jada Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 Den optiske telegrafen er også ganske karakteristisk, riktignok en replika, men skal ellers være identisk med det som i sin tid ble brukt, bl.a. i forbindelse med slaget i Lyngør Det er også satt opp en "ny" optisk telegraf på Lyngør, og derfor tippet jeg som jeg gjorde. Visste at det også var satt opp en lenger øst, men var ikke 100% sikker på plasseringen av denne. Fikk forresten en interessant info om bruken av de optiske telegrafene av en kar som vi møtte på Lyngør, og som hadde vært med på dugnaden med å få telegrafene på plass igjen. De var svært effektive når det gjaldt å få frem raske meldinger langs kysten. Link to post
Al-Tec Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 Å jeg vet ikke om det var så lett. Det er jo så mørkt. Jeg var fristet å svare: I båten din..... Men så skrudde jeg opp lysstyrken og fikk med meg litt mer av bakgrunnen. Belyste murer og bygninger.... Høyt fjell i bakgrunnen. (Jaja, høyt for oss østlendinger....) Kan det være Oscarsborg ? Riktig! Oscarsborg Festning mandag 8 september 2003 klokken 20:05. Jon_P AL-TEC al-tec.no Link to post
Helge Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 He he det er vel Byneslandet det der da.. Takk for at jeg fikk gjette da ( håper bare jeg har rett nå da,, he he) Pjolter NIX Byneset Pjolter...... For å gi en ledetråd så er vi forankret i Fosenhalvøya en eller annen plass. Men det er kanskje vanskelig å angi omtrent hvor? Landskapet i bakgrunnen er kanskje for "intetsigende"? Jeg tror likevel du vil bli overasket når jeg viser stedet med punkt og fotoretningen med pil i kartet. Men..... kanskje EN sjans til? Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Pjolter Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 Hmm.,.. "gransker bilde en gang til" jeg trodde du var forankret ca på Rødberg og så over mot Byneset, men det var det altså ikke........ hmmmm blir egentlig gjetting dette. Er du forankret ca på Fosen mek????kanskje? litt pinlig dette men,,, nei kanskje det er litt for "langt over" nei gjetter det jeg.. Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
KOB Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 Kan det være at vi har fjorden inn til Orkanger rett utenfor høyre billedkant Siden du hintet til Pjolter), og dermed Børsa enten i bakgrunnen til venstre eller utenfor venstre billedkant. I tilfelle har du Viggja i bakgrunnen bak båten. Er dete også feil, tror jeg vi er langt inne i Trondheimsfjorden, dvs. i Åsenfjorden eller deromkring.... Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Helge Svart 14.September.2003 Link til dette innlegget Svart 14.September.2003 Det var kanskje som jeg fryktet at landskapet bak på bildet var for "vanlig" og for lite karakteristisk. Vi ligger faktisk ankret opp inne ved ei lita kjekk og litt flatere "hylle" i en bratt fjellskrent i Skålvika ved Hindrem. Flott plass for en picnic på godværsdager når en bare har tid til noen timers fjordtur. Brådypt helt inn til land og ypperlig sted å stå på land med fiskestanga også. Bildet er tatt over mok Malvik kommune. Hadde jeg vridd kameraet over mot høyre når jeg tok bildet hadde vi sett Ladehammeren og Trondheim Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 14.September.2003 Link til dette innlegget Svart 14.September.2003 Legger ved et "lite" kartutsnitt som viser "Oterstokken" som et tips til strandhugg Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
PanPan Svart 14.September.2003 Link til dette innlegget Svart 14.September.2003 Litt av vært skjer i løpet av den eksepsjonelle sommeren vi har hatt. Hvor er dette? Link to post
Arne Lian Svart 14.September.2003 Link til dette innlegget Svart 14.September.2003 I Oslofjorden ett eller annet sted hvis ikke jeg husker feil- var også på TVnyhetene for noen dager siden. Link to post
PanPan Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 I Oslofjorden ett eller annet sted hvis ikke jeg husker feil- var også på TVnyhetene for noen dager siden.Tampen brenner men..... I følge meteorologene strekker Oslofjorden seg til Stavern - Svenskegrensen, her må man nok være litt mere spesifikk - hva heter stedet bildet er tatt? Link to post
Mini Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Det skulle ikke forbause meg om vi er på Rauskjæra? Link to post
PanPan Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Det skulle ikke forbause meg om vi er på Rauskjæra?Ukjent sted for meg..... hvor ligger Rauskjera? Link to post
Lars H. Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Hei. Hvalrossen ble sett i Middagsbukta! Se reportasje i Aftenposten Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Helt korrekt Lars! Du har gjengitt kartskissen og jeg bildet fra samme reportasje! Link to post
