dieselfan Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Hva er forskjellen på 6LP vs 6LPA motor ? Tror jeg har finne ut at Z er kode for servo styring? Noen som vet om et kodekart for de andre bokstavene? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 dieselfan skrev 14 minutter siden: Hva er forskjellen på 6LP vs 6LPA motor ? Tror jeg har finne ut at Z er kode for servo styring? Noen som vet om et kodekart for de andre bokstavene? På denne siden her får du info om hva bokstavene på Yanmar betyr: https://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++ A - mener jeg å huske, står for at den er bygget i Amerika. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Står også litt mer her fant jeg ut etter et lite søk på nettet: https://everythingaboutboats.org/yanmar/ Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Takk igjen @VegJoh mye info på de sidene, de ser ut til å være avskrift av hverandre.. Har målt opp motorrommet og det er plass til alle variantene av 6LP/6LPA jeg har funnet. Jakter tekniske data og prøver å forstå hvilken modell som er best for meg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 Yanmar tok for mange år siden produksjonen av 6LPA tilbake til Japan, men beholdt A-en videre etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 arnearmoa skrev for 7 timer siden: Yanmar tok for mange år siden produksjonen av 6LPA tilbake til Japan, men beholdt A-en Supert 👍 nå som jeg trodde jeg hadde kontroll på 2 bokstaver, og var litt nærmere mål, så hadde jeg ikke det.. Dette kan ende med migrene og at jeg må mekanisere en KAD44/KAD300 istedet Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 For mange av dere er sikkert dette elementært, men for meg er det totalt uklart hvorfor det i denne tabellen ser ut som de fleste 6LP motorene gikk ut i 2001... Noen som har tid til å lære meg opp litt ? Noen har (1) eller (2) etter typebetegnelsen, hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 6LPA-STP2 er i allefall mulig å få fatt på ennå: https://duraengine.com/products/Yanmar-6LPA-STP2-Inboard-Diesel-Engine.html Motoren står også som «aktivt» alternativ på Yanmar sine sider. https://www.yanmar.com/marine/engines/search-engines/?_status=current&_rated_output=300-399&_rated_speed&_certifications Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
arnearmoa Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 arnearmoa skrev On 22.3.2011 at 9.41: Den 6LPA motoren som sto utstilt på messa het faktisk -STC hvor C står for commercial. Den hadde også kraftigere dynamo enn det som har pleid å være standard. Jeg tror han sa den var på 135A, og den var veldig lik den originale, så det var kanskje en Denso. Jeg husker ikke om de satte det på den ikke-kommersielle, men 6LPA-STC ser ut til å ha vanlig 80A som standard i denne linken, så da gjør de det kanskje på alle. (Den nye 8LV motoren har faktisk 180A som standard) Dessuten fikk jeg høre at fra engang i 2010 har Yanmar tatt tilbake produksjonen av alle 6LP motorene til Japan, selv om de fortsatt kaller dem 6LPA. De trengte muligens arbeidsplassene selv. Den amerikanske fabrikken skulle visst drive mer med traktor isteden. (fra tidlig i tråden) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 Noen som kan dele hvorfor Yanmar LPA-DTE kun veier 380kg tørr som bobtail, når de andre ser ut til å veie 408 ish ish ?? Den har lavere effekt (250hk) mot ca 300 i flere av de andre.. men jeg kan ikke se at det er demontert noen komponenter.. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 Den mangler iallfall ekstern oljekjøler, og så er kanskje topplokket enklere med 12 ventiler istf. 24... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 arnearmoa skrev 32 minutter siden: så er kanskje topplokket enklere med 12 ventiler istf. 24... Takk igjen I "Operation Manual" for 6LP-DTE ed 1999 så er det listet at den har 24 ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Vår DTE fra 2001 har 12 ventiler. Samme med naboens fra 2006.. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Jeg har sett mange versjoner av manualen (inkludert en fra 1999 på engelsk), men aldri noen som bare gjelder for 12-ventileren, dvs. den med "D" istf. "S" etter bindestreken i modellnavnet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 arnearmoa skrev 29 minutter siden: Jeg har sett mange versjoner av manualen (inkludert en fra 1999 på engelsk), men aldri noen som bare gjelder for 12-ventileren, Det er den manualen fra 1999 jeg fant det listet for alle fire motorkoder, under "standard utstyr" og forstod teksten som om som at "24 valves" gjaldt for alle 4 som nevnt i bildet ditt. @hanto1 sine referanser er viktige og er klare indikasjoner på at det er en unøyaktighet i manualene. Er 250hk den høyeste effekten som er tatt ut av 12 ventiler motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 arnearmoa skrev for 1 time siden: Jeg har sett mange versjoner av manualen (inkludert en fra 1999 på engelsk), men aldri noen som bare gjelder for 12-ventileren, dvs. den med "D" istf. "S" etter bindestreken i modellnavnet. Er det slik å forstå at DTE har 12 ventiler, og STE 24 ventiler? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 DTE har 12 ventiler, i verkstedmanual er det egne avsnitt som gjelder for de 2 forskjellige toppene/ motorene. Blokka og mye annet er det samme , en" gammel" Landcruiser motor, 4,2 L på 212 hk. Toyota moderniserte motoren etterhvert med ny topp ( 24 ventiler ) og økt effekt. Dette ble STE motoren, her puttet Yanmar på en ekstern sjøvannskjølt oljekjøler. Goldfish trimmet/ ombygde STE motoren ytterligere og tok ut ca 380 HK i D-Max utgave. Yamaha og Nanni har også marinisert samme (grunn)motor Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Komodo skrev 1 time siden: Er det slik å forstå at DTE har 12 ventiler, og STE 24 ventiler? Da tolker jeg det dithen at: DTE= D er kode for 12 ventiler STE= S er kode for 24 ventiler Er det feil? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 dieselfan skrev 4 minutter siden: Da tolker jeg det dithen at: DTE= D er kode for 12 ventiler STE= S er kode for 24 ventiler Er det feil? Det er riktig. Vi har en 2006 6lpa-dtp, denne har 260hk- tror det er den sprekeste 12ventileren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 GSEuser skrev 9 minutter siden: Vi har en 2006 6lpa-dtp, denne har 260hk- tror det er den sprekeste 12ventileren Takk for oppklaring 👍👍 Siden din motor ikke har en Z så har den gir.. Er det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 (redigert) Nå har det vært veldig mange spørsmål om 6LP/6LPA motorserien fra meg. Tror det er realt og dele litt om hvorfor... Har til nå vært ganske "grønn", det kan tolkes på mange måter; tror jeg dekker de fleste, er ganske miljøbevist, liker å bruke opp ting, er imot frotsing, er betatt av Volvo Penta sin KAD/KAMD serie, har store sorte hull (særlig strøm), kan ikke en pøkk om Yanmar 6LP +++ Denne sommeren ble dyr; KAD giraktuator og IC innmat blåste 80 båtlapper og nesten like ille på den andre motoren, så nå er jeg bittelittegranne åpen for at min neste motor slettes ikke blir grønn... - ønsker mekanisk giroverføring - ønsker en motor uten hjerne - om dynamoen gir seg så ønsker jeg å kunne komme lengst mulig på ett batteri - ønsker en motor som er så lett som mulig - ønsker ikke servopumpe - ønsker mekanisk drift av dieselpumpe og kamaksel Med unntak av det siste punktet, så oppfyller en 6LP(A)-STP mine ønsker. Har fortsatt ikke full oversikt og vil fortsette å jakte på detaljene til jeg er trygg. Er veldig takknemlig for all tålmodig hjelp, noe som har vært dønn nødvendig for jeg starta på omtrent -1... og nå er det flere ting jeg er på nippet til å forstå Redigert 2.September.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 dieselfan skrev 38 minutter siden: Nå har det vært veldig mange spørsmål om 6LP/6LPA motorserien fra meg. Tror det er realt og dele litt om hvorfor... Har ventet litt på det ja 😉 Åpner du opp om hvilken båt det dreier seg om også? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GSEuser Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 dieselfan skrev for 4 timer siden: Takk for oppklaring 👍👍 Siden din motor ikke har en Z så har den gir.. Er det riktig? Korrekt. Saga 315 er forholdsvis sjeldne med yanmar- de fleste er levert med grønn moring(vp)😉. Vi lette ei stund før den rette dukket opp 😀 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Komodo skrev for 2 timer siden: Åpner du opp om hvilken båt det dreier seg om også? Det blir nok siste gangen jeg rigger en båt, ungene flytter ut og det er slutt på ukesturer, så det blir en egotripp. Om jeg får tak på en lett Hydrolift S-24, så blir det den. Har en 26' som det bare finnes en av, den er lett nok, men ikke ideell, også som du og snåsamannen vet så har jeg en på tegnebrettet, men formkostnaden har gått i taket, så den kan fortvekk forbli på brettet... den var ment å bli mitt siste sprell. Har begynt å selge ut stallen. Må satse på færre hester og mindre elektronikk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.