Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

De gjør ikke det på min. Det står bow down øverst. Trykker jeg der, så går trimplan ned. Det samme gjør baugen. (Hvis jeg bare trykker på den ene, går baugen mest ned på samme side som jeg trykker, fordi motsatt flaps reagerer)

 

Ja, det er jo slik det skal være, ren fysikk. Ved flaps ned = baug ned. Kan ikke se annen mulighet enn at mine brytere må være feilkoblet hva angår flaps opp/ned. At det i tillegg er slik at høyre bryter går til babord flap og omvendt, var jeg ikke klar over før jeg prøvde det ved selvsyn. Mulig at det er slik med hensikt slik du skiver i innlegg # 473. Personlig hadde jeg fåretrukket at høyre bryter hadde styrt stb flap og venstre bryter bb flap, men kanskje denne løsningen hadde forlangt noe selvtenking og naturlig resonnement av båtfører. Var altså ikke klar over at denne løsningen var "vanlig". Men takk for svar. Ser ut for at jeg må koble om opp/ned på flaps ihht bryterfunksjon. Kan disse brytere vippes ut fra sin posisjon i panelet for å komme til bak for omkobling, er det greit å få de ut?

 

Carwell

Link to post

@Eialin

Jeg husker ikke helt, mulig det releet sitter bak på intercooleren.

Jeg mener å huske at kabelen fra stopp-knappen er hvit med brun stripe, separat koblet til kabelstokken utenfor samlekontaktene (iallfall mot dashbordet). Du finner koblingsskjema i servicemanualen i dokumentarkivet her på baatplassen.

Link to post

@Eialin

Jeg husker ikke helt, mulig det releet sitter bak på intercooleren.

Jeg mener å huske at kabelen fra stopp-knappen er hvit med brun stripe, separat koblet til kabelstokken utenfor samlekontaktene (iallfall mot dashbordet). Du finner koblingsskjema i servicemanualen i dokumentarkivet her på baatplassen.

Takk for svar, problemet var at startsperre var aktivert. Jeg har aldrig brukt alarmen da tidligere eier ikke var sikker på hvordan den fungerte.

Altid god hjelp å få her.

Link to post

Jeg ville hørt med de som produserer Scand i dag, Agder Boat. Eventuelt et firma som lager reklame, de har folie i alle farger.

 

 

Hør med reklamebyråer. Her i tønsbergområdet er det noe som heter Final touch som driver med folie:-)

 

Takker for info og svar fra dere begge. Skal sjekke først med Agder Boat ang folie dersom sliping og lakking med kost ikke blir bra nok.

M/B Pondus: Handler du på Maritim utenfor Tønsberg, og vet du om de har anoden som skal sitte på endemutter på prpellaksel, samt for propell til baug- og hekkthruster, og de på trimflaps?

 

Carwell

Link to post

Hei, ja har vært der å handla. De hadde hvertfall da alle sinnene jeg trengte. Jeg bytta ikke på baugpropellen, men veit dem har til det også. Men om dem har til alle veit jeg ikke. Ellers var jeg innom best marin på barkåker, syns dette var en veldig hyggelig butikk der man fikk hjelp med en gang og flinke folk.

Link to post

M/B Pondus: Takker for det. Da prøver jeg først Maritim siden det er nærmest. Har de ikke alt, får jeg dra til Best Marine på Barkåker. Det er jo tross alt ikke langt fra Sandefjord. Har en følelse av at Maritim er meget billigere enn Werners Båtbu (som holder seg til Watski's produkter), og i tillegg er det alltid et høyt stressnivå hos Werner på denne årstiden.

 

Carwell

Link to post
  • 3 uker senere...

Er det noen av dere Baltic-eiere som har rengjort dieseltankene på en Baltic?

 

Jeg er i gang med jobben nå og sliter med å komme til bak skvalpeskottet som er montert ca. midt på tanken. Der er bare en liten trekant med åpning i hvert av hjørnene på skvalpeskottet og det blir helt umulig å komme til med børster og kluter bak der. Er det noen som har noen gode tids til meg? Ønsker ikke å ta tankene ut av båten. Det gjelder en Baltic -87 modell med aluminiumstanker fulle av dieseldyr.

Link to post
  • 4 uker senere...

Wema nivåmåler septiktank virker ikke. Nivåmåler på septiktank viser tom tank uansett. Mistenker at flottør har satt seg fast. I fjor skjedde også dette. Da lenset jeg tanken tom og fylte opp 3/4 full med såpevann (Zalo og Ajax). Lot det stå å skvalpe et par dager. Da løsnet flottør og instrument virket (for en stund). Nå etter sjøsetting i år pumpet jeg noe sjøvann inn på tanken uten reaksjon på måler. Gjentok samme prosedyre fra i fjor, og såpevannet har nå stått og skvalpet inne på tanken for å løse opp gammel skitt i 4 døgn. Fremdeles ingen reaksjon. Har det ikke skjedd noe innen i morgen, skrur jeg ut den gamle Wema QC-5, S3H-3 måler (som er gått ut av produksjon så vidt jeg kan se på Wema sin hjemmeside). Noen som vet hvilken serie som erstatter den gamle S3H-3? Denne måler fra 240 - 30 ohm, og så vidt jeg kan se fra Wema sine produkter for Septic, må det være S3-A serien som erstatter den gamle jeg har fra 2006, da denne måler 240 ohm med flottør på bunn (tom tank), og 30 ohm med flottør på topp, altså samme måleområde som den jeg har etter hva som står på den. Noen andre med samme problemer?

