Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Hei! Selv om jeg Atlantic så svarer jeg ;-)

 

Jeg har egen vinterkalesje, men bruker ikke denne. Jeg lar alt stå åpent på vinteren under presenninga. Passer på at den har gode luftehull i hver ende av presenninga. Lar så alt av vinduer å luker stå åpent. Har ikke hatt noe stort problemt med fukt. Har 2 fuktslukere som det blir en cm i hver på våren ;-)

 

Tørker opp med varmeovnen en gang iblandt når det har vært veldig fuktig vær.

 

Fordelen med kalesje er at man slipper evt drypp av kondens.

Link to post
Share on other sites

Hei! Takk for svar! Jeg tenker å ha fuktslukere i kabinen og foran iallefall. Bruker først en type bobleplast pressenning som isolerer litt, deretter vanlig pressenning oppå. Men tenkte at det kanskje ble ennå bedre med vinterkallesje på. men samtidig er det greiere å ta av all kallesje og stenger tenker jeg slik at det er ennå lettere å komme til for pussing og generell vedlikehold...?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ligner jo mye på lokket til kjettingkassa. Du kan jo ta dim å sjekke med Ilas eller Engbo. Men, hvilken hensikt har dette lokket? Det er jo mye enklere å løfte hele toppdekselet for til/frakobling av gass. Finner du ikke rette lokket (som er lite trolig, da dette er et standard lokk), kan du vel skjære til et blindlokk og skru på det. Siste utvei er vel å sjekke med Agder Boat (som har overtatt boet etter Scand) og høre om de har et løst lokk til kasse for gass beholder. Agder Boat hadde dessuten nettopp et "loppemarked" for deler tll Scand Baltic o.a.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Hei, i forbindelse med bytte av batterier ser jeg at en strømtyv vil være gassalarmen som tydeligvis er koblet slik at den alltid står på, 250 milliamper er ikke mye, men vil jo over tid utgjøre en del allikevel.

Ønsker å kunne ha denne på egen bryter for å kunne slå denne av når gassen er frakoblet.

Noen som har funnet på noe lurt her, eller bør jeg bare koble på en bryter på baksiden i motorrommet?

Link to post
Share on other sites

Hei, i forbindelse med bytte av batterier ser jeg at en strømtyv vil være gassalarmen som tydeligvis er koblet slik at den alltid står på, 250 milliamper er ikke mye, men vil jo over tid utgjøre en del allikevel.

Ønsker å kunne ha denne på egen bryter for å kunne slå denne av når gassen er frakoblet.

Noen som har funnet på noe lurt her, eller bør jeg bare koble på en bryter på baksiden i motorrommet?

Det er vel ikke så mye vits i en alarm når en ikke er ombord, så den ville jeg hatt bryter på.

 

Når du kommer ombord kjenner du forhåpentligvis lukten hvis der er lekkasje. Om det slår en gnist i bryteren i det du slår den på og det er gass i båten kan du jo risikere en skikkelig smell. Så lenge bryteren er tett, vil det ikke være noe problem. Tror at en kjenner lukten før det er tilstrekkelig konsentrasjon til at det smeller.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som vet hvilken type sinkanode som normalt blir brukt på Scand Baltic 2004 HT m/Yanmar 290?

Akselen er 40mm med Sleipner oljesmurt pakkboks.

 

Sist jeg skiftet sink satt jeg på en "halvmåne" rund propellakselen foran propellen. Fra før av var det montert en med tre skruer rundt propellmutteren.

I tillegg satt jeg på sink på flyndra.

 

Er det den som er montert på propellmutteren som er mest vanlig?

Akselen er 40mm.

 

Skal skifte anoder nå (båten ligger på vannet året rundt). Jeg må derfor ta på meg dykkerutstyret og skifte anodene mens

båten ligger i sitt rette element.

PS! Vet at Sleipner har en type hvor sinken er festet direkte til propellmutteren. Men tenkte at jeg heller vil skifte til en slik type når båten er på land et par dager neste sommer.

Lettere å skru av propellmutteren da og ikke nå når jeg må dykke for å skifte sinker.

 

Denne opptærte sinken sto opprinnelig på propellmutteren

bilde

 

 

Brukte denne til 40 mm aksling sist gang

bilde

 

Propellmutter

bilde

 

 

Sink på flyndra

bilde

 

Hele anlegget

 

bilde

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Øverst på lageret til roret på min 85-modell så jeg plutselig en dag at det var en smørenippel? Er den til noe fornuftig? Det var masse svart fett rundt, så jeg regner med at det skal fettpresses med et eller annet type fett der? Hva slags fett og hvor mye tro? Andre smørenipler på roret jeg også burde vite om....?

Link to post
Share on other sites

Ehem....etter å ha trykket 10ganger på fettpumpa sjekket jeg på undersiden om det tøt ut noe. Det gjorde det ikke. Pumpet så 20ganger til og da var jeg tom for fett. Sjekket så på undersiden for å se om det tøt ut noe da, men neida. Nada. Niks og naks. Fortsatt ingen ting.

 

Synes imidlertid det var "lett" å trykke på pumpa. Virket ikke som det var mye motstand. Kan det være at det er fullstendig tomt for fett nede i styrelageret?

 

Uansett, jeg bør vel kjøpe mer fett og pumpe videre.?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt mer fett og pumpet 30ganger til....! Kikket så under men ingen ut-tyting nå heller.... merkelig!

 

Jeg kikket nøye etter på undersiden der hvor lageret er og det så faktisk ut som om "noen" hadde hatt på tetningsmasse rundt flensen/lageret, akkurat der hvor jeg antar fettet skulle tyte ut. Ble mistenksom på det. Det betyr vel vanligvis at det har kommet vann inn derfra som kanskje har funnet veg opp langs lageret og inn i båten? Det blir en vurderingssak om jeg skal skrape bort tetningsmassen og satse på at fettet tetter. Et problem som selvsagt da kan oppstå er jo dersom det et en liten skade rundt flensen/lageret som har gjort at det er derfor de har brukt tetningsmasse...

Link to post
Share on other sites

Minker det på patronen da? - Det går MYE fett langs den akselen (sikkert en halv patron hvis det er helt tørt). Tror ikke de har klart å tette mellom aksel og hylse nede - det skal mye til. Det som derimot er vanlig på Baltic er lekkasje mellom flensen på hylsa som ligger an mot bunn (som pipler inn langs den støpte støtta inne i båten - og ingen skjønner hvor det kommer fra). Det løses enkelt ved å løsne mutter inne så du får en ca høyde på gjengene - presse ned hylsa - på med tec-7 på utsiden innenfor flens - jekke på plass nedenfra og dra til mutter inne samtidig med et ørlite press fra jekken fra undersiden.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jepp jepp, du har så rett så rett.....

 

Nå har jeg pumpen en 30-40slag i noen dager for å ta det litt forsiktig og plutselig idag tøt det ut der hvor det skulle. Og det gikk endel fett ja...

 

Jeg tror ikke jeg har lekkasje fra flensen ovenifra. Sjekket dette i sommer etter tips fra deg tidligere og det var isåfall kun dråper en sjelden gang. Skal følge med til neste sommer også men det ser bra ut så langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...