Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp!

. Stundom tror gpssenderen at den er musen til pcen også..

 

mvh Henrik

 

 

Følgende prosedyre vil normalt løse problemet:

 

1. Start PC'en med din GPS tilkoplet. Muspekeren vil hoppe rundt omkring og mye annet rart kan skje.

 

2. Frakople GPS'en. Musen vil roe seg.

 

3. Åpne Windows kontrollpanel 'System', og velg 'Maskinvare' og deretter 'Enhetsbehandling'.

 

4. Klikk på '+' tegnet ved siden av 'Mus og andre pekeenheter'.

 

5. Klikk på 'Microsoft Serial Ball Point' - Det er denne Windows XP forveksler med din GPS.

 

6. Høyreklikk og deaktiver denne enheten".

 

7- Klikk 'OK' for å lukke hvert vindu.

 

8. Restart PC'en med din GPS tilkoplet. Alt bør nå være i orden.

 

 

Forsøk og installere X port så får du oversikten over hvilken comport GPS`n har . Innlegg 304

 

PRØV MED BAUD RATA 4800

 

 

http://www.curioustech.net/xport.html

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har OpenCPN på skjerm ved kartbordet. Den er koplet til AIS transponderen.

Det fine med OpenCPN er at den kan hente GPS signal fra samme port som AIS signalene.

Derved dette et system som fungerer uavhengig fra hoved GPS'en.

 

På turen vår fra Kristiansand-Skagen-Frederikshavn-Læsø og Hyppelen (Sverige) der vi er nå,

har jeg har kjørt med OpenCPN paralellt med plotteren ute og der ser veldig bra ut.

 

Geir :flag_sw:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har det siste døgnet assistert Dave (bdbcat) med å få løst noen trøblete forhold med versjon 708 og ikke minst spesielle problemstillinger hvis man samtidig har XPort installert på maskinen!

Bl.a. så vokste log-filen seg enormt stor på kort tid, som gjorde programmet ubrukbart og tregt og Hdd'n ble etterhvert full......!

 

Dave (bdbcat) løste både dette problemet og andre korrigeringer og kom nå nettopp med en ny versjon der dette nå er fix'et:

 

Ahoy, OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Release Candidate 714 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog

221. Correct AUI logic for AIS target list dropped on chart bar (FS#577)

222. Correct RouteProperties list heading display.

223. Correct Dashboard Window delete persistence.

224. Correct occasional failure to show ChartInfo Window (FS#569)

225. Add Accumulated Route distance popup to RouteCreate process.

226. Disable Measure tool while Route is being created.(FS#579)

227. Correct/qualify AIS Target list reload position (FS#578)

228. Improve Windows Print layout. (FS#267)

229. Correct CPack build destination dir.

230. Correct occasional Windows serial port misbehavior with Xport virtual port setup.

231. Correct AIS toolbar icon logic (FS#567)

232. Correct Full screen toolbar behavior (FS#536)

233. Implement application startup position persistence

234. Correct Toolbar tooltip location for right docked toolbar (FS#583)

 

Release RC 2.4.714

 

 

Notes:

 

This is a Release Candidate.

What this means is that I consider that this version is ready for release as 2.5.0 unless we discover a fatal flaw (e.g. crash, or user data loss) in "normal" operation.

Every other problem or issue shall become a Feature Request for the next version.

 

Thank you all for you interest and help so far. One more push, and we can launch this baby....

 

Dave

 

 

Jeg fikk tidlig i morges oversendt en versjon av denne, slik at jeg fikk anledning til å teste ut de mest kritiske funksjoner, - og kan vel si at så langt har jeg ikke funnet noe mere å sette spørsmåltegn ved........!!!

 

Så da får dere teste det dere er gode for på denne RC 714 - versjonen, og som Dave (bdbcat) sier så blir denne utgitt "om noen dager" som OpenCPN 2.5.0, - hvis det da ikke er noen som finner mere kritiske feil i siste liten.

 

NB!

Til dere som installerte v 708 og samtidig har XPort installert på maskinen, så råder jeg dere til å slette filen "opencpn.log" i Config-mappen, før dere så installerer/oppdaterer med Release Candidate 714!

 

Dette funker nå som en drøm........, samtidig som jeg også er meget fornøyd / imponert over mine nye NV Digital 2011 Ed. kart, som jeg tidligere i sommer kjøpte fra Nautisk Forlag.

 

Lykke til alle sammen!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser desverre ut for at det går lang tid med å få disse kartene tilgjengelig lenger nordover. Det er jo ikke lenge siden de kom til Trondhjem, tidligere stoppet de i Ålesund.

 

Nå er det jo et nytt selskap som har overtatt denne typen kart, kanskje det går fortere på nord nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at jeg så noe relativt nylig her et sted om å kjøpe kart (norske sjøkart) i Tyskland som funker i OpenCPN. Beklager hvis jeg husker feil. Kan noen kommentere dette?

 

Har ikke sansen for piratkopier men kunne tenke meg noe rimeligere enn 3 x kr 995 for tre områder fra Nautisk Forlag.

 

Flott hvis noen har tips her. Gleder med til å få dette opp og gå :-)

 

btor

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Jeg sitter og erger meg grønn og gul. Får det av og til til å funke, men som oftest ikke. Feilmld "Kunne ikke åpne serieport "COM4) får jeg hele tiden, og da vi reiser på båtferie i morgen kommer dette svært ubeleielig. Noen smarte råd fra kunnskapen her inne? Ja jeg har installert XPORT og den viser fine verdier, så mottakeren e altså bra. Men hva er det som gjør at OCPN ofte ikke greier å åpne COMporten?

desperat hilsen Henrik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

.... Ja jeg har installert XPORT og den viser fine verdier, så mottakeren e altså bra. Men hva er det som gjør at OCPN ofte ikke greier å åpne COMporten?

desperat hilsen Henrik

 

Hei

Programversjon av OpenCPN og hvilket OS?

 

A)

Legg ut her en skjermdump (screenshot) av aktiv XPort - skjermbilde.

Eller prøv å forklare dine innstillinger og ellers konfigurasjon av dine virtuelle "ut" COM porter?

 

B)

Likedan en skjermdump fra arkfanen "GPS" fra vertøykassen (Toolbox) i OpenCPN.

 

 

Sånn umiddelbart så ser det ut til, etter det du har skrevet tidligere, at det er DataStream inn på Com 4 på XPort,- så da må du etablere en annen virtuell COM-port for "utgående" i Xport programmet, og så aktivere denne "utgående" fra XPort ved å sette en hake i den box'en.

 

Så må du i OpenCPN stille inn denne nye etablerte virtuelle Com-porten under flippen "GPS"

 

NB!

Du må også stille inn den samme NMEA Porthastighet både i Xport og også i OpenCPN under "GPS"-flippen.

 

OBS!

Alle mine GPS'er som jeg bruker til dette formål har NMEA Porthastighet 4800!

 

Lykke til og God Ferie! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seastar!

takk for du tar deg tid til å tenke sammen med meg!

 

legger ut to screenshot(slik jeg tror du mente jeg skulle gjøre)

 

bilder_til_baatplass.jpg

bilder_til_baatplass1.jpg

 

Uansett hvilken USBport jeg putter den inni, så får opp COM4 på pcen. Men avinstallerer jeg OpenCpn så virker det en stund, mne plutselig når jeg skal åpne på nytt, så greier den ikkje å åpne COM4, skulle tro at det ville funke hver gang jeg åpne OPENCPN?

 

edit: veldig dårlig kvalitet ser jeg, uansett xport står 4800 og COM4, samme på OPen. Detter en clas ohlson GPS mottaker jeg kjøpte i ren desperasjon i dag. Den andre bruker 9600

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sikkert en for dårlig og liten skjerm her jeg sitter nå........, vanskelig å se innstillingene skikkelig.

 

Står det Com 1 oppe til høyre i XPort?

 

Da må du stille inn Com 1 i OpenCPN der det nå står Com 4!

 

 

NB!

 

Fikk du forresten løst problemet med den av og til "ville" musepekeren, her har du ihvertfall en enkel FIX for SerMouseDisable. NB! Ikke bruk begge i denne pakken, - bare SermouseDisable registeroppføringen.

Du kan lese mere om dette litt nede på siden til XPort

 

Bredbåndsforbindelsen på den mobile, -blir meget skral videre i helgen nå.....!

 

God Ferie!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så Comporten opp til høyre skal i open og ikkje den "input porten?"

Etter jeg installerte den linken din, så stoppet musen å hoppe, men i Open så beveger jeg nå kartet ved å flytte på musen konstant, dette skjedde ikke før?! Fremdeles vekslende hell på Open :(

Uansett, takk for glimrende hjelp, det setter jeg pris på!1 :thumbsup:

Jeg får prøve videre, hadde vært så kult om det hadde fungert! RIktig god ferie til deg også videre :flag_bp: !!

Link to post
Share on other sites

Da må jeg igjen få takke deg Seastar!! Tror jeg har fått det til nå!! Takket være xport og gode råd/tips fra deg! Dette er jeg vedig glad for! Nå blir det enda artigere å navigere og kjøre!! Takk igjen! Dette blir supert! :seeya

 

edit: Akk ja, slo av maskinen for å bekrefte godfølelsen, men da viste det seg at den var tilbake til normalen.. Ikke vet jeg hva som skjer når den går av? ada begynte mus og hoppe igjen også, bør vel ikkje være nødvendig og avinstaller OpenCPN og installer det "musefiksen" hver bidige gang?! Tror jeg kaster inn håndkle for ikveld, kanskje jeg rekker en mirakuløs time i morgen formiddag. Hender også at skjermen blir helt blå, typisk feilmld og jeg må avslutte maskinen, hva dette kommer av er heller ikke godt å si

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skannet et par sjøkart og lagret disse som PNG bitmaps. Tenkte jeg skulle prøve å få dette til fra scratch.

 

Så leste jeg via omveier at jeg i windows kunne bruke programmet imgkap til å konvertere PNG filene mine til .KAP filer.

 

Men jeg har ikke helt oversikten om hvordan en lager en KAP headerfil som dette programmet trenger. Rent logisk må en vel ha en referanse til minst to kjente posisjoner (sikkert i diagonalene?) på bitmap kartet for at OpenCPN skal kunne 'finne frem' til enhver posisjon.

 

Jeg har desverre ikke funnet frem til hvordan lage en KAP header. Kan noen hjelpe meg?

 

Hvis det er andre programmer enn imgkap som kan gjøre denne jobben i windows, kan jeg gjerne bruke andre program....

 

hilsen btor

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over OpenPCN etter å ha installert kartene til cmap93 ed2. Inneholder mye informasjon og er brukervannlig. Har også maxsea med cmap93 ed3 og ser ikke store forskjellen i kartet der eller brukervennligheten.

Fugawi og dkart synes jeg personlig ikke noe om.

 

Kanskje vi burde ha lagt noen skjermdump her inne med de forskjellige kartene over samme plass her inne slik at vi ser hvordan det ser ut? Ville det ha vært noe for oss brukere?

 

Så gjenstår det å finne ut hvilket utstyr jeg trenger for å ha AIS..

Hvis noen har en enkel forklaring på utstyr som fungerer skriv det gjerne ned, har lest mye men enda ikke blitt helt klok.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt fått teken på hvordan man lager ruter i OpenCPN. Synes det er veldig tungvindt å ikke ha en hurtigknapp i "rutemodus" for å slette siste punkt. Synes det blir en veldig omstendig prosess å fjerne siste punkt.

"Avslutt rute", velge rett markør, høyreklikk på punktet, velge slett siste veipunkt, velge tilbake rute-knappen, trykke på ruten, og så lage neste rutepunkt. Er det noe jeg overser?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har skannet et par sjøkart og lagret disse som PNG bitmaps. Tenkte jeg skulle prøve å få dette til fra scratch.

----

Jeg har desverre ikke funnet frem til hvordan lage en KAP header. Kan noen hjelpe meg?

 

Hvis det er andre programmer enn imgkap som kan gjøre denne jobben i windows, kan jeg gjerne bruke andre program....

 

hilsen btor

 

Hei btor :sailing:

 

Har dessverre verken tid eller anledning til å veilede deg her i denne forumtråden på et slikt forholdsvis "komplekst" prosjekt......!

 

Det er selvfølgelig både kjekt og interessant å holde på med slikt........, men det nærmeste jeg kan gjøre er å henvise til alle de som har erfaring fra dette fra andre forumtråder, det finnes mange tråder, - men du kan jo se litt på DENNE i første omgang! :seeya::thumbsup:

 

Lykke til!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Ja, da nærmer det seg virkelig laseringen av den ferdige og stabile offisielle versjon 2.5.0 av OpenCPN. :clap::thumbsup:

 

Jeg har selv de siste dagene vært i kontakt med Thomas (cagney), som har ansvaret for online Wiki'en (bruksanvisningen for programmet), og gjort han oppmerksom på flere forhold som trengte oppdatering for å være korrekt i forhold til alle de nye og ellers forandrede funksjoner.

 

Noe er allerede forandret ser jeg nå og resten regner jeg med at han får med før offisiell release.....!

 

 

Dave (bdbcat) kom med denne meldingen nå nettopp:

 

OpenCPN Version 2.4 Release Candidate 720

 

Ahoy, OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Release Candidate 720 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog

 

234. Two small corrections for Fedora compiler errors.

235. Correct for occasional crash on cm93 zoomin.

246. Improve GRIB PlugIn to show isobars. Thanks rooiedirk

247. Correct Measure tool logic (FS#590)

 

Release RC 2.4.720

 

Well, folks, this is it. One more round of smoke testing, and we'll call it good.

The only change I plan to still make is upgrading the Version number from 2.4.720 to 2.5.0. That's it!

 

 

Here is a Preview of the "official" Release notes. Please feel free to edit, amplify, or comment as desired, and send me the results.

 

 

New or Enhanced features in OpenCPN Version 2.5

 

1. Per-Cell offset adjustment for cm93 charts

2. Transverse Mercator chart quilting.

3. Selectable full screen quilting option.

4. Configurable lat/lon gid lines.

5. Variable screen dimmer function.

6. Improved Tide/Current information window.

7. Configurable "Layers" function, enabling selectable display of fixed objects.

8. Improved and extended AIS functions, including

a. Euro Inland support

b. Base Stations and ATONs

9. Selectable FullScreen display mode.

10. Integrated Route Planner function, with Tide table support.

11. Enhanced GUI functions, with floating transparent Toolbar.

12. Several new language options.

13. Improved internal memory management.

14. Improved Autopilot output support.

15. New Multi-leg Measurement tool.

16. Improved Vector chart symbology.

17. Improved integrated Tide/Current data accuracy.

18. Greatly improved staility on all platforms, as a result of extended Beta testing.

 

PlugIns:

1. Enhanced Dashboard PlugIn with several new instruments.

2. Enhanced GRIB PlugIn with isobar graphic depiction.

 

Thanks Again

Dave

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her har dere OpenCPN 2.5.0 i ferdig versjon, den er lastet opp for de som vil teste en siste gang, - før den blir presentert/offentliggjort i morgen.

 

 

Re: OpenCPN Version 2.4 Release Candidate 720

Hi there....

 

OK, nearly ready to Release. I have uploaded the Release files to sourceforge, but have not yet marked them for "current download".

 

Before I pull the trigger, lets have one more smoke test.

If you have the time, please navigate to

 

OpenCPN 2.5.0

 

and try some downloads of the images you will find there. These are the Real Things!

 

I'd like to turn them on tonight, and announce tomorrow.

 

Thanks again

Dave

 

 

Gratulerer og lykke til alle sammen! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...