Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Når det gjelder trøbbelet med de dårlige gjengene i godset, så går det også an å gå til en dim større bolt, f.eks fra M6 til M7, og gjenge opp hullet.

Har sett andre også skriver om M7 gjenger, men er det noen som fører M7 skruer?

Link to post
og motoren er ikke bare nyovermalt men faktsik nyoverhalt :wink:
:yesnod: og i tillegg så har du dette dokumentert både i form av hva som er utført, hvordan på det meste og når.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Da får jeg vel dokumentere litt til :smiley:

 

Monterte på det nedre simmerring huset. De nye gjengene virket perfekt.

 

Kjøpte fire nye bolter (M6x20 A4) da de gamle var slitne. De nye er 5mm lengre en de gamle. Da får jeg tatt i bruk flere av gjengene i godset.

 

Brukte "Locktite 243" på boltene samt at jeg kledde den ene med gjengeteip. Dette forde det ble litt godt med plass i de nye gjengene. Med gjengeteipen satt det som det skulle.

 

p4031184.jpg

 

p4031185.jpg

 

p4031188.jpg

 

 

 

Jeg bare må vise den frem igjen. Klarer ikke å holde meg.

Se så fin den ble!! :flag::wink:

 

p4031190.jpg

 

p4031192.jpg

 

Ok. Nå holder det :wflag:

 

 

 

Da er snart turen kommet for å sette blokka tilbake på stammen. Men før jeg kan gjøre det må jeg rydde og gjøre rent her:

 

p4031193.jpg

 

 

Det er ikke noe jeg ser frem til...

Etter å ha hatt lekasje fra blokka gjenom autolube pumpen er det ganske mye gris baki.

Så her må jeg til med avfetting og vask.

 

p4031194.jpg

 

 

 

Akurat nå har jeg oppe alle slangene til "bleeding" systemet for å gjøre de rene.

Altså slangene til systemet som fører overflødig bensin/olje rundt om kring.

Her er noen av de.

 

p4031195.jpg

 

 

Har ikke fått gjort så fryktelig mye i dag, men det får så være.

 

Ha en god dag alle mann :seeya:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Da har jeg vært ute på hytta og hentet hjem powerliften min.

For tre år siden gikk jeg til innkjøp av en CMC PL65 hydraulisk lift.

Denne ble aldri montert av ymse årsaker.

 

p4041199.jpg

 

p4041201.jpg

 

Etter en prat med en på forumet her bestemte jeg meg for å ta den hjem og montere den. Kan like godt gjøre det nå som jeg har motoren av.

 

Jeg har alt jeg trenger, bryter, releer og kabler, men mangler et manometer for å se hvilken høyde den står i.

 

Når dette er montert må jeg etter hvert få meg en annen propell, lavere vanninntak og en måte å overvåke kjølevannet på.

 

Når det gjelder overvåkning av kjølevannet har jeg lest at det går an å skru ut en skrue i blokka og innstallere en nippel. Og på den kan jeg kople på feks en turbotrykksmåler eller et annet manometer som viser opp til 3bar. Og at trykket bør ligge på mellom 0,5 og 1,5bar når jeg kjører.

 

Dette er bare noe jeg har lest uten å undersøke noe nærmere.

 

Er det noen der ute som har erfaringer rundt lift, lavt vanninntak og overvåkning av det?

Kom gjerne med innspill. Er veldig interessert i hva andre mener eller har erfart. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

De to skruene rett bak termostat huset er rett ned i vannkanalenher kan du hente vanntrykk.

Er ikke sikker på hva de fleste gjør på så stor motor men på mindre så setter de på pikup på skroget med slange inn i en plate som erstater plast vannintaket.

Bernt

Link to post

Takk for svar Bernt :smiley:

Jeg lurte litt på hvor den/de skruene var, nå vet jeg det. :flag_bp:

 

Når det gjelder lavt vanninntak har jeg hørt om waterpickup og tenkt den tanken også.

Det er et forholdsvis enkel og rimelig løsning. Lett å få til.

 

Det er jo et rør eller lignende som blir montert bak båten ganske nærme bunnen.

Derfra går det slange opp, ut og ned til undervannshuset.

 

(jeg har lånt litt bilder fra "baatportalen.net" i denne forbindelse)

 

t_wp.jpg

 

t_water_peickup.jpg

 

t_16_1901328168.jpg

 

t_cimg6659.jpg

 

Her monterer de ikke slangen i det gamle vanninntaket men i "flush" hullet.

 

Jeg siterer "Ole" på baatportalen:

Waterpickup fungerer ved at vannet skyves oppover i røret, impelleren klarer ikke suge opp vannet så lang vei gjenom slange. Orginalhullene skal ikke tettes når man kjører waterpickup, da får man ikke kjøling på tomgang og ved liten fart..

