cheetah Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Takk for den Går det greit å bruke en brukt dynamo som har vært i en bil eller må det være en beregnet for båt? Grunnen til at jeg spør er at jeg kanskje får en som har vært i en bil Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Du skal være helt trygg på at du får akkurat det du skal ha, "Pluggen" som han blir kalt er båtmann han også og har skikkelig peilig. Ta med den gamle så måler/tester han den i benk så får du kjappt svar på om den er ferdig. Er den det så har du den i bytte mot en overhalt. Jeg har hatt så mye rart av startere og dynamoer med til han at det ikke er lenge før jeg får plass ved middagsbordet hans. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Anser meg som en av de heldige - med 92-modell 4JH2-DTE ombord... Meget sprek og driftssikker motor! :) Mitt spørsmål går på instrumentpanelet. Må jeg bruke dette, eller kan jeg - ved å sette meg inn i ting - lage eget oppsett? Det er vel B-panelet jeg har, og ønsker oljetemp, kjølevannstemp - litt mer enn akkurat det panelet kan by på. Både C- og D-panelet hadde jo vært interessant selvfølgelig, men det er ikke enkelt og oppdrive, samt billig er det jo ikke heller... :) Utifra servicemanualen, kapittel 9, side 3 ser det jo forholdsvis greit ut. Noen som har gjort dette før? :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Klart du kan lage ditt eget oppsett bare du holder de forskjellige kurser. Er sikker på at du får det fint hvis du gjør det skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Da har at jeg tatt dynamoen ut av båten og sett skikkelig på den. Ser så vidt at det står Boch på skiltet. Ligner veldig på biltema sin denne Men ser velig gammel ut Dilemmaet er om jeg skal fikse den jeg har eller kjøpe biltema sin til 899kr Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Plukket nettopp fra hverandre min, og den er nok historie - hammel Hitachi-sak på 55A. Må ta en telefon til Maritim imorgen - ser de har en 65A som er lik (er jo tre fester på min motor). Biltema sine ja. Ingen erfaring med de, men det er vel greit å sjekke om ting er syrefast der tror jeg. Min ser ikke ut til å være det - var helt morken av all rusten. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Fikk tilbud om en ubrukt original 100A bosch dynamo til 500kr. Men det blir vel litt i største laget eller Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Vis den passer og er i orden så er det vel greit, men om du har bruk får så kraftig dynamo er en annen sak Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Går det ikke ut over motorkraften? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Når min Valeo 70A dynamo lader på full spiker som er 68A, mister jeg ca.200RPM på min Yanmar 4JHE 44Hp motor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DelCasa Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Jeg fikk tak i den på 65, og den er like "lett" som 55A - teknologien har jo forbedret seg siden den gamle var ny. Så på 100A også, men har bare to baker på 100Ah så fant ut - ettersom mesteparten nå er lagt over til LED - at 65 holder. Men altså, 500,- for en slik er jo god deal det. Jeg måtte ut med 1.200,- for den jeg skulle ha. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Viste seg at det var 3 hull for feste på den dynamoen så passer ikke til motoren min. Blir da den på 65A på biltema siden den som var i båten fra før av var på 65A. Satser på at det skal gå Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 (redigert) I dag har jeg vært og kjøpt 65A dynamoen fra biltema. Den gamle stikker mere ut der reimen går enn biltema sin pga en forlenger. Vet ikke helt om jeg kan ta den over på den nye dynamoen. Hvis ikke så går det vel an å bygge dynamoen ut litt på festet med skiver eller mutter slik at reimen ikke kommer skjevt på Redigert 12.Juli.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Hvis forlengeren ser lik ut og det er det som skal til så er det jo bare å flytte over, eller som du nevner å bygge litt på Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Da er dynamoen montert og testet. Lader som bare det Gikk bra å flytte over forlengeren. Satt som bare det så måtte bruke mye makt Ser dynamoen på bilde når motoren går og litt av temperaturgiveren og. Funker som bare det den Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Det er jo flott det, da er det bare å dra på tur Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Hei, Har nettopp kjøpt meg en Sollux 24' med Yanmar 3HM saltvannskjølt motor. Båten er '81 modell og det er vel motoren også... Gassdrev og tomgang ser ut til å trenge litt justering. Noen her som kan fortelle litt om turtall for tomgang, marsjfart og toppfart for denne motoren? Når spaken er i 'bånn' forover går den ca 2400rpm først og dette reduseres gradvis til 2100 etter en times tid. Takk for tips om turtallsnivå for denne motoren. btor Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 ...............Gassdrev og tomgang ser ut til å trenge litt justering. Noen her som kan fortelle litt om turtall for tomgang, marsjfart og toppfart for denne motoren? Når spaken er i 'bånn' forover går den ca 2400rpm først og dette reduseres gradvis til 2100 etter en times tid. ............ btor Det ligger brukermanualet til motoren din her: https://baatplassen.no/i/topic/74279-yanmar-1gm-2gm-3gm-3hm-df-sd20-haandbok/ Justering av gass/gearkabel finner du på side 71 i manualet. Tomgangshastighet > ca 850/900 pr.min Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 (redigert) Var på båttur i dag og var selvfølgelig noe tull med motoren i dag å Kjørte innover fjorden og motoren sloknet plutselig og fikk ikke start igjen Luftet systemet og brukte startgass men ingenting skjedde, bare startmotoren som gikk rundt og motoren som harket litt pga startgassen. Så på temperaturmåleren at den var på ca 50 grader. kjente på motoren at den var veldig varm. klarte ikke å holde hånden på toppen. Skjønner ingenting Ser at den får kjøling ved at det kommer vann ut eksosen. Har en mistanke om at toppen er gåen Redigert 16.Juli.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Vis motoren har stått i et par minutter etter en kjøretur så vile tempen stige en del grader, men vis du begynner å kjøre igjen så går den ned til vanlig. min pleier å være på 40 grader, men vis e stopper motoren i 5 min så stiger tempen over 50 grader, men synker med engang motoren får nytt vann. Vann/skitten diesel ? Får håpe det bare er en bagatell Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Kom opp i 50 grader mens jeg kjørte. Hadde også tenkt vann og skitt i tanken hvis det ikke var at jeg har skiftet ny dieseltank i plast, påfyllingsstuss og slanger Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Det var voldsomt hvor uheldig du er. Hvorfor har du tanker om en mulig sprekk i toppen? Er det olje i kjølevannet og andre tegn som hvitt belegg på oljelokket? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Om det er olje i kjølevannet vet jeg ikke helt og det med oljelokket må jeg sjekke. Når jeg prøvde å starte motoren etter stoppen så kom det hvit røyk ut av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Da vil jeg først anta at toppakningen er røket, og når du eventuelt skifter den så bør jo egentlig toppen sees over og planes av fagfolk. Dette er jo en jobb til ca 4000. Vel og merke det jeg betalte for min topp som er på en 66hk. Vet du noe om historien til denne motoren, service og vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Får ikke brukt båten i år ser det ut til da Kjøpte båten i fjor sommer og fikk ikke noen service papirer med. Han sa at toppen nylig var skiftet men kan være den var brukt da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.