Jawik Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Hadde mistanke om noe slikt :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Polarn Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Hvor kommer ordet båt fra? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Hvor kommer ordet båt fra? Ordet «båt» kommer muligens fra det norrøne ordet bátr, som igjen er avledet fra gammelengelsk og betyr kløvd eller uthult trestamme. Ordets opphav er imidlertid fortsatt omstridt. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Fritt tatt fra Wikipedia: "Ordet «båt» kommer muligens fra det norrøne ordet bátr, som igjen er avledet fra gammelengelsk og betyr kløvd eller uthult trestamme. Ordets opphav er imidlertid fortsatt omstridt." Ser ut til at jeg komm lit sent.... Redigert 24.Januar.2010 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Vet, kanskje vi burde granske ordet nærmere som et tidfordriv i vinter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
lnjk Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Hvor/hva kommer ordet "siri" (kaggen) fra? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 ......Når leia er slutt, tar havnevesenets merking over. ..... Betyr det at havnevesenet benytter en annen merking enn kystverket Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Servicemannen Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Når leia slutter er merke som havnevesen har foreløpig kun lovlig grunn til å bruke men kystverket snikbruker den har jeg hørt. Bilde har jeg ikke der den har alltid vært i tåkebakke, men jeg har hørt de er noe med at den store kjøre over den lille... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SRA Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Dette stemmer ganske ofte, men slett ikke alltid!Hvis man f.eks kommer inn til Stavanger fra NORD må man grønn på sb og RØD på bb. Poseidon Vet du hvorfor dem har valgt å merke det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Betyr det at havnevesenet benytter en annen merking enn kystverket Ja - for da er man på land Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Betyr det at havnevesenet benytter en annen merking enn kystverket De bruker nok IALA de også men står ganske fritt til å velge hvordan det skal merkes, dvs. hvilke grunner, farleder, retninger etc. Kystverket har ansvaret for merking av stamnettet, dvs hovedleia og innseilingen til de viktigste havnene. Alle andre havner er det kommunene / havnevesenet som er ansvarlig for. Og hovedregelen i merkingen til sistnevnte er som det hevdes her av en enslig påståelig sjel at man ved seiling til havn har rødt merke til babord og grønt til styrbord. M.a.o. markeringen er i prinsippet inn til havn. På engelsk heter sistnevnte merker 'harbour approach buoys' men har ikke klart å finne tilsvarende på norsk. Disse merkene er farget som lateralmerkene i IALA, men brukes bare i havnemerking. Sett dem mye i større havner på kontinentet. Det jeg tror noen her har problemer med er skillet mellom seiling i leia (til kystdirektoratet) mot havn i forhold til den siste biten av innseilingen til selve havnen som reguleres av havnevesenet. For ofte er dette stor sett samme led og det kan da noen ganger virke som man seiler mot leia heile distansen til havn, og spesielt i de tilfellene havnevesenet bare har ansvar for et par små merker helt innerst , f.eks på moloen. Problemet er mer når du er et langt stykke unna havnen du vil til for da sier ikke lateral-merkingen noe som helst om hvilken retning havnen befinner seg i, og da er det kartet med sine markerte retninger på hovedleder og tilhørende fyr-identifikasjoner som gjelder. Men alt dette er som tidligere nevnt egentlig flisespikkeri fordi med oppdatert kart betyr det ikke så mye om leia er merket den ene eller andre veien så lenge du til enhver tid vet nøyaktig hvor du befinner deg i kartet. COLREG tar seg uansett av trafikkhåndteringen. Btw: Et annet moment som ikke ble nevnt her tidligere i forbindelse med å seile fyr (i ukjent farvann) er at det er meningsløst å seile hvite sektorer hvis du ikke kan forholde deg til samme fyret i et kart. Dette fordi den hvite sektoren i seg selv sier ingenting om hvor langt du kan seile før et nytt fyr bør overta. Dette kan man bare lese ut av kartet som man også trenger til å identifisere fyret i mengden slik at man kan lese av nødvendige dybder/avstander/peilinger man trenger samt hvilket fyr som er neste og når man skal endre kurs til dette. Er du lommekjent i området og kan alle fyr og avstander i hodet så kanskje du kan klare deg uten, men bare kanskje... Redigert 25.Januar.2010 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Har tittet litt på kystverkets sider med beskrivelse av skipsleden for norskekysten Leser man litt grudig vil man se at de norske fareledene er delt opp i to systemer. Hovedled og Biled. Hovedled er rød stiplet linje. Biled er blå. Det er med andre ord ikke så vanskelig men man må jo som alle kloke hoder her har sagt ha kart for å vite om man er i en hovedled eller om man befinner seg i en Biled. Kystverket har delt opp Norge i forskjellige regioner og det finnes ett ypperlig oversiktskart her: Oversikt over seilingsleder Spørsmålet om hva som er rett eller galt angående innseilinger/utseilinger har derfor ingen absolutt regel. Man må se i kartet for å finne ut hvordan trafikksystemet fra Kystverket er lagt opp for den enkelte region. Logikken er å lage et system for flyt i skipstrafikken og ikke for å forvirre enhver småbåtfører som ikke har tid eller ork til å sjekke med kartet. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Mulig dumt men på rette plassen når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod Dette spørsmålet er blitt lite belyst, (i motsetning til drøftinga om rød eller grøn lykt) så eg vil kommentere Hasla 26 sitt spørsmål. Eg har ein Nord West 740, halvplaner. I denne står det ein volvo 105 HK med rett aksel. Med eit gear nedvinkla med 7 grader og utveksling på 2,4:1. Også motoren noko nedvinkla, så akselen vart ein god del nedvinkla uten at eg veit akkurat kor mykje. Eg har gjort fylgjande forandring: Snudd motoren og sett på vinkelgear, nedvinkla 12 grader og fått ganske mykje flatare aksel. Utveksling på dette gearet er 2:1. Resultat: Motoren oppnår same turtal (med mindre utveksling) og båten får 3 knop høgare toppfart. Båtens sjøegenskaper ser ikkje ut til å ha endra seg noko vesentleg. Dessuten har eg fått motoren lenger bak og betre plass i "salongen". Og held no på med ny innredning. Og for dei som er interessert, så har eg eit Twin disc gear med sluregear til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Generellt så er det vel slik at man ønsker minst mulig vinkel på propellaksel. Har hørt at man på katamaraner ikke vil ha den større enn 4 grader. Om man da mener ved marsjfart vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Dette spørsmålet er blitt lite belyst, (i motsetning til drøftinga om rød eller grøn lykt) så eg vil kommentere Hasla 26 sitt spørsmål. Eg har ein Resultat: Motoren oppnår same turtal (med mindre utveksling) og båten får 3 knop høgare toppfart. Båtens sjøegenskaper ser ikkje ut til å ha endra seg noko vesentleg.T Takk for ett godt svar,da tror jeg går for mest rett aksel da hvis jeg forsto riktig Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Thorlyn Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Prøv og få den så neutral som mulig ja Rettet selv opp vinkelen fra ca 10 grader til rundt 6 på en Agder 840 jeg hadde i forbindelse med motorbytte. Gjorde dette ved og løfte beddingen i bakkant og ta ut nytt hull lenger opp i hekken for hylserøret.. resultatet er at båten ikke setter seg så mye på hekken. - hos meg var igjen at min hadde den gamle skogformen til agder med kjøl hele veien.. Dette gjorde at den red på kjølen skikkelig over 18-19 knop,, men under dette så gikk det fint Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Sa jeg hadde sagt siste ord, men drittslengingen til Poseidon trigget meg:......................... Ikke det at jeg har noe spesiellt forhold til Vår Herre, men når selv Vår Herre ( iallefall hans representant ) godtar at Poseidon vet hva han snakker om når det gjelder navigering ( se denne tråden : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=andakten ) så burde det holde for "folk flest" ............ Redigert 25.Januar.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Har dette med GPS kompass noe for seg? Er dette et godt tilbud? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Hvorfor er det nødvendig og kjøre helt inntil andre båter når dem ligger i ro,unødvendig og lage så mye bølger så nærme? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gullfisk Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Det er noen som ikke klarer å styre rett uten noe å sikte på, og noen som aldri har sett bak båten og oppdaget at de skrukker til vannet, og så er det noen som synes de har så fin båt, at de bruker alle muligheter til å vise den frem (båten). Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Skal sei det vart temperatur her i starten Eg har eit spørsmål til: Korleis gjer dei det, dei som seglar åleine over store hav, når dei skal sove? Set dei på autopiloten og fortset seglinga? Kva då med utkikk? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 De sover bare 20 minutter av gangen, sjekker forholdene og legger seg igjen svjv. I tillegg har de kanskje radarvarsling. Autopiloten (1) går vel nærmere 100% av tiden. (1) alternativt vindror Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Når man har fått en STOR fisk, og forteller om den. Hvorfor blir den større og større for hver gang man forteller om den STORE fisken? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Jawik Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Man blir engstelig for at motparten har fått en større Tilsvarende den nedarvede følelsen og opplevelsen som gutter og menn har på herretoalettet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lykken VI Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 (redigert) Mener du tar feil jawik. Alle fisker vokser jo ! Redigert 29.Januar.2010 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.