Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Jeg tror ikke Scand prøver å skremme så mye.. De er ute etter å selge nye båter. Men det koster å produsere båter i Norge. Selv om bruktmarkedet har problemer nå, så kan ikke fabrikkene følge etter :-)

 

Snakket med en båtprodusent på vestlandet og de har opplevd en av de beste messene siden 2007 nå i Oslo, så litt kjøpere er det i markedet.

 

Jeg har også min til 2009 modell tilsalgs, men kan ikke si responsen er så stor :-), men det er flere innbytte alternativer som er realistiske for meg.

 

Jeg er godt fornøyd med båten og Scand som leverandør, de har ordnet opp i alle reklamasjonsaker jeg har hatt. Først i år er den "ferdig" spør du meg og da kommer 3x3fot syken :D

/Frode

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Høres merkelig ut. Normalt skal septikslangen gå over vannlinjen og ned på pumpa.

Hvis du ser på bildet på denne annonsen: Bilde av baltic så ser du det.

MERK! Dette er ikke min annonse, men det er faktisk bilde fra min båt :-)

 

Dersom slangen fra skroggjennomføringen ikke går over vannlinjen som dette hadde jeg ikke sovet så godt om natten. Pumper kan jo sprekke av f.eks frost om vinter om man er uheldig, synker jo båten om ikke slangen går slik som her. Lensepumpene mine ligger under vannlinjen, men der er skroggjennomføringen over vannlinjen.

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sikkert originalt ja. Jeg forstod på Scand at de begynte med dette i 2007 eller 2008 (min var 2009 modell)

Det gjorde det slik for å samle alle skrog-gjennomføringer. På disse er alle skrog-gjennomføringer på samme plass og enkelt å komme til.

 

Men du må ha en defekt pumpe eller noe da, for du skal jo ikke trenge gjøre noen endringer på ett originalt opplegg. Mulig at det er septikpumpa som brukes på nyere modeller som gjør at slangen må over vannlinja også, for den som sto i min var helt lydløs (man kan ikke høre kverna).

 

/Frode

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg trenger tips/råd:

 

Vurderer å gå fra seilbåt til motorbåt. For min del, er valget enkelt, det må bli Scand 29 Baltic.

 

I min prisklasse 300'-450, er det like mange motorer å velge som det er båter til salgs

VP TAMD41, Ford Sabre, VP TAMD40b, BMW Marine 180, Perkins T6..

 

Siden disse motorene gjerne har gått 2000 timer++ regner jeg med at de fleste er klare for en real overhaling. Noen som har erfaring med dette, og ikke minst: Hvor bra blir motorene når de er overhalt? Noen av disse motorene som er bedre/ dårligere enn andre? Noen som har gjort dette og kan si noe om kostnader..

 

Forbrukseksempel på marsjfart?

 

Annet jeg bør tenke på når jeg skal kjøpe Scand 29 Baltic?

Link to post
Share on other sites

Se etter en utgave med større motor. Jeg hadde KAMD42 i min Baltic, og da hadde jeg marsjfart 18-20 knop. Med maskiner som gir deg marsjfart noe særlig under det, ligger båten godt nedi vannet. Med de hekkbølgene det medfører. Uøkonomisk er det også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke forbruk ved marsjfart, men i de to sesongene jeg hadde båten var jeg positivt overrasket over at det ikke gikk mer diesel. Det samme gjalt for henteturen fra Haugesund til Sande i Vestfold; brukte adskillig mindre diesel enn jeg hadde regnet med. Nå skal det vel sies at jeg sjelden gikk i 18-20 knop særlig lenge av gangen, bortsett fra på henteturen.

 

Jeg kjenner ikke Perkins-motoren, men KAMD42 var vel oppgitt til 216 (218?) HK. Den toppet på 24-25 knop. I annonsen for den med Perkins som jeg antar du sikter til, oppgis det 22 knop som toppfart. Men hvis du da kan marsje i f.eks. 17-18 knop med den, så er ikke det så galt.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

