Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Ble det i praksis ikke produsert Baltic mellom 1987 og 2002?

 

Ser at av de drøyt 40 som ligger ute på finn er det kun en 1990 og en 1999 i dette tidsrommet. Vi ville helst hatt en som var nyere enn midten av åttitallet, samtidig som de 10 år gamle koster mer enn vi hadde tenkt å bruke.

Link to post
Share on other sites

90-talls Baltic med den grå stripen, er ikke verdt så mye mer enn 80 talls båtene. De har større motor, ofte en 200-220 hk, men ikke 3 cabiner, men rundsofaen som i 80 talls båtene.

Ror og propeller er heller ikke flyttet akterover, som det ble gjort rundt 2004 tror jeg,

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte en 2006 Baltic i fjor, og har mer eller mindre fulgt denne interessante tråden siden da. Båten har AW med blytau, og dersom ikke ankerlina er passe stram under innhiving, slurer den i kabelaret og jeg får ikke hevet inn. Har en ilas Captain C winch med vanlig montering på topp av kasse. Tenkte å bytte til kjettingkabelar nå før sjøsetting, samt 50m x 8 mm kjetting. Har bare hatt kjetting på winchen på tidligere båter, men da aldri større enn 6 mm. Nå ser jeg i produktkatalogen fra ilas at de anbefaler 6,5 mm kjetting på båter på 5 tonn. Lettskipsvekten på Baltic'en er fra Scand oppgitt til 4500 kg. Med fulle diesel- og vanntanker (inkl 60 ltr vv) er vi straks oppe i 5095 kg, og med fire personer + ferielast/utstyr nærmer du deg fort 5,5 tonn. Jeg vet ennå ikke hva vektforskjellen på 50 m x 6 mm og 8 mm vil utgøre, men det blir jo liggende på stb side, noe som ikke akkurat er en ulempe på Baltic'en.

Noen som har erfaring/synspunkter på dette?

Jeg heller personlig til et kabelar med lommer for 8 mm kjetting, og da tilsvarende kjetting. Burde da ligge godt med et 15 kg Bruce kopi.

En annen ting: Ser at Maritim selger 8 mm kalibrert kjetting for kr 46/m (kr 2300 for 50 m), mens det i Watski katalogen er oppgitt pris kr 84/m (kr 4200 for 50 m). Kan det være så stor kvalitetsforskjell på disse kjettingene som forsvarer denne prisdifferansen?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet i fjor sommer. Vinsjen sluret med tauet. Var på messa i fjor på Lillestrøm og snakka med en leverandør av ankervinsj og han var soleklar på at det eneste som er gjelder er kjetting. Mulig han solgte bare kjettingmodeller, men han overbeviste meg :-) selv om det bråker litt mer så er jo det bare noen sekunder, så det går bra :-) eller er det andre negative ting med kjetting kontra tau?

 

Kk

Link to post
Share on other sites

KongKing: Slik jeg ser det er det ingen negative sider med kjetting kontra tau. Du har tyngden i kjettingen som du ikke har i blytau (meget lite bly i dagens tau). Du ligger garantert tryggere. Du hører når kjettingen går ut (du får faktisk en bekreftelse på at det virker som det skal der akter). Så sant vinsjen går, er du garantert at kjettingen hives inn da den legger seg i kabelarlommene enten det er slakk kjetting eller strekk i den. Tau må nødvendigvis "knipe" i rillene og legge seg dypt i kilesporet for å kunne hives inn. Det går greit med stram line, men fungerer dårlig med slakk, spesielt med noe slitte riller på kabelaret. Kjetting slites ikke like mye som tau, og du slipper å endevende etter noen år.

Det eneste jeg kan komme på i farten er den ekstra tyngden i kassa.

Men spørsmålet mitt var om noen her har erfaring med 8 mm kjetting kontra 6 mm ( eller 6,5 som ilas anbefaler) på en Baltic. Og likedan prisforskjellen (Maritim /watski)

Regner med at Industri Lamberseter kan sende meg et kabelar, eller må det gå via nærmeste forhandler?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Snakket med ilas i dag. De mener det holder lenge med 6,5 mm kjetting på Baltic'en, selv om jeg regner max vekt på 5,5 tonn. Dessuten er kabelaret for 6,5 mm og 8 mm kjetting det samme. Det vil med andre ord si at lommene er noe romslig. Dette er i utgengspunktet ikke optimalt, da for store kabelarlommer kan over tid medføre slitasje på kabelaret, selv med stålgrad på kjetting noe under det som er i kabelaret. Uansett, det holder ikke bare å bytte kabelar, jeg må skifte aksel, frikobling og stopper (kr 3500). 50 m x 6,5 mm kjetting koster 2500 hos ilas, så da er vi straks oppe i kr 6000. 50 m x 6,5 mm kjetting har vekt på 47 kg, 8 mm nærmere 70 kg iflg ilas.

 

KongKing: Sjekk om fingeren som skal presse tauet ned i kilesporet ved innhiving er slitt, eventuelt bøyd noe opp. Den skal justeres til ca 10 mm over.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Kabelaret har vistnok vært byttet en gang før iflg tidligere eier, og det på en 2006 mod. Dette burde ikke være nødvendig. Men, jeg har tross alt en forkjærlighet for kjetting. Liker å høre at det går ut, synes det er godt med den bekreftelsen på at det virker som det skal der bak. Ja, jeg vet det blir dyrt å skifte til kjetting, men heller sterkt i den retning. Har liksom en bedre følelse med kjetting på 15 kg Bruce, men det er kanskje bare en kjepphest jeg rir.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Hvor setter dere anoder på Baltic`ene deres?

På min nyinnkjøpte er det en anode festet til propellhylse (og oppover til gelcoat) og en festet på aksling. Hvordan er f.eks. hæljern beskyttet osv. Er det koblet sammen elektrisk inne i båten, med hylsa? Min båt er fra 2002.

Link to post
Share on other sites

Skade i øvre blå bord under fenderlista. Har en skade i lakken og inn til og med gelcoat på aktre hjørnet bb side. Skaden er ca 5 x 5 cm samt noen riper under denne. Blå lakk i bordet skrapet vekk, og det ser ut som øverste lag i gelcoat også er noe skadet/ripet.

Noen som kjenner Scand sin fargekode på den blå lakken på øvre bordgang (2006 mod), og hva er riktig fremgangsmåte for å reparere dette?

 

Antar det blir vannslipepapir 800 - 1000, rubbing etc. Håper å kunne legge lakken på med kost da jeg ikke har lyst til å gi meg i kast med sprayboks. Takknemlig for tips. Noen synspunkter?

 

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oteren: Takk for svar. Jo, folie er en mulig løsning, men ser på dette mer som en nødløsning. Men, - det er godt mulig resultatet blir bedre enn ved påføring av lakk med kost, selv med rubbing mellom strøkene.

Noen som sitter på kunnskap om rett fremgangsmåte?

 

Crawell

Link to post
Share on other sites

Regner med fargekodene er samme som min Scand 360 SE 2007 modell, i følge brukerhåndboka er det følgende:

 

* Gelcoat dekor: NESTE 3950 mørk blå

* Folie dekor: Fassonsolie 932- indigo blue

 

Ja selvfølgelig, jeg skulle jo selvsagt ha sjekket brukerhåndboka før jeg postet spørsmålet her. Korttenkt av meg. Ser at det er samme fargekoder på min Baltic som du nevner. Mange takk.

Men, som nevnt over, er det noen med kunnskap om hvordan jeg går frem for å reparere skaden?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Flaps koblet motsatt.

Kjøpte båten i fjor, og kunne ikke finne meg tilrette med responsen på trimflaps, men lot det gå ut sesongen med de trimminger som var nødvendige ved å føle meg litt frem. Glemte å sjekke fysisk bevegelse av flaps etter jeg tok båten på land i fjor. Nå i dag, med båten i haven, fikk jeg kona til å se på flaps når jeg kjørte dem. Resultat: Høyre bryter går til babord flap, venstre til stb flap. Trykker jeg for Bow Down, flaps blir stående horisontal. Trykker Bow Up, flaps går ned. Samme resultat på begge sider.

 

Såvidt jeg kan bedømme er det på disse to brytere feilkoblet dobbelt opp. 1) Brytere er byttet om stb og bb. 2) Begge brytere er koblet motsatt, d.v.s at flaps går ned ved Bow up, og flaps går opp ved Bow down.

 

Pussig at forrige eier ikke har reagert på dette, han hadde tross alt båten fra den var ny i 2006.

 

Noen erfaringer med dette på Scand Baltic? Jeg kan ikke få filosofien til å stemme uansett hvordan jeg velger å se på det.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Det normale er vel at babord trimplan går ned når man trykker øverst til høyre osv. Altså at man trykker inn det "hjørnet" man vil senke på båten. Det er iallfall sånn hos meg (gammel Baltic med ettermonterte Bennett trimplan). Da jeg overtok båten var bryterpanelet montert opp ned, kanskje fordi forrige eier syntes det føltes mer logisk å trykke ned på venstre knapp for å senke babord trimplan...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...