Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
lurvetass skrev for 8 timer siden:

 

 

Men med en grundig og objektiv analyse i bunnen bør man jo klare å vurdere dette mye bedre enn bare å si at vi er for ditt eller mot datt. Og tiltakene vil antagelig bli mye bedre. Og skulle det likevel ende med senking av promillegrensen er det mye ryddigere enn bare å forby fordi det er såkalt allment kjent at det er farlig. Jeg tror det er mye letter å være lojal mot en regel som innføres etter en saklig vurdering og analyse enn noe som bare bestemmes fordi mange mener at det er best.

 

Eller en kan si at det betyr at det er satt ned enda ett supperåd/utredning for å utsette og trenere fremfor å gjøre noe.

 

En kan også undersøke utviklingen etter en lovendring. Og lovendringer kan evt reverseres.

 

Ser ikke at en lovendring står i veien for å undersøke om det gir resultater, tvert i mot. Og det er neppe noen som hevder at en justering av en promillegrense fra 0,8 til 0,2 har noen særlig praktisk eller faktisk negativ betydning for noen så hvorfor bruke masse ressurser på supperåd og utredninger?

 

Supperåd og utredninger er en av tingene som er med på å gi politikerforakt. Noen ganger er handling det som skal til. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Eller en kan si at det betyr at det er satt ned enda ett supperåd/utredning for å utsette og trenere fremfor å gjøre noe.

 

En kan også undersøke utviklingen etter en lovendring. Og lovendringer kan evt reverseres.

 

Ser ikke at en lovendring står i veien for å undersøke om det gir resultater, tvert i mot. Og det er neppe noen som hevder at en justering av en promillegrense fra 0,8 til 0,2 har noen særlig praktisk eller faktisk negativ betydning for noen så hvorfor bruke masse ressurser på supperåd og utredninger?

 

Supperåd og utredninger er en av tingene som er med på å gi politikerforakt. Noen ganger er handling det som skal til. 

 

Eller kanskje dette hadde blitt ett ølråd istedet for supperåd.

Nei, dårlig argument for å bare få innført noe du mener sterkt. 

Det var vel ulykkene vi ville begrense var det ikke? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Og det er neppe noen som hevder at en justering av en promillegrense fra 0,8 til 0,2 har noen særlig praktisk eller faktisk negativ betydning for noen så hvorfor bruke masse ressurser på supperåd og utredninger?

 

 

Man vet vel ikke om en justering av promillegrensen vil ha praktisk/faktisk negativ betydning før det er gjort en utredning? 

 

Mye av vår adferd styres av holdninger, og viljen til å være lovlydig av folks rettsoppfattelse. At noen er skeptiske til endring av promillegrensen for båtførere, betyr ikke at man nødvendigvis mener det er OK å ferdes til sjøs beruset/påvirket. 

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
lurvetass skrev for 2 timer siden:

 

Eller kanskje dette hadde blitt ett ølråd istedet for supperåd.

Nei, dårlig argument for å bare få innført noe du mener sterkt. 

Det var vel ulykkene vi ville begrense var det ikke? 

 

Selv om vi ikke hadde gode nok tall ifht drukning og bruk av vest før forbudet, så har vi nå fått bedre tall etter påbudet. Og vi ser at det har vært reduksjon i drukninger til tross for rekordsommer osv. Logikken at en med vest i sjøen flyter, en uten kan synke slår i grunnen alt. 

 

Det samme med promille. Alle vet og forstår at en båtfører uten promille er en bedre båtfører enn med. En kan fint justere litt på ett tall i en paragraf og så ta en oppsummering om 4-5 år ifht virkningen. En gjør uansett ikke noe galt ved å påstå at en båtfører uten promille er bedre enn en med promille. Og en justering vil ikke slå ut ifht økonomien innen næring eller noe, og ha helt minimal betydning for folk flest. 

 

Legg til at 0,8 er en promillefelle for folk flest, umulig for folk å vite om de er over/under. Og ikke minst at veldig få av båtfolk ønsker å beholde grensa, de ønsker en lavere grense. 

 

Et stort flertall blant folk flest ønsker en lavere grense. 

 

Dette handler ikke om hva jeg ønsker men om politikere og lovgivere som er i uttakt med folk flest, og ikke minst, båtfolket selv. 

 

Bare å få jobben gjort kjapt og greit.  

 

 

Link to post
Share on other sites

De som setter seg full bak rattet gjør det uavhengi om grensa er 0,2 eller 0,8. Det hele koker ned til holdninger!!   så lenge det ikke er noen som utførerkontroller så er det opp til hver enkelt!  Jeg liker å ta et par pils til rekene og tar gjerne et par pils på en bryggerestaurant, ikke at det er så mange i midtnorge men..    Å kjøre båt overstadig beruset kommer jeg aldri til å gjøre!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 4 minutter siden:

Jeg liker å ta et par pils til rekene og tar gjerne et par pils på en bryggerestaurant, ikke at det er så mange i midtnorge men..    Å kjøre båt overstadig beruset kommer jeg aldri til å gjøre!

 

Men egentlig er nok farepotensialet større på brygga. Sjekk denne statistikken; 

Drukningsårsaker 2018 

  • Fall fra land/brygge i elv/sjø/vann: 47 
  • Bading: 18 
  • Dykking: 3 
  • Seilbrett/rafting: 1 
  • Kano/kajakk: 2 
  • Fritidsbåt: 17 
  • Yrkesbåt: 5 
  • Bil i sjø/vann: 7 
  • Gjennom is: 1 
  • Andre årsaker: 1 
Link to post
Share on other sites

Alkohol sies det ikke noe om

Blant de 23 omkomne i 2018 skyldes 13 dødsfall som følge av grunnstøting, kantring og lignende ulykker, mens 10 dødsfall skyldes rene personulykker. Blant de 10 dødsulykkene som skyldes personulykker, var ni fall i sjø, mens den siste hendelsen var en støtskade som følge av seilbåtbom.

Lavest antall omkomne med fritidsbåt siden 2001

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev for 3 timer siden:

De som setter seg full bak rattet gjør det uavhengi om grensa er 0,2 eller 0,8. Det hele koker ned til holdninger!!   så lenge det ikke er noen som utførerkontroller så er det opp til hver enkelt!  Jeg liker å ta et par pils til rekene og tar gjerne et par pils på en bryggerestaurant, ikke at det er så mange i midtnorge men..    Å kjøre båt overstadig beruset kommer jeg aldri til å gjøre!

 

Er ikke så sikker på det. De fleste opererer i en sosial setting som ofte styrer hva man gjør. 

 

Med dagens regler ville jeg egentlig ganske greit kunne si til ungene mine, 13 og 18, at det "ikke gjør noe" om jeg drikker et par halvlitere på restauranten før vi skal tilbake i båten og "kjøre". Med 0,2 kan jeg bare glemme hele ideen om å drikke noe med alkohol før båtkjøring. Og da har jeg ikke engang nevnt kona ;-)

 

Det er en veldig forenkling å si at alt "bare handler om holdninger" og at "de som kjører i fylla gjør det uansett". 

---

Men klart, det vil jo aldri hjelpe med promillelovgivning ifht de som er i ett rusmiljø, eller den som drikker alene. Men er ikke ulykker hvor folk har promille veldig ofte koblet opp til sosial aktivitet og også gjerne helger? Syns nå det er ett ganske tydelig mønster.

 

En skal ikke undervurdere hva sosialt press kan utrette, jf feks røykeloven. Den kunne en glatt fjerna i dag og en ville aldri kommet tilbake dit vi var på 90 tallet ifht hvor mange som røyker, røyking innendørs osv uansett. Det sosiale presset virker i dag langt sterkere enn loven ifht røyking. 

----

Med en justering fra 0,8 til 0,2 og ti år i funksjon vil ikke folk engang skjønne at det engang var greit å kjøre båt med promille over 0,2, dvs klink edru. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Selv om vi ikke hadde gode nok tall ifht drukning og bruk av vest før forbudet, så har vi nå fått bedre tall etter påbudet. Og vi ser at det har vært reduksjon i drukninger til tross for rekordsommer osv. Logikken at en med vest i sjøen flyter, en uten kan synke slår i grunnen alt. 

 

Det samme med promille. Alle vet og forstår at en båtfører uten promille er en bedre båtfører enn med. En kan fint justere litt på ett tall i en paragraf og så ta en oppsummering om 4-5 år ifht virkningen. En gjør uansett ikke noe galt ved å påstå at en båtfører uten promille er bedre enn en med promille. Og en justering vil ikke slå ut ifht økonomien innen næring eller noe, og ha helt minimal betydning for folk flest. 

 

Legg til at 0,8 er en promillefelle for folk flest, umulig for folk å vite om de er over/under. Og ikke minst at veldig få av båtfolk ønsker å beholde grensa, de ønsker en lavere grense. 