Må jo kutte kablene ved den originale skjøten for å få skrudd ut. Får heller sette på kabelsko slik at det blir greiere å skru ut neste gang dersom problemet oppstår igjen. Ja, får skru ut, rengjøre og prøve å måle motstand for å sjekke om nivåmåler i det hele tatt virker.

 

Carwell

Link to post

Eialin: Takk for alle svar og tips. Da går jeg for å skru ut og rengjøre i sitronsyre eller eddik. Demontere låsebrikke, splitte røret, legge alt i bløt noen timer, eller til dagen etter, rengjøre, sjekke motstand ved bevegelse av flottør, montere tilbake, koble ledninger, funksjonsteste igjen med vann på tanken. Ser det er mange som anbefaler en kopp 35% eddik en gang i uka inn på tanken via skåla som forebyggende mot urinstein/kalk.Samt hyppig spyling av tanken etter tømming.

 

Carwell

Link to post

Eialin: Klarte ikke å skru ut bare giver, måtte av med mannlokket. Like greit, så fikk jeg gjort godt rent, skrubbet hele septiktanken innvendig. Det er 5 cm til øvre del av åpning ut av tanken for tømming enten den ene eller andre veien. Det betyr at med 5 cm nivå i tanken begynner pumpa å suge luft. Med 5-6 cm igjen er dette lik 18-20 ltr som du aldri får ut (2006 mod).

 

Men Eialin, låsefjæren i bunn av giver har jeg fjernet, og giveren har stått i eddikoppløsning i hele dag. Men du må være snill å forklare meg detaljert hvordan jeg deler giveren, altså fjerner ytterrøret slik at jeg kommer til flottør og innerstang (Read Pipe) som flottøren beveger seg på. Jeg har gjort godt rent i bunn, men for meg ser det ut som "hel ved" her. Altså: Hvordan får jeg dette fra hverandre?

 

For ordens skyld, det er en Wema QC-5, S3H-3 giver jeg har på septikktanken, motstand 240 - 30 ohm, produsert i 2006.

 

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post

Eialin: Du trenger ikke forklare meg noe, har funnet ut av det. Var nok mye (godt forsteinet) urinstein som gjorde at jeg ikke fikk av ytterhylsen, men en natt til i eddikvann gjorde susen. Så nå er alt fra hverandre, rengjort og motstand målt til riktige verdier med flottør på bunn og topp.

 

For øvrig til alle med syrefaste nivåmålere montert på aluminumstanker (med direkte kontakt i gjengene): Aluminium blir anode ifh til den syrefaste giveren, og det oppstår tæringer på undersiden av lokket rundt det innsveisede gjengefeste. På min var det tydelig tæring.

 

Carwell

Link to post

Min nykjøpte 85modell heller mot styrbord. Jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor den skal gjøre det såpass mye. Det eneste av ekstravekt er ankervinsj med anker. Begge diesel og vanntanker skal være tilnærmet like fulle. Er det noen steder hvor vann kan samles som ikke kommer i kjølen som jeg må lete etter på styrbord side eller kan det være noe annet....? Har noen tilsvarende helning på sin Baltic mot styrbord?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

En av ankepunktene mot Baltic er den knøttlille badeplatformen. Her er en som har laget større, riktignok på en Nordic, men burde være mulig å få til baltic også? Eller hva synes dere som eier Balticer? Er det et savn å ikke ha en badeplatform med litt størrelse på? Er den noen som har utvidet plattformen?

 

bilde

 

Her er annonsen på finn:

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=42565106

Link to post
  • 3 uker senere...

Beauty og Aqua: Takk for svar! Jeg har hekktruster på bb side. Mulig jeg synes båten heller litt mot bb side i fart, men husker ikke helt 100% i farten....

 

FinnC: Takk for svar! Jeg har 15kg Bruce og 4m kjetting, resten tau. Men ettet at jeg fikk heist opp jolla med motoren på bb side så er båten helt rett.... Så vekta av motor på jolla var det som var av skjevfordeling, så det er nok ikke så mye. Men når jolla er av nå synes jeg båten er rettere enn før. Nå har jeg imidlertid merket at båten bruker mer diesel fra sb tank enn bb tank, fylte 120l på sb tank og 76l på bb tank nå sist. Kan det være litt tett i utløpet fra bb tank tro...? Da blir jo båten tyngre på bb side. Men selv med nesten fulle tanker og jolla av synes jeg nå at båten er ganske rett. Kanskje drikkevarene på sb side som nå er drukket opp gjorde utslaget tro.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...