...men akkurat nå ligger det veldig få Balticer på Finn. Omtrent som da jeg la ut min for salg i begynnelsen av mars for to år siden. Det var vel min og 3-4 til på markedet da. Men bare vent til snøen forsvinner, da tipper jeg at det kjapt ligger 20 eksemplarer ute... :thumbsup:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Ford 2704 ET, 212 HK og den gjorde 18kn max! Bygget om til en 270 hk og dermed kan jeg ligge på 70% effekt og fortsatt marsje 20kn ! Min mening er at en Baltic BØR ha fra 250hk og oppover for at maskinisten ikke skal skrike om hjelp. Styr unna undermotoriserte Balticer ! Forbruk med min 270hk er 1,8 l/nm :-)

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode svar :-)

 

Jeg har planer om å seile denne sesongen, selge og kjøpe ny båt sensommeren/høsten. Dvs jeg har ikke dårlig tid. Sparer de annonsene jeg kommer over og ringer på de til høsten. Har gjort gode kjøp tidligere på denne måten.

 

Hvordan opplevde du kvaliteten på KAMD 42?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ingen problemer med KAMD42. Må for ordens skyld nevne at den var "oppgradert" til KAMD43. Andre her på BP kan helt sikkert forklare bedre enn meg hva som var forskjellen. Men det var visstnok en svakhet på 42 som ble utbedret på 43. Noe med oljen/bunnpanna??

 

Hvis du ikke har det travelt med å kjøpe, tipper jeg at det absolutt vil dukke opp båter med "riktige" motorer.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det noen Baltic eiere som har hatt problemer med vann i Dieseltankene ?

Har en Baltic `05 modell, med Yanmar 290. Satte båten i vinteropplag i Oktober, med nesten fulle dieseltanker. Ved sjøsetting nå 1.mai, stoppet motor etter bare 1 minutt. Luftet på dysene og vann kom ut. Etter å ha åpnet begge mannhull på tankene, sugde jeg ut ca 0,5 liter vann fra ene tanken. Begge dieseltankene var rengjort for hånd i September i fjor...

Tror dette kan være 2 ting; Enten dårlig Diesel fra i høst, evt kondensering i tanken pga svært fuktig luft i vinter. Eller at det er en lekkasje i pakning ved påfyllingene på dekk.

 

Er det noen som har vært borti lignende, eventuellt noen som har et tips til hvordan jeg skal feilsøke !

Link to post
Share on other sites

du kan jo tape opp en "forskaling" rundt påfyllingslokket,fylle vann i den,åpne mannlokket på tanken for så og ta hånden inn under røret som kommer fra påfyllingslokket og kjenne om det kommer noe??

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Kan årsaken rett og slett være innblandingen av biodiesel, som jo er ferskvare? Skiller biodiesel ut mer vann enn ren diesel?

Har selv hatt som vane i alle år å legge båten i opplag med fulle diseltanker, og har aldri hatt problemer. Nå har jeg vært uten båt en stund, og den tid jeg snakker om var nok marine diesel uten tilsetning av biodiesel.

 

Har nylig gått til anskaffelse av en 2006 Scand Baltic, og har i den forbindelse noen spørsmål til de som har erfaring med Baltic. Båten var vinterlagret utendørs sist vinter med ca 1/3 fulle tanker. Det er skiftet innsats på grovfilter/vannutskiller ( Racor 460) med S-3211 TUL innsats. Er det slik at hele innsatsen skiftes på disse, altså ikke bare filter (papir), og hva er normalt micron på papiret (2, 10 eller 30 micron)? Vil tro det er 2 micron på finfilter, og da burde vel 10 micron være normalt på forfilter.

 

Kan man tappe av vann/smuss fra Racon, eller må hele bunnkoppen skrus av?

Er dieseltankene av aluminum?

 

Tror alle tanker (septik, vann og diesel er alu), men tok likevel en sjokkbehandling med klor av FV tanker dagen etter overtagelse av båten. Dette skal tankene tåle så sant behandlingen ikke varer utover 24 timer.

 

Det er heller ikke montert akkumulatortank, pantry pumpa starter i ett sett. Dette skal jeg montere. Men altså, hvordan tapper jeg av vann fra Racon vannutskiller/forfilter?

Og, er alle tanker alu?

 

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen Baltic eiere som har hatt problemer med vann i Dieseltankene ?

Har en Baltic `05 modell, med Yanmar 290. Satte båten i vinteropplag i Oktober, med nesten fulle dieseltanker. Ved sjøsetting nå 1.mai, stoppet motor etter bare 1 minutt. Luftet på dysene og vann kom ut. Etter å ha åpnet begge mannhull på tankene, sugde jeg ut ca 0,5 liter vann fra ene tanken. Begge dieseltankene var rengjort for hånd i September i fjor...

