

 

Så da la jeg på lokket og strammet boltene i riktig rekkefølge og riktig moment.

 

p3221038.jpg

 

 

Tok et par bilder av innsiden. Her ser dere en rød strek. Det er pakning til overs.

 

p3221039.jpg

 

p3221041.jpg

 

 

Men den størkner vel? Og det som en gang måtte falle inn går vel bare gjenom systemet eller blir brent opp?

 

 

Det var det for i dag. Jeg nærmer meg skritt for skritt. Av og til babyskritt, men jeg forhaster meg ikke. :flag:

 

Kom gjerne med komentarer. :wflag:

Link to post

Skal jeg være litt etterpå klok så kunne jeg sikkert gjort det lettere for meg selv hadde jeg varmet opp tuba med pakning først.

Da hadde den sikkert komt lettere ut og heftet bedre.

 

Håper ikke det ble for mye pakning slik at det bygger.

 

Eller hva syns dere Bernt og Droll?

 

Må jeg ta det opp igjen og gjøre det på nytt?

Link to post

Det som er fint med gel silen er når du drar til boltene så tyter det som er for mye ut. og den herder under trykk. så det som tyter ut blir vasket bort av bensinen. bruk en file og tørk bort det du kommer til. :smiley:

Link to post

Det var bra. Da tar jeg det ikke opp igjen. :smiley:

 

Skal se om jeg kan komme til noe mer med fille eller lignende.

 

Jeg viste ikke at jeg skulle dra det ut.

Det høres fornuftig ut, men er ikke alltid jeg klarer å tenke klart når jeg fokuserer så mye.

 

Får ta det neste gang :flag:

Link to post

Skal til å montere topp-pakning og topper.

Men når jeg ser på pakningene og leser i manualen klarer jeg ikke finne ut hvilken side som skal inn på blokka og hvilken som skal vende ut på toppen..?

 

Pakningen er ikke merket med noen bokstaver eller tall som viser noe som helst. Men de er forskjellige på hver side.

 

Legger ved noen bilder som beskriver.

 

Her er den ene siden. Den har en "søm" med ekstra pakning som går rundt hele pakningen samt rundt bolt-hullene.

 

p3241048.jpg

 

 

Og her er den andre siden. Den er lik, men mangler "sømmen".

 

p3241049.jpg

 

 

Og her skal de på.

 

Blokka:

 

p3241052.jpg

 

 

Toppen:

 

p3241053.jpg

 

 

Siden det ikke står noe på pakningene eller i manualene er det kanskje samme hvilken side som skal hvor??

 

Da tror jeg at jeg legger den siden med "streken/sømmen" inn mot blokka og gjør det samme på begge sider.

 

Er det feil av meg å gjøre det slik??

Link to post
Se om det er lik høyde på metall ringen runt sylinderen på begge sider av pakningen.

 

Nå er de montert på. Med "sømmen" inn.

 

Ut i fra bildene jeg postet ser det ikke ut til å være mye forskjell på ringene.

Hvis noen er større må det i tilfellet være den siden med paknings sømmen.

Men da dreier det seg om veldig lite tror jeg.

 

Ringte til et par kamerater av meg som skrur og de sa at det burde være merket hvis det var noen riktig side inn.

Tok dermed sjansen.

Håper det er riktig...

 

Men den boken din ser veldig interessant ut.

 

Hvilken er det og hvor får jeg tak i den? :flag::wink:

Link to post

Dagens økt:

 

Satte boltene i det øvre simmerringhuset og strammet de til riktig.

Monterte på "lokket på toppen"(cylinder cover).

La på ny pakning tørt, uten "pakning på tube", og strammet boltene i riktig rekkefølge og riktig moment.

 

p3241045.jpg

 

 

Deretter vasket jeg over toppen og sylinderblokka en gang til med "bremse rens" før jeg la på ny topp pakning og monterte toppene.

Jeg byttet ikke ut de sink anodene som står i blokka. De som var der er nesten ikke slitt.

Skrudde til boltene, 14stk, i riktig rekkefølge og riktig moment i to omganger.

Pakningen ble selvfølgelig montert tørt.

 

p3241046.jpg

 

p3241056.jpg

 

p3241058.jpg

 

 

Så var turen komt til "head cover" pakningene og "head covers".

Jeg kan jo ikke de norske uttrykkene for disse delene så da blir det den engelske varianten. :wflag:

Disse ble også montert tørt.

Og bolter, 18stk, ble strammet til etter boka.

 

p3241060.jpg

 

p3241061.jpg

 

 

Deretter var turen komt til termostatene og huset de sitter i.

Disse pakningene skulle monteres med "pakning på tube" i tillegg. På begge sider av pakningen.

I dag husket jeg på å varme opp pakningen før jeg skulle klemme den ut av tuben. Da ble den mye enklere å håndtere.

Tørket av det som tøyt ut til overs med en fille.

 

p3241066.jpg

 

p3241062.jpg

 

p3241063.jpg

 

p3241065.jpg

 

 

Så da begynne dette virkelig å ligne en V-6er igjen.

 

p3241067.jpg

 

 

I morgen skal jeg sette på lokk og pakninger i forbindelse med eksosen.

 

 

Jeg har også tenkt å male/lakke opp motoren igjen med yamaha marine blå.

Her kunne jeg gjerne tenkt meg noen hint og vink til hvordan få det til greiest.

Jeg burde vel bruke etsende grunning her?

 

Har lite peiling når det kommer til lakking og for-arbeidet som trengs.

Kan noen gi meg noen hjelpende tips?

 

Det var dagens oppdatering. :sailing:

Link to post
Flott tråd. Hvordan fungerer Seloc Online. Kan du søke på all slags manualer, eller bare din egen motor?

 

Takk for det :flag:

 

Når det gjelder seloc online, iallefall den delen jeg bruker, så har jeg tillgang på seloc sine manualer.

De yamaha motorene jeg kan se på går fra 2hk til V6.

 

seloc.jpg

 

a.jpg

 

Det er nok andre funksjoner som ikke jeg bruker enda.

Se de forskjellige valgene øverst i skjermbildet.

De er litt utydelige.

Men det som står er: "Repairs" "Maintenanse" "Wiring" "Specs" "Parts" "Dealer Finder" "Forums" log out og help.

 

Kostet ikke all verdens og jeg har det fem til september 2012.

Det går an å abonnere på en høyere grad av seloc online også. Har ikke prøvd det.

Edited by Double Weber
Link to post
Jeg har også tenkt å male/lakke opp motoren igjen med yamaha marine blå.

Her kunne jeg gjerne tenkt meg noen hint og vink til hvordan få det til greiest.

Jeg burde vel bruke etsende grunning her?

 

Har lite peiling når det kommer til lakking og for-arbeidet som trengs.

Kan noen gi meg noen hjelpende tips?

 

Noen som har peiling på?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...