Retox_93 Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Har et annet gir også, Og det med 1 eller 2 hendelere på dashbordet kan du velge selv. Har selv 1 Fult mulig det er derfor fjæra er får, så skader vel ikke å prøve Stilte min tomgang ved å sette speed waieren lengre bak vis du skjønner det. Var veldig enkelt og greit, men vet ikke om du kan gjøre det du også. Du kan sikkert bare bruke et lite strikk istedefår fjæra evt vis du ikke får tak i ny fjær Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Service manualer til yanmar http://www.yanmarcenter.nl/webwinkel/index.php?main_page=page&id=16#service-manual-discon Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 TAK Liberty ! ! Linket bør lægges ind under BPs motormanualer, så vi let kan finde dem igen. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Takk for den På side 110 i manualen står hensikten med fjæren. Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Til dere som har yanmar 66hk: Hvor mye olje bruker dere å ha på den? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Her er bilde av giret Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Har en Yanmar 1Gm 1984 som jeg tenker å ta ut av seilbåten(treseileren jeg har), tanken er å montere El motor. hvor mye verdi er det i denne(forutsatt at den er i god stand)? Er det noe poeng å prøve å selge?, eller er det bare å gi bort? Redigert 9.Juni.2011 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Til dere som har yanmar 66hk: Hvor mye olje bruker dere å ha på den? Har Yanmar 4JH2-TE (62HK) og bruger almindelig mineralsk olie 10-40 W. Ved olieskift bruges mellem 6 og 8 liter. Jeg fylder ikke olie på mellem olieskift. Motoren er fra 1990 og har gået 1150 timer. Bruger i øvrigt samme olie på gearet (KM4A) Redigert 10.Juni.2011 av Uffe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Jeg har som kjent en 66hk og fyller ca 5 liter inkl. filter. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Så har jeg et spørsmål som gjelder montering av olje og temperaturmålere. Hvor skal jeg ta strømmen fra? Dette er en Enes med to styreposisjoner og skal montere målerne ute på dekk. Kan jeg ta strøm fra dynamo eller starter? Det står jo at tenningen er det rette stedet men hvis det er svitsen det menes så er jo det et langt stykke å strekke ledning. Så her er det bare å finne frem tastaturet og svare. Motoren er fremdeles en Yanmar 66hk. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Er best å ha ha det på tenningen siden det alarm og sånt på instrumentpanelet. Går an å ha det der du sa men anbefaler å ha en slags bryter eller noe så det ikke trekker strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 I båten min har jeg en Yanmar 4 JH2E med over 11000 timer på telleren. Hehe... dere som bare har 1-2000 timer på telleren kan garantert glede dere over mange år til med problemfri motor! Jeg gjorde min første forbedring på motoren i dag og siden det er et kjent problem blant mange Yanmar-eiere tenkte jeg å nevne det i denne tråden. Jeg har alltid opplevd sporadisk at starteren ikke vil slå inn. Spesielt når motoren er varm har jeg ofte hatt problemer med at det bare sier "klikk" og etter mange forsøk har den gjerne slått inn til slutt. Det er et kjent problem som mange Yanmar-eiere opplever og etter å ha hatt båten i flere år har jeg begynt å bli lei av problemet som stadig dukker opp oftere. Det er ikke noe gøy å aldri vite om man får startet motoren når man kommer i havn, ruller inn seilene og skal få båten til kai. Spesielt når man er alene kan dette være en spennende prosess Svakheten med disse motoren er at Yanmar kjører startstrømmen til starteren via bryterpanelet ute i cockpit og ettersom dette blir eldre og slitt er det ikke alltid det går nok spenning gjennom bryterpanelet til at startmotoren slår inn... Jeg har hatt mistanke om dette lenge, men målte at det gikk 12,8 volt fra bryterpanelet til innslaget på starteren når man vrir om nøkkelen og regnet derfor med at det ikke var så sannsynlig at problemet lå der... Men i dag fikk jeg endelig somlet meg til å få en startkabel ombord for å ha i reserve slik at jeg kunne teste ut om problemet lå i for dårlig jording på motoren eller for dårlig pluss-tilførsel mellom plusspolen på batteriet og starteren. Etter jeg droppet anker i dag dukket problemet opp som vanlig, og etter ca. 5 min med feilsøking og 5 min arbeide og et rele til 10-20 kr er problemet nå løst. Det viste seg at det gikk alt for lite strøm gjennom startpanelet slik at starteren ikke slo ordentlig inn. Jeg hadde liggende et 10-kroners rele fra Biltema og koblet opp det som et "hjelperele" til starteren og da var problemet umidelbart løst. Skal legge ut noen bilder når jeg får somlet meg til det og ikke minst skjønner hvordan man slenger ut bilder på foraet. Andre som opplever det samme problemet kan helt sikkert bruke den samme løsningen. Det er ganske normalt med et hjelperele, men av en eller annen grunn har ikke Yanmar benyttet dette i mange (eller alle?) av sine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Er best å ha ha det på tenningen siden det alarm og sånt på instrumentpanelet. Går an å ha det der du sa men anbefaler å ha en slags bryter eller noe så det ikke trekker strøm. Ok, da skal jeg gjøre et forsøk på det. Siden det bare er strømmen jeg må ha så trekker jeg en ledning fra svitsen, jord er det fra før. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) Tenkte jeg skulle feilsøke på hvorfor temperaturmåleren ikke virker og alarm lampen ikke lyser når bare tenning er på. Er 4 utganger på måleren. den dere ser helt til venstre på bildet(lyseblå) var en ledning som lå løs, altså ikke koblet til noe. Er det noen som har koblet en slik før og kan gi noen råd? Redigert 11.Juni.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Jeg har akkurat koblet en helt lik en. Sett ut fra bildet ditt så er den til venstre sensoren, til høyre strøm/tenning, nederst jord og den øverste er belysning. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Er ikke rart at det ikke er liv i den da hvis det er koblet feil. Den til venstre er som sagt tidligere ikke koblet til noe Den fra termostaten går til en av de andre, husker ikke helt hvilken. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Jeg som tar feil. Det er jord som ikke er koblet til. Lurer på hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 For at det i det hele tatt skal virke bør det jo være jording. Har det ikke virket i det hele tatt da? Jeg har akkurat som du vet holdt på med dette selv og leste for en gangs skyld anvisning to ganger og alt virker både med måling og lys inni. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Har vært sånn helt siden jeg kjøpte båten. Er mange lure løsninger på det elektriske i båten Så det blir en god del oppgraderinger. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Jeg har rikelig selv også av den typen, blir ikke lenger forbauset av noe nytt som dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 (redigert) Hei igjen allesammen Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det men prøver å finne ut av det elektriske i båten, spesielt til motoren og temperaturmåleren og det Var 2 ledninger i nærheten av dynamo på motoren som var løse. Det er er en svart ledning som ser ut til å gå fra under startmotoren. ikke lett og se. den andre som er en brun ledning ser ut til å gå fra intrumentpanelet i forbindelse med alarmlampen på kjølevannet. Det er jo meningen at alle 3 alarmlampene skal lyse når bare tenningen slås på. sånn det er nå er det bare den til oljetrykket som lyser. Prøvde å ha den svarte borti den fra alarmlampen til ladingen, da lyste den og når tenningen var på. Samme hvis jeg koblet den brune og svarte sammen at det ble lys i alarmen på kjølingen. Temperaturmåleren som er i båten nå som ikke virker går det en kabel direkte på temperaturføleren. Har målt motstanden fra den og minus( eller var det pluss?) til å være 196 ohm. er det temperaturmåleren som er gåen eller regner med at den fra biltema ikke kan brukes på den føleren. noen som vet hvor jeg finner en som passer? Er sikkert mye forvirring her men hvis det er noen som har tips og hvordan det funker hadde det vært supert Hadde vært greit å ha alarm på kjølingen og. Her er 2 bilder av forvirringen en brune kabelen og den hvite kabelen på temp føleren Den svarte kabelen Redigert 19.Juni.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Biltema har også overganger til følerene sine. Så de burde nok passe. Kompis av meg har montert Biltema følere og instrumenter i sin Yanmar YSE12G. Måtte bare ha noen overganger. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 går det an å bare skifte ut måleren med biltema sin eller? trur det er den som er gåen ikke føleren. skal ta med måleren på jobben og teste den. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Virke som jeg må ha ny dynamo siden min er gåen Hvilken dynamo er best til min 33hk 3qm30 motor? og får jeg tak i en billig her i bergen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Dra til Mathopen start og dynamo, han kan hjelpe deg med det meste. Flink kar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.