Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

1398543599.jpg

 

Jeg tenkte jeg skulle dele et tips til dere som har 85 modell eller tilsvarende type smøring på aksel som denne. Det gjelder lufting etter utsetting på våren.

 

Etter utsetting i år var jeg usikker på om det skulle luftes noe og i såfall hvordan. Forrige eier hadde ikke luftet. Jeg kjørte et par turer og la merke til at akselen var litt varm men ikke så gærn't. Jeg tenkte så at jeg kanskje kunne løsne et par av slangeklemmene og la det tyte ut litt vann, men det kom ikke vann ut da gummien nok satt godt fast. Så løsnet jeg helt selve fettkopp-skruen. Da kom det en luft-lyd som tydet på luft som slapp ut. Deretter kom det litt vann. Skrudde så på koppen igjen.

 

Etter dette ble akselen helt kald selv hele tiden. Tydeligvis at lufta hindret vannet i å kjøle. Nå tipper jeg at kjølingen er optimal.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Fint med denne tråden for Baltic eiere. Legger inn et post for å melde meg på.

Jeg har 2006 mod, med Yanmar 6LPA-STP , Hvorfor det er 290 hk i Norge vet jeg ikke . Manualen sier 315. Mulig yanmar Norge har justert den noe ned.

Jeg har skrudd og montert diverse på min båt ( bl.a hekkthruster, autopilot m.m) og har en del erfaring som kanskje andre kan få nytte av.

Hei topa! Jeg vurderer ny båt for tiden. Baltic er aktuell. Men, jeg vil ha en båt hvor jeg kan gjøre det enkle motorvedlikeholdet selv. Hvordan er det å skifte impeller, diesel- og oljefilter i din båt? Hadde vært hyggelig å høre noen erfaringer :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Har ikke avskrevet å bytte til Baltic men har noen spørsmål ang motor og fart. Var og testet en baltic fra 2006med Yanmar 290 hk. Fikk såvidt over 3500 omdr og 24.5knop. Ser at motoren skal gå 3800 omdr. Det var riktignok litt vind og små krappebølger imot. Dere som har baltic med yanmar 290 hk, hva får dere i toppturtall og hva marsjer dere på ( fart og turtall)

 

Er det bedre alternativ med vp d6 motor enn Yanmar men tanke på større slagvolum og noen få hk ekstra?

 

Noen som vet høyden på baltic uten targabøyle når lanternemasten er slått ned?

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Godt fornøyd så langt. Har logget 70 motortimer den første måneden uten problemer. En liten irritasjon: Det knirker i dørkplatene. Det var tilfelle på alle båtene jeg kikket på før denne. Noen som har løst dette? Har dørkplater med aluminiumsrammer, men mener knirken kommer av bevegelse mot underlaget. Har kjøpt møbelfilt og vil teste det, men tar gjerne andre tips.

Link to post

Godt fornøyd så langt. Har logget 70 motortimer den første måneden uten problemer. En liten irritasjon: Det knirker i dørkplatene. Det var tilfelle på alle båtene jeg kikket på før denne. Noen som har løst dette? Har dørkplater med aluminiumsrammer, men mener knirken kommer av bevegelse mot underlaget. Har kjøpt møbelfilt og vil teste det, men tar gjerne andre tips.

Alle mine dørk plater er polstret ned en slags pakning-tape mot alu-sperrene. Ca 3-4mm tykk sort skumgummi på rull med lim på ene sida. Har en Atlantic 3500 og platene knirket kraftig i ferien når den ene tape-biten hadde forskjøvet seg.

Link to post

Lang og god sommerferie med vår "nye" Scand Baltic nettopp gjennomført! Hele familien trivdes godt. Spesielt imponert var jeg over bysse- og salongordningen nede. Fra forrige båt var jeg vant med bysse ute, noe jeg likte veldig godt. Ble derfor positivt overrasket over at Baltic'ens bysseløsning også er helt super - kanskje til og med enda bedre :-)

 

Av andre ting jeg liker med Baltic'en er sjøegenskapene, soliditeten, og den kraftig maskinen (Yanmar 6LPA-STP, 290 HK) som gjør at båten marsjer fint i ca. 23 knop @ 3500 rpm, med full ferieoppakning! Båten går som ei kule!!!

 

Kun to uønskede episoder hendte underveis:

  1. Under en skikkelig ruskevær-etappe langs Sørlandskysten lakk det hydraulikkolje fra styresystemet på førerplass. Det blåste skikkelig den dagen, store bølger og vi surfet på bølgene. Vi var eneste motorbåt på fjorden den dagen! Jeg sakket farten og kjørte forsiktig inn til havn der jeg etter litt problemsøking fant at lekkasjen skyltes skrulokket bak rattet som ikke var skikkelig skrudd til. Puh!
  2. Alarmlampen "BOOST" har lyst og gitt fra seg lyd ved flere anledninger. Leser i manualen at dette skjer ved høyt ladetrykk og at jeg bør kontakte verksted.

Er det noen her på forumet som har erfaringer med alarmen for høyt ladetrykk, "BOOST"?!?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Godt fornøyd så langt. Har logget 70 motortimer den første måneden uten problemer. En liten irritasjon: Det knirker i dørkplatene. Det var tilfelle på alle båtene jeg kikket på før denne. Noen som har løst dette? Har dørkplater med aluminiumsrammer, men mener knirken kommer av bevegelse mot underlaget. Har kjøpt møbelfilt og vil teste det, men tar gjerne andre tips.

 

Kan det være at noe så enkelt som silikonspray-/smøring langs alle alurammene også kan hjelpe?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei.

Trådstarter her. :smiley:

 

Nå har vi logget noen kilometer med campingvogn.

Nordkapp.

Italia.

Mange turer til Tyskland.

Begynner å kjenne at det ikke kan være mer enn et eller to år til vi skal ha båt igjen.

Tiden uten båt har vært brukt flittig, til å renovere og bygge om huset.

Har enda litt igjen...men begynner å se en ende på det. (husfiksingen)

 

Det vi savner mest med båt, når vi har campingvogn, er muligheten til å dra på dagstur, en ettermiddag.

Har du noengang hørt om noen som tok seg dagstur med campingvogn?

Selv en helgetur med campingvogn er et ork i forhold til å ta en båttur.

Sommerferie i campingvogn er helt ok - men det er de korte turene vi savner.

 

Både jeg og kjerringa var fornøyde Master 820-eiere, men misfornøyde med vår 1984 Baltic med 315hk yanmar - pga hardtop, innredning og uteplass.

Motor, sjøegenskaper og manøvrering i havn var bedre med Baltic enn med Master.

 

Lurer på om en 3-kabiner med byssa nede føles som en bedre løsning enn den gamle 2-kabineren vi hadde.

Vi har aldri vært oppi en sånn, tenker på en nyere enn 2003 modell, med Yanmar 290.

Vurderer ingen andre motorer - ikke pga fart - men pga driftsikkerhet og holdbarhet - den gamle mariniserte 4,2 liter Landcruiserdieselen er gode greier.

 

Nora sier at hun vil gjerne være med å titte inni en nyere 3-kabiners Baltic snart, for å avgjøre om vi skal se etter Inter 9300 eller Baltic...

Noen i Kristiansand som vil la oss ta en titt - selv om vi ikke skal kjøpe på enda et år eller to?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Mister fart pga feil plassert anode?

 

Scand Baltic hadde ved kjøp i 2012 kun anoder på trustere, trimflaps og helt tæret bort mutteranode, det var kun ringen med festeskruer som sto igjen. Båtens fart normal: 26 knop max ved ca 3600 omdr. og cruise 20-21 knop ved 2900 - 3000 omdr.

 

2013: Satte på ny mutteranode, fornyet alle anoder på trustere og trimflaps. I tillegg ble det satt på en oval anode lengst fremme på heljernet og en rektangulær anode på oversiden av hylsa, festet med slangeklemmer. Ingen forandring i fart. 26 max, 20 cruise på hhv 3600 og 2900 omdr.

 

2014: I tillegg til anoder nevnt over, ble det satt på en ekstra oval anode på heljernet lengst fremme, helt inntil den fra 2013, samt en akselanode på propellaksel, plassert helt inntil bosset. Akseanoden hadde en litt større ytre diameter enn selve propellbosset. Var i utgangspunktet litt skeptisk til dette, da jeg tenkte den kunne "ta" noe vann fra propellen, men i og med det kun dreide seg om 5-6 mm, og dett var så nærme bosset, lot jeg det stå til. Det ble også satt på en rektangulær anode på undersiden av propellhylsa, festet i samme slangeklemmer som den på oversiden.

Farten falt med 3 knop på max og 3 knop på cruise. Det har ikke vært foretatt andre forandringer i undervannsskroget eller vektøkninger i båten forøvrig. Bunnen nysmurt og propell nypolert. faktisk er max omdreininger nærmere 3800, men fremdeles kun 23 knop!

 

Løftet båten på land og tok av akselanoden som jeg trodde var synderen da den stakk noe ut for propellbosset. Skrudde også av den rektangulære anoden på undersiden av hylsa, sånn for sikkerhets skyld. Satte båten ut, ingen forbedring. Fremdeles minus 3 knop på max og cruise.

 

Skulle gjerne lagt ved et bilde, men får det ikke til nå. Men, forlenger man den horisontale linje fra de 2 ovale anoder plassert lengst fremme på heljernet, treffer man ca midt på det undre propellbladet. Kan det være mulig at de 2 anodene skaper så mye turbulens og luft i vannet at propellen kaviterer? For øyeblikket ser jeg ingen annen årsak til at jeg mister så mye fart, omdreingene har jeg jo, og vel så det.

 

Er det noen her inne som kjenner til korrekt plassering av anoder på en Baltic? Mener å ha lest eller hørt at det skal være en anode på toppen av roret. Ser det står en stor mutter her, hva er den til? Roret er jo i syrefast og skal vel være tett.

 

Normalt plasserer man jo en anode vertikalt på stevnen over hylsa, men da gjerne med en kabelforbindelse til hylsebeslag, og gjerne kabel fra bolt på innsiden av skroget og til forbindelse på motorblokk, men på Baltic er det jo ikke noe hylsebeslag, kun en gjennomføring i polyester/glassfiber. Men, mutteranode på akslingen er det jo, så da er det noe forbindelse inn.

Neste år er jeg fristet til å fjerne begge de ovale lengst fremme på heljernet (røret), og flytte èn av dem til lengst akter på heljenet rett under propellen, beholde den oppå hylsa men forskyve den så langt fram som mulig.

 

Carwell

 

Link to post

Turbåt: Da jeg kjøpte båten i 2012 og den gjorde normal fart, fantes det ingen anoder (mutteranode fullstendig tæret vekk, kun rustfri ring og festeskruer igjen). På trimflaps hadde ikke forrige eier heller byttet anoder, slik at det var kun rester igjen.

 

Året etter satte jeg på ny mutteranode bak prpell, anode på oversiden av hylsa og den ovale lengst fremme på heljernet. Oppnådde samme fart som normalt 26 max og 20 knop på cruise med ca 2900 omdr.

 

Så i år før sjøsetting satte jeg på akselanoden som hadde noen millimeter større ytre diameter enn propellbosset, samme type anode under hylsa som den som ble montert på oversiden i fjor, samt en ekstra oval anode rett bak den ovale lengst fremme på heljernet. Resultat: mistet 3 - 3,5 knop både på max og cruise med normale omdreininger.

 

Så, for å gjenta: Jeg mistenkte først akselanoden da den hadde en noe større ytre diameter enn selve propellbosset den var montert mot. Løftet båten opp på land, og skrudde av akselanoden, samt den på undersiden av hylsa "for good measure". Satte båten ut igjen, nå med samme konfigurasjon anoder som året før (med normal fart) bortsett fra den ekstra ovale anoden lengst fremme på heljernet. Resultat: Ingen forandring, savnet fremdeles minst 3 knop.

Den enste forskjell på anoder fra i fjor til i år etter at jeg satte båten ut igjen, er den ene ekstra på heljernet.

 

LM 605: Lengde synlig propellaksel har jeg ikke eksakt, men må vel være ca 8 cm. Akselanoden er ca 2 cm tykk, så det var fremdeles god avstand til utgangen fra hylsa/cutless lageret.

 

Jeg ser jo på div bilder her på forumet at det er mange andre eiere av Scand Baltic som har akselanode og anode på hylsa, og har også vært i kontakt med Topa (som nå har solgt), han sier han hadde anoder plassert omtrent som jeg, kun med den forskjell at anodene på hylsa var plassert noe lengre frem. Han merket ingen fartsreduksjon.

 

Det er kanskje helt andre årsaker til problemet, men jeg kan ikke skjønne hva det skulle være da det ikke er foretatt noen som helst forandringer i undervannsskroget eller vektøkning forøvrig i båten.

 

Carwell

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...