Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Fant prisene på INavx kartene men stemmer det at de koster 129, 49 og 59$ hvilket kart skal man kjøpe? Det er litt for dyrt å kjøpe feil her :-)

som tidl. Postet er det Oslofjord, Vänern som er viktig for meg.

 

44x dekker Veneren, + mye in i baltic område, men neppe mye i oslofjorden, så da bør du ta med 45x også da har du bra dekkning i det område.

Inavx er et kartplotterprogm, og da kan du gjøre det meste,

http://www.x-traverse.com/product/TD-NAV-44XG-IP-2011

http://www.x-traverse.com/product/TD-NAV-45XG-IP-2011

 

49 + 59 $, ikke så dyrt.

ser at de også er av siste versjon oppdatert nå i 2011.

 

 

Hvis du bare har Navionics karta, så er det her ingen kartplotterprogm, og det vil ikke funke på samme måte, du vil se båten flytte seg over kartet, men du må flytte det selv når du seiler ut av bilde. og du har heler ikke alle de andre kartplotter funksjonene.

 

God sommer.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har nettopp bestilt Ipad 2 og tror jeg går får C-map, som jeg kjenner fra plotterverdenen. Noen som vet om man må kjøpe kart og plotterprogram separat eller programmet følger med kartet?

Gratulerer!

Blir spennende å se hva som er best av C-map og INavx, som jeg har forstått er min Navionics et dårlig valg.

Jeg er fornøyd med Navionics men har ikke mye å sammenligne med, før valget falt på iPad sikklet jeg på Garmin plottere med Bluechart visjon kart.

Det jeg umiddelbart har å utsette på Navioics er når man skal merke et waypoint, må man sette fingeren på skjermen og holde den stille i et sekund og det er ikke altid så lett med mye sjø :)

Sitter å teller kroner og øre men det blir nok INavx i løpet av helgen 279NKr for prog. 49$ og 59$ for kart blir totalt ca 900 kr ikke så dyrt hvis det er mye bedre en Navionics.

Skal prøve å lage en god beskrivelse av forskjellene med fordeler og ulemper, en liten båtplassen hjelper deg test hehe. Blir ikke C-map for dyr skaffer jeg kanskje den også så blir testen komplett. Er det noen rundt Ringerike som kunne tenke seg å være med på testen og teste programmene, gjerne med litt annen bruk en meg som fisker med en 18ft og litt småturer (lang tur i sommer langs Götakanal) noen med større seilbåt hadde vært fint.

Link to post
Share on other sites

Føyer meg inn blandt dem som skal bruke IPad som plotter. Fikk akkurat generasjon 2, og har lastet den opp med kart fra Navionics. Synes kartene fra Navionics er helt greie og savner egentlig ikke noe på dem. Hvorfor er de ikke gode nok?

 

Nå har jeg kanskje ikke de største kravene til en plotter, den er kun til hjelp sammen med draftene. Men jeg er allerede mektig imponert over hvor flott den fungerer til ruteplanlegging over lengre strekninger. Zomer inn og ut på et øyeblikk og gir et uovertruffent overblikk over reisens farvann, og i tillegg kan en benytte topografisk kart samtidig med sjøkartene som gjør terrenget lettere gjenkjennelig.

 

Selv om noe tilbehør er nødvendig for å sikre bruken i båt, finner jeg ikke noe alternativ som er i nærheten av å kunne konkurrere i pris. Skal få testet den i påsken da turen går fra Bergen til Nøtterøy. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Føyer meg inn blandt dem som skal bruke IPad som plotter. Fikk akkurat generasjon 2, og har lastet den opp med kart fra Navionics. Synes kartene fra Navionics er helt greie og savner egentlig ikke noe på dem. Hvorfor er de ikke gode nok?

Nå har jeg kanskje ikke de største kravene til en plotter, den er kun til hjelp sammen med draftene. Men jeg er allerede mektig imponert over hvor flott den fungerer til ruteplanlegging over lengre strekninger. Zomer inn og ut på et øyeblikk og gir et uovertruffent overblikk over reisens farvann, og i tillegg kan en benytte topografisk kart samtidig med sjøkartene som gjør terrenget lettere gjenkjennelig.

Selv om noe tilbehør er nødvendig for å sikre bruken i båt, finner jeg ikke noe alternativ som er i nærheten av å kunne konkurrere i pris. Skal få testet den i påsken da turen går fra Bergen til Nøtterøy. :thumbsup:


Gratulerer med padde :-) Godt valg, blir spennende å teste INavx og Navionics opp mot hverandre. Tror nok at Navionics holder for de aller fleste, det er uansett bedre en papirkart og linjal (selv om det har sin sjarm og fordeler det også)
Link to post
Share on other sites

Bjørnar A, Ikke alle iPader har Gps, du får de i to utgaver, du har den som har Wifi(Trådlst nett) 3G og da med GPS, og så har du en som lit rimligere som da kunn hra Wifi (Trådløst net)

så skal du bruke den som kartplotter så må du ha en med 3G.

