Komodo Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Vår LHA er potte tett, men den har nå bare 600 timer på nakken. PS: Hadde ikke hatt noe problemer med å fortelle om en lekkasje eller svetting Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Magne A. Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 er dette gode motorer? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30395142 Er saltvannskjølt da... Har en 3HM35 som nå har gått ca 2300 timer, har overhalt sjøvannspumpe med lagre og simmeringer , og jeg har byttet et defekt lager i gearet som jeg tror hadde en gammel "stå" skade med noen rare kratere i rullene (byttet sammtidig lamellene og tettinger, lameller er dyre...) Har ellers gitt den oljeskiftene den bør ha og skal sjekke ventiljusteringer nå til høsten ved opplag. Ellers er den trofastheten selv Link to post
cheetah Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Er den motoren bedre enn 3qm30? Ser at den er mindre i størrelse og vekt. Link to post
Magne A. Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Usikker på det men jeg tror HM er en nyere serie en QM, sikkert noen andre som vet bedre enn meg... Link to post
LM 605 Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Yanmar HM kom senere en QM. Link to post
terron Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Som flere skriver så har "A" motorene vært litt plaget med at de ikke er "potte tette". Primært har/er de plaget med oljesvetting fra bunnpakningen. Min 4LHA var plaget med samme fra den var ny, ble tatt ut av båten og "reparert" som garantisak etter ca. 1 år/ 200 timer (lekkasjens volum var ca. 1 teskje pr 20 timer). Nå er motoren 5 år og nærmer seg 1000 timer. Har vært potte tett og totalt tørr siden. Link to post
arnearmoa Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Informativt innlegg i Yanmar-forumet på boatdiesel.com idag under tråden "Engine Model Letters?" Sitat: YSE8 Y = horizontal cylinder, SE = engine "series" or "family", Latterly with the onset of design and production collaborations between Yanmar and other manafacturers the designation of the engine series signifies the companies involved in desin & production. i.e. YM - Yanmar Marine, SY - Scania Yanmar, BY - BMW Yanmar, 8 = power rating in this case 8 horsepower. Note, the suffix numbers, although close, are not always the exact horsepower of the engine. If an engine model does not have the Y in the beginning, the engine has a vertical cylinder or cylinders. The numbers 1, 2, 3, 4, and 6 indicate the number of cylinders. For example, 3GM is a 3 cylinder engine from the GM series. A 2GM is a 2 cylinder GM series, and so on. A 3GM30 is a 3GM that has a larger bore and therefore develops more horsepower than its predecessor. The 1GM, 2GM and 3HM were also uprated to 1GM10, 2GM20 and 3HM35 respectively. All of the above engines are either ‘raw water’ cooled or ‘ fresh water’ cooled. An engine with an enclosed cooling system containing fresh water and coolant, in turn cooled by raw water going through a heat exchanger, is called a fresh water cooled engine. An engine that takes the water from outside the boat, pumps it through the cylinder block, cylinder head and then out through the exhaust manifold and exhaust is a ´raw´ water cooled engine. On engines that are either ‘raw’ or ‘fresh’, below 34hp, the fresh water cooled engine has the letter F in the model designation. i.e. a 3HM35F is a freshwater cooled engine. If the F is absent, it is a ‘raw’ water cooled engine. The YM, JH, BY, LH, LP, LY, CX, KY and SY family of engines are freshwater cooled. The letter C indicates the engine has a saildrive attached. A 3GM30FC is a 3 cylinder, freshwater cooled engine from the GM family, with a saildrive transmission.. Latterley a move has been made to standardise the engine models more and the ´B´ / ´C´ suffix have been dropped from the model code on engine data plates. A 4JH2-BE model is fitted with a down angle gearbox. An M, e.g., 6CXM-ETE, means the engine was shipped from the factory without a gearbox. The JH series was uprated to the JH2 series, then JH3 series & now the JH4 series. Each series increasing in bore size and horsepower while reducing emission levels to comply with the RCD in Europe and the EPA / CARB regulations in the USA. The 4LH and 4LHA series are both 4 cylinder engines with the same long block assembled in Japan, but the 4LHA is finally assembled in the USA with US sourced components, the same also applies to the 6LY and 6LYA engines. The models 3JH and larger have a suffix in the model code: E is a normally aspirated export model -TE, is a Turbo charged, Export model -ETE is Extra Turbo charged, Export model -HTE is Highly Turbo charged, Export model -DTE is Deluxe Turbo charged, Export model -UTE is Ultra turbo charged, Export model -STE is Super turbo charged, Export model, etc.... A ´P´, as in 6LYA-STP, is a pleasure boat performance engine. (There is no difference between the ´P´ and the ´E´ engines. They have been re-spec´d to show "competitive" horsepower. Yanmar was the only engine manufacturer I know who used to deliver, from the factory, more horsepower than what was stated on the brochure. When the code has a Z, e.g., 4LHA-STZE, the engine is an inboard outboard model with a Mercruiser sterndrive or ´Z´ drive. For those of you who want to know why the codes don’t go in alphabetical order…the Japanese language does not have a Roman alphabet. Note Engine serial numbers. Engine serial numbers may or may not have prefix letters. The letter ´E´ indicates the engine was assembed in Europe. Letter ´E´ prefix European engines are identified in parts lsitings with the suffix ´YEU´ (Yanmar Eurpean Union). The prefix ´A´ indicates the engine was assembled in America (USA) . Currently dealers do not have the means to easily cross reference to build date, date of commission, warranty status etc.. Ref. http://boatdiesel.com/Forums/index.cfm?CFAPP=0&Thread_ID=45164 Link to post
arnearmoa Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Og der står det forsåvidt at både 4LH og 4LHA er basert på longblock fra Japan. Longblock inkluderer da bunnpanne? Kommentar, Thorlyn? Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Er det noen her som vet hvordan man får av oljepumpen på en JH-HTE 66hk? Har for lavt oljetrykk og antar at det er noe komikk med pumpen. Er redd svaret er å ta ut motor og av med bunnpannen men håper det er et "hull" et sted for å trekke den ut.... Link to post
M/S AIOLOS Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Ingen som har peiling på dette??? Link to post
Kaftein ØL Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Ingen som har peiling på dette??? Jeg spurte Yanmar på messa om akkurat det samme da jeg også har hatt litt trøbbel med lavt oljetrykk på tomgang, spesielt etter jeg har kjørt motoren hardt og slakker av på turtallet til tomgang umiddelbart. Møtet med Yanmarfolka på standen i Sandvika var i seg selv grunn til at jeg aldri kommer til å vurdere å installere ny yanmar motor i min båt noen gang . tom. matrosen, som ikke er spesielt motorinteressert reagerte. Jeg er glad jeg kan få tak i andre motorer til fordelaktive priser så jeg slipper å forholde meg til så arrogante folk ved evt. reklamasjon . Svaret var i hvertfall veldig greit og kort fra Yanmar; motor er utslitt, alt er utslitt og går til helvete, kjøp ny ! Oljepumpe blir ikke slitt... De påsto også at stempelringer var betydelig slitt allerede etter 3000 timers bruk, noe jeg betviler sterkt når jeg selv er har en motor med over 11000 timer på telleverket og kjenner til mange fiskere som også bruker motoren langt flere timer enn det før de overhaler de Link to post
Kaftein ØL Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Hvis jeg ikke tar helt feil har jeg samme motortypen som deg, bare uten turbo, en 4JH2E fra 93. Jeg kommer til å ta av bunnpannen og se om det kan ligge forurensninger nedi der etter mange timers bruk. kanskje også bruke olje med annen viskositet Link to post
Retox_93 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Går Yanmar 3QM Startmotoren overens med Yanmar 2QM ? At de har like krans og passer på boltene ? Link to post
cheetah Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Er startmotoren din gåen retox? Blir å selge min 3qm30 som delemotor og der er det en startmotor som funker. Må bare få motoren ut av båten først. Link to post
Retox_93 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 ¨Nei nei, min fungere som bare det, men hjelper en kamerat å selge sin 3qm delemotor Link to post
olpi Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Som flere skriver så har "A" motorene vært litt plaget med at de ikke er "potte tette". Primært har/er de plaget med oljesvetting fra bunnpakningen. .... Var bunnpanna limt??? Så Thorlyn skrev noe om det. Han mente kanskje at det er benyttet pakningslim istedet for gummi-, korkpakning e.l.?? Link to post
M/S AIOLOS Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Kaftein ØL: Pussig det med svaret du fikk for jeg fikk faktisk samme svar for en tid siden og da var motor kun gått ca 1100 timer. Typen åpnet motorromsluken i to sek og avgjorde at denne er ferdig . Men etter at jeg hadde fått av gammel moro etter forrige eier var tonen en annen. Ser altså ut for at ny oljepumpe er løsningen, irriterende siden jeg så og si akkurat har fått klumpen ombord igjen. Er en slik pumpe kostbar mon tro ? Link to post
Kaftein ØL Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Kaftein ØL: Pussig det med svaret du fikk for jeg fikk faktisk samme svar for en tid siden og da var motor kun gått ca 1100 timer. Typen åpnet motorromsluken i to sek og avgjorde at denne er ferdig . Men etter at jeg hadde fått av gammel moro etter forrige eier var tonen en annen. Ser altså ut for at ny oljepumpe er løsningen, irriterende siden jeg så og si akkurat har fått klumpen ombord igjen. Er en slik pumpe kostbar mon tro ? Det er virkelig påfallende at det ikke bare var mot meg de oppførte seg så arrogante. Jeg spurte de høflig om de hadde kjennskap til motoren og hørt om tilsvarende problemer før, eller om det var kjente svakheter ved den aktuelle modellen, men det var ikke en gang mulig å få en konstruktiv dialog med folka. At det er flere enn meg som opplever så arrogant holdning underbygger at det IKKE er aktuelt å kjøpte yanmar-motor ved evt. motorbytte senere Jeg skal montere oljetrykkmåler og se hva jeg finner ut av ila høsten og rådføre meg med et yanmarverksted jeg har godt inntrykk av fra tidligere. Disse motorene opererer forøvrig med ganske lavt oljetrykk når alt er ok også. Link to post
frankD Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Jeg trenger litt hjelp til feilsøking: På vei inn til havna begynte min 3GM30F å variere på turtallet i noen sekunder, den gikk helst litt opp på turtall samtidig som det ble en kraftig bankelyd fra motoren. Samtidig kom det hvit røyk i eksosen. Dette gjentok seg noen ganger selv om jeg prøvde med varierende turtall. Vel fortøyd så kan jeg konstatere følgende: Frostvæske ser fin ut med normalt nivå. Dieselfiltre ser rene ut og ingen spor av vann. Men motoroljenivået har steget mye, kanskje 5 cm over full merke. Jeg sugde ut motoroljen og fikk ut omtrent dobbelt så mye som normalt. Oljen er helt svart, men mye tynnere enn hva den normalt skal være, så da vil jeg tro at det har kommet sjøvann inn i motoren. Eller kan det være diesel? Jeg kjenner ikke noen diesellukt av motoroljen, og den vil heller ikke settle seg som den kanskje burde ha gjort hvis det var vann. Men så er spørsmålet: hva gjør jeg videre for å feilsøke? Er det enklest å skaffe en mekaniker eller er det noe med jeg burde ha prøvd selv først? Takk for alle som har noen gode svar å komme med. Menja Link to post
liberty Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 jeg vil tro att en dyse har skåret seg ta ut dysene og få sjeket åpningstrykket Link to post
hegra Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 frankD : Eller kan det være diesel? Kan godt være det ja. Vet ikke hvordan det er på din motor, men hvis det blir hull i fødepumpas membran kan dieselen renne rett inn i motor og bunnpanne. Ikke start opp før du har sjekka det. Link to post
frankD Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Takk for svar og teorier. Jeg startet med det enkleste, og demonterte fødepumpa. Det var antydninger til sprekker i membranen, men jeg kunne ikke se noen hull. Det skal jo ikke være det store hullet før dieselen kommer gjennom menbranen og inn i oljesumpen. Ny fødepumpe ble levert dagen etter bestilling, det er ikke så verst når man bor ute i distriktet. Takk til Rørvik Marina for rask levering. Har nå testkjørt motoren i 2,5 time ved kai og det ser ut til at oljenivået er stabilt. Får ta turen ut på fjorden og kjøre mer til helga. Menja Link to post
btor Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Jeg planlegger å ta min 3-sylindrede Yanmar 30HK ut av båten og jobbe litt med den i vinter. Som dere ser er det litt rust her og der, og det har jeg tenkt å stoppe. Hvordan får jeg fjernet rusten slik at jeg får bra underlag for primer og ny motorlakk? Det er jo en del akslinger så jeg liker ikke helt tanken på sandblåsing :-) Kunne sikkert tettet godt rundt alle bevegelige deler (drivaksel foran og bak, dekompresjon, dieselpumpe gass og stopp etc). Men det finnes sikkert bedre metoder for å fjerne rust på båtmotorer. Hva gjør dere? Denne motoren går nå bare ca 2400rpm med full gass. Regner med at det er fjæra i sentrifugalregulatoren som har slaknet. Finnes det noe repsett for regulatoren, eller er det bare å justere opp slik at turtallet rimer mer med spec'en? Den skal vel gå på max 3400 eller noe sånt, ikke sant? Takk for kommentarer på dette også. hilsen btor Link to post
Pescador1 Svart 24.September.2011 Link til dette innlegget Svart 24.September.2011 Hei på dere Yanmar eiere :) Eier selv en Yanmar 4JH3-HTE og har behov for litt bistand. Har fått selv en god del overraskelser med denne motoren og disse delere jeg gjerne senere.Den størse hittil er følgende : Under en tur oppdaget jeg at temperaturen steg fort opp, og så derettter at det hadde lekket en god del liter kjølevæske . Etter sjekk ser jeg at lekasjen var i en såkalt frostplugg som hadde småruste under manifolden. Prøver å få tak i disse som reserve og det svaret jeg får fra Yanmar forhandlere er at Yanmar har sluttet å produsere disse og at jeg må kjøpe komplett manifold !!, og dette for en liten plugg som egentlig bare koster 40 kr. Slik finner jeg meg selvfølgelig ikke i og spør dere om noen av dere har vært i samme situasjon og om dere har tips om hvor jeg evt. kan finne slike plugger. Takker for alle tips :)og kommer med flere ting senere. Det som er viktig er at dere sliper å havne i situasjoner jeg har havnet i grunnet motoren... Link to post
oel Svart 24.September.2011 Link til dette innlegget Svart 24.September.2011 Pescador1 Hvet ikke diameter eller øvrige mål på dine frostplugger, men her er noen forslag. http://www.okonomi-deler.no:80/Search.aspx?query=Frostplugg Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn