softneck Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 noen som vet om det går ann å "trippe" avstand i opencpn?? Altså lese den totalr seilte distansen over flere turer. Har lyst til å sjekke dieselforbruk..... Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 her får du kjøpt c map kart Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Svenner til venstre i bildet.Funker fint.Zoom inn og ut etter hva hjerte behager Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 her får du kjøpt c map kart Og disse er ikke på nyere format enn CM93 Version 2 slik at OpenCPN kan lese dem også? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Dårlig service Helt enig vi får prøve og finne det ut sammen jeg og deg då, helt aleine uten erfaringer Jeg har lastet ned kart (linken jeg henviste til) Finner den i Toolbox>Charts, og klikker på den. Trykker så OK. Men eneste som kommer opp er dette: Hvordan får jeg somen lengre ut? Vet jo ikke hvor i verden jeg er, går ikke an og some lenge ut, bare inn Skal no vell kunne få bilde av verdenskartet Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Nicknack, vi har tatt poenget ditt. Du vil kjøpe kart og det går ikke. Da er det bare å la være, kjøp ett annet program. Jeg forsøkte OpenCPN i dag i båten, fungerte fint det med ais og det hele... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Sjømann, du har vel kun lastet ned torrent filen har du ikke? Torrent filen må du åpne i ett nedlastningsprogram så du får ned kartfilen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Nicknack, vi har tatt poenget ditt. Du vil kjøpe kart og det går ikke. Da er det bare å la være, kjøp ett annet program. Jeg forsøkte OpenCPN i dag i båten, fungerte fint det med ais og det hele... Jeg har ikke noe poeng, kun et spørsmål, og svaret er visst ja og nei, litt ettersom hvilken vei det blåser ... men jeg bruker tiki navionics gold, selv om det ikke er opensource, inntil det evt. dukker opp kart til opencpn på en enkel og grei måte. Until then, god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Hvordan får jeg somen lengre ut? Vet jo ikke hvor i verden jeg er, går ikke an og some lenge ut, bare inn Skal no vell kunne få bilde av verdenskartet Frøken Fryd er nok inne på noe vesentlig. Deretter: Du har bredde/lengdegrad på nederste linje. 75N og 77W forteller at du er vest for Grønland. Du får dra kartet til det området du har kartfiler for. Når jeg drar mitt kart utenfor området jeg har filer for, blir det likt det du ser hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Jeg testet det som Sjømann22 gjorde, lastet ned kartene via utorrent. Forsøkte å legge de rett inn. Fungere ikke. Prøvde å bruke Mapcal for å endre filene til det som er oppgitt til å fungere. Fungerer ikke. Skal teste en annen ting i kveld. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Seastar Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Er det noen her inne som vet hvordan å skaffe "hardcopy" av selve bruker anvisning? Gjerne i PDF og på norsk (hvis mulig) ? Noen som har testet autopilot med Open CPN ? Bjørn Hei igjen mateco! De holder foreløpig på med å lage en komplett "wiki" som gjenspeiler de forandringene og tilleggene av funksjoner som er kommet i releasen av versjon 2.1.0. For å få det på norsk, kan vel Google verktøylinjen gjøre en brukbar jobb, - kanskje? Når alt setter seg litt mere med den nye versjonen, så er det jo opp til hvem som helst som vil delta i den videre utviklingen...., som f.eks. oversettelse av selve programmet og bruksanvisning til norsk språk og event. i de formater som er ønskelig? Autopilot? - Går så det suser det, mateco! Ship o'hoi P.S Til los: Ser av ditt innlegg #54 at du mest sannsynlig har installert flere versjoner (tidl. betas) over hverandre, og at du dermed har fått en miks av iconer o.l. i menyene dine! Det kan være en fordel å avinstallere programmet og f.eks bruke Ccleaner eller noe annet renseprogram, for å få ut alle tidligere programrester. Deretter installerer du en clean install av release versjonen Build 624a, som du finner her Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) P.S Til los: Ser av ditt innlegg #54 at du mest sannsynlig har installert flere versjoner (tidl. betas) over hverandre, og at du dermed har fått en miks av iconer o.l. i menyene dine! Det kan være en fordel å avinstallere programmet og f.eks bruke Ccleaner eller noe annet renseprogram, for å få ut alle tidligere programrester. Deretter installerer du en clean install av release versjonen Build 624a, som du finner her Ok takk.Skal gjøre det Redigert 30.Juni.2010 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Må da bli forferdelige store filer? Er det noen her inne som vet hvordan å skaffe "hardcopy" av selve bruker anvisning? Gjerne i PDF og på norsk (hvis mulig) ? Bjørn kjøp ny PC, på min er manualen på norsk For å få det på norsk, kan vel Google verktøylinjen gjøre en brukbar jobb, - kanskje? GOOGLE oversetter stort sett alle sider til det språket som en vil ha. Det tok 4 min å lage manualen til doc og pdf fil. De gamle BSB/Kap filene ( MAPTECH kart) gåe, de nye fra nv-verlag.de/ går ikke. Redigert 30.Juni.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seastar Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Det tok 4 min å lage manualen til doc og pdf fil. Hei roger-jo! Ja, dette kan du ser jeg. Noen sjanse for at du vil dele pdf- filen med norsk brukermanual til OpenCPN 2.1.0 Build 624a, her på forumet? Da kan jo de som ikke er så trygg på engelsken få muligheten på norsk! Ingar / moderatorene har vel et egnet sted for slikt vel? På forhånd takk! Redigert 30.Juni.2010 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 GOOGLE oversetter stort sett alle sider til det språket som en vil ha. Det tok 4 min å lage manualen til doc og pdf fil. Så flott da !! Hvorfor ikke Zippe den og legge den inn i dokumentarkivet? Skal være den første som laster den ned! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Hvordan får man CM93 filene til å funke? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Så flott da !! Hvorfor ikke Zippe den og legge den inn i dokumentarkivet? Bjørn Send meg E-mail adr. din på IM så kan du vurdere om den er bra nok til å havne der. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Send meg E-mail adr. din på IM .... IM sendt! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Seastar Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Takker for den tilsendte IM, roger-jo! Innsatsen og velviljen setter jeg stor pris på, - takk! Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Det er fine meldinger for helgaværet, så "båt-gubbene" skal ut på tur til diverse "perler" her ute på Møre-kysten! Regner med at bl.a. disse øyene / gjestehavner / uthavner blir blant favorittene også denne helgen.....,Bjørnsund, Ona og Finnøy! Da er det greit å ha en kartplotter som man kan å bruke i praksis ute på havet, - og ikke minst teste ut de viktigste funksjonene i "finvær", da blir man vel litt tryggere og kan tillate seg å stole litt mere på dette hjelpemiddelet når det gjelder sikker navigasjon også i røffere vær og forhold. Til roger-jo: Takker igjen roger-jo for tilsendt norsk manual, og oppfordret han (så snart han har anledning), til å legge ut en link her i tråden, slik at også andre "båt-gubber" lettvint kan laste den ned. På forhånd takk, og ha en fin helg alle sammen! Ship o'hoi! Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Har lagt manualen på norsk i word og PDF fil inn i dokumentarkivet, så kan andre her på forumet være med å rette opp i feilene ved oversettelsen. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Sjømann, du har vel kun lastet ned torrent filen har du ikke? Torrent filen må du åpne i ett nedlastningsprogram så du får ned kartfilen. Hvilket programm anbefaler du då? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
los Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 http://www.utorrent.com Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg har utorrent, det er den veien jeg lastet ned torrenten.. Men Bitcomet kansje? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
los Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Nei jeg vet ikke hva problemet er egentlig.Jeg bare svarte på spørsmålet .Men samma det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.