 

 

Det andre alternativet på lavere vanninntak er litt mer kostbart i innkjøp og montasje.

Det er "Nosecone". Dette sveises fast og sparkles.

 

Legger ved et par bilder. Hentet fra "Bobs machine" og det nevnte forumet.

 

expoxy3.jpg

 

nosecone_bigfoot.jpg

 

13052008095.jpg

 

17052008135.jpg

 

Nosecone forhindre også propride og blowout.

 

 

Jeg må ha lavere vannintak, men har ikke bestemt meg ennå for hvilken løsning jeg skal gå for...

Noen meninger der ute :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Tror ikke nosecon hindrer propride for det oppstå gjerne når propellmuttern står i vannskorpa og da er ikke nosecone heller nedi vannet .

 

Ved heis er vel waterpickup det beste da har du jo vann heletiden , ved nosecon så mister du vannet ved tilting og heving.

 

Kjørte en gang en båt med 2*200 yamaha den ene motorn hadde bytta gearhus som mangla nosecon og den mista vannet mye tidligere en den med noescon.

Båten hadde heis og clever propeller.

 

Bernt

Link to post

Hørtes ut som en morsom tur :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hvis jeg jobber på prosjektet, så dokumenterer jeg. :flag_bp:

Så her kommer en liten oppdatering.

 

Startet med å montere alle slangene jeg tidligere hadde vasket.

Noen av de er litt spraglete av gammel lakk, men det gadd jeg ikke gjøre noe med. Må stoppe en plass hvis jeg en gang skal bli ferdig...

Monterte også på et par deler som ikke har fått samme fargebehandlig som resten.

 

p4071202.jpg

 

p4071203.jpg

 

p4071204.jpg

 

 

I morgen kommer forhåpentligvis delen fra "Boyesen". Det har gått tregt. Takket være påsken...

Demonterte derfor litt for å være klar til å sette den inn.

 

p4071205.jpg

 

p4071213.jpg

 

Det er den nest øverste som mangler en halvdel.

 

 

Deretter begynte jeg på vaskejobben oppi motorkassa. Det var ikke noe jeg hadde sett frem til, men det gikk forholdsvis greit. Når jeg bare kom i gang...

Relativt rent ble det også.

Sprayet på sitrusrens og tørket opp. Blåste med trykkluft til slutt.

Pusset også lett over pakningsflsten så den er klar.

Det ser noe rotete ut med alle kablene og delene som ligger der. Men det er et slags system i rotet. :wink:

 

p4071215.jpg

 

p4071216.jpg

 

 

 

Når jeg holdt på med dette tok jeg også opp "girstangen" for å gjøre den ren.

På den oppdaget jeg en nippel.

 

Skal jeg presse inn fett i den??

 

p4071207.jpg

 

p4071212.jpg

 

 

 

Ok. Det var det for i dag.

Ikke den mest interessante oppdateringen, men det må til. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Takk for fin tilbakemelding :smiley:

Det har vært en fin læreprosess.

Har fått mye mer ut av dette en først forventet. Ikke mye har gått galt, og det er jeg veldig glad for. Blir fort litt tyngre hvis mye skjærer seg.

 

Når den tid kommer, oppstart, så blir det bred videodekning :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Litt til

 

 

Dette må vel være der jeg kan skru ut en skrue og få tillgang til kjølevannet?

Viser til de med rød ring og pil.

 

p4081217paint.jpg

 

 

Var inne på "Navigare båt og fritid" i dag og bestilte en vanntrykkmåler med giver. Den kommer fra "Watski" sitt sortiment. Får bare håpe den giveren har gjenger som passer i blokka mi...

 

f65650232.jpg

 

 

Ellers så fikk jeg tak i en fettpresse. Presset inn fett i girstangen så det riktig tøyt etter. Fikk ut alt det gamle, nesten grå i fargen, fettet og erstattet det med nytt brunt.

 

p4081220.jpg

 

 

 

Så var egentlig planen å montere blokka til stammen igjen, men sånn gikk det ikke.

Jeg fant at jeg manglet en av de styre "pinnene" som skal sørge for at blokka havner på riktig plass på stammen.

Denne har vært der tidligere, men jeg må ha rotet den vekk. Lette på gulvet en stund, men jeg gav opp. Ringte Yamaha og jeg får den i morgen.

Her viser jeg den ene som jeg fremdeles har. Det skal være to. En på hver side.

 

p4081218.jpg

 

p4081219.jpg

 

 

 

Så da får jeg smøre meg med tolmodighet og vente til i morgen.

 

Merker at det begynner å nærme seg en slutt her. Snart skal det startes :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Når du skal smøre med fett er det viktig å bruke marinefett.

 

Det fettet som står i pressa har blitt brukt på min far sin båt, så tror/håper det er marine. Skal sjekke det i morgen. Hvis ikke det er, så presser jeg inn nytt. Takk for tipset :smiley:

 

Den delen kunne du laget av tangen på en vanlig rustfri skrue.

 

Jeg kunne nok lagd den, men får original vare i morgen. Skulle egentlig fått den i dag, men han hadde sett feil på delefilmen...

Det er en bedre følelse å ha det originalt. Nå har jeg holdt på med prosjektet så lenge at en dag ekstra gjør ingenting :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Det fettet som står i pressa har blitt brukt på min far sin båt, så tror/håper det er marine.

 

Regner med det ja. Er den merket EP-2, AP-2, API GL-2 eller lignende så er det sjøvannsbestandig og helt OK å bruke! Men sånn sett så er vel ikke dette under vann heller, så da spiller det i alle fall ingen rolle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

problemet er at det finnes en del fettyper som blir harde i slike miljøer.

Da blir det vanskelig å erstatte med nytt fett også...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
sommern kommer fort :flag:

 

Det merker jeg. Husker nesten ikke hvor kaldt det var i vinter nå. Dårlig korttids hukommelse :wink:

Med det fine vår været vi har hatt de siste dagene blir jeg påminnet at sommeren er "rett rundt hjørne". :flag:

 

Regner med det ja. Er den merket EP-2, AP-2, API GL-2 eller lignende så er det sjøvannsbestandig og helt OK å bruke!

 

Pratet med min far og han viste ikke hvilken type fett det er i pressa. Den fulgte med båten og han har ikke etterfylt den. Skal kikke etter merking. Hvis ikke jeg finner noe tror jeg at jeg tar ut det som er på og bruker noe jeg har liggende. Det vet jeg er marine. Er ikke mye arbeid og det blir "riktig".

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Høres fornuftig ut :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Eine kleine oppdatieren :wink:

 

I dag var dagen komt for å sette tilbake blokka på stammen. Fikk kjøpt den manglende styrepinnen, så da var alt klart.

Her er pakningen som skal sitte mellom blokka og stammen.

Det stod i manualen at det skulle ekstra pakning både under og over denne pakningen.

Men pakningen har allerede en hvit søm med ekstra pakning på begge sider. Iallefall store deler av den.

La derfor ekstra pakning kun der den hvite sømmen ikke var.

 

p4091222.jpg

 

p4091224.jpg

 

 

Da den var klar og lagt på plass var det tur for blokka. Fikk festet den til talja i taket og firt den på plass

 

p4091223.jpg

 

p4091225.jpg

 

p4091226.jpg

 

 

Etter å ha strammet til alle 10 boltene til riktig moment og med locktite påført, begynte jeg å montere de forskjellige tingene fra "rotet".

Kom da over den øverste bensinpumpen og fant noe som ikke var så veldig bra.

Ledningene som går inn på den ene siden er så slitt at de snart faller av.

 

p4091236.jpg

 

p4091228.jpg

 

p4091235.jpg

 

 

Disse delene som ledningene går inn i kan demonteres. Hadde derfor håpt å få kjøpt bare en sånn en, ikke hele pumpen.

 

p4091233.jpg

 

Er det noen der ute som vet om de går an å få tak i løse?

 

Hva brukes den pumpen til, og hvorfor er den så spesiell?

 

 

Jeg fortsatte å montere svinghjulet og alt som befinner seg under og nedenfor.

 

p4091241.jpg

 

p4091242.jpg

 

p4091244.jpg

 

p4091243.jpg

 

Nye thermoswitcher

p4091227.jpg

 

 

Etter å ha kommet så langt prøvde jeg å gire med "girstangen". Det viste seg å være vanskelig.

Tror jeg har satt staget i feil hakk før jeg senket det ned. Altså at girstangen ikke står i riktig posisjon i forhold til girkassen.

Når det ser ut som den står i revers er den egentlig i fri.

 

p4091240.jpg

 

Så da tenkte jeg at jeg enten skrur av girhuset og manuelt velger revers, eller løfter opp blokka og stiller på girstanga.

 

Hva tror dere er den enkleste måten?

 

 

I morgen skal jeg montere på "YMISen" her:

 

p4091245.jpg

 

 

 

Er generelt ikke noe fornøyd med hvordan ledninge nette er lagt opp på denne motoren. Virker litt hjemme snekra. Har lyst til å gjøre noe med det. Muligens kjøpe nytt.

Men det er så mye jeg har lyst på nytt, og lommeboka strekker ikke alltid til. Får ta det etter hvert.

 

 

Vel vel. Det var det for i dag.

Ha en god kveld :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...