Vestkystseiler Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Litt OT, men: Det ser ut til at vikeplikten også på landeveien oppheves dersom medtrafikanten er "umulig å få øye på". Frikjent fordi hun meide ned MC og ikke bil. Får håpe at ikke denne dommen blir stående. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Tja, jeg er også litt Kanskje ikke så dumt det der. Jeg tror jeg synes samme regler skal gjelde for fartøy uansett om de drives fram av motor, seil eller begge deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg tror jeg synes samme regler skal gjelde for fartøy uansett om de drives fram av motor, seil eller begge deler. Slik at vi med seilbåt om nødvendig skal seile rett mot vinden for å overholde en "standard" vikeplikt for maskindrevne fartøy? Da mister vi all fremdrift og uten fremdrift, ingen styring Reglene er laget utfra hvordan en kan manøvrere en seilbåt i forhold til vindretning. (Mulig jeg ikke har fått med meg alt her i tråden og misforstår hva du mener.) Vil også minne om at ingen har "forkjørsrett" på sjøen slik som på veien. Regel 2 forteller om ansvar også i de tilfellene der en må avvike fra reglene for å unngå sammenstøt. Dvs...ingen kan "stå på sin rett" da en selv får ansvar for å gjøre noe dersom den som etter reglene skal vike, ikke overholder dette. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Jeg tror jeg synes samme regler skal gjelde for fartøy uansett om de drives fram av motor, seil eller begge deler. Tror det beste er om man synser mindre og heller følger reglene, enten man liker dem eller ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 kombinasjon av juss og sunn fornuft. Riktig det 2nd Trikkern. Det er svært få som provoserer frem en situasjon som er dønn ufornuftig, selv om jussen er rett. Vi justerer alle vår ferd for minst mulig ufred. Men, når noen som iallefall på papiret skulle vite bedre fører store skip etter et hjemmesnekra sett med regler og hevder en gudegitt rett til å renne andre i senk blir jeg provosert. Og ikke så rent lite skremt. Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk. Den vil ikke lenger gå opp i vinden i rosser, og den lar seg svinge skarpt til le uten protester og fartsøkning. Jeg forstår også at seil kan berges uansett vindretning. Jøss. Dette må jeg teste til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk. Den vil ikke lenger gå opp i vinden i rosser, og den lar seg svinge skarpt til le uten protester og fartsøkning. Jeg forstår også at seil kan berges uansett vindretning. Jøss. Dette må jeg teste til sommeren. Ingen har påstått noe om det. Eller som du selv så treffende skrev det i innlegg 86: Har jeg ikke hevdet.Hold deg til debatten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 mvh tuffff Det var kun en kommentar til den noe utbredte oppfatning om at båten blir maskindrevet i det øyeblikk gearet kobles inn og kan manøvreres deretter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Joda, jeg skjønte det, men det ser da vitterlig ut til at regelverket mener det der. I en gammel norsk tolkning så går det til og med frem at dersom motoren er klar til umiddelbar start - hvilket jo alle moderne motorer er, så skal seilbåten oppfattes som motordrevet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Etter det samme regelverket som du så påståelig forfekter så skal jo en selbåt betraktes om en motorbåt i det øyeblikk motoren settes i gir? Så må man jo følge reglene selv om man er uenige i dem (og de i noen sammenhenger virker tåpelige og lite oppdaterte), er det ikke det du vil? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Slik at vi med seilbåt om nødvendig skal seile rett mot vinden for å overholde en "standard" vikeplikt for maskindrevne fartøy? Seilbåter har ikke noe problem med å holde unna for en annen båt, også i situasjoner som hadde skremt skjorta av motorbåtfolket - f.eks regatta. Men, som så ofte - når jeg får tenkt meg om litt - så har vi jo en særgreie som heter "Plass for land". Det måtte innføres i sjøveisreglene og .... Så, derfor trekker jeg mitt forslag tilbake og må motvillig akseptere at vi må leve videre med vår "forkjørsrett". Men argumentet ditt Skjælø, det synes jeg at var litt dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Jeg er, som alle vet ingen seilbåtmann men jeg ser ikke problemet for de som har motor i en seilbåt å fyre opp denne for å komme seg ut av en situasjon. Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges. Redigert 19.Mars.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 [...] Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges. Kanskje i de fleste situasjoner, men langt fra alle motorinnstallasjoner vil få tilstrekkelig kjøling og/eller problemer med smøring med krengning på 20-30-40 grader. I vind av litt mer enn kosestyrke (10-12 m/s og oppover) vil det og ofte være lite nytte av motoren uten at seilene også taes ned. Da er det plutselig ikke "bare å starte motoren" likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 En erfaren seiler har ikke behov for å starte motor i 10-12 sekundmeter, og heller ikke med å stikke ut på skjøtene slik at krengingen er et minimum. Han kan velge hva han selv syns er best i forhold til situasjonen. En fersk seiler med lite erfaring vil ha vanskeligheter, men ikke problemer hvis han slipper skjøtene og starter motoren. Alt går med erfaring, det er bare å øve seg, øve seg, øve s......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk. Mulligan. Kan det være så vanskelig å lære seg sjøveisregel 3. c. og også praktisere denne? Du kan jo alle de andre. Du sier du blir provosert av at andre lager sine egene regler. Ja, det skremmer meg også. Men hva med deg, har du tenkt å følge regel 3.c? (Glem nu ikke kona som skal stå på hue) Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges. Jeg skal trå varsomt her, for jeg er ikke helt enig med det du skriver. Ved å vri om nøkkelen kan forholdet til "hvem som skal holde unna for hvem" endres plutselig og kanskje umerkelig for andre parter. Og om igjen når nøkkelen vris av. (Jeg tenker ikke på en "Regel 2" situasjon. Og hvor mange seilere følger Regel 3)) De fleste seilere ser lett om en annen har startet motor, men gjør motorbåtfolket det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Nei Jeg tenkte mest på at hvis jeg hadde vært skipper av et kontainerskip i Adenbukta ville jeg satset på godt gammeldags utkikk og radar og tatt sjansen og slått av AIS istendenfor kringkaste hvor og hvem jeg er. Jobbet selv på et offshore fartøy som skulle fra Europa til Østen. Gikk gjennom Suez, Rødehavet, Adenbukta og Malaccastredet hele tiden med korrekt destinasjon og ETA på AIS'en Å slå den av var aldri noe tema for vår del, og av trafikkbildet rundt oss virket det ikke som om noen andre hadde slått den av heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Og for de som er i tvil hva AIS er og hva det blir brukt/kan brukes til er det jo en grei side her http://go.startsiden.no/go/e/content_resul...no/?did=9140988 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 De fleste seilere ser lett om en annen har startet motor, men gjør motorbåtfolket det? Motorbåtfolket er sikkert i stand til å se / høre om motoren er startet, men er de i stand til å se om det er motoren som driver båten fram og ikke seilene... Tvilsomt spør du meg Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Motorbåtfolket er sikkert i stand til å se / høre om motoren er startet, men er de i stand til å se om det er motoren som driver båten fram og ikke seilene... Uavhengig om seilbåten drives forover av motor eller seil skal den i seilbåten også følge sjøveisreglene så ut fra hvordan seilbåten handler utfra oppståtte situasjoner så skal en kunne se om den drives forover av seil eller motor. Får nesten lyst å stille et spørsmål til seilbåtfolket Når en seilbåt går for maskin, men også har seilene oppe skal en da følge reglene for A) Seilbåt underveis? B) Motorbåt underveis? C) Jeg kan velge utfra hva som passer meg best i den situasjonen jeg befinner meg i nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Jeg er, som alle vet ingen seilbåtmann,....................... Jeg vil anbefale deg en gjesteopptreden i en seilbåt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Uavhengig om seilbåten drives forover av motor eller seil skal den i seilbåten også følge sjøveisreglene så ut fra hvordan seilbåten handler utfra oppståtte situasjoner så skal en kunne se om den drives forover av seil eller motor. Se det var en deilig ideell verden. Hadde ikke vært farlig da, om det var så enkelt. mvh tuffff Redigert 19.Mars.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Når en seilbåt går for maskin, men også har seilene oppe skal en da følge reglene for Med all respekt å melde. Det kan jo være at motoren kjøres for å lade batteriene og båten drives fram av seilene. Så indikasjonen på eksosen og kjølevannet er kun det at motoren eller aggregatet er i gang. Redigert 19.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Men hva med deg, har du tenkt å følge regel 3.c? 3c er en definisjon. Også har vi 25e. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 3c er en definisjon. I følge din måte å tolke det på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Når overskriften er "Generelle definisjoner" så må man kunne gå ut fra at det er det som står i teksten. Står det "Innhold" så bør man gå ut fra at det er innholdet som listes opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.