 

Jeg har også bestilt meg en iPad2 og gleder meg til den kommer og ser frem til å bruke den i sommer, det blir da og bruke Navionics karte. jeg skal ikek på noen kjempe lange turer med min lille 17 fots båt, men blir å farte rundt i sognefjorden med den og da tror jeg Navionics karte er mere en bra nokk.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei. Lurer også på å kjøpe en Ipad 2 og ha denne med i båten om sommeren. Blir da i utgangspunktet som ekstra sikkerhet. Lurer da på om dere vet om alle Ipad 2 utgavene har innebygd GPS-antenne eller er dette noe man må ha i tillegg?

Bare 3G modellene som har GPS. Hvorfor ikke gjøre en kjempe god handel på 1.gen iPad på finn.no ?

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Har hatt Ipad 32GB 3G siden jul og er kjempefornøyd, men når jeg skal bruke den med navionics så får den ikke GPS signal...

Samme skjer med Tom Tom gps appen også. Når jeg slår på 3G så virker det, men da blir det dyrt!

Kan det skyldes at Ipaden er jailbreaka? Noen som har vært bort i dette?

 

Raptor

Link to post
Share on other sites

I følge flere tester som ligger på youtube skal 3G-versjonens GPS virke uten både SIM-kort og med deaktivert WIFI. Det kan ta noe tid før GPS-brikken får fiks, men når det er gjort skal den fungere som normalt.

 

Noen som har forsøkt å koble på en Bluetooth-GPS mot iPad for navigering? Igjen er det flere på YT som viser hvor enkelt det er, men det er greit om noen her har forsøkt i levende live. BT-GPS'er selges for $40 på Amazon, så hvis dette virker like fint som reklamen tilsier kan man jo få seg en billig plotter med en slik "puck" og en brukt iPad1 fra Finn...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

Blir spennende å se hva som er best av C-map og INavx, som jeg har forstått er min Navionics et dårlig valg.

Jeg er fornøyd med Navionics men har ikke mye å sammenligne med, før valget falt på iPad sikklet jeg på Garmin plottere med Bluechart visjon kart.

Det jeg umiddelbart har å utsette på Navioics er når man skal merke et waypoint, må man sette fingeren på skjermen og holde den stille i et sekund og det er ikke altid så lett med mye sjø :)

Sitter å teller kroner og øre men det blir nok INavx i løpet av helgen 279NKr for prog. 49$ og 59$ for kart blir totalt ca 900 kr ikke så dyrt hvis det er mye bedre en Navionics.

Skal prøve å lage en god beskrivelse av forskjellene med fordeler og ulemper, en liten båtplassen hjelper deg test hehe. Blir ikke C-map for dyr skaffer jeg kanskje den også så blir testen komplett. Er det noen rundt Ringerike som kunne tenke seg å være med på testen og teste programmene, gjerne med litt annen bruk en meg som fisker med en 18ft og litt småturer (lang tur i sommer langs Götakanal) noen med større seilbåt hadde vært fint.

 

iNavx er i hus eller rettere sagt lastet inn på ipaden. Første inntrykket er viktig, men kan ikke si jeg fikk noen "WOW" opplevelse.

Likte godt at det er kompass linje øverst på kartet med info felt under med mulighet for lere valgfrie data som heading og lat/long mm.

Kartene er Navionics Gold kart og det samme som det du får med Navionics appen.

Det jeg opplevde som litt negativt var når jeg skulle planlegge turer, hvis du ikke rører kartet på en liten stund kommer du tilbake til din pos og må begynne å lete deg frem til der du var på nytt.

Navionics hadde en litt krøkkete måte å merke waypoints på, du måtte holde helt i ro på ønsket pungt i ca to sec hvilket kunne være litt vanskelig i litt sjø. Inavx har en knapp som løser dette men du har ikke mulighet for å legge grafikk på waypoints sånn som fiske, rampe marina, shop, grunne mf symboler.

Det er alt for tidlig å komme med en skikkelig og rettferdig sammenligning av disse to appene, så dette er bare en liten oppdatering på hva jeg opplevde ved første gangs bruk.

Link to post
Share on other sites

Alt her i livet krever en viss tilpassning,

bruk litt tid på å lese bruksanvisningen +++ og huske hvordan ting gjøres.

Men noen like mora, mens andre plent går for dattera.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har en holder fra Ram mount, fungerer utmerket:-)

Testet litt navionics mot inavx i går, likte navionics best, har denne hatt kurs opp har den vært helt på topp.

Når man har kurs opp på InavX så blir kartet opp ned viss man går sørover, synes d var litt teit.

img_0767.jpg

 

img_0044.png

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...