Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Nå er jeg forvirret!,,

Får fortsatt ikke GPS signal med iPad 3G så jeg ringte Apple support. Snakket med 2 forskjellig og fikk til svar at siden IPad 3G har

"assisted GPS" så måtte jeg bruke Wifi eller 3G sammen med GPS programmet. Jeg refererte til at flere her på båtplassen bruker iPad med navionics uten å være tilkoblet noe som helst så sa de at dette ikke var mulig...??!!

Bare for å bekrefte dette en gang for alle; Dere som bruker navionics eller annen GPS program med iPad, kjører dere 3G eller wifi samtidig eller kjører dere flymodus?!

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Nå er jeg forvirret!,,
Får fortsatt ikke GPS signal med iPad 3G så jeg ringte Apple support. Snakket med 2 forskjellig og fikk til svar at siden IPad 3G har
"assisted GPS" så måtte jeg bruke Wifi eller 3G sammen med GPS programmet. Jeg refererte til at flere her på båtplassen bruker iPad med navionics uten å være tilkoblet noe som helst så sa de at dette ikke var mulig...??!!
Bare for å bekrefte dette en gang for alle; Dere som bruker navionics eller annen GPS program med iPad, kjører dere 3G eller wifi samtidig eller kjører dere flymodus?!


Jeg har WiFi på, tror den må stå på for at GPS skal virke. Har ikke simkort i padden. Min virker som bare det. Har du sjekket i instillingene at du har gitt navprogrammet lov til å bruke mitt sted?.
Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Hei og takk for hurtig svar!

Alle innstilingene er riktig innstilt.

Dette må bety at hvis man er ute på havet uten 3G eller Wifi dekning så virker ikke navigasjonen...

Leste i tråden her at det var noen som hadde brukt iPad på langtur... Med eller uten 3G?

Dette må bli dyrt når 3G er i bruk...

Link to post
Share on other sites

Hvis dere går på youtube og søker på "Ipad GPS" og tilsvarende vil dere se flere eksempler på at folk tar ut SIM-brikke og skrur av Wifi nettopp for å bevise at GPS'en virker uten nettverkstilgang av noe slag.

 

Hvorfor noen får det til og andre ikke har jeg ingen formening om.

Ipad 3G har innebygget GPS, og "assisted GPS" betyr at man bruker triangulering i tillegg for raskere å få fix på lokasjon, samt at trianguleringen hjelper til med navigereing i det enkelte kaller "urban jungle" hvor høye bygninger etc kan skjerme for satelittsignalene.

Uten nettverkstilgang bruker den lenger tid på å få fiks på satelittene samt at det krever mer fri sikt, det skal være hele forskjellen. Når den først har fått fix er det ingen forskjell i hastighet osv.

 

aGPS er ikke dårligere enn ren GPS, det er bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har WiFi på, tror den må stå på for at GPS skal virke. Har ikke simkort i padden. Min virker som bare det. Har du sjekket i instillingene at du har gitt navprogrammet lov til å bruke mitt sted?.

 

 

Hei og takk for hurtig svar!

Alle innstilingene er riktig innstilt.

Dette må bety at hvis man er ute på havet uten 3G eller Wifi dekning så virker ikke navigasjonen...

Leste i tråden her at det var noen som hadde brukt iPad på langtur... Med eller uten 3G?

Dette må bli dyrt når 3G er i bruk...

 

Virker som bare det med INavx og Navionics uten dekning på WiFi og uten sim, WiFi er alikevell på.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok ikke helt..., på min er wifi slått av og mobildata likeså, gps fungerer som normalt, kan stedtjenester være med og hindre dette, disse står på på min.

bilde.jpg

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Det var nok for godt til å være sant, og veldig ulogisk at wifi må stå på, fordi GPS fungerer fortsatt ikke.

Alt er stillt inn sånn som din iPad Primusmotor, bortsett fra varslinger... Tror ikke det har noe med det å gjøre...

Hvor gammel er ipaden din Primusmotor? Min er fra 20 november 2010

Hvordan reklamerer man på et produkt som Apple mener fungerer som den skal?

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, min Ipad kjøpte jeg i januar.

Har du prøvd og gjennopprette til fabrikkinnstillinger med itunes?

Så legger du inn navionics på nytt.

Bruker og hjelpe, kom en ny oppdatering for en uke siden til ipad,

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Hei, min Ipad kjøpte jeg i januar.

Har du prøvd og gjennopprette til fabrikkinnstillinger med itunes?

Så legger du inn navionics på nytt.

Bruker og hjelpe, kom en ny oppdatering for en uke siden til ipad,

 

Ja jeg gjenopprettet før helga til den nyeste os...

 

Får installere på nytt og opprette ny iPad konto og ikke bruke sikkerhets kopien jeg har tatt.. Kan ligge noe gammelt rusk i den...

Takk for hjelpen!

 

Raptor

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Gjennopprettet med ny itunes konto, men ukke noe forskjell...

Det eneste forskjell på min ipad ift oppsettet ditt Primusmotor er at jeg ikke har "varslinger" påsatt...

Prøvde GPS på iphone 4 uten å ha på wifi og tlf nett, men da virket heller ikke GPS.

Det rare er at jeg har brukt gps på Iphone i England uten å ha på data roaming..?!

Noen andre som har Ipad med samme problem som meg?

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at det er 3G versjonen du har?? sikkert dumt spørsmål......:-)

Kan jo hende kineserene har glemt og montere inn gps modul i padda:-)

Ta den med til en apple forhandler (eplehuset e.l)

expert og elkjøp har jo bare våryre skoleelever som ikke har peiling.

lykke til.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Funker helt fint hos meg også. Ta deg en tur i butikken, og vis dem problemet, min er ifra sommeren 2010. kjøpt i Huston.

-------

Hva har dere av nyttige :thumbsup: apps når det kommer til båtliv og navigasjon. ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Eureka! Har endelig funnet ut av det.

Det finnes 2 måter å skru av/ på GPS enheten; den ene er å skru av "stedstjenester" og den andre er

(selvfølgelig!) å sette ipaden i "fly modus"... Døh!! Isteden for å ta ut simkortet så har jeg slått av 3g ved å slå på flymodus...

Veldig rart at Apple support ikke visste dette... Noen ganger så ser man ikke skogen for bare trær...

Stor takk til Primusmotor og alle andre!

 

Mvh

En lykkelig Raptor. ;-)

Link to post
Share on other sites

Supert at du fikk det til, vis du skal slå av "mobildekningen" så trykker du bare på fliken som heter MOBILDATA og setter den til 0, da er nettverket deaktivert.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svar fra navionics ang. kurs opp på IPAD.

 

The course up or chart rotation function is not available on the

Navionics Mobile HD apps for the iPad. This function is only currently

available on the iPhone 3GS and iPhone 4 versions of the app.

 

This function may be included with a future update to the app. Please

always make sure to update to the current versions to ensure that you

are always getting the most up to date features available.

 

If you need any additional information, please do not hesitate to ask.

 

Best regards,

Navionics Mobile Team

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3G 16gb og det funker helt utmerket for meg, bruker padda til å surfe + kartplotter, er kjempe fonøyd. Var ute en tur på fjorden igår og syntes

Padda er mye greiere som kartplotter en simrad nx 40 som jeg har fast ombord. Jeg kjøpte padda på grunn av mangel på kartplotter på flybridgen.kan anbefales

På det varmeste:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...