Eystein Bjerke Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Noen erfaringer med denne?: Vindusvisker Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jeg har et par sånne. Innfestningen av bladet til armen er noe slarkete, og motoren bråker så det holder. Men virker, det gjør den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eystein Bjerke Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Hmm... De har jo en som er litt dyrere. Kanskje den er bedre? Men skal jo kanskje ikke være så kresen på det ;) Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jeg kjøpte lik vindusvisker på Biltema, men er ikke veldig fornøyd. Visker på for lite område og selve viskerne er tynne og ikke veldig bra til å fjerne vann med. Jeg har allerede hull til viskere i begge frontrutene og lurer på å montere manuelle viskere i begge hullene. Bruker jo viskerne mest til fjerne sjøsprøyt i ny og ne. Slipper også at viskermotoren sperrer utsikten gjennom frontruta, som jo ikke er alt for stor på en slik båt. http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10509043 På en større båt, ville jeg kjøpt vindusviskere av bedre kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Noen som har noen forslag til hva jeg ha rundt glasset i vinduene? De sitter ikke ordentlig og smeller i rammen ved store bølger. JEg føler det er litt uheldig, og tenker derfor å sette de på plass på nytt. Du kan dytte inn flaggline, slik hvit line som man får kjøpt i et utall tykkelser, også på Biltema (billig, og bra) Ev kan du tyte nedi silikon, som man får i blank, hvit, sort, brun etc. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
blaavass Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc). Og slik ser det ut under dashbordet: Redigert 1.September.2010 av blaavass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jeg vil forøvrig anbefale boken "Strøm ombord". Veldig praktisk rettet og med gode forklaringer. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147105 Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jeg går også og leker med tanken om å fjerne skummet i dobbeltbunnen. Tror egentlig ikke at det er så mye vann i skummet (siden båten oppnår høy fart), men dørken begynner å bli råtten og det hadde vært artig å få skroget noe stivere. På vår båt er det tredørk som er plastet fast i kantene mot skroget. Fremme ved førerplassen er dørken rimelig råtten, så jeg kan løfte den opp og kikke ned på skummet...virker tørt og fint. God lufting... Her er de beste trådene jeg har funnet. Batdilla har to veldig bra tråder der også Ingar kommer med mange gode svar på spørsmål: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/338-utbedring-dobbeltbunn-med-vann-selco-13/ https://baatplassen.no/i/index.php/topic/2926-dagbok-prosjekt-fjerne-skum-bygge-ny-dobbeltbunn/ Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Jeg kjøpte lik vindusvisker på Biltema, men er ikke veldig fornøyd. Visker på for lite område og selve viskerne er tynne og ikke veldig bra til å fjerne vann med. Jeg har allerede hull til viskere i begge frontrutene og lurer på å montere manuelle viskere i begge hullene. Bruker jo viskerne mest til fjerne sjøsprøyt i ny og ne. Slipper også at viskermotoren sperrer utsikten gjennom frontruta, som jo ikke er alt for stor på en slik båt. http://www.marinesho...px?q=p:10509043 På en større båt, ville jeg kjøpt vindusviskere av bedre kvalitet. Aha! Jeg hadde en slik manuell gjennom vinduet der du har dine nå, men jeg tok den ut da jeg ikke liker at den sto "midt i fleisen". Tenkte med isteden en med motor som jeg kan montere gjennom glassfiberen der pilen på bildet viser. Slik kommer motoren ut av veien. Skal også bytte ut ruta med hullet i. På denne måten tror jeg også at den motoren, da den har 90 graders utslag, vil gi meg nok "puss" i synsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc). Hmmm... skal nok finne ut av det da :-) Har deler av ledningssurret i den ene benken, også resten fremme under dashen.. Blir veldig uoversiktlig, så tenkte på å flytte alt under dashen, slik som du har det. Men noen av ledningene har jo utgangspunkt helt bak, sånn som f.eks. bakoverlysende lanterne, nivåvakt og lensepumpe. Og de ledningene må jo da helt fram, også tilbake til batteriet som er bakerst i den ene benken.. Men er nok lurest slik uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc). Har lånt tegningen din og laget en liten oversikt over hvordan jeg tenker meg at det blir hos meg :) Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) Plasseringen din av vindusviskerne er nok mye lurere enn å ha de hengende i vindskjermen, ja. Jeg ville påspandert en noe bedre viskermotor. Denne motoren tror jeg er av mye bedre kvalitet og den har også diverse justeringsmuligheter, som kan være kjekt å bruke etter at de er montert. Supert om du legger ut bilder av hvordan du gjør det! http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskermotor/ Når det gjelder elektroanlegget, så kan du lage en lokal distribusjon akter i båten. Det er bare å kjøpe en ekstra fordelingsskinne og sikringsboks som kobles til batteriet, men + via hovedstrømbryter. Da slipper du å strekke en del ledninger helt frem. Når det gjelder akterlanterne, så må du strekke +ledningen helt frem så lenge du har bryter på dashbordet, men -ledningen kan du koble til fordelingsskinnen akter. Samme for andre kurser. Når det gjelder lensepumpen, så kan den fordeles lokalt akter og med en + ledning fra fordelingsskinne foran via bryter på dashbord med ledning bak til rele som starter lensepumpen. Jeg mener levetiden på nivåvakten vil forlenges betydelig om du lar nivåvakten styre releet i stedet for pumpen direkte. Det gjør at det blir mye mindre strøm gjennom nivåvakten og ingen brente kontakter inni den. Jeg har kjøpt dette releet for lensepumpen, men har ikke rukket å montere det ennå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/ Redigert 2.September.2010 av blaavass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hadde ikke sett tegningen din da jeg skrev forrige post. Må se litt mer på det og komme tilbake. Umiddelbart ser jeg at du fører kurser fra panelet gjennom sikringsboksen. Det er ikke nødvendig siden det er sikringer på kursene i panelet. Sitér dette innlegget Link to post
blaavass Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Jeg tror jeg ville laget elektroanlegget ditt noe slik som vist under. Fordelingsskinne både akter og foran sparer litt kabling. Håper jeg har tegnet alt riktig i farta. Lysene ville jeg ikke samlet på en sikring, siden båten blir helt "svart" om denne sikringen ryker. Jeg synes det ville vært ubehagelig om jeg var ute og kjørte sent på kvelden og denne sikringen røk. Bryterpanelene kan jo arrangeres på flere måter. Dersom du planlegger to vindusviskere, så kan det kanskje være ok å ha et separat panel med to brytere, en til hver av dem. Om du velger et panel med tre brytere, så kan du bruke den tredje til lensepumpa. Kupebelysningen kan du legge til hovedpanelet som da kun inneholder lys. Etc. Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Jeg tror jeg ville laget elektroanlegget ditt noe slik som vist under. Fordelingsskinne både akter og foran sparer litt kabling. Håper jeg har tegnet alt riktig i farta. Lysene ville jeg ikke samlet på en sikring, siden båten blir helt "svart" om denne sikringen ryker. Jeg synes det ville vært ubehagelig om jeg var ute og kjørte sent på kvelden og denne sikringen røk. Bryterpanelene kan jo arrangeres på flere måter. Dersom du planlegger to vindusviskere, så kan det kanskje være ok å ha et separat panel med to brytere, en til hver av dem. Om du velger et panel med tre brytere, så kan du bruke den tredje til lensepumpa. Kupebelysningen kan du legge til hovedpanelet som da kun inneholder lys. Etc. Det var jo litt av en tegning.... :o Men tror jeg kommer til aa gjore det et hakk enklere.. onsker aa ha alt elektrisk samlet foran, og ha derfor brukt en syv-leder (egentlig for elektrisk for tilhenger fra Biltema) og sender alt fremover. Dimmen paa syvederen er storre en paa originalledningene paa pumpa, saa tror det skal gaa fint.. :-) Er litt igang, men maa innom maritim en tur foer jeg faar gjort det ferdig, men skal legge ut litt bilder naar jeg er ferdig :) Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 benkene i baaten trenger en liten runde med behandling, og lurer paa om jeg skal bare hive paa litt sort maling. Hva er fordeler/ulemper med aa gjoere det kontra aa lakke dem? Det er relativt rimelig a slenge paa noen lag med maling, og det er jo ikke slik at benkene synes saa godt at det verdt strevet aa gjoere dem veldig vakre.. Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Ingen som har noen mening om jeg bør lakke eller male benkene i båten, hva holdbarhet angår...? Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Her er noen bilder av min ordning for lensepumpe og nivåvakt, egentlig ganske basic... Planken er til å holde tanken på plass, fungerer veldig godt... Ettersom tanken ligger over dette hullet er det ikke ofte jeg er nedi der... Altså kan det fort bli littt vel møkkete. Likevel har 200,- pumpa fra Biltema fungert meget godt. Slangen litt iklem bak tanken, men har ikke hatt noe å si... Slangen er 3/4" og går opp til en bordgjennomføring av messing. Her er tanken men, 70L. Den flate formen gjør at det til enhver tid er vanskelig å vite hvor mye drivstoff det er på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Når snøen (som ligger foran båten) smelter er det på tide å ta fatt i litt arbeid, og er kommet fram til at dobbelbunnen må ut, da jeg mistenker mye vann i skummet... Dette er delvis bekreftet av at det drypper vann ut av en skade under kjølen og i tillegg at båt m/ henger veier ca tonnet (hele ekvipasjen var i kran) og at båten ligger skjevt i sjøen uten at jeg kan se hvorfor. Har da selvsagt en del spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med... Har på forhånd vært innom her: Prosjekt: Halco 16,5 og her: Ny Dobbeltbunn. - Noen som har bilder fra bunn med skum i en Nordkapp 16? - Er det flyteevne i vått skum? - Er det faktisk slik at bunnen er avhengig av forsterkning fra skummet for å ikke gi etter? (Boks-konstruksjon) - Er det dyrt og bortimot umulig å legge inn nytt skum? - Kan jeg skjære til isopor eller liknende og bruke til oppdrift i steden? - Hvor tett bør stringers ligge (om det trengs) for å gjøre bunnen "sterk nok"? - Hva bør stringers (om det trengs) være laget av om jeg ikke ønsker å støpe dem inn med glassfiber? - Hva bør jeg lage dørken av? (Treverk/glassfiber) - Jeg skal uansett lage dørk av tre med natemasse mellom av estetiske hensyn. Hvilket materiale bør dette lages av mtp varighet/vekt? (Her har jeg erfart mye forskjellige meninger) Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Her kommer en update fra et år siden.. Har ikk vært flink med å oppdatere her, men det får vi gjøre noe med..... :) Her var det båten ut fra vinteropplag i fjor, med passende bil :) Partytelt gjør klivet enklere for båtpusseren: Mistanke om at det var vann i bunnen gjorde at vi gikk løs på bunnen med hard hånd.... Det viste seg likevel at det ikke var stort med vann i bunnen (og at vi lagde et litt vel stort hull...) Her var det ikke stort med bilder av reparasjonsarbeidet, men kort sagt ble bunnplaten lagt tilbake og limt igjen med galssfiberstrie og polyester.. Etterpå la vi skipsgulvparkett i bunn av båten, og resultatet ble jo ganske så fint: Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Lekkert Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Eystein Bjerke Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Så kom Sankthanshelgen i fjor da det som ikke skulle skje skjedde.... Pga en bensinlekkasje fra påfyllingsstussen på bensinanken ble limet elektrotapen rundt ledningene til lensepumpa og nivåbryteren løst opp, noe som førte til en kortslutning og brann oppsto. Heldigvis lå jeg til kai, og drev med reparasjon og tørket bensin da det skjedde. Begge benkene var også tatt ut, heldigvis. Til gjengjeld hadde jeg akkurat montert kalesjen og rullet den sammen bak. DEN brant godt, og smeltet rundt... Bilde rett etter brannen. Pulveret har ikke lagt seg helt enda... Resultat: Dette medførte jo litt shopping... Båten ble renset for alt innhold bortsett fra ratt som jeg ikke fikk løs og motoren som unnslapp :) Kalesjen var ikke helt brukbar: Etter at båten kom tilbake fra lakkering ble den montert på én dag, så vi rakk ikke mange bildene av det, men her er resultatet: Forsikringen verdisatte pant i skroget til 2000,- og motoren til 15 000,- Redigert 16.April.2012 av Eystein Bjerke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) ... Redigert 16.April.2012 av Eystein Bjerke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Lekkert Det var et forsøksprosjekt, og det har ikke blitt helt bra, laminatet buler opp her og der pga vannskader.... Får prøve meg på noe nytt til neste år :D Redigert 16.April.2012 av Eystein Bjerke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 hehe, det vil jeg tro. Er ikke akkurat ment for båt nei. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.