Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Nivåmåler på septiktanken.....

Plutselig så slutter nivåmåler til septiktanken å fungere, noen som vet om det ligger en sikring på dette systemet som kan vara gåen ? Ser ikke lyst på det hvis jeg må åpne tankluka for å bytte /sjekke måleren...Da skal han treskallen jeg kjøpte båten av få komme og gjøre det selv, har ikke lyst å rote nedi dritten hans....Pumpa og kvern virker forøvrig..

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at det ikke er sikring på dette systemet.

Ville først sjekket at instrumentet får 12 volt,før jeg hadde skrudd ut septikkgiver :puke:

 

er ikke nødt til og bli gris når du skrur ut giver;stå klar med en plast pose som du hiver den rett oppi,og en fille som du stapper ned i hullet,så gå det nok greit.

Er usikker,men er det ikke wema scand bruker på septikksystemet??isåfall er det ikke store kostnaden med en ny giver.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Makaris: Har en baltic med samme problem. Insrtument for fyllingsgrad viser tom tank. Mener det er giver med flottør på rør, flottøren heves og senkes med nivå på tanken. Elektrisk motstand forandrer seg med posisjon til flottør, som igjen skal vises på instrument. Det jeg mener skjer, er at flottøren setter seg fast på røret p.g.a. dritt mellom flottør og rør. Det virker som det ikke skal mye til før den setter seg fast. Det jeg har gjort er å tømme tanken fullstendig, fylle opp med ferskvann, lense ut alt, og fylle 3/4 tank med ferskvann , da med tilsatt godt med Zalo. Lot dette stå å skvalpe i tanken i et døgn, og da løsnet dritten og måleren fungerte, d.v.s. flottøren beveget seg igjen opp og ned på røret.

 

(Vet at andre har forsøkt å lime på isopor for ekstra oppdrift på flottøren, slik at den ikke så lett setter seg fast. Mener å ha lest dette på BP tidligere uten å ha sett noe resultat av forsøket)

 

Tidligere, i andre båter, har jeg hatt for vane å tilsette noen dråper matolje i klosettet ( i tillegg til Aqua Fresh el. tilsvarende) Matoljen legger et lite belegg i rør og slanger, og alt "flyter så meget lettere og glattere igjennom, i tillegg smører den pumpa, dersom du har manuell pumpe ut fra klosett til septik tank.

 

Etter at alt var "rengjort" med zalovann på septik tanken, og giveren fungerte normalt, fikk jeg det for meg at jeg skulle smøre hele innsiden av septik tanken og giver med flottør med matolje, for å hindre at ting skulle sette seg fast igjen. Fylte derfor 1/2 ltr matolje rett i klosett med tom septik tank, og pumpet sakte inn ferskvann til ca 3/4 full tank igjen. Oljen vil flyte på toppen av vannet og avsette seg på tankvegger og giver (flottør og rør).

 

Hvis man så gjør det til en vane å helle noen dråper (skal veldig lite til) matolje i skåla hver gang man har brukt toalettet, vil man holde belegget vedlike, både i pumpe (smøre, du vil fort merke hvor mye smidigere den manuelle pumpen går), i slanger og innvendig septik tank med giver.

 

Jeg kan ikke love deg at metoden vil forhindre fremtidige problemer, men jeg har nå i vertfall prøvd dette, og så langt har det fungert greit. Prøv dette før du åpner til tanken og bytter giver, mulig at det kan spare deg for unødvendig bry.

 

mvh

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

prøver meg her også jeg, selv om jeg har en atlantic :wink:

 

jeg har hatt en liten ulykke med sideinnsugsdekslene til min atlantic. De er av plast på min modell og egentlig ikke veldig fine uansett. Ser at på eldre modeller er disse av metall og ikke plast, med beskyttelsebøyle på utsiden. På nyere modeller er innsuget langsgående metallriller som er meget pent.

 

Har det noe med motortypen å gjøre siden det er såpass forskjell på typene? Jeg har en kamd 43L som trenger godt med luft.

 

Men uansett, hvor får jeg tak i nye deksler til båten min nå som scand er konkurs? Har hørt rykter om at agder boats har kjøpt rettighetene til atlantic, stemmer dette ?

 

hvem har kjøpt opp delelageret til scand? Er også på jakt etter endel andre delere så.

 

Kan jeg, og vil de nye dekslene passe på min båt? jeg har jo 2 inntak på hver side og de nyere båtene har jo bare ett på hver side.

 

 

dette er de gamle.

 

baat_siden.jpeg

Redigert av M/B Pondus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett sånne inntak i svart hos vanlige båtutstyrsbutikker a la Maritim etc.

Hvis du er fornøyd med å erstatte likt mot likt, så kan kanskje Maritim fortelle deg hvem som lager dem.

 

Mvh arnearmoa

 

PS

Jeg har svarte sånne på min Baltic, med tre stusser på innsiden. De jeg så i butikken hadde bare to stusser, men var ellers klin like.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig, drømmen har blitt realitet:-)))

Vi har kjøpt en 2008mod. Scand Baltic og gleder oss til å få den hjem. Pga. arbeid får vi ikke hentet den før tidlig i oktober og en tur fra Sarpsborg til Sveio krever god tid og aktiv planlegging med oppdaterte værmeldinger.

Hvilke meldingstjenester har dere best erfaringer med når det gjelder nøyaktighet på varslinger?

Har lastet ned Pocket Grib appen på padda, samt de vanlige som yr med spesialvarslene.

Får i hvert fall godtid til å legge opp ruter før vi henter den :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja, da var vi på vei, gikk fra Skjebergkilen til Arendal i går, veldig fornøyd, en del bølger men båten mestret de ypperlig.

Skal nå bunkre og må komme med et "dumt" spørsmål:

Det er to tanker med påfylling på begge sider, må jeg fylle begge fra respektive styrbord og babord side, eller er det mulig å fylle begge fra en side?

Regner med å måtte fylle fra begge, kan ikke se at det er noen slanger av den dimensjonen som måtte til for å få en fylling av begge tanker fra en side, men lufter spørsmålet til dere Baltic,er allikevel for råd.

Litt tungvint å måtte snu båten der hvor slangen fra automaten er for kort til å rekke over.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok du må belage deg på det, ja. Jeg tror din Baltic har en kuleventil i utløpet fra hver tank, før de går sammen og mot motoren. På returen har du sikkert en treveisventil i splitten. Jeg ser ikke bort fra at det er vanlig å la begge kuleventilene stå åpne, og stille den treveisventilen på en passende fordeling mellom de to, slik at man ikke trenger å tenke på hvilken tank man bruker av. Men dimensjonen på de sammenkoblede utløpene er så liten at du blir nødt til å fylle opp på begge sider. Jeg har hittil ikke opplevd at slangen fra land har vært for kort til dette, men det er jo litt krøkkete å dra den med seg over båten.

 

Min Baltic (og trolig de fleste) er normalt litt tyngre på babord side. Jeg har fire kuleventiler istedenfor det moderne opplegget, og pleier ofte å åpne bare tur/retur på babord side. Da blir båten mindre skjev etterhvert som jeg kjører. Styrbord tank brukes bare hvis babord tank begynner å gå tom før jeg har fylt igjen (og jeg har alltid ventilene slik at bare en tank i bruk). Det betyr ikke at jeg går inn for å fylle diesel dobbelt så ofte, men hvis det passer godt og jeg uansett er innom et sted de har diesel, så fyller jeg for å være "fri" etterpå, og da slipper jeg unna med å fylle på den ene siden hvis jeg vet at styrbord tank er full fra før.

Hvis det er ønskelig kan du oppnå samme funksjonalitet med ditt ventiloppsett.

Link to post
Share on other sites

Takk for god info:-))

Ja, fant ut at jeg måtte tanke på begge sider, måtte dra slangen over taket, men 1fender hjalp godt til så det gikk bra:-!)

arnearmoa: Den løsningen din høres grei ut, måtte bruke fra begge i går da jeg gikk tilArendal for å slippe å skifte utpå, men ved vanlig bruk vil jeg nok gjøre som deg, takk for tipset.

Har også hørt fra andre at de primært bruker babord tank, da ligger båten fint når rederne legger seg i akterlugaren om kvelden he-he.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Så nærmer det seg slipping og sinkbytte. Siden dette er første gang siden vi kjøpte båten er jeg litt usikker på hvor og hvor store anoder dere pleier å ha på?

R egner med det er i enden på propell, noen som har riktig dim. På den?

Utenom så blir det på flaps og ror tenker jeg, er det ikke det som er vanligst?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...