Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei

Vil bare dele min siste erfaring med min kjære og vanligvis trofaste Yanmar 6lpa-dte fra 2006.

På min siste fisketur før jul hører jeg på tomgang en ulyd. Høres ut som lett vibrasjon foran i motoren. Fant ikke helt ut av det, så ba kompetent Yanmar verksted se på saken.

Konkl: Etter kun 1400 motortimer finner de at vulkaniseringen mellom nav og reimskiven har havarert. Greit tips å være oppmerksom på. Kan oppstå uten forvarsel og fort bli en dyr affære hvis man ikke reagerer kjapt......

Hilsen

Lars M.

Sitat

 

 

Edited by Lars Marius
Link to post
Lars Marius skrev for 14 timer siden:

Etter kun 1400 motortimer finner de at vulkaniseringen mellom nav og reimskiven har havarert.

Hvilken reimskive og nav ?

Link to post

Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra  2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008).  Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2.  Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer...  Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr.

Link to post

I min båt er det 2 stk kjølevanns inntak ca 1.1/2" (kuleventil) ca 10/12 år gammel, en på hver side av kjølen. Dem går inn til et t rør og videre til motoren med samme diameter på slangen. Disse hadde jeg stengt etter siste turen. Så når jeg åpnet for å starte opp motor så glipper den ene av hendlene, så den ikke åpner seg. Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. 

Link to post
23 hours ago, arnearmoa said:

Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra  2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008).  Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2.  Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer...  Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr.

 

Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd :cryin:

Link to post
Bjarne R skrev for 3 timer siden:

Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. 

Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. 

 

Lagt til:

Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som).

Edited by Komodo
Link to post

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. 

 

Lagt til:

Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som).

Takk for svar, Komodo igjen. Ja må få byttet disse så snart som mulig. Må se ann været og temperatur for best mulig tetting av gjennomføringer. 

Link to post
On 1/24/2021 at 3:08 PM, Turbåt said:

Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd 

 

Ja det går nok noen lapper....

 

Reimskive er priset til 580€ her: https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/servicebom/yanmardata-980327/yanmar-marine-marine-main-engine-small-lp-series-6lpa-step-fig-21-crankshaft

 

Usikker på om reimskiven er 100% lik på Toyota, men den er noe billigere her: https://www.onlinecarparts.co.uk/oenumber/1340817010.html

OBS! Det finnes flere typer/ Toyota delenummer....

 

En liten video som viser demontering på en Toyota:

 

 

 

Link to post

@.Snorre En liten oppdatering siden sist. Jeg sjekket med Yanmar service verksted og fikk betryggende ord om at det var ingen grunn til å gjøre noe med dette. Jeg har en 6LPA-STP og den har ikke denne eventuell svakheten.

Link to post

@Linea Nei, dessverre, det gjør jeg ikke. Jeg forstod det slik at det gjaldt typebetegnelsen. Jeg fikk også inntrykk av at det egentlig ikke var så veldig alvorlig, uansett typebetegnelse. Amerikanerne er jo livredde for søksmål så de utsteder gjerne slike varsler ved det minste tegn på usikkerhet, for å redde skinnet sitt i en ev fremtidig sak. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet samtalen.

Link to post

Hei
Bytter impeller på en 6LYA-STP/Johnson pump F75B-9.

Det ser ut som det har kommet noen dråper ut av sladrehullet på pumpen for en stund siden (irr), synes også at ene taggen på kammen (vanskelig å vise på bilde) ser litt mer slitt ut.
Ene skovlen hadde løsnet fra impelleren, fant den igjen i varmeveksleren heldigvis.
Pumpen ble overhalt i 2016,  og det er ikke noe slark eller noe etter det jeg kan kjenne.

Jeg innehar ikke nok kunnskap til å ta en selvstendig vurdering, men er det noe av det jeg skriver her som  indikerer ny overhaling evt. bare å sette inn ny impeller å montere det igjen?

 

Mvh.

Kjell

IMG_20210617_132555.jpg

IMG_20210617_132544.jpg

Link to post

Snakket med en mekaniker da jeg byttet simringer på min vannpumpe nå nettopp. Han sa simring levetid 5 år, alt over det er risikosport.

Link to post
kosl skrev for 1 time siden:

@willmasta Byttet du simringen kun i impellerhuset eller den inn mot blokka også?

Denne pumpa er "frittstående" og reimdrevet, så bare en simring. 

 

På forrige båt var det to, og da byttet jeg begge. Er vel lurt å ha samme intervall der, samtidig som det er greit å bytte begge når man først er i gang.

Link to post

Hei! Jeg setter på Balmar remsystem på min 3gm30f.men det blir et lite problem. Remmen kommer intill en "kopp" som står ut. På 3gm er det en akseltapp for håndsveiv der. Men på 3gmf er det altså en kopp. Kan jeg skjære vekk 3mm på koppen eller vil jeg da få oljelekkasje?

Screenshot_2021-06-27-23-06-59~2.png

Screenshot_2021-06-27-23-07-18~2.png

IMG_20210626_115820.jpg

Edited by aileenll
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...