Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Helt enig med Honduras' beraktninger rundt epoksy. Biltemas epoksy har omtrent samme pot-life som Svas. Har brukt West til dekket på Baylineren, og med 5:1 blandingsforhold blir noe vanskeligere å forholde seg til. Det kan fort bli sabla varmt i blandekoppen med feil dosering; Faktisk så mye at busta på penselen ble brent av. Koppen forsvant ut av båten i ei røyksky :diving: .

 

hva slags sluttbehandling bruker man på et sånt smykke da for at epoxyn ikkje skal sprekke opp av ùvstråling?

 

Det vanlige er at man drar på et antall strøk med klarlakk med UV-filter. Dette skal uansett ikke på før neste vår, så jeg får se hvilket produkt jeg velger.

 

Motor er ikke anskaffet, men motorisering ligger an til å bli ca 30 hk 2-takt med kort stamme. Skal ikke se bort fra at det kommer en lett kamuflert Yamaha på hekken...

Link to post
Share on other sites

Slik blir stiftehullene seende ut. Noen av de mørke flekkene er stiftehull. Grunnen til at de blir mørkere er at epoksyen trekke bedre inn, både i veden rundt hullet og det som måtte være av pussestøv i hullet.

Bildet er tatt med makro på ca 30 cm avstand.

 

32.jpg

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen for motor er så ny som mulig, men dekselet skal lakkeres, evt formgis og utstyres med diskret logo. En av guttene mine jobber på motorverksted og skrur mye på OMC (Johnson og Evinrude). Det er meget sjelden at de får inn japanske påhengere for rep, så jeg regner da med at det blir en japaner...

Link to post
Share on other sites

 

To strøk med epoksyprimer. Bunnen har allerede et to-tre milimeters lag med epoksy. Kan det da være nødvendig med de fem strøkene for å få 250 mikrometer epoksyprimer som osmosebarriere? Jeg tar gjerne innspill på dette.

 

Osmosebarriere - kan det være nødvendig da? Er ikke det primært for glassfiberskrog det anbefales for å hindre "pest"? Eller har det i dette tilfelle betydning for å hindre vanninntregning i treverket?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Slik blir stiftehullene seende ut. Noen av de mørke flekkene er stiftehull. Grunnen til at de blir mørkere er at epoksyen trekke bedre inn, både i veden rundt hullet og det som måtte være av pussestøv i hullet.

Bildet er tatt med makro på ca 30 cm avstand.

 

32.jpg

 

 

nei det kan man ikke si noe på, det le veldig fint :yesnod: faen gleder meg til at komme igang :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har vært på flyttefot de siste to-tre ukene så det har blitt lite kvalitetstid i furtebua.

Siden snuingen har jeg slipt av overskytende materiale ned til relingen sånn at det går an å henge over ripa og jobbe med fundamentet til dørken. Har tatt noen få bilder, men nå er kameraet tomt for strøm og laderen ligger i en eske...

Kommer tilbake med bilder i løpet av morgendagen.

Link to post
Share on other sites

Kameraet fikk AA-batterier da "fåglarna" vet hvilken eske batteriladeren ligger i.

 

Som nevnt ble overskytende slipt ned til rellingen. Det er fremdeles en del sliping igjen der før jeg kan si meg fornøyd. Blant annet er baugspissen litt "perky". Etter dette ble det puss av innsiden av skroget før et lag med epoksy.

 

Deretter (vi snakker noen dager mellom dette) startet jeg på fundamentet til dørken. Materialene til dette består i hovedsak av diverse kapp og noe fra garasjeloftet. I bakgrunnen er deler av skroget malt hvitt med tokomponent pu-maling. Resten av innsiden males i samme farge når diverse pusling er unnagjort.

 

33.jpg

 

For å spare litt vekt har jeg laget noen huller i bordene. Ingenting er limt eller montert pr nå.

 

34.jpg

 

Pus kom innom for inspeksjon og inntok båten med den største selvfølgelighet.

 

35.jpg

 

Regner med å bruke to-tre-fire kvelder til på dørkfundament og oppbygging av rammeverket til dekket mellom cockpitene.

Link to post
Share on other sites

Det blir en time eller to hver kveld. Det gjelder å benytte seg av "epoksysesongen" når man er henvist til en kald-garasje.

 

Her blir fundamentet til dørken limt sammen.

 

36.jpg

 

Senere ble dette løftet ut og gitt et strøk epoksy før det blir limt på plass.

 

For å få et avbrudd i dørkfundament ble jeg nødt til å finne på noe annet. Her er lektene dekket skal ligge på prøvemontert.

 

37.jpg

 

Spekulerte en stund på hvordan jeg skulle få festet disse i baugpartiet før jeg kom på at innfelling ville spare meg for en del annet bry. Brytebladkniven er et av de mest allsidige verktøyene i (for ikke å si "skarpeste") verktøyene i kassa.

 

38.jpg

 

39.jpg

 

Det blir ikke lenge før noen dørkplater kan monteres..

 

40.jpg

 

Katta kommer stadig innom for å sjekke...

 

41.jpg

 

"Carlings" montert i akterenden. Kunne fort ha gått på en smell der. I mitt enfold hadde jeg lest 1:10 skala på tegningen, men det står 1" = 1'0" noe som da blir 1:12 ....

 

42.jpg

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke å regne som dobbel bunn. Det blir akkurat som tiljer i en robåt.

 

Lensing...

I teorien er det kun langsgående detaljer som tetter mot skroget. Rammene har et par mm klaring (og utsparinger ved kjølen) slik at vann kan passere under og samle seg i akterenden hvor det er mulighet for vann å renne på tvers ned mot kjølen. Pr nå er planen å montere lensepumpe akterut, men det blir luke i dørken i fremre cockpit hvor jeg evt kan montere en pumpe om det skulle være nødvendig.

 

Et alternativ for å få alt vannet ut er å montere bunnpluggen i akterspeilet slik at den kan skrus ut fra innsiden, og dermed lense mens den er i plan...

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den. Regner med å få noen dager med diverse pjusk i uken som kommer.

 

Noen der ute med erfaring med EPS (glava isopor) som flytemiddel? Vurderer å bruke isopor som flytemiddel i baugpartiet.

Eventuelt for de mer fysikkinteresserte. Hvor mye (antall liter) trenger man for å holde 400kg (før det er under vann...)flytende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...