Tror dette kan være 2 ting; Enten dårlig Diesel fra i høst, evt kondensering i tanken pga svært fuktig luft i vinter. Eller at det er en lekkasje i pakning ved påfyllingene på dekk.

 

Er det noen som har vært borti lignende, eventuellt noen som har et tips til hvordan jeg skal feilsøke !

Jeg har en Scand 32 Atlantic og jeg har haft vand i tankene samt dieseldyr. Det var før end de begyndte med 7% biodiesel i Danmark. Jeg er sikker på at vandet kom fra påfyldningslåget. Pakninger koster ingen ting i forhold til de ærgelser man må få med stoppet motor. man skal holde en god diesel hygiejne når man tanker. jeg bruger et additiv i tanken hvergang jeg tanker og ved vinteropbevaring bruger jeg karburatorsprit, men man skal huske at få det der 99,9% rent for det man får på tank stationer er kun 96% så man tilsætter 4 % vand og det er ikke godt med biodiesel.

:flag_da:

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Kan man tappe av vann/smuss fra Racon, eller må hele bunnkoppen skrus av?

Er dieseltankene av aluminum?

 

Men altså, hvordan tapper jeg av vann fra Racon vannutskiller/forfilter?

Og, er alle tanker alu?

 

Dieseltankene er i aluminium. Når det gjelder Racor skal du tappe av vann via pluggen i bunn av huset. Når du bytter filterinsatsen (ikke finere enn 10 micron - anbefaler 10) skrur du ut "tvingen" på toppen, tar av lokket og løfter ut filteret. Bytt o-ringer og monter sammen igjen. Bruk nikkepumpe på motoren til å fylle opp filteret (du kan høre at filteret fylles). Har du tappet av mye kan du evt fylle opp filteret med diesel direkte før du setter på lokket.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Baltic 2006 med samme filter som deg Carwell. Tappeskruen i bunnen og lufteskruen på toppen har jeg byttet ut med en kuleventil og satt på en slange så jeg har kontroll på diesel og unngår søl. Når jeg bytter grovfilter ( 10 micron), bruker jeg pumpa på toppen av filtret og lufter også på toppen av filteret, Da er erdet greit med kuleventil med slange ellers blir søl når filteret er fullt. Når du bytter finfilter kan du lufte på banjoskruen ut av filteret, det har jeg gjort. Med det er visst også slik at nå du pumper på finfilteret så går lufta i retur til tanken, men det har jeg ingen erfaring med.

 

Jeg sjekket om det var vann i filter ( tappet ut litt ) og på tanken på SB side, men fant ingen ting. Når jeg sjekket taken, tok jeg av mannelokket og hadde en 10mm slange i bunnen av taken og sugde opp. Jeg brukte også en stang og sveipet i bunnen for å se om det festet seg noe på den den , men kunne ikke finne noe. Jeg har nokså fulle tanker nå og det er ikke mulig å se bunnen av tanken. Jeg prøvde også å lage en vann kikkert ved å sette på gladpack i enden av et 1 1/2" plastrør ( tips fra ArneArmoa som ligger ved siden av med i båthavna), men dette funket ikke p.g.a av mangel på lys.

Link to post
Share on other sites

Topa og Dante: Takk for info.

Topa, du har samme jo modell som jeg, har du hatt den lenge? Regner med at du kjenner båten rimelig godt. For meg er denne en ny type å sette seg inn i, så du må regne med å få en del spørsmål fra meg fremover.

 

Du har altså kuleventil og slange både på lufting og avtapping på Racor spinn-off filter. Ingen problemer med å finne kuleventil som passet på gjenger?

 

Regner med at du har installert akkumulatortank på vannsystemet. Hvor stor tank har du eventuelt, og hvor fikk du denne plassert? Anbefales det tank med gummimembran eller enkel tank uten skille mellom vann/luft? Tror den rustfrie på 2 L fra Maritim er med membran, men mulig det holder med den billige plasttanken på 1 L.

