Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Odd: jeg ville trodd det holdt 1g/år. Dette for at ikke roret skal ruste fast slik at du ikke får svingt.... På påhengeren pleier jeg å trykke på såpass mye at noe av det gamle tyter ut. Dette for å være sikker på at det ikke ligger noe ann innimellom fettet. Men jeg er ingen ekspert på dette feltet... Trykker derfor inn såpass mye fett at jeg er sikker på at det fettet som er der ikke er for gammelt...

Link to post
Share on other sites

På min 85-modell så tyter overskytende ut i bunnen av flensen. Jeg pumpet da såpass mye at jeg så at den fargen jeg hadde på den nye fettpatronen kom ut der... Det må vel nesten være slik på alle steder med smørenipler, hvis ikke hadde man jo måtte suge ut gammelt fett først..

 

Jeg gjør det på samme måte på stammen på påhengeren, lageret på campingvognhjulet etc. Det tyter alltid ut et sted...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen av dere om har hatt problemer med turtelleren?

På min 6lpa stp2 hadde forrige eier en garantisak på dynamoen som forårsaket at turtelleren ikke virket, dynamo skiftet, men nå er turtelleren død igjen mindre enn to år etter skiftet.

Den fungerte ved start i går, men etter 10 min så var det ingen respons.

Timetelleren fungerer.

Prøvde å rikse litt på ledningene som hår inn på dynamoen, samt så at ikke noen ledninger hadde falt av inn på telleren, men ser greit ut.

Forslag?

Link to post
Share on other sites

Original turteller måler turtallet med en sensor som stikker inn mot tennene på svinghjulet på høyre side et sted under turboen. Muligens litt orange i ledningen, husker ikke. Sjekk om du har god kontakt hele veien derfra. Evt. kan sensoren være gåen, eller instrumentet da, men kontaktproblemer virker mye mer sannsynlig.

 

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dynamofeil forårsaket at turteller ikke virket....

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dynamofeil forårsaket at turteller ikke virket....arnearmoa

 

 

Signalet til turteller går fra dynamoens w kontakt, og ikke som før fra måler på svinghjulet, dette har vært byttet en gang før på garanti, så om det er samme feil, regner jeg met at Yanmar er villig til å bytte igjen i og med at det er under to år siden den ble byttet.

Tatas: Er ikke noe problem med ladingen, voltmeteret viser at den lader som den skal, som nevnt så virker også timetelleren, men regner med at den kun er koblet opp mot motoren.

Redigert av fluefiskeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Lurer på å bytte til Scand Baltic og har et spørsmål. Båtplassen min er 3,5 m med lysåpning 3,2m. Ser at balticen er 3,28 m men jeg hadde ikke tenkt å ha fenderlista nedi vannlinja. Men blir det litt snaut med 3,5 m båtplass?"

 

Altfor smalt! Båten skal ikkje ligge å gnisse mot fenderane heile tida! Det er fortøyningene, med fortøyningsfjør, som skal halde båten på plass, ikkje fenderane. (Gnissing og slitasje.) Men til nød går det vel over ei kortare tid. Kjekk båt forresten!

Link to post
Share on other sites

Raminen er en del smalere ja, eller generelt mindre.. Jeg vil ha en båt med aksling, 4-5 soveplasser, marsjfart minimum 20 knop, helst utgang til badeplatten men intet krav, defroster, helst spylere på vinduspusserne, ikke hard top( rederinnen vil ha sol). Skjønner det er noen kompromier man må velge. Hva en svakheter man må se etter ved balticen ved brukt kjøp?

Link to post
Share on other sites

Vi har vår Batic på en plass som er 4 meter bred, lysåpning har jeg ikke målt. Vil tro det er en plass mellom 20 og 30 cm ledig på hver side. Har ikke målt, men 3,5 meter blir veldig trangt. Tror Fjordgubbe har et poeng, dessverre. For båsen sin del, så er det badeplattformen som er det breieste. Du kan selvfølgelig legge den så langt ute at det ikke er en begrensning.

 

Er veldig fornøyd med båten selv og har ikke funnet noen svakheter, annet enn at det er lurt å sjekke om alt virker. Hos oss virket ikke pumpe for septiktank og sluken i dusjen. Fant i vinter at det bare var en løs ledning, men det var litt irriterende i sommer.

 

Nå er det flere 2005 modeller på finn. Hvis det er den i Lillesand du tenker på, så lå den ute til samme prisen i fjor. Jeg var og så på den. Var imponert over hvor fin den var, men det var lite ekstra med den på utstyrslista.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadd 3.5 meters plass på en nordan Family på 305 cm bredde. Det var snaut - fendrende kunne ikke henge på det bredeste punktet. Bølger var uønsket for at utriggerne ikke slå under fenderlista. Tror opplevelsen av en Baltic på en slik plass ikke gir noen god-følelse, selv ikke for en kort periode. Når båten vugger i bølgene blir den jo litt bredere, evt må utriggerne skyve båten frem og tilbake når den vugger.

Link to post
Share on other sites

Raminen er en del smalere ja, eller generelt mindre.. Jeg vil ha en båt med aksling, 4-5 soveplasser, marsjfart minimum 20 knop, helst utgang til badeplatten men intet krav, defroster, helst spylere på vinduspusserne, ikke hard top( rederinnen vil ha sol). Skjønner det er noen kompromier man må velge. Hva en svakheter man må se etter ved balticen ved brukt kjøp?

Ja, men da er det greit da, Baltic it is:-)

Valgte også bort hardtop, var og så på et par, men det begrenset muligheten for fleksibiliteten en kalesje har med mange muligheter for åpning , samridig så blir det utrolig varmt under hardtoppen på soldager.

Du finner ikke mange båter som er så praktiske som Baltic,en størrelsen tatt i betraktning, vi er superfornøyd med vår, og opplever ikke kalesjebåt som noe hinder her vest, påsken i fjor hadde vi 12 minus, ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...