Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er på tide dere får båtene deres på sjøen nå folkens, så skuldrene senker seg og blodtrykket synker. Da slipper dere å sitte hjemme og irritere dere over alle de andre som ikke klarer tenke selv og sikkert finner på alt mulig galskap hvis det ikke er gjort ulovlig. Når dere kommer ut i uthavnene og snakker med folk vil dere oppdage at de aller fleste av dem er hyggelige og oppegående folk som fint klarer å oppføre seg. Uten at noen trenger å henge over dem med lovsamlingen og forkynne alt som er forbudt. 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 9 minutter siden:

?
Men du ser ikke at det er du som regelmessig er både spydig provoserende selv?

 

Nei, det ser jeg faktisk ikke. Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig vil frem til med dette siste innlegget må jeg innrømme.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev for 2 timer siden:

Det er på tide dere får båtene deres på sjøen nå folkens, så skuldrene senker seg og blodtrykket synker. Da slipper dere å sitte hjemme og irritere dere over alle de andre som ikke klarer tenke selv og sikkert finner på alt mulig galskap hvis det ikke er gjort ulovlig. Når dere kommer ut i uthavnene og snakker med folk vil dere oppdage at de aller fleste av dem er hyggelige og oppegående folk som fint klarer å oppføre seg. Uten at noen trenger å henge over dem med lovsamlingen og forkynne alt som er forbudt. 

 

 

Ikke glem at båtfolk flest faktisk ønsker lavere promillegrense på sjøen. (Båtlivsundersøkelsen 2018). Ut fra det du skriver så har altså et stort flertall av båtfolket temmelig nedlatende tanker om andre på sjøen, de som fortsatt vil beholde 0,8? 

 

Du skriver at båtfolk flest, iom at de fleste båtfolk faktisk ønsker lavere promillegrense på sjøen, irriterer seg over at de som fortsatt vil beholde 0,8 ikke klarer å tenke selv, ikke vet at andre båtfolk er hyggelige og oppegående osv. 

 

Det forteller hvordan du ser på andre båtfolk, og det var ikke særlig hyggelig lesning.

 

Det er en veldig forskjell på å være uenig i sak å være nedlatende på person eller gruppe. Alle er vel enige om at båtfolk i all hovedsak er  både oppegående og hyggelige, med noen veldig få og sjeldne unntak. Og vi alle deler en interesse og lidenskap, om en på ulike måter. 

 

Jeg ser at du prøver på en humoristisk vri, kanskje du er ironisk også. Men du stempler flertallet av båtfolk på en dårlig måte. Nå er du i godt selskap i denne tråden, men forsåvidt ryddigere iom at du ikke har dratt noen religiøse paralleler her da. Som et par stykker, "gud vet hvorfor" ;-) ynder å gjøre. 

 

Ser ikke poenget med å bruke en sak som dette til å splitte og dele opp folk som trives med båt på fritiden. 

 

Gjennom tråden er det enkelte som hele tiden driver å beskriver de de er uenige med som "mørkemenn", "autoritære", drar opp svære teorier om samfunnsorden osv rundt en drøfting om å justere ett tall i en paragraf til 0,2. Og nå la du deg på samme stilen ved å beskrive at de du er uenige med har nedlatende tanker om andre.

 

Kan vi ikke slutte med det tullet? Må da være mulig å være uenig i sak uten å drive å lage karakteristikker av hverandre hele tiden. 

---

Det virker som enkelte mister perspektivet og glemmer at båtfolk flest, faktisk ett stort flertall, ønsker lavere promillegrenser på sjøen. Mens noen av dere fremstår som om dere snakker på vegne av "båtfolket" og at de helst vil beholde 0,8. Det vil de altså ikke. Langt derifra. De fleste ønsker 0,2 og noen ønsker 0,5. Ikke glem det. 

 

Hvorfor bremse og motarbeide noe et stort flertall av båtfolket ønsker? Greit å være uenig altså men... 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 19 minutter siden:

 

---

Det virker som enkelte mister perspektivet og glemmer at båtfolk flest, faktisk ett stort flertall, ønsker lavere promillegrenser på sjøen. Mens noen av dere fremstår som om dere snakker på vegne av "båtfolket" og at de helst vil beholde 0,8. 

 

Hvorfor bremse og motarbeide noe et stort flertall av båtfolket ønsker? Greit å være uenig altså men... 

 

 

Nå er vel dette en avstemning her inne? 83% vil ha 0,8 som grense  og 17% vil ha 0,2 som grense.

 

Så er det vel nettopp avgjort i lovgivende forsamling at den fortsatt skal være som i dag.

 

Kunne man kanskje gjøre som med klimakvotene? ca halvparten hjemme, og resten ute.. :-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Ikke glem at båtfolk flest faktisk ønsker lavere promillegrense på sjøen. (Båtlivsundersøkelsen 2018).

 

Har du i hele tatt lest i undersøkelsen? 