 

På diesel returlina i akterkant av motorrom er det kun èn ventil. Forrige eier hadde bare fått beskjed om at den skulle stå "i den posisjon". Er dette en treveis ventil med pos for åpen til begge tanker, pos for åpen til èn tank, og stengt til begge? Det er ingen indikasjon på ventilen. (Kan legge inn bilde når jeg får tatt det)

 

På sikt har jeg egentlig lyst til å montere 2 stk Racor i paralell (men det tar jo plass). For den saks skyld hadde det vel ikke vært noe i veien (annet enn plassen i motorrommet) for å beholde det eksisterende forfilteret før paralellfilterene, og brukt 30 micron på det første, 10 mikron på paralell, og 2 mikron (som jeg regner med er vanlig?) på finfilteret.

Hva tror dere, blir dette vel mye, og faller hensikten med paralellfilter bort? Dersom det er 30 mikron på det første filteret, vil jo alt under 30/over 10 mikron fanges opp av paralell, slik at dette går tett først. Jeg vet ikke, det avhenger selvsagt av hvor mye møkk det er på tankene. Er det grov dritt så tetter jo det første filteret på 30 mikron seg først, og i slike tilfeller faller hensikten med paralellfilter bort. Det blir litt avhengig av tilstanden på dieseltankene. Ja, dette kan man vel filosofere over i det uendelige.

 

Men Topa, dersom du kjenner virkemåte på den ene returventilen, gi meg et vink. Og forklar (eller bilde om du har) plassering av akkumulatortank.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Jeg har akku.tank på vannet og det er den på ca 1 liter i plast fra Maritim. Den funker veldig bra. Det er da mulig å få ut en del vann uten å slå på pumpa + at dusjen får et stabilt trykk.

Kuleventil på retur går til begge tanker eller til minst en. Det er ikke mulig å stenge retur.

Ang Raco filter , se www.aramas.no, Kuleventil til avtapping kjøpte jeg hos dem, ventil til lufting kjøpte jeg hos Tess.

 

Carwell kan du svare på IM jeg sendte deg og gi meg mail + telefonnr så kan jeg sende bilder på mail og fra telefonen når jeg er i båten. Det er lettere for meg.

Link to post
Share on other sites

På diesel returlina i akterkant av motorrom er det kun èn ventil. Forrige eier hadde bare fått beskjed om at den skulle stå "i den posisjon". Er dette en treveis ventil med pos for åpen til begge tanker, pos for åpen til èn tank, og stengt til begge? Det er ingen indikasjon på ventilen. (Kan legge inn bilde når jeg får tatt det)

´Carwell

 

Hei Carwell

Tidligere hadde Scand en ventil til hver tank på retur. Men dette ble ingen god løsning om man ved en uheldighet skulle stenge begge. Den treveisventilen styrer i praksis hvor du ønsker returdieselen. Dersom den står 90 grader på slangen så går det likt til hver tank. Så kan du overstyre dette om du vil. På Balticen jeg hadde måtte jeg alltid ha den litt mot styrdbord tank. Dette pga at mye av lasten i båten ligger på babord. Pantry, skap og skoffer er det flere av på babord side og jeg brukte returen for å få båten benere. Tankene har jo ingen sammenkobling, så dette er eneste mulighet for å justere.

/Frode

Link to post
Share on other sites

MartOn: Takk for det. Selvfølgelig korttenkt av meg å skrive "stengt til begge". Det slo meg i samme øyeblikk det var postet, men redigerte ikke. Ja, som du sier så er faller det naturlig med mer last på bb enn på stb, slik båten er konstruert. På min er det ennå ikke noen valgmulighet for forbruk av ferskvann, men dette har jeg tenkt å sette inn (kuleventiler på slangene) sammen med mange andre forandringer jeg har i hodet, når den tid kommer. Får ta litt etter hvert. Men det er bare bb FV-tank som har giver hos meg. Det burde likevel ikke være noe problem å holde kontroll på restvolum FV. Diesel retur for trimming er sikkert en grei løsning.

Ja, jeg har også sett på bilder av eldre modeller hvor suge og returlina lå i forkant av motorrom at det var individuelle ventiler på returlina, og som du sier, dette kunne jo gå galt dersom man i vanvare stengte begge.

 

Jeg har en del å sette meg inn i mht "ny" båt, en båttype jeg ikke tidligere har hatt. Topa har samme modell og kjenner båten godt. Jeg kommer nok til å plage ham med noen spørsmål etter hvert som ting dukker opp.

 

mvh

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...