Turbåt Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Takk for svar Carwell. Ok, jeg skjønner. Å kjøre uten offeranoder er ingen opsjon, så du skal uansett ikke tilbake til 2012. Jeg tror jeg vil ta en tur i havna og se hvordan det ser ut under min. Må jo sette meg inn i dette, eg og. Ny Baltic av året, ser du :-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Følger med her jeg og. Har jo allerede Baltic nr 2 på 3 måneder. Det var ikke helt i henhold til plan, men godt å få erstattet den forliste. Snart klart for første vinterklargjøring, og da er må man plukke med seg de tipsa man kan få. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carwell Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Møkkalasset: ...den forliste. Hva skjedde? Cawell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Det er kommentert i hentetråden min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Slik er det på min 85-modell Baltic. Før stoffing og puss generelt. Anode på kjølstanga er jordet med 6mm2 kabel. Nyere Baltic har vel ett hull på roret for å feste rund zink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Den akselanoden sto veldig nærme stevn/cutless-lageret, slik det kan se ut som på bildet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Scand Baltic HT 2004. God plass til cutlass/hylserør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 God plass ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Det er ikke så langt akselen forflytter seg innover under gange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Den akselanoden sto veldig nærme stevn/cutless-lageret, slik det kan se ut som på bildet? Kan godt hende....? Men det er 1cm eller noe så den kommer ikke inntil selve lageret . Men hva minimum avstand bør være har jeg ingen erfaring med.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Det er ikke så langt akselen forflytter seg innover under gange. Kan godt hende....? Men det er 1cm eller noe så den kommer ikke inntil selve lageret . Men hva minimum avstand bør være har jeg ingen erfaring med.... Akselen trykkes innover under fart, så 1cm er for lite. Stor motor, myke motorlabber, flexibel kopling, etc, fullt pådrag fremover, da kan fort akselen trykkes innover 10-15mm. Har en kompis som nylig målte sin ny-innsatte Vetus 42hk i ei snekke, og på full fart så beveget akselen seg ca 10mm fremover. Skal jo også i tillegg være god plass her, pga vann-gjennomstrømningen for kjølingen av cutless lageret. Jeg ville selv ha kuttet ut aksel-anoden, og kun hatt en propeller anode når plassen er så pass trang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Vanninntregningen i hylserøret er to små rør på begge sider midt på hylserøret på 2004 modell (Yanmar6lpa 290 HK) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Jeg trodde vannet skulle ut igjen bakerst... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Akselen trykkes innover under fart, så 1cm er for lite. Stor motor, myke motorlabber, flexibel kopling, etc, fullt pådrag fremover, da kan fort akselen trykkes innover 10-15mm. Har en kompis som nylig målte sin ny-innsatte Vetus 42hk i ei snekke, og på full fart så beveget akselen seg ca 10mm fremover. Skal jo også i tillegg være god plass her, pga vann-gjennomstrømningen for kjølingen av cutless lageret. Jeg ville selv ha kuttet ut aksel-anoden, og kun hatt en propeller anode når plassen er så pass trang. Jeg har igrunn stusset litt de to høstene jeg har tatt opp båten at akselzinken var borte...Har tenkt at jeg kanskje burde hatt på locktite eller noe på bolten for at den ikke skulle løsne. Men et det heller kanskje slik at zinken er blitt presset av og knekt og følgelig falt av kanskje....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 (redigert) Mener jeg har lest at det skal være et min. mellomrom i fra enden av stevnlager/cutless, og frem til propeller-bosset,( eller event. sinkanoden på akselen) som utgjør ca halvdelen av akseltykkelsen. Så har man f.eks en aksel på 40mm, så skal det være minst 2cm. klaring på nevnte sted. Dette kan vel sikkert f. eks Sleipner etc. gi et sikkert svar på. Kan muligens være en avstand på ca hel tykkelse av akselen også, altså f.eks.på en 40mm aksel skal min. avstand frem til propellen være 4cm. Dette får ekspertisen svare på. Redigert 31.Oktober.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Akselsinken tæres opp og ramler av, om det er for lite klaring vil du se slitasje på cutlesslageret. Har bare ca 1,5 cm klaring på min 40 mm aksel men det har ikke vært noe problem så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Jeg har igrunn stusset litt de to høstene jeg har tatt opp båten at akselzinken var borte...Har tenkt at jeg kanskje burde hatt på locktite eller noe på bolten for at den ikke skulle løsne. Men et det heller kanskje slik at zinken er blitt presset av og knekt og følgelig falt av kanskje....? Husker du å gi sinken et godt kakk på flaten som er beregnet for dette? Hvis ikke kan sinken "spinne" på akselen og ramle av. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Klart for nær stevn/cutless-lageret, og den lange jordingsleidningen burde vore festa i nederste bolt på stevn/cutless-lageret og klamra betre opp. Men dette er lett å gjere noko med. Ein lærer etterkvart, slik er det med oss alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Husker du å gi sinken et godt kakk på flaten som er beregnet for dette? Hvis ikke kan sinken "spinne" på akselen og ramle av. Hehe...eh...jada...joda....klart jeg husket det! Nei....det visste jeg ikke at jeg skulle gjøre heller så det har jeg definitivt ikke gjort! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Klart for nær stevn/cutless-lageret, og den lange jordingsleidningen burde vore festa i nederste bolt på stevn/cutless-lageret og klamra betre opp. Men dette er lett å gjere noko med. Ein lærer etterkvart, slik er det med oss alle. Det spørs nok om jeg kanskje skal droppe akselzinken og basere meg på en zink bak propellmutteren istedet slik som foreslått. Jeg skal se på jordingskabelen også om det er praktisk å flytte den ned ett hakk til mutter under. Og da har jeg lært noe idag også, takker for det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimmartin Svart 27.Desember.2014 Del på Facebook Svart 27.Desember.2014 Våren nærmer seg med stormskritt. Vi har bestemt oss for å kjøpe en Scand Baltic eller Atlantic som skal være klar til våren. Vet du om en godt vedlikeholdt båt til salgs, gi beskjed. Max 500' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fluefiskeren Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Det kommer inn et strøkent eksemplar til Bergen Marine i morgen, men prisen blir nok en del høyere. Lykke til i båtjakten, Baltic,ene er noen fantastiske båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Den i linken nedenfor har helt ny - og helt super motor. Her vil du kunne ha problemfri drift i mange år. Eldre båt og planløsning, men slikt kan evt. bygges om hvis man ønsker forandring. Prisklassen du søker er egentlig litt vanskelig. Om du vil ha 3 kabiners løsning er du fort over på båter nyere enn 2002 og da i prisklassen 700 K. ++ http://www.dengladebatmegler.no/bat/285 Jeg har kjøpt 2 båter av Håkon Nilsen og har god erfaring med det. Ta en prat med ham. Om ikke denne båten er aktuell så har han et stort kontaktnett og vet om mange båter som er til salgs eller som vil komme for salg. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimmartin Svart 30.Desember.2014 Del på Facebook Svart 30.Desember.2014 Hei Takk for tips. Ønsker helst den gamle løsningen med to stikkabiner så denne er helt klart aktuell. Har tatt kontakt med han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 30.Desember.2014 Del på Facebook Svart 30.Desember.2014 Spennende å høre hvordan det går da. Hold oss orientert. Velkommen som ny på BP forresten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.