Står ikke noe om at den kun representerer båtfolk. Står heller ikke at et stort flertall ønsker redusert promillegrense.

Står at ca 50% av de som svarer bor i husstand som eier båt. Står også at 50% av de som svarte ønsker redusert promillegrense. 50% er ikke et stort flertall i mine øyne.

Argumentet om at dette er kun båtfolks mening og at flertallet er stort stemmer ikke.

 

Les selv: https://knbf.no/images/Presentasjoner/Hovedrapport_Nasjonal_2018.pdf

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Propell-Kjell(0; skrev for 3 timer siden:

"Båtfolk flest" er altså "Pinkvin"?  (0;

 

 

Tydeligvis. Og hans tolking av denne undersøkelsen er det som gjelder, samme hvor underlig den virker på oss andre. Jeg har ennå til gode å snakke med båtfolk I den virkelige verden som ønsker en slik reduksjon. De finnes nok, men at de skal reresentere flertallet har jeg vondt for å tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 29 minutter siden:

 

Har du i hele tatt lest i undersøkelsen? 

 

Selvsagt.

 

Jens_P skrev 29 minutter siden:

Står ikke noe om at den kun representerer båtfolk. Står heller ikke at et stort flertall ønsker redusert promillegrense.

Står at ca 50% av de som svarer bor i husstand som eier båt. Står også at 50% av de som svarte ønsker redusert promillegrense. 50% er ikke et stort flertall i mine øyne.

 

Åh, da har du kun lest sammendraget på side 5. Det er 35% som ønsker å beholde 0,2, resten ønsker lavere grense. 

 

Du må lese undersøkelsen. Det er også grafisk fremstil så det er veldig enkelt å skjønne. 

 

Som dagens grense på 0,8:    35,1 %

(som i vegtrafikken):               41,7 % 

0,5                                              15,9 %

Ingen promillegrense:             4,5 % 

Ubesvart/Vet ikke:                   5,5 %

 

Undersøkelsen bryter ned i undergruppene "liten båt med motor", "motorbåt u/overnatting" og "motorbåt m/overnatting". Er ikke noe flertall for å beholde dagens 0,8 i noen av gruppene. 

 

Og dette er en utvikling hvor flere og flere ønsker lavere grense om en ser ifht tallene fra 2011. 

 

Jens_P skrev 29 minutter siden:

Argumentet om at dette er kun båtfolks mening og at flertallet er stort stemmer ikke.

 

Jo det stemmer. 

 

Hvor få skal du spørre for å få det svaret du ønsker da? :-D

 

Og jeg er litt imponert over at du setter utvalget i tvil. Hvilke svakheter mener du konkret du ser i undersøkelsen som kan velte totalt om på feks svarene ifht promillegrenser på sjøen?

 

Jens_P skrev 29 minutter siden:

 

Ja det bør du gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 4 minutter siden:

 

Tydeligvis. Og hans tolking av denne undersøkelsen er det som gjelder, samme hvor underlig den virker på oss andre. Jeg har ennå til gode å snakke med båtfolk I den virkelige verden som ønsker en slik reduksjon. De finnes nok, men at de skal reresentere flertallet har jeg vondt for å tro.

 

Bare å spørre om det er noe du lurer på:

 

Som dagens grense på 0,8:    35,1 %

(som i vegtrafikken):               41,7 % 

0,5                                              15,9 %

Ingen promillegrense:             4,5 % 

Ubesvart/Vet ikke:                   5,5 %

Link to post
Share on other sites

Det bllir ikke mer sant fordi om du gjentar det I det uendelige. En slik undersøkelse gir det svaret du ønsker den skal gi, ut fra hvordan spørsmålene stilles og hvem du spør. Og her har de tydeligvis ønsket en rapport som går mot 0,2.

 

Noe som tydeligvis ikke funket, ditt oppsett over viser da vitterlig at flertallet ikke ønsker 0,2;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var noen her inne som forsøkte en litt forsonende tone, hadde sans for det. Debatten er på en måte uttømt, argumentene nå er stort sett repetisjoner og gjentagelser. Er enig i at de aller fleste båtfolk er fornuftige mennesker, og Pinkvin tenker nok at de ikke er problemet, men vil til livs det fåtallet som ødelegger (og er til fare for) andre. Av debatten ser jeg at alle har "litt" rett i "noe".

 

Det jeg også er sikker på, er at Pinkvin er en hyggelig kar, selv om jeg ikke alltid er enig med ham her inne på båtplassen. Kanskje flere her burde møtes over en øl(!) til sommeren, på et sted der det er mulig å oppholde seg  til man er edru når det er tid for returen :drink:

 

Noen som har lagt merke til at dagen allerede har blitt lysere??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 15 minutter siden:

Det bllir ikke mer sant fordi om du gjentar det I det uendelige. En slik undersøkelse gir det svaret du ønsker den skal gi, ut fra hvordan spørsmålene stilles og hvem du spør. Og her har de tydeligvis ønsket en rapport som går mot 0,2.

 

Så her har: Næringsdepartementet • Sjøfartsdirektoratet • Kystverket • Telenor Kystradio • NORBOAT • Båtens Verden • Norsk Test • Redningsselskapet • Norges Seilforbund • Vestkystparken • Jotun • Kongelig Norsk Båtforbund konspirert fordi de ønsker en rapport som går mot 0,2. 

 

Er du helt sikker på det du skriver her nå, eller er det kun noe du fant på? 

 

Om det stemmer så er det såpass alvorlig at jeg tar for gitt du kan dokumentere at hele undersøkelsen er jukset med. Du er garantert ikke alene om å ha oppdaget det når det er så åpenbart for deg. 

 

index skrev 15 minutter siden:

 

Noe som tydeligvis ikke funket, ditt oppsett over viser da vitterlig at flertallet ikke ønsker 0,2;-)

 

Har jeg sagt det? Det jeg har sagt er at det er solid flertall for lavere grense enn 0,8. Og det er kun 35% som ønsker å beholde grensa på 0,8. 

 

Legg til trenden over flere år (og undersøkelser) at flere og flere ønsker lavere promillegrense, og færre og færre ønsker å beholde 0,8. 

 

Som du selv har skrevet flere ganger nå, har du lest undersøkelsen?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 33 minutter siden:

 

Tydeligvis. Og hans tolking av denne undersøkelsen er det som gjelder, samme hvor underlig den virker på oss andre. Jeg har ennå til gode å snakke med båtfolk I den virkelige verden som ønsker en slik reduksjon. De finnes nok, men at de skal reresentere flertallet har jeg vondt for å tro.

 

Det handler ikke om "min tolkning", tallene er tilgjengelig for alle og trenger ikke noen tolkning for å bli forstått: 

 

Som dagens grense på 0,8:    35,1 %

(som i vegtrafikken) 0,2:         41,7 % 

0,5                                              15,9 %

Ingen promillegrense:             4,5 % 

Ubesvart/Vet ikke:                   5,5 %'

'

Og respondentene/de som har svart er "Base: Båtansvarlige personer/hovedbåt". De i husholdningen som er "båtansvarlige for hovedbåt". Dvs faktisk båtbrukere. Ikke noen tilfeldig i en husholdning. 

------

Men kom med noe mer enn "har jeg vondt for å tro" som bestrider tallene i stedet for å bare kaste ut påstander. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Men kom med noe mer enn "har jeg vondt for å tro" som bestrider tallene i stedet for å bare kaste ut påstander. 

 

Ikke nødvendig. Avgjørelsen er allerede tatt. Myndighetene ser ingen grunn til å endre dagens ordning.

 

Din taktikk er tydeligvis å slå folk I hodet til de er enige med deg. Sorry, men det funker ikke. I alle fall ikke på meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 3 minutter siden:

Holder det ikke snart nå, Pinkvin? Avgjørelsen er tatt, og noen av oss er fornøyde. Andre ikke. Pust ut, og prøv å tenke på noe annet.

 

Hva om du heller skriver noe i retning "når jeg ser på det vi har av dokumentasjon så ser jeg faktisk at et solid flertall av båtfolk ikke ønsker 0,8 grensa. Skal være såpass voksen at jeg innrømmer at jeg tok feil der gitt". 

 

Båtfolk flest er neppe fornøyde, de får det ikke som de vil, som betyr en promillegrense lavere enn 0,8. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev Just now:

 

Ikke nødvendig. Avgjørelsen er allerede tatt. Myndighetene ser ingen grunn til å endre dagens ordning.

 

Din taktikk er tydeligvis å slå folk I hodet til de er enige med deg. Sorry, men det funker ikke. I alle fall ikke på meg.

 

Har ikke noe behov for å bli enige, du har din mening, jeg har min. 

 

Men det som er poenget, båtfolket har sin mening, som jeg støtter og du er i mot. 

 

Det handler ikke om å være enig når du hele tiden bestrider fakta, at båtfolk flest ønsker en lavere promillegrense. Hvordan kan en drøfte noe når du hele tiden insisterer på at "jorda er flat" til tross for at den vitterlig ikke er det? 

 

Det minner veldig om å velte sjakkbrettet når en ser at en ikke kan vinne. 

Link to post
Share on other sites

Opphavet til de fleste konflikter er at noen ønsker å bestemme over andre i strid med den/de andres ønske.

Konflikt kommer når noen mener seg å ha full frihet til å bestemme over andre og at de andre ikke har eller skal ha den samme friheten til å bestemme over seg selv.

Og der er vi i denne debatten nå. Enkelte nekter å godta at andre har et annet syn på promille-grensene og nekter å godta at ikke eget syn er det eneste rette!

 

Dette ha Voltaire sagt om ytringsfrihet:

Sitat

Jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...