Pjolter Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Det var kanskje som jeg fryktet at landskapet bak på bildet var for "vanlig" og for lite karakteristisk. Vi ligger faktisk ankret opp inne ved ei lita kjekk og litt flatere "hylle" i en bratt fjellskrent i Skålvika ved Hindrem. Flott plass for en picnic på godværsdager når en bare har tid til noen timers fjordtur. Brådypt helt inn til land og ypperlig sted å stå på land med fiskestanga også. Bildet er tatt over mok Malvik kommune. Hadde jeg vridd kameraet over mot høyre når jeg tok bildet hadde vi sett Ladehammeren og Trondheim quote] Ja der ser du.. nei den var ikke enkel. Jeg har tilogmed bodd i Malvik i 4 år men kjente meg ikke igjen . Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mini Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Utenfor Nordre Langåra, rett syd av Høyerholmen ligger Skogerholmen og Rødskjær. På folkemunne heter disse Skauern og Rauskjæra. Jeg anntok at dette bildet ble tatt der, fordi det var herfra Tv reportasjen var fra. Jeg får ikke bildet til å stemme med Middagsbukta. Men for all del................... Link to post
Pjolter Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Du har også Rødskjær eller Rauskjær ved Rauane utenfor Kragerø.. Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
PanPan Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Utenfor Nordre Langåra, rett syd av Høyerholmen ligger Skogerholmen og Rødskjær. På folkemunne heter disse Skauern og Rauskjæra. Jeg anntok at dette bildet ble tatt der, fordi det var herfra Tv reportasjen var fra. Jeg får ikke bildet til å stemme med Middagsbukta. Men for all del.......................hmmm.....Bildet og stedsangivelsen tok jeg fra Aftenposten......de kan vel også ta feil?? Kan noen klare ut dette? Ellers: Rauskjær er vel et ofte brukt navn på skjær i Norge, vil tro det kan være flere av de innenfor Færder også. Takk for presiseringen, Mini! Link to post
giver Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 ....hmmm.....Bildet og stedsangivelsen tok jeg fra Aftenposten......de kan vel også ta feil?? Kan noen klare ut dette? Ellers: Rauskjær er vel et ofte brukt navn på skjær i Norge, vil tro det kan være flere av de innenfor Færder også. Takk for presiseringen, Mini! Hei Saken var omtalt i Asker & Bærums Budstikke. Garantert at det er fra Middagsbukta. Egentlig heter det vel Langårasundet. mvh giver Link to post
Mini Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Bare for å pirke og kverulere, les oppslaget i Asker og Bærums Budstikke en gang til. Jeg har akkurat gjort det og da har jeg nok mine ord i behold. Husk "Middagsbukta" ligger på vestsiden av Langåra og Terneholmene ligger på østsiden av tidligere nevnte bukt. Holmen/øya du ser bak i bildet er nok Høyerholmen. Kan nevne at Tomm Murstads leirskole ligger på den andre siden av øya du ser.................. Link to post
KOB Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 I Middagsbukta var nok hvalrossen definivt ikke. Vi var der søndag, og vel hadde vi selskap av mange, men ingen hvalross. Derimot overhørte vi en samtale på VHFen mellom en fritidsbåt og politibåten. På forespørsel opplyste politibåten at hvalrossen lå på holmen innenfor Skogerholmen (Skauern), som altså er på utsiden av (syd for) Langåra. Jeg mente å huske at de kalte holmen Tjuvholmen, men husker sikkert feil, for på detaljkartet over Indre Oslofjord heter denne holmen Terneholmen. På vei hjem tok vi oss en tur bortom og sjekket alle sider av holmen (unntatt den grunne sydsiden) både med kikkert og det blotte øye. Men dessverre - ingen hvalross å se, til ungenes store skuffelse. Om vi allikevel var på feil sted, eller om hvalrossen var lei av oppmerksomheten og hadde tatt seg en svømmetur vet jeg ikke. PS. Aftenposten sier faktisk "På dette skjæret utenfor Middagsbukta...." i underteksten til bildet, selv om ingressen er upresis. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 15.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Ny oppgave: Hvor er dette? Link to post
Lars H. Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Lasse, ligger det ikke på styrbord side litt langt ute i Smøgen? Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 15.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Smøgen er korrekt. Var der på Lørdag, og det var masse salgsboder som hadde utsalg på klær. Ikke like mye fart på utelivet desverre. Kun et par steder som var åpne. Link to post
bliss X Svart 15.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Hvor er dette? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn