beauty of aqua Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Jeg monterte hekkthruster nå i vinter.etter dette merker jeg at båten lener seg mot stb når jeg gir litt på.båten ligger beint når den ligger i ro.dette fenomenet oppstod etter at thruster ble montert,så det er ikke tvil om at det er den som er synderen! mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Gabi Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Greit å ha en klar kandidat til å være synder! Kjekt uansett med hekktruster da Balticen ikke styrer særlig bra i revers... Jeg skal prøve å legge merke til hvordan det oppfører seg hos meg under fart også. Link to post
Gabi Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jeg synes båten går rett i vannet. Merker ikke at den drar seg noe over til styrbord. Et par av vinduene mine lekker vann inn.... Sikkert ikke alene om det på en 85-modell kanskje? Hva er beste måte å tette disse på? Noen som har en dugandes løsning? Link to post
Christensen Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jeg synes båten går rett i vannet. Merker ikke at den drar seg noe over til styrbord. Et par av vinduene mine lekker vann inn.... Sikkert ikke alene om det på en 85-modell kanskje? Hva er beste måte å tette disse på? Noen som har en dugandes løsning? Har ikke erfaring med vinduer på Baltic, men denne funka fint på vår båt! http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/andre-lim/captain-tolley Bruk en godværsdag med noen påføringer en gang iblandt! Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gabi Svart 9.August.2013 Link til dette innlegget Svart 9.August.2013 Takk for tips! Jeg hadde glemt av han Capteinen... Jeg har kjøpt den nå og påført 3 ganger. Så får vi håpe. Hvis jeg skal gjøre det skikkelig ordentlig, hvor mye må demonteres av vinduet og hvilke pakninger må skiftes? Link to post
dante Svart 9.August.2013 Link til dette innlegget Svart 9.August.2013 (redigert) Takk for tips! Jeg hadde glemt av han Capteinen... Jeg har kjøpt den nå og påført 3 ganger. Så får vi håpe. Hvis jeg skal gjøre det skikkelig ordentlig, hvor mye må demonteres av vinduet og hvilke pakninger må skiftes? Erfaringsmessig burde du ikke tenke på å skru ut vinduene med mer du ønsker MYE jobb. Anenhver, om ikke hver, skrue kommer til å knekke da de er oksydert fast i gjengene/aluminiumsramma. Skjær heller av den gamle pakningen flush med karmen - maskèr og legg på nytt tetningsstoff. Det blir strøkent og tett. Det sto en artikkel i et båtblad om akkurat dette for et års tid siden - husker desverre ikke hvilket blad. Redigert: Fant artikkelen, men her uten bilder i den elektroniske varianten: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/reparasjon-av-lekkende-vinduer Redigert 9.August.2013 av dante (see edit history) Link to post
Gabi Svart 9.August.2013 Link til dette innlegget Svart 9.August.2013 Hjertelig takk! Glimrende hjelp Dante! Dette høres ut som en farbar vei istedet for å demontere hele vinduet som jeg tenkte at jeg måtte. Jeg har brukt Captein Tolley nå på noen vinduer som en nødløsning. Så kan jeg heller gjøre en skikkelig jobb når det passer litt bedre. Link to post
Alexbry Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Noen som har erfaring med QL interceptor på Baltic? Link to post
Tampeservice Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Som ny eier av en -90 mod Baltic HT må jeg si vi er kjempefornøyd! God plass til vår familie på 5, lettkjørt og en kamd 42 som gir båten en helt akseptabel marsjfart på 17-18 knop. Synes motoren virker veldig bra og skjønner ikke helt alt det negative som skrives om denne motoren! Skal jeg banke i bordet? Er interessert i motorer og liker å holde ting i orden og med riktig stell har jeg tro på at denne motoren vil leve lenge. Dette er en klassisk båt som tydeligvis har godt rykte. Jeg får mange hyggelige kommentarer fra båtfolk jeg møter i hjemmehavn og uthavner og mange har også et tidligere positivt forhold til akkurat denne båten og det er veldig hyggelig! Båten virker også velholdt og pent brukt. Litt å gjøre er det jo så klart når det gjelder oppgraderinger og vedlikehold og jeg følger mye med på baatplassen for tips og råd. Det første jeg gjorde var å bytte alt av filtre og reimer og samtidig passe på å etterstramme. -dette er viktig! Så fikk motoren nye termostater, ny impeller og vips var temperaturen stabil på ca 80-86 grader. Dette gjorde også susen på varmtvannet i berederen som slapp å bli nedkjølt igjen når motortemperaturen sank til 50 grader ved rolig kjøring. Overtrykksventilen på berederen klarte akkurat ikke å holde på trykket som pumpa ga, så denne ble også byttet. Til neste år skifter jeg berederen til en med el-kolbe i tillegg og flytter den fra motorrommet til rommet ved siden av på BB side. Da får jeg også kompansert at båten er ørlite for tung på SB side sikkert pga kjetting og anker. Videre planer for oppgradering: -ny septiktank og slanger (lukter litt gjennom plast og slanger) + skikkelig dim på lufteslange og kanskje et nytt pumpetoalett -flytte dieselforfilter opp i rommet rett under dørkplater for lettere drenering/ inspeksjon av skitt og vann -har litt lyst til å koble kompressoren til en bryter jeg kan styre selv. Forrige eier har frakoblet denne pga støy og mente at denne halvplaneren ikke har behov for kompressoren. Jeg tror han men jeg klør litt i fingrene etter å høre og føle... -lekkasje fra ett par av vinduene løste seg ved å etterstramme alle de små skruene rundt på innsiden. Tok like gjerne ALLE vinduene og skruene. Kosejobb med halvlitern i den ene og skrutrekkern i den andre;-) -bytte sjøvannsfilter til ett med gjennomsiktig lokk (kjekt å inspisere uten å åpne) -føre tilluft til dieselvarmeren fra utsiden så vi slipper resirkulering av oppvarmet luft. Blir mye dugg på vinduene slik det er nå -og sikkert mye mere oppgraderinger som jeg kan snappe opp herfra. Det er jo gøy og kos å oppgradere noe som gir så mye tilbake! Ship o hoi alle Baltic eiere:-) Link to post
Gabi Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Gatulerer med flott båt! Vi også får bare positive tilbakemeldinger fra alle folk. En Baltic skremmer ingen, og folk i en Baltic blir ikke oppfattet som snobbete. "Vi Baltic folk må holde sammen" var det en som sa til oss for en uke siden.. Motoren er kjempebra. Det eneste negative med 42 modellen er at det et en bug med oljeljøling som gjør at du ikke må slurve med oljeskift. Bryter til kompressor vurderer jeg å sette inn selv på min 43-er. Tror det stort sett er under akselerasjon du trenger kompressoren. Se ellers en annen tråd om dette temaet. Link to post
fluefiskeren Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 GrattisTatatas, vi er inne i vår første sesong med Baltic,en og er storfornøyd :-) Link to post
Tampeservice Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Tusen takk! :-) Er klar over oljeproblematikken vedrørende underspyling av stempler med og uten filtrert olje fra filter når det gjelder VP 42-43 motoren men velger heller å skifte olje ofte nok for å forhindre igjentetting av oljedyser og bruke motoren etter hjerte og omtanke og samtidig være lyttende til motorens humør. Da tror jeg mye er gjort. Når det gjelder akselerasjon er jeg alltid veldig snill på "gassen" både opp og ned og registrerer litt sotete eksos i turtallsområdet kompressoren skulle jobbet i. Derfor tror jeg motoren får litt for mye diesel og litt for lite luft i dette området. Da tenker jeg at det hadde vært kjekt med kompressoren i gang på min kommando. Håper vi møtes vi Baltic eiere i en eller annen uthavn! Link to post
Gabi Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 I Stavern havn ble vi mottatt av 2 karer. De diskuterte seg imellom om det ikke var en Yanmar motor jeg hadde, for den gikk så pent. Kona mi sa at den var en Volvo 43 motor, og de var skjønt enige i at den gikk svært så pent på tomgang. "Mye penere enn den motoren din" sa han ene til han andre....! Så med pent stell, og bytte av filter og div og justering/kontroll av ventiler hver 600time er nok 42/43 motorene gode og trivelige motorer. Ha en fin båtsommer videre! Link to post
THHO Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Jeg skal montere Wallas snapdavitere på badeplatformen og lurer på om noen andre har gjort det samme, evt noen mål på hvor de bør stå? Baltic 2005... Redigert 24.August.2013 av THHO (see edit history) Link to post
Alexbry Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Noen som har mulighet til å legge ut et bilde av vannlåsen på eksosen på 2000+ mod baltic? Hadde vert til stor hjelp... :) Link to post
THHO Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Noen som har kjennskap til svakheter/ulyd bak i gir/aksling/lager på 2005 Baltic med Yanmar 290hk? Link to post
tilplan Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 (redigert) THHO: Sist tur vi hadde opplevde jeg noe hyling som jeg lurer på om kom fra giret. En ganske høyfrekvent lyd og tydelig hørbar. Hørte den kun i fri og kun noen ganger. Gav seg av seg selv etter en stund i fri. Peilet olje på giret, men det så bra ut. Redigert 10.September.2013 av tilplan (see edit history) Link to post
softice Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Ved hvilke omdrejninger kommer den hyling og hvornår forsvinder den igen? Jeg havde en hyling mellem 600 og 1000 omdrejninger og det var propellen der skulle slibes på bagsiden. Hilsen Jan THHO: Sist tur vi hadde opplevde jeg noe hyling som jeg lurer på om kom fra giret. En ganske høyfrekvent lyd og tydelig hørbar. Hørte den kun i fri og kun noen ganger. Gav seg av seg selv etter en stund i fri. Peilet olje på giret, men det så bra ut. Link to post
THHO Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 THHO: Sist tur vi hadde opplevde jeg noe hyling som jeg lurer på om kom fra giret. En ganske høyfrekvent lyd og tydelig hørbar. Hørte den kun i fri og kun noen ganger. Gav seg av seg selv etter en stund i fri. Peilet olje på giret, men det så bra ut. Hmm. Høres litt pussig ut. Jeg kan ikke si jeg kjenner igjen den lyden eller har noen forklaring. Vi opplever en litt jevn lagerlyd når vi passerer 4-5 knop. Forrige eier har skiftet hylselager, cutlesslager og rettet opp motor. Arbeidet er gjort på verksted, så man skulle tro ting er i orden. Kan jo være jeg er litt følsom på ulyder eller så har jeg tenkt at lyden kan komme fra girgassa/trøstelager...? Link to post
Dykker Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Det runde lokket på toppen av propankassen på badeplattformen er sprukket. Noen som vet hvor jeg kan få tak i et slikt rundt lokk? (Har spurt Agder Boats, men de har ikke svart) Link to post
Gabi Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Hei! Du får de på blant annet Maritim. Mål diameter før du kjøper... Link to post
arnearmoa Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Jeg skal montere Wallas snapdavitere på badeplatformen og lurer på om noen andre har gjort det samme, evt noen mål på hvor de bør stå? Baltic 2005... Dette er vanligvis helt styrt av gummijolla. Det er ofte bærehåndtak, taufester o.l. i veien når putene med snap-davit bøyler skal limes på jolla. Sideveis plassering av krokene på badeplattformen er ikke det eneste som kan bli styrt av dette heller. Hvis bøylene må havne litt høyt, f.eks. pga. en pyntelist på jollla, bør man bygge opp under krokene eller kjøpe en type som er høyere. Ellers blir det ganske store krefter på disse tingene når jolla ligger på vannet mens den sitter i krokene. På min 84-modell måtte jeg i tillegg litt ut (akterut) med krokene for å kunne vippe jolla helt opp uten at ankeret strittet for mye imot. Jeg fikk lagd syrefaste braketter mellom badeplattformen og krokene. Jeg bør nevne at de gamle badeplattformene er litt kortere enn de nye. Link to post
arnearmoa Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Og nå så jeg at du skrev "Wallas snapdavitere". Det har jeg ikke mye tro på at du finner. Antar du ender med Weaver (dyrt) eller Ceredi (billigere). Link to post
THHO Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Det runde lokket på toppen av propankassen på badeplattformen er sprukket. Noen som vet hvor jeg kan få tak i et slikt rundt lokk? (Har spurt Agder Boats, men de har ikke svart) Hei. Dette ser ut som et helt standard mannelokk. Det får du kjøpt på Maritim eller Seasea. Ta mål av ytre og indre flens og ta det med i butikken, så tipper jeg du finner noe som passer. Link to post
Eialin Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 THHO: Sist tur vi hadde opplevde jeg noe hyling som jeg lurer på om kom fra giret. En ganske høyfrekvent lyd og tydelig hørbar. Hørte den kun i fri og kun noen ganger. Gav seg av seg selv etter en stund i fri. Peilet olje på giret, men det så bra ut.Jeg har også opplevd den hylingen fra giret som du beskriver. Første gang jeg merket det var i fjor høst. Sjekket da samme som deg olje filter osv alt ok. Hos meg kommer hylingen når jeg skifter fra forrover til fri og båten siger frammover. Har ikke merket noe i år før nå på de to siste turene. Jeg lurer da på om det kan ha sammenheng med at det er grodd litt på propellen slik at denne roterer når jeg kobler fri. Prøvde også å få svar på problemet på Båtlivs sine ekspert sider uten å få noe fornuftig forklaring. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn