Gabi Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 På roret ditt i skapet akter er det en nippel helt på toppen midt på rorpinnen. På vedlagte bilde er det svart fett, dette var en av grunnene til at jeg ikke så det. Trodde det bare var klint litt fett for en ukjent årsak.... Link to post
Odd H Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Jeg har en 03 mod og der er det ei skru-fettpresse som er fastmontert. Har ikke funnet noe i bruksanvisningen som sier noe om rutiner, antall tørn,mm.... Jeg skrur noen få tørn hver vår, noen som hvor mye som er nok? Link to post
Nøtterøy Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Hos meg ser det slik ut, med 2 nipler på innfestingen til roret. (2006 modell). Link to post
Gabi Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Odd: jeg ville trodd det holdt 1g/år. Dette for at ikke roret skal ruste fast slik at du ikke får svingt.... På påhengeren pleier jeg å trykke på såpass mye at noe av det gamle tyter ut. Dette for å være sikker på at det ikke ligger noe ann innimellom fettet. Men jeg er ingen ekspert på dette feltet... Trykker derfor inn såpass mye fett at jeg er sikker på at det fettet som er der ikke er for gammelt... Link to post
Odd H Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 OK. Da har jeg iallefall skrudd nok! Er det skadelig å skru for mye? For stort trykk? Link to post
Gabi Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 På min 85-modell så tyter overskytende ut i bunnen av flensen. Jeg pumpet da såpass mye at jeg så at den fargen jeg hadde på den nye fettpatronen kom ut der... Det må vel nesten være slik på alle steder med smørenipler, hvis ikke hadde man jo måtte suge ut gammelt fett først.. Jeg gjør det på samme måte på stammen på påhengeren, lageret på campingvognhjulet etc. Det tyter alltid ut et sted... Link to post
fluefiskeren Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Noen av dere om har hatt problemer med turtelleren? På min 6lpa stp2 hadde forrige eier en garantisak på dynamoen som forårsaket at turtelleren ikke virket, dynamo skiftet, men nå er turtelleren død igjen mindre enn to år etter skiftet. Den fungerte ved start i går, men etter 10 min så var det ingen respons. Timetelleren fungerer. Prøvde å rikse litt på ledningene som hår inn på dynamoen, samt så at ikke noen ledninger hadde falt av inn på telleren, men ser greit ut. Forslag? Link to post
arnearmoa Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Original turteller måler turtallet med en sensor som stikker inn mot tennene på svinghjulet på høyre side et sted under turboen. Muligens litt orange i ledningen, husker ikke. Sjekk om du har god kontakt hele veien derfra. Evt. kan sensoren være gåen, eller instrumentet da, men kontaktproblemer virker mye mer sannsynlig. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dynamofeil forårsaket at turteller ikke virket.... Link to post
Tampeservice Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Se denne: baatplassen.no/i/topic/106996-volvo-penta-bytte-dynamo-hvor-stor-dynamo-boer-jeg-velge/ Link to post
fluefiskeren Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dynamofeil forårsaket at turteller ikke virket....arnearmoa Signalet til turteller går fra dynamoens w kontakt, og ikke som før fra måler på svinghjulet, dette har vært byttet en gang før på garanti, så om det er samme feil, regner jeg met at Yanmar er villig til å bytte igjen i og med at det er under to år siden den ble byttet. Tatas: Er ikke noe problem med ladingen, voltmeteret viser at den lader som den skal, som nevnt så virker også timetelleren, men regner med at den kun er koblet opp mot motoren. Redigert 5.April.2014 av fluefiskeren (see edit history) Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Lurer på å bytte til Scand Baltic og har et spørsmål. Båtplassen min er 3,5 m med lysåpning 3,2m. Ser at balticen er 3,28 m men jeg hadde ikke tenkt å ha fenderlista nedi vannlinja. Men blir det litt snaut med 3,5 m båtplass? Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Dvs hvor bred er balticen i vannlinja? Link to post
Odd H Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Det går greit, men det er trangt... Monter fenderpølse på utleggerne og "sett" båten på plass, det gjorde jeg og det gikk fint! Nå her jeg 4m plass og det er jo enda bedre. Båten er 3,28 målt ved fenderlist, så det går. Godt valg av båt og lykke til! Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Supert. Takk :-) Link to post
fluefiskeren Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Og så har du jo valgt det rette nicket da, gratulerer med valg av båt, har du handla ennå eller er det like før? Du får deg ihvertfall en fantastisk båt om du holder på valget ditt, lykke til! Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Er i sondering og vurderingsfasen enda, men blir ikke enig med meg selv. Savner utgang til badeplattformen. Det får jeg på Ramin 30. Ser det ligger en 2005 modell med Yanmar 290 motor på finn. Kanskje feil fora å spørre ettererfaringer til den her.. :-) Link to post
Møkkalasset Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Er ikke Ramin betydelig smalere da? Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 "Lurer på å bytte til Scand Baltic og har et spørsmål. Båtplassen min er 3,5 m med lysåpning 3,2m. Ser at balticen er 3,28 m men jeg hadde ikke tenkt å ha fenderlista nedi vannlinja. Men blir det litt snaut med 3,5 m båtplass?" Altfor smalt! Båten skal ikkje ligge å gnisse mot fenderane heile tida! Det er fortøyningene, med fortøyningsfjør, som skal halde båten på plass, ikkje fenderane. (Gnissing og slitasje.) Men til nød går det vel over ei kortare tid. Kjekk båt forresten! Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Raminen er en del smalere ja, eller generelt mindre.. Jeg vil ha en båt med aksling, 4-5 soveplasser, marsjfart minimum 20 knop, helst utgang til badeplatten men intet krav, defroster, helst spylere på vinduspusserne, ikke hard top( rederinnen vil ha sol). Skjønner det er noen kompromier man må velge. Hva en svakheter man må se etter ved balticen ved brukt kjøp? Link to post
tilplan Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 (redigert) Vi har vår Batic på en plass som er 4 meter bred, lysåpning har jeg ikke målt. Vil tro det er en plass mellom 20 og 30 cm ledig på hver side. Har ikke målt, men 3,5 meter blir veldig trangt. Tror Fjordgubbe har et poeng, dessverre. For båsen sin del, så er det badeplattformen som er det breieste. Du kan selvfølgelig legge den så langt ute at det ikke er en begrensning. Er veldig fornøyd med båten selv og har ikke funnet noen svakheter, annet enn at det er lurt å sjekke om alt virker. Hos oss virket ikke pumpe for septiktank og sluken i dusjen. Fant i vinter at det bare var en løs ledning, men det var litt irriterende i sommer. Nå er det flere 2005 modeller på finn. Hvis det er den i Lillesand du tenker på, så lå den ute til samme prisen i fjor. Jeg var og så på den. Var imponert over hvor fin den var, men det var lite ekstra med den på utstyrslista. Redigert 17.April.2014 av tilplan (see edit history) Link to post
nordan family 27 Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Jeg hadd 3.5 meters plass på en nordan Family på 305 cm bredde. Det var snaut - fendrende kunne ikke henge på det bredeste punktet. Bølger var uønsket for at utriggerne ikke slå under fenderlista. Tror opplevelsen av en Baltic på en slik plass ikke gir noen god-følelse, selv ikke for en kort periode. Når båten vugger i bølgene blir den jo litt bredere, evt må utriggerne skyve båten frem og tilbake når den vugger. Link to post
fluefiskeren Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Raminen er en del smalere ja, eller generelt mindre.. Jeg vil ha en båt med aksling, 4-5 soveplasser, marsjfart minimum 20 knop, helst utgang til badeplatten men intet krav, defroster, helst spylere på vinduspusserne, ikke hard top( rederinnen vil ha sol). Skjønner det er noen kompromier man må velge. Hva en svakheter man må se etter ved balticen ved brukt kjøp?Ja, men da er det greit da, Baltic it is:-)Valgte også bort hardtop, var og så på et par, men det begrenset muligheten for fleksibiliteten en kalesje har med mange muligheter for åpning , samridig så blir det utrolig varmt under hardtoppen på soldager. Du finner ikke mange båter som er så praktiske som Baltic,en størrelsen tatt i betraktning, vi er superfornøyd med vår, og opplever ikke kalesjebåt som noe hinder her vest, påsken i fjor hadde vi 12 minus, ikke noe problem. Link to post
Møkkalasset Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Noen som har bygget om Baltic til nye versjon med targabøyle? I så fall skulle jeg gjerne visst prisen. Drar jo med seg kostnad til ny kalesje så gratis blir det ikke, men jeg har stor sans for targabøylens fordeler. Link to post
Knut Baltic Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Sjekk med Jan Petter Zonneveld på Agder båt. Han har pris. Må være nyere enn 2000 modell iflg dette: https://www.facebook.com/groups/scandbaltic29/?fref=nf Link to post
Kenneth 85 Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Hei. Noen som har gode løsninger til plassering av kjøleskap et annet sted en orginalt i pentry? Har en 85 mod med pentry "ute" og skal bygge om litt og få inn gass opplegg med komfyr... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn