Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Takk for svar Carwell. Ok, jeg skjønner. Å kjøre uten offeranoder er ingen opsjon, så du skal uansett ikke tilbake til 2012. Jeg tror jeg vil ta en tur i havna og se hvordan det ser ut under min. Må jo sette meg inn i dette, eg og. Ny Baltic av året, ser du :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så langt akselen forflytter seg innover under gange.

 

Kan godt hende....? Men det er 1cm eller noe så den kommer ikke inntil selve lageret . Men hva minimum avstand bør være har jeg ingen erfaring med....

Akselen trykkes innover under fart, så 1cm er for lite. Stor motor, myke motorlabber, flexibel kopling, etc, fullt pådrag fremover, da kan fort akselen trykkes innover 10-15mm. Har en kompis som nylig målte sin ny-innsatte Vetus 42hk i ei snekke, og på full fart så beveget akselen seg ca 10mm fremover. Skal jo også i tillegg være god plass her, pga vann-gjennomstrømningen for kjølingen av cutless lageret. Jeg ville selv ha kuttet ut aksel-anoden, og kun hatt en propeller anode når plassen er så pass trang.

Link to post
Share on other sites

 

Akselen trykkes innover under fart, så 1cm er for lite. Stor motor, myke motorlabber, flexibel kopling, etc, fullt pådrag fremover, da kan fort akselen trykkes innover 10-15mm. Har en kompis som nylig målte sin ny-innsatte Vetus 42hk i ei snekke, og på full fart så beveget akselen seg ca 10mm fremover. Skal jo også i tillegg være god plass her, pga vann-gjennomstrømningen for kjølingen av cutless lageret. Jeg ville selv ha kuttet ut aksel-anoden, og kun hatt en propeller anode når plassen er så pass trang.

Jeg har igrunn stusset litt de to høstene jeg har tatt opp båten at akselzinken var borte...Har tenkt at jeg kanskje burde hatt på locktite eller noe på bolten for at den ikke skulle løsne. Men et det heller kanskje slik at zinken er blitt presset av og knekt og følgelig falt av kanskje....?

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har lest at det skal være et min. mellomrom i fra enden av stevnlager/cutless, og frem til propeller-bosset,( eller event. sinkanoden på akselen) som utgjør ca halvdelen av akseltykkelsen. Så har man f.eks en aksel på 40mm, så skal det være minst 2cm. klaring på nevnte sted. Dette kan vel sikkert f. eks Sleipner etc. gi et sikkert svar på. Kan muligens være en avstand på ca hel tykkelse av akselen også, altså f.eks.på en 40mm aksel skal min. avstand frem til propellen være 4cm. Dette får ekspertisen svare på.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har igrunn stusset litt de to høstene jeg har tatt opp båten at akselzinken var borte...Har tenkt at jeg kanskje burde hatt på locktite eller noe på bolten for at den ikke skulle løsne. Men et det heller kanskje slik at zinken er blitt presset av og knekt og følgelig falt av kanskje....?

Husker du å gi sinken et godt kakk på flaten som er beregnet for dette? Hvis ikke kan sinken "spinne" på akselen og ramle av.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Klart for nær stevn/cutless-lageret, og den lange jordingsleidningen burde vore festa i nederste bolt på stevn/cutless-lageret og klamra betre opp. Men dette er lett å gjere noko med. Ein lærer etterkvart, slik er det med oss alle.

Det spørs nok om jeg kanskje skal droppe akselzinken og basere meg på en zink bak propellmutteren istedet slik som foreslått.

 

Jeg skal se på jordingskabelen også om det er praktisk å flytte den ned ett hakk til mutter under.

 

Og da har jeg lært noe idag også, takker for det!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den i linken nedenfor har helt ny - og helt super motor. Her vil du kunne ha problemfri drift i mange år. Eldre båt og planløsning, men slikt kan evt. bygges om hvis man ønsker forandring. Prisklassen du søker er egentlig litt vanskelig. Om du vil ha 3 kabiners løsning er du fort over på båter nyere enn 2002 og da i prisklassen 700 K. ++

 

http://www.dengladebatmegler.no/bat/285

 

Jeg har kjøpt 2 båter av Håkon Nilsen og har god erfaring med det. Ta en prat med ham. Om ikke denne båten er aktuell så har han et stort kontaktnett og vet om mange båter som er til salgs eller som vil komme for salg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...