 

Et stort flertall blant folk flest ønsker en lavere grense. 

 

Dette handler ikke om hva jeg ønsker men om politikere og lovgivere som er i uttakt med folk flest, og ikke minst, båtfolket selv. 

 

Bare å få jobben gjort kjapt og greit.  

 

 

 

 

Det hevder du, mens andre sier at effekten av vestpåbudet er tvilsom. Og uten en analyse av effekten så er det bare en påstand.

Jeg er ute etter å angripe problemet på en saklig og kunnskapsbasert måte. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 15 minutter siden:

Det hevder du, mens andre sier at effekten av vestpåbudet er tvilsom. Og uten en analyse av effekten så er det bare en påstand.

Jeg er ute etter å angripe problemet på en saklig og kunnskapsbasert måte. 

 

1. Hopp i sjøen uten vest.

2. Hopp i sjøen med vest.

3. Flyter du best med eller uten vest?

4. Analysen er utført.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
lurvetass skrev 59 minutter siden:

 

 

Det hevder du, mens andre sier at effekten av vestpåbudet er tvilsom. Og uten en analyse av effekten så er det bare en påstand.

Jeg er ute etter å angripe problemet på en saklig og kunnskapsbasert måte. 

 

 

Mer enn "bare tvilsom" har jeg sett. 

 

Av alle mulige retoriske tryllekunstner har jeg sett at folk skrive at vestpåbudet er tull for nå kan vi se at det er så få som drukner! 

-----------

Men hvorfor sette ned supperåd og vente? Loven er innført, den virker. Er ikke så komplisert å vite at en flyter med vest og kan synke uten. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 50 minutter siden:

Jeg kaster inn håndklet her og gir opp å argumentere.

Tror uansett at de som vil innføre lavere promillegrense vinner. 

 

Men skulle fortsatt ønske vi diskuterte basert på analyser og kunnskap. 

 

Slapp av...det er heldigvis ikke reaksjonære mørkemenn som styrer landet...

Regjeringen har sagt at 0,8 blir opprettholdt, så får heller dommedagsprofetene røre rundt i sitte eget ekko kammer ...de forandrer ingenting..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

 

Slapp av...det er heldigvis ikke reaksjonære mørkemenn som styrer landet...

Regjeringen har sagt at 0,8 blir opprettholdt, så får heller dommedagsprofetene røre rundt i sitte eget ekko kammer ...de forandrer ingenting..

 

Ja, men nå er vi der igjen. Istedet for saklige argumenter blir det ord som "reaksjonære mørkemenn" og "dommedagsprofeter". Og da ender vi i gruper med og mot hverandre også er vi skikkelig uenige og lager kallenavn og diskusjonene flyter helt ut i meningsløse ordkløverier. Og tilslutt har vi helt glemt hva som var hensikten i utgangspunktet. Jeg mener det er viktig at vi båtfolk holder sammen og respekterer hverandre.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetass - enig, men og du har mange gode poenger. Men man må ikke bli "analyselammet" heller.

Statistikk foreligger i stor grad.

 

Og hvis det var denne påvirkningen som var nøkkelen til alt burde det i hvertfall være overvekt andre veien (blir jo aldri 100%...).

Her er det heller ikke skilt på påvirket vs. "døddrukken" så man må regne med at en del her faller på begge sider av debatten.

 

image.png.84109980f6f75ba149b8933a1a867cf8.png

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Jannmar said:

 

1. Hopp i sjøen uten vest.

2. Hopp i sjøen med vest.

3. Flyter du best med eller uten vest?

4. Analysen er utført.

 

 

Flott. La meg legge til 5.

 

5. Forby fritidsbåttrafikk, hold alle på land og vips ingen ulykker med fritidsbåter.

 

«En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er Mor Nille en sten».

Link to post
Share on other sites

Påbud om hjelm i seilbåter er det eneste fornuftige i formynderstaten Norge. At dette ikke er innført allerede forundrer meg. Det er også veldig enkelt å kontrollere og hjelmer er blitt meget rimelige, så økonomi er intet argument mot ett hjelmpåbud. Hodeskader er alvorlig, men så enkelt å unngå.

Kristelig Folkeparti er underrettet, Olaug Bollestad tar saken.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Regjeringen har sagt at 0,8 blir opprettholdt,

 

Alt som trengs er et regjeringsskifte, så kan dette bli endret. Blir grensen satt ned av en regjering, så blir den neppe satt opp igjen av en annen.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...