Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei! Last ned dette programmet for å finne ut om gps`en virker.

Greit for å finne ut om den virker. Man får opp pos. Er bare å velge riktig com port.

http://www.haicomholland.nl/driver/new/HaicomViewer.zip

Virker på andre en haicom sine gpser også.

Ofte må man inn i kontrollpanelet for å se hvilken com port gpsen blir tildelt. Det er lurt å bruke samme usb port hver gang så slipper man styret med ny com port hver gang.

LYKKE TIL :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke sette i gpsen etter at programmet har startet, sett den i først og start programmet etterpå.

 

Har gjort det :cryin: Men ang den veiviseren for sattelitt, helt oppe i høyre hjørnet.. Hvorfor går det ann og skifte farge, fra blå til rød, og omvendt ? Har det noe og si hvilke farge som viser? :tongue: Får ikke til dette gps drittet, må vist på Clas Ohlson og kjøpe en der :crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

........ Hvorfor går det ann og skifte farge, fra blå til rød, og omvendt ? Har det noe og si hvilke farge som viser? ........

 

Mener at med denne "knappen" velger du North Up (blå) eller Course Up (rød)!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja, men den filen må jo lastes ned, og hvilke program mente jeg.. Men jeg fikk det til:

 

Disse pilene viser vell bare vindrettning? :cheers: Hvordan får jeg opp lavtrykk og høytrykk på kartet? :flag_bp:

2dioiab.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Disse pilene viser vell bare vindrettning? :cheers: Hvordan får jeg opp lavtrykk og høytrykk på kartet? :flag_bp:

 

Høytrykk og lavtrykk vil ikke presenteres på samme måte som en er vant til fra feks værmeldingen i Dagsrevyen med H og L. Men zoomer du ut kartet vil du tydelig se isobarene som sirkler rundt henholdsvis høytrykk og lavtrykk. Vinden dreier med klokken rundt ett høytrykk og mot klokken rundt ett lavtrykk.

 

grib_hl_trykk.jpg

 

I eksemplet over kan en tydelig se at i dag klokken 1800 GMT vil et kraftig lavtrykk bevege seg nordover gjennom nordlige del av Skandinavia, sammtidig som ett høytrykk er under oppbygging i nærheten av de Britiske øyer. Til sammen gir dette en nordlig luftstrøm som pumpes inn over deler av Norge.

 

Dette kommer til å bli kaldt. Nå må sommeren for f... komme snart her i Lofoten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må si meg enig, har kjørt det en hel del i sommer og er meget fornøyd. Neste på liste jeg ønsker meg på programmet er forskellige views. Slik at man kan se fremover som om man skulle sitte i båten o.l. Savner å ha knop og heading bedre synlig og kanskje valgfritt for å ha oppe med litt passe stort bilde på valgfritt sted.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har lekt meg litt med OpenCPN jeg også,

med tanke på å være et reserveprogram.

 

Som Gunga Din savner jeg å ha et mindre ikon for egen båt.

Zoomer man langt nok ut, dekker egen båt hele Skagerak.

En blinkende "runding" med en kursvektor er langt å foretrekke.

 

Til Polarn:

Med å se "framover" regner jeg med at du mener "kurs opp".

Dette ligger i versjonen som kom ca 24. juni 2010.

"Kurs opp" og Nord opp" kan velges enten fra meny i setup eller ved å klikke på kompassikonet oppe i høyre hjørne.

Programmet er enkelt og greit, og har mange fine basisfunksjoner,

men har litt igjen før det konkurrerer ut Simrads NSE.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke uenig i det, Mulligan.

Jeg sier med dette bare at det er et enkelt program med enkle løsninger.

Tolk ikke utsagnet mitt lengre enn dette.

Men såvidt jeg har oppfattet kjører vel du MaxSea,

og prisene for dette er vel ikke helt borte det heller,

tatt i betrakting at det er et pc-program.

 

Det jeg faktisk setter mest pris på,

er at det kommer brukbare gratisprogrammer på markedet i den betydning at også de etablerte må tenke nytt,

enten det dreier seg om Simrad, MaxSea eller andre.

Hvis dette blir bra, vil det også på sikt redusere piratkopieringsproblematikken,

fordi gratisalternativene vil være tilnærmet like gode for enkelt bruk og uten "heftelser".

De som er ute etter mange funksjoner og spesielle behov vil uansett være villige til å betale for kvalitet og dedikerte løsninger.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Tilde, var ikke det jeg tenkte på. Kjører med nord opp hele tiden. Dette er helt klart det beste gratisprogrammet som finnes og dere har ønsket forslag om ønsker.Det jeg tenkte på var et view hvor du ser ut som du sitter i båten og ser freover og kan se daler og fjell på hver side. Sikkert vanskelig å lage og skjønner om dere ikke vil bruke tid på å lage noe sånt. Blir litt sånn som googlemaps har hvor du kan gå fra å se rett ovenifra til å kunne legge ned bilde.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Enkelte som fra tid til annen står til rors hos meg ønsker å benytte "kurs opp" funksjonen. Denne er jo tilgjenglig i siste versjon av open CPN. Ser til min overraskelse at i kurs opp modus så snur ikke teksten i kartet seg... (kjører c-map fra sjørøverne) Noen andre med samme erfaring eller er det en instilling jeg ikke har funnet enda?

Link to post
Share on other sites

jeg har nettop installert open cpn og lagt inn pirat pakken av kart(Cm93may2009)

zoomer inn over rogaland som jeg bor og får opp noen tall i sjøen , dybde? ferje streker og fyrlykter.

men ingen navn / stedsnavn noen plass.. hva er det jeg ikke har gjort rett her?

 

har forresten ikke GPS donglen koblet i pcen ennda da jeg venter på den.

kan det være derfor?

 

når man kjører etter dette programmet, legger båten igjen en sort strek da på kartet? slik at du kan føre samme vei hjem fks i mørket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...