Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Hei igjen alle Baltic'ere... (og litt hej til Jan, som har fått det så fint på båt-badet. Fint arbeid!)

 

Jeg hadde nesten glemt at vi har båt... nå har jeg pusset opp mye inne.

Har bl.a. skiftet 11 nye innerdører komplett med karm bare i andre etasje, lagt masse parkett, og fjernet all glassfiberstrie i hele huset.

Glassfiber skal være i båten, ikke i huset. Det blir like dumt som en plastet trebåt... :lol:

Oppussing av hus tar mye tid. Nå er det bare resten igjen, stønn...

 

Lyspunkt:

Nå går vi mot en langhelg, med gode værutsikter her sør, etter å ha hatt temperaturer som kan måles med et siffer i et par uker.

Jeg har lyst til å kjøre Baltic snart, og få en natt i båten igjen.

Vi har ikke hatt det fint i båten siden april. (og da var det virkelig sommer her)

 

Må få endevendt blytauet til ankervinsjen før langhelga setter inn.

Det er jo firkanta ytterst, og da spinner bare vinsjen, selv om jeg har montert nye kabularskiver.

 

Noen av dere andre som har Baltic-planer for langhelga?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Så heldig at du knuste det på toalett-siden!

 

Da kan du jo ringe Scand og høre hva det koster for det du trenger for å bygge om til åpningsbart vindu!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Før vi gikk ut på St.Hans nyttet jeg anledningen (noe venting i hjemmehavna) til å montere nytt 16mm blytau på ankervinsjen.

Det ble faktisk like bra som kjettingvinsj, bare lydløst!

Endelig har vi elektrisk ankervinsj som fungerer bra!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig var campingvogna parkert på tomta, tømt og rengjort.

 

Nå drar jeg i havna og prøver å tette diesellekkasje på toppen av stb tank.

Kan ikke være lenge til det blir en liten båttur nå...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Diesellekkasjen tettet.

Var lufteslangen som var hoppet av på toppen av stb tank.

 

Fikk og sjekka ladinga - yanmaren lader alle 5 batteriene!

Men, den lader ikke de første 4 minuttene - tror den bruker masse strøm på å forvarme innsugslufta.

Det har en gang vært problem da jeg skulle forlate trang uthavn. Baugpropellens rele får ikke nok spenning til å holdes trekt når baugpropellen går, når ikke motoren lader.

Løsning: La motoren svive 5 minutter før avgang. Beklager røyken...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med at motoren ikke lader de første minuttene, nå som jeg vet om det.

Er jo bare å fyre opp litt før.

Må få meg voltmeter, så jeg kan se at den begynner å lade før jeg kaster loss.

 

I går til i dag fikk vi oss en overnattingstur - jeg var i båtteknisk god stemning, nå visste jeg at den ladet alle 5 batteriene, og jeg hadde tettet en stor diesellekkasje.

(lufteslangen på toppen av stb tank var hoppet av, så når jeg fyllte gikk de siste 3 lilterne i kjølen)

 

Hvor lenge var Adam i paradis?

Baugpropellen var død.

 

Jeg har ikke ide om hvor jeg skal begynne å feilsøke, den båten er så full av ledninger - den er fullproppa med state of the art navigasjonsutstyr fra 90 tallet...

 

Heldigvis er Balticen lett å manøvrere uten baugpropell - da jeg skulle legge til i hjemmehavn uten baugpropell på Master 820'en holdt det på å gå skikkelig galt... Så båtturen med Balticen ble gjennomført uten baugpropell, det gikk bra...

 

Men nå regner det - skal regne i mange dager - ferien går mot siste uka - og vi har kun en overnatting i båten... (i sommerferien)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var vindusviskerne og baugpropellen fikset.

Begynner så smått å like båten bittelitt...

Baltic'en er virkelig lettere å manøvrere i havn enn Master 820.

Med den var det nesten umulig å komme seg inn på båtplassen min uten baugpropell.

Med Balticen går det mye lettere - Balticen har mye mindre svingradius med full sving.

 

Yanmaren bruker såvidt over halvparten så mye diesel som Volvo Penta TAMD40B maskinen gjorde...

Så den dyre motoren går ihvertfall billig mtp forbruket.

 

Noen som har lyst på hardtop'en min?

Her i Kristiansand så er det ikke fint med hardtop syntes jeg - de dagene vi bruker båten er det fint vær - og da skulle jeg ønske jeg kunne ta av hele taket og nyte sola!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du behov for flere køyer da? Synes 3-kab virker veldig trang mht sitteplasser nede midkabin. synes det må være bedre med en større salong der man kan sitte godt f.eks å se på TV`n i dårlig vær.

Kikker litt på Atlantic også, men synes de uten ekstra toalett og med salong nede er best.

Ikke mange nyere Baltic eller Atlantic med 2 kab virker det som.

 

Pentry i 3 Kab modellene virker jo imidlertid å være bra.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mange år med Scand 26 CC 1986, bestemte vi oss for å bytte båt.

Trengte dette med familie bestående av to voksne og tre barn/ungdommer.

 

Vi tenkte i første omgang på å kjøpe en Baltic fra 80-tallet. Dette ble etterhvert uaktuellt

da vi tenkte på et salg om ti år, da er båten 40 år (samt svake motorer).

 

Så derfor på båter fra 90-tallet. Her var det stort sett de som var laget for det tyske

markedet med høy akterkabin. Bakdelen med denne modellen er at man må stå oppreist for å

se akterover, men grei for personer som er over 190 cm mht ståhøyde i akterkabin.

 

Hadde lagt ut vår gamle båt til salgs på Finn og Båtplassen, men ingen henvendleser. Vi kunne ikke sitte

med to båter.

 

Tok tilfeldig kontakt med Scand Boats på Fevik og pratet med de om Scand Baltic.

Enden på visa ble at de tok vår gamle båt i innbytte mot en Scand Baltic 2004 modell med Yanmar 290.

 

Båten har ekstrautstyr for 400 båtlapper. Radar, autopilot, baug og hekkthruster, flaps, etc, etc.

 

Og to års garanti på Baltic'en fra verftet.

 

Vi gleder oss med ny båt!

 

img_4272_1568_x_1045.jpg

aa.jpg

ab.jpg

ac.jpg

ad.jpg

ae.jpg

af.jpg

ag.jpg

ah.jpg

img_4255_1568_x_1045.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lurer på om den havner på finn.no snart...

Har lyst på en 3 kabiners med stor Yanmar.

 

Om jeg ikke husker feil så er du ingen lav mann.

Selv er jeg 1.90 cm og ved prøvesitting av dinetten nede i den 3 cab varianten til Baltic fikk jeg rett og slett ikke plass til bena under bordet. Spiseplassen er også så smal at det å sitte 2 i bredden er helt umulig.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro: Jeg er nok bare en liten flis på 183. Dersom jeg får kjøpt meg en tre kabiners versjon, så er nok nedre salong forbeholdt barna. Vi har 4 små...

 

Scand Baltic klarer brasene: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article891993.ece

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

xxxx xxxx xxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxx xxxxxx

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Kommentar fra moderator: Slettet markedsføring av Finn-annonse.

Fra reglene: Markedsføring av annonser på Finn eller andre steder er ikke tillatt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...