Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Rensa overbygget med med boat cleaner idag etter først å ha vasket båten tidligere på dagen. Så mye inngrodd møkk har jeg aldri hatt på noen båt. Det er helt klart at det å ligge ute en vinter gjør båten vannvittg møkkete, i hvertfall her nede hos oss.

I morgen blir det polering/voksing hvis jeg orker. Kan hende jeg må vente en dag .

Har gjort "grovarbeidet" med nytt elektrisk opplegg, d.v.s. skal rydde i "sikringsskapet" som nå er mest kaos med ledninger, og vanskelig å ha oversikt. Har tatt med et bilde: Rekkeklemmer øverst (for instrumenter og brytere); intervallregulator til venstre; 24 kurser (sikringer) i midten; koblingsskinne minus til høyre og koblingsskinne pluss nederst.

sikringsskap.jpg

Redigert av Zach (see edit history)
Har gjort "grovarbeidet" med nytt elektrisk opplegg, d.v.s. skal rydde i "sikringsskapet" som nå er mest kaos med ledninger, og vanskelig å ha oversikt. Har tatt med et bilde: Rekkeklemmer øverst (for instrumenter og brytere); intervallregulator til venstre; 24 kurser (sikringer) i midten; koblingsskinne minus til høyre og koblingsskinne pluss nederst.

sikringsskap.jpg

Pent! Det var veldig ryddig, tror jeg glatt skal stjele ditt oppsett når jeg lager nytt opplegg i min båt om noen dager:)

Jeg har fått vaska skroget og rubbet og polert den sorte stripa. Syns ikke det blir så forbanna blankt, men vesentlig forskjell!

27041_416678821065_567586065_5717585_4304455_n.jpg

Prøv Acrylpasta fra MAX VAX på våt rondell/svamp på maskin så får du vekk det grå. Legg deretter på Hardglans. Holder i betse fall til midt på sommeren , men da er det litt enklere å holde blankt med vanlig polish.

Farget gelcoat er noe dritt når den blir gammel.

baat1i.JPG

Redigert av OLPI (see edit history)

I dag har jeg forsøkt å montere drivenheten til autopiloten. For såvidt vellykket, men den henger noe på "innskyv" fra styringen. Jeg forsøker å smøre opp sylinderen i morgen og feste det hele litt bedre, så får vi se åssen det går. Skal også koble til strøm i morgen og forsøke å kjøre drivenheten mot styrbord/babord. Blir spennende å se om dette er i sin orden.

Det hele er tross alt "hjemmelaget" med en autopilot fra et volvodrev som jeg konverterer til roret på en motorseiler.

mvh tuffff

I dag har jeg kjøpt ny slange for varmtvann ut fra VV -tank til dusjer og blandebatterier på toalett og i pentry. Kjøpte også isolasjon for å isolere slangene.

De neste dagene blir det å demontere VV tank og legge opp nye slanger, og montere ny VV tank med kolbe.

Tar nok litt tid å bli ferdig da formen ikke er den mest stabile. Ikke lett når man er utåmodig.

Den gamle VV tanken har fungert fint, men valgte å kjøpe en helt ny med kolbe. Den gamle har ikke det. Har ikke savnet det mye, men kan jo være ok særlig på vår og høst når man ligger i gjestehavn, kanskje i flere dager. Er spent på om den nye tanken holder like bra på varmen.

I dag har jeg koblet på vannet og fyllt opp tankene, for deretter å prøve alle kraner og slik. Båten er ny for meg så til og med dette var spennende. Jeg har også starta motoren i dag, og den startet uten noe problem, pluss at jeg har polert ferdig den svarte stripa.

Synd det er 14 dager til sjøsetting! :puke:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Mere hard waxing og div småttis ,så hjelper vel på nu.Har også polert alle ruter ute/inne med hard wax idag,blankere ruter skal godt gjøres å få vil jeg tru.Men om det holder ,tja si det du .Funker bra med vanlig polish ,men testa med hard wax denne gangen.Slipper å bruke pusserane ,da vannet spretter vekk av ruta .Fikk også på flere lag med Owatrol på badeplattingen,imorgen er planen å ligge på soffan å kose meg i sola.Skrotten sier at nu er det bra,på tide å ligge litt på lading .Så da blir det vel itno sol da vel...........

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...