Mulligan Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Jeg er redd bruk av iPad og iPhone som kartplotter vil gi helt ny mening til uttrykket EAD. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 EAD? Aner ikke hva det betyr, men har en vag formening om at det har noe om Nintendo å gjøre, he he! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 EAD = Electronically Assisted Disaster. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 EAD = Electronically Assisted Disaster. Mulli, har du en I-Pad ? har du lekt med en, sett mulighetene.? Tror ikke det. Dette er er veldig kjekt leketøy for oss alle. Den kan brukes til så mye, tar liten plass, lett,lades fort opp. lang batteritid. og duppedittene (Apps) blir flere og flere. TV2 sin sport ugave med allt inne sport, (for de som trenger slikt) alle billige Navionics kartene (for de som trenger det) AIS båtrafikk langs vår kyst. Info fra alle flyplasser avgang ,ankost. se forsinkelsene. +++ filmer, TV, aviser, Forums. youtube, facebook,vær +++ for de som trenger slikt. I-Pad stor konkurent til Mac og pc. for de som bare skal lese litt sjekke litt, skal du drive og skrive mye så er den ikke så god. men du har word, excel,powerpoint, PDF, +++ (endel av de har bare andre navn.) En dualige kjekke duppeditt som eg blir mer og mer glad i. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Framtia Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 artikkel i seilas om Ipad som plotter Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Mulli, har du en I-Pad ? har du lekt med en, sett mulighetene.? Tror ikke det. Mnja. Tro skal en være varsom med. Nei, jeg eier ikke en iPad. Men jeg har MacBook, iMac og iPhone. Og jeg har rik anledning til å leke med iPad hvis jeg føler for det. Og jeg hadde ikke vært frisk dersom jeg ikke hadde satt meg på et referansepunkt med iPhone og iPad for å se hva de kan. Noe navigasjonsinstrument er ingen av de. Referert til min Trimble mottager. Jeg er fascinert av hvor komplette Appleproduktene er. Hvor stabilt de starter opp og kjører. Alt virker som tiltenkt. Ikke et eneste lite hikk på noen av dem. Men. CAD pakka mi kjører kun på PC. Skrogpakka mi kjører kun på PC. Navigasjonsprogrammene mine kjører kun på PC. Jeg må bruke PC for å koble meg opp mot nettet på jobb. Konfigurering og vedlikehold av husstyringa mi er også kun mulig via PC. Eller jeg kan kjøre Paralells. Men da tjener det ingen hensikt lenger. Det er sakens realiteter. Foreløpig. Dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) Jeg er helt klart av den kjedelige typen. Jeg har ingen i'er i min portefølje. På sjøen i egen båt bruker jeg mye papirkart og utkikk. Synes det er greit når alle andre har øya nedi en eller annen i Men som back up for plotter ombord når vi skal på langtur kan nok en ipad være av interesse. Derfor synes jeg det er flott at dere forsker ut dette og prøver. Bare ikke glem utkikk og at landskapet under vann ikke alltid stemmer med kartet. Redigert 3.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Men som back up for plotter ombord når vi skal på langtur kan nok en ipad være av interesse. Derfor synes jeg det er flott at dere forsker ut dette og prøver. Bare ikke glem utkikk og at landskapet under vann ikke alltid stemmer med kartet. Hvis iPad utvikles mer mot navigasjon, mener jeg det blir en fullverdig kartplotter og da backup for "utkikk og papirkart". Ikke backup for annet kartplotterutstyr ombord. Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 For innendørs bruk kanskje - ikke utendørs på langturbåt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Som planleggingsverktøy når en befinner seg på land borte fra båten er den overlegen. Neste dags seilas kan skisseres opp på iPadden, lagres og emailes til seg selv. Litt enklere enn å ta med seg enn de store papirkartene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Nja - det kommer litt an på hvor langt man skal er min erfaring. Jeg har testet endel ruter på plotter - og jeg kommer alltid tilbake til at papirkartene gir meg best oversikt. Jeg bruker de store kartene i hovedkartserien. Båtsportkart blir som å legge kabal når vi kjører i 25-30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Ulike verktøy til ulik bruk. Å legge kurser for lange etapper er sannsynligvis greiere med store papirkart. Men, til å sjekke om en kan gå på innsiden eller utsiden av en holme, utforske ukjente farvann, sjekke dybder, seilingshøyder osv. kommer dette verktøyet til sin rett. Og, siden man stort sett alltid har enten iPhonen eller iPadden for hånden, kan slike raske oppslag tilføre noe for dem som er åpen for ny teknoligi. Jeg har ved et par anledninger i vinter sittet og diskutert seilingsleder med venner og da er det nyttig å hente frem iPadden. Brukergrensesnittet med tanke på zooming og scrolling er fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) Men, til å sjekke om en kan gå på innsiden eller utsiden av en holme, utforske ukjente farvann, sjekke dybder, seilingshøyder osv. kommer dette verktøyet til sin rett. Basert på at elektroniske sjøkart fra Navionics, som brukes blant annet i iPad og iPhone, er beheftet med feil og mangler, ikke er kontinuerlig oppdaterte, ikke er offisielle og heller ikke er godkjente for navigasjon, vil jeg av hensyn til navigasjonssikkerheten personlig fraråde å bruke en iPad med elektroniske kart fra Navionics til akkurat disse formålene du her nevner. Det finnes flere tråder her på foraet som beskriver alvorlige feil og mangler med Navionics, og for den del Bluechart også. Redigert 3.Januar.2011 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Basert på at elektroniske sjøkart fra Navionics, som brukes blant annet i iPad og iPhone, er beheftet med feil og mangler, Er det forskjell på Navionics kartene til iPad og iPhone. Og Navionics kartene Raymarine, Furuno og Lowrance bruker ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Det går opp for meg at standard kartplotter i båten ikke er noe mere unikt enn en skjerm, gps-mottaker og en datamaskin med kartbrikke som koordinerer gps-posisjon mot kartet, samt noen enkle tilleggsfunksjoner som betjenes via noen enkle knapper. Om dette heter Raymarine, Simrad eller Garmin, og som historisk kan vise til lange tradisjoner med dette utstyret, betyr ikke lenger at de er di eneste som kan levere fullgode løsninger. For det er ikke særlig unikt. Det er bare en skjerm, datamaskin, gps og kartbrikke. Det at det frem til nå har vært en dedikert maskin til dette enkle formålet med faste knapper knyttet til funksjoner gjør at det er liten rom for utvikling og ny årlig programpakkeoppdatering. Prisen på dette, både maskinen og kartbrikke gjør nok sitt til at man venter i det langste før man fornyer dette. Med Ipad er det åpenbart at "koden" er knekt, det er ikke særlig unikt. Med berøringsskjerm er det ubegrensede muligheter for program og funksjonsendringer siden det ikke er begrenset av faste knapper. Konkurransen tradisjonelle utstyrsleverandører kan oppleve fremover håper jeg kommer oss brukerene til gode. Og at oppdateringer kan gjøres direkte fra nettet til maskinen, til en rimelig pris, forenkler mye. Men, samtidig åpner dette for at maskinen, hypotetisk sett, er mere sårbar for virus. Når jeg skriver "hypotetisk" så er det med tanke på at mange vil nok hevde at det ikke forekommer virus på I-produkter. Men det er ikke umulig for den kyndige å manipulere kart og informasjonsbehandling så lenge det står et simkort i den og den på ett eller annet tidspunkt er knyttet til internett. Det problemet har vi enda ikke hatt med standard kartmaskin. Er det noen som har prøvd å bruke padda med polvotter/ hansker? :) legg til litt rom sjø, så tror jeg det uansett i gitte situasjoner kan bli litt utfordrende.. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Det har jo ikkeno med Ipad å gjøre at det forekommer feil på elektroniske kart, jeg vurdere å skaffe kartplotter etter å ha brukt pc et par år. (Jeg følger alltid med på papirkartene uansett da jeg synes det gir meg en helt annen oversikt) Men Ipad som plotter er jo veldig innteresant da en får uhorvelig mye mer på kjøpet for en (Ipad) 8 tommer skjerm og (Samsung Galaxy) 7 tommer skjerm sammenlignet med plottere med samme skjermstørrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Med Ipad er det åpenbart at "koden" er knekt, det er ikke særlig unikt. Med berøringsskjerm er det ubegrensede muligheter for program og funksjonsendringer siden det ikke er begrenset av faste knapper. Akkurat det gjorde Race Navigators i Oslo for ca. 10 år siden. Med langt heftigere SW enn det man får til iPad. Den løsningen var også vanntett. Noe iPad og iPhone absolutt ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) Er det forskjell på Navionics kartene til iPad og iPhone. For å si det slik: Det er forskjellige kartprodukter fra Navionics alt etter om de skal brukes i iPhone, iPad eller Android, henholdsvis Navionics Mobile for iPhone, Navionics Mobile for iPad eller Navionics Mobile for Android. Hva som er ulikt på de elektroniske kartene fra Navionics til iPhone, iPad eller Android, om det da er noene ulikheter, vet jeg ikke. Kanskje du kan rette en henvendelse til Navionics? Og Navionics kartene Raymarine, Furuno og Lowrance bruker ? Til kartplottere benttes Navionics Platinum+, Navionics Gold, Navionics Fish'n Chip og Navionics Classic. Disse kartproduktene er ikke like. Om det er igjen er ulikheter for hvert av disse kartproduktene om de leveres til Raymarine, Furuno, Lowrance eller andre, vet jeg ikke. Redigert 3.Januar.2011 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 beskriver alvorlige feil og mangler med Navionics, og for den del Bluechart også. Hva vil du anbefale for oss vanlige dødelige å bruke? C-map eller hvilke kartsystem er brukendes? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Er litt Apple motstander, siden jeg ikke liker å bli låst til deres forretningsmodell. Har Navionics på min HTC Desire og det fungerer bra. Ryktene sier at HTC kommer snart med en Androidbasert tablet (HTC Scribe) som skal ta opp kampen mot Apple. Det blir spennende! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Capitaine Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Hva vil du anbefale for oss vanlige dødelige å bruke? Per i dag anbefaler jeg offisielle og oppdaterte papirkart fra Statens kartverk Sjø. Alternativt kan man velge å ikke oppdatere papirkartene om det dreier seg om et lite avgrenset område man ferdes i. Men da må man etter mitt syn i det minste holde seg oppdatert via Etteretninger for sjøfarende om man likevel ikke setter rettelsene ut i kartet, slik at man i alle fall har klart for seg alle endringer både over og under sjøoverflaten. Elektroniske sjøkart for fritidsbåtbruk kan gjerne brukes som hjelpemiddel sammen med papirkartene, eksempelvis Navionics for bruk i kartplottere, iPhone, iPad og Android, og Navionics, Bluechart eller C-map i kartplottere. For PC-basert plotterløsning er for eksempel kartsystemet Livechart i kartprogrammet seaPro 3000 Lite et godt og prisgunstig alternativ. Offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon benevnt ENC(Electronic Navigational Chart), primært beregnet for bruk i ECDIS(Electronic Chart Display and Information System), er nok fortsatt for kostbart for fritidsbåtbruk. Men har man penger nok, er det selvsagt ENC for ECDIS jeg vil anbefale mest av alt. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Det har jo ikkeno med Ipad å gjøre at det forekommer feil på elektroniske kart, jeg vurdere å skaffe kartplotter etter å ha brukt pc et par år. Men Ipad som plotter er jo veldig innteresant da en får uhorvelig mye mer på kjøpet for en (Ipad) 8 tommer skjerm og (Samsung Galaxy) 7 tommer skjerm sammenlignet med plottere med samme skjermstørrelser. Til orientering: i Pad har en diagonal på 9,5 tommer, ikke 8 som det står i dette innlegget. I realiteten er skjermen nesten dobbelt så stor som Galaxys 7 tommer. Det er betydelig forskjell når vi snakker om å se på kart. Er Navionics-kartene mindre sikre enn båtsportkart i papir (som forøvrig heller ikke er offisielt godkjent for navigering til sjøs) eller kartet jeg har på Simrad-en min? Som nevnt i et tidlig innlegg brukte jeg padda som plotter da vi i sommer kom utenfor området til kartbrikken i Simraden. Jeg sammenlignet i farvann som var dekket av begge, uten å finne noen forskjell i kartene (i Danmark). Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Capitaine Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Er Navionics-kartene mindre sikre enn båtsportkart i papir (som forøvrig heller ikke er offisielt godkjent for navigering til sjøs) eller kartet jeg har på Simrad-en min? Som du sier, er heller ikke båtsportkartene offisielle og ei heller godkjente for navigasjon, i likhet med for eksempel de elektroniske kartene fra Navionics, Bluechart og C-map for lystbåtmarkedet. For noen år siden var det Statens kartverk som ga ut båtsportkartene, og da kunne man lite på dem. Nå blir båtsportkartene utgitt av Ugland IT Group AS og er ikke lenger offisielle og heller ikke godkjente for navigasjon. Jeg vet ikke hvor sikre eller usikre båtsportkartene er sammenlignet med elektroniske sjøkart fra Navionics. Jeg kjenner båtsportkartene fra den tiden de ble gitt ut fra Statens kartverk, og den gang var det ikke noe å utsette på dem, selv om jeg kjøpte en mappe med slike kart bare en gang på grunn av den håpløst dårlige oversikten. Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Her er eksempelvis to tråder fra foraet som beskriver feil og mangler ved Navionics: Navionics XG kart med alvorlige feil Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold. Ellers er jeg litt overrasket at ikke flere er observante på feil og mangler ved elektronske kart for lystbåter. Det er da vitterlig en grunn til at disse kartene ikke er godkjente for navigasjon. Jeg har inntrykk av at flere fortsatt navigerer ukritisk med elektroniske kart og GPS til tross for hvor mye informasjon og kunnskap som er tilgjengelig om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Er litt Apple motstander, siden jeg ikke liker å bli låst til deres forretningsmodell. Har Navionics på min HTC Desire og det fungerer bra. Ryktene sier at HTC kommer snart med en Androidbasert tablet (HTC Scribe) som skal ta opp kampen mot Apple. Det blir spennende! Høres ut som det evige maset om hva som er best av Macintosh og Windows. Er det feil på Navionics kartene så er det feil på kartene uansett om du "kjører" på en Raymarine, Simrad eller iPad. Og kan da heller ikke funge bra på en HTC Desire. Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
Ajax Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.