Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Hei mr-c takk for tips. Da skal jeg sjekke ut, men jeg laster ikke ned noen kart da jeg starter Navionics, trykker bare på iconet og programmet inkl. kart starter. <Jeg får ikke noen spmål om å laste ned noe kart

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Navionicsen for Norway som jeg kjøpte i høst hadde kartet med i "pakken", altså at det var noen hundre megabyte å laste ned når jeg kjøpte. Nå kjøpte jeg Navionics for Europe i helgen og der laster man kun ned selve kartprogrammet ved kjøp. Inne i applikasjonen kan man så velge ut området man vil ha kart for og så lastes dette ned lokalt på iPaden. Virker som det er en begrensning på hvor mye man kan ha med på en gang, jeg fikk med meg ca. hele Hellas på et jafs. Denne versjonen har også værmelding og annet snacks. Absolutt verdt drøye tohundre kroner synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei mr-c takk for tips. Da skal jeg sjekke ut, men jeg laster ikke ned noen kart da jeg starter Navionics, trykker bare på iconet og programmet inkl. kart starter. <Jeg får ikke noen spmål om å laste ned noe kart

 

 

Navionicsen for Norway som jeg kjøpte i høst hadde kartet med i "pakken", altså at det var noen hundre megabyte å laste ned når jeg kjøpte. Nå kjøpte jeg Navionics for Europe i helgen og der laster man kun ned selve kartprogrammet ved kjøp. Inne i applikasjonen kan man så velge ut området man vil ha kart for og så lastes dette ned lokalt på iPaden. Virker som det er en begrensning på hvor mye man kan ha med på en gang, jeg fikk med meg ca. hele Hellas på et jafs. Denne versjonen har også værmelding og annet snacks. Absolutt verdt drøye tohundre kroner synes jeg.

 

Hm.. Mulig det er litt forskjell på utgavene, jeg har Norge og Sverige men ikke Danmark i min Navionics Europa.

Når jeg startet Navionics gikk jeg til meny og download map valgte hvilket område av det jeg hadde kjøpt som jeg ønsket å laste ned.

Link to post
Share on other sites

Snedig dette, jeg testet ipaden for noen uker siden på Kielfergen. Rett etter vi passerte Svenner mistet jeg mobilforbindelsen "mistet dekning" og da hadde den problemer med å oppdatere seg via GPS..mulig det er en bugs der og da. Men en anne ting er at Erstatter Ipaden en kartplotter, jeg er vel klar for å kjøpe meg en Garmin 6012. Er det kanskje bortkastet da jeg har en Ipad mon tro?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Var du på dekk eller inne i båten? GPS'en skal vel ha en viss grad av "fri sikt" for å fungere. Hvis du kjører kartplotter via mobilroaming på kielferja kan du nok vente deg en heftig faktura når du kommer hjem.

Selv etter krafige formaninger om å skru av mobilen måtte guttungen bare sjekke "ett par ting" på nettet under overfart. Lastet ned 1 eller 2mb samt ringte ett par telefoner. Tror det nærmet seg tusenlappen når han fikk regninga. Dyr lærepenge.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg var på dekk, er klar over mobilroaming :-) men jeg måtte teste vettu :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at Danmark og England ikke er med i Europe utgaven. Uten at jeg vet hvorfor, de er jo en del av Europa...

Deler av sverige sin vestkyst var heller ikke dekket på Europa versjonen, men etter en oppdatering i dag er det blitt med:-)

(Det samme gjaldt sørlandet, der var også danskegrensa veldig nær kysten.)

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet løst..

Jeg har holder til padda fra www.dealextreme.com, selve festet har jeg bygget om fra sugekopp til skru feste (kunne sikkert bare brukt lim)

Men dette med problemet som er løst er jeg tilbake til diskusjonen om en vanntett holder.. Var en tur på kjøkkenet og fant en blank pose(fryse/brød pose) som jeg dro rundt padda og den var ikke til hinder i holderen og ikke noe problem med touch følsomheten på skjermen. Dermed har jeg en vanntett padde i båten og blir beskyttelsen stygg har jeg en hel rull med nye i skuffen ;-)

Link to post
Share on other sites

Suuupert...trodde ikke dette gikk.

 

Jeg skal bruke IPad i båten i sommer. Men skulle vært et alternativt program . Selv om kansje Navionic er bra nokk.

 

Får dybdemåler fra Ebay i morgen. Bare 700 spenn.

 

 

HawkEye Depth Finder Sounder Air and Water Temp

Includes Thru Hull Transducer

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha kartplotterprogm så går du for dette, og laster også ned kartene via denne løsningen ellers funker det ikke.

Navionics kartene er bare kart, ikke med skikkelig plotterprgm.

 

http://www.inavx.com/

 

Du finner progm under apps.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha kartplotterprogm så går du for dette, og laster også ned kartene via denne løsningen ellers funker det ikke.

Navionics kartene er bare kart, ikke med skikkelig plotterprgm.

 

http://www.inavx.com/

 

Du finner progm under apps.

 

Har Navionics i dag men er det sånn at INavx er bedre skal jeg kjøpe det.

Har noen spørsmål i den forbindelse. Ser det er to kart som dekker Norge 44XG og 45XG jeg må ha kart som dekker Väneren i Sverige og andre innsjøer. Skal jeg da ha 44XG? Dekker 45XG bare "saltvann"? Hva koster kartene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...