Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Driver å samler deler + info fra dere andre til motorprosjektet mitt :-)

 

Jeg har en RH 20 x 22" Michigan 4blader for hånd og på Sleipner ville han ikke gi meg noe indikasjon på hva slags propell jeg trenger til båt/motor.

 

Har nå lik motor som du Tommy_H (Iveco 270HK, 3200rpm), ZF 80 A (1,5:1) , men finner ikke ut hva for en propell du hadde.

husker du eller har du noen formening om dim er det helt supert :-)

 

 

 

Evt noen som vet om Progress er ålreite å ha med å gjøre ?

Link to post
Share on other sites

Driver å samler deler + info fra dere andre til motorprosjektet mitt :-)

 

Jeg har en RH 20 x 22" Michigan 4blader for hånd og på Sleipner ville han ikke gi meg noe indikasjon på hva slags propell jeg trenger til båt/motor.

 

Har nå lik motor som du Tommy_H (Iveco 270HK, 3200rpm), ZF 80 A (1,5:1) , men finner ikke ut hva for en propell du hadde.

husker du eller har du noen formening om dim er det helt supert :-)

 

Klarer ikke helt å ta igjen størrelsen på propellen. Den gamle loggboken ligger i båten, skal se om jeg har skrevet det opp der. Hadde ihvertfall et PRM gir med samme utveksling og en skew-back propell. Mener å huske at diameteren var 20".

 

3200 rpm på Ivecoen? Min hadde max 2700 rpm.

 

iveco.jpg

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Ikke mye til hjelp kanskje, men her er iallfall hva du har sagt før:

 

Mener det var en 20x20 skewback propell. Litt usikker på størrelsen da den ikke var merket.

 

Husker ikke helt propellen, tror det var en 20 x 21.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10715790

 

 

PS

Ser iallfall på bildene i annonsen og i trådene som er sitert at det var Skewback S8.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

den er ikke særlig pen med den høye ac,n

 

Du kan så si, her er en tråd som omhandler en om mulig enda mer ehhh, ehhh... spesiell (?) Baltic.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/55367-scand-baltic-29-med-overbygg/

 

dashbordretronicferdig.jpg

 

arnearmoe, hvor mye kostet det å få laget sånn fin plate til dashbordet?

 

Har ikke hørt noe fra de som skulle sveise blandebendet mitt enda...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det ble vel alt for dyrt egentlig. Startet med at jeg skulle få Scand-pris på ca. 4 båtpenger, så ble det bittelitt ekstra fordi jeg ville kutte ut to hull og ha to nye, så enda mer fordi jeg etterpå bestemte meg for å ettersende fire tankmålere, slik at de kunne montere og koble opp dem også. Årsaken til det var at de festes bakfra, så man må lime på noen klosser med skruer til å klemme tankmålerne inntil plata bakfra. De koblet alt elektrisk sammen så det ble en fin multikontakt som jeg fikk med motparten av, for alt som ikke skulle til motorkabelen. Og de bruker konsekvent ledninger med langsgående print som beskriver funksjonen. Baugpropellstikke og ankervinsjpanel monterte jeg selv fra forsiden. Senere lagde jeg et ekstra hull selv og monterte eksostemperaturmåler fra forsiden. Materialet er helt fint å jobbe med. Ble anbefalt å holde moderat hastighet på bor etc. Siden det er et plastmateriale (ABS?). Men eventelle flere ting som skal inn bakfra, kan bli en utfordring å få like fint som for de eksisterende klokkene. Det er avrundet og blankpolert forsenkingskant på de andre. Med moms og frakt kom jeg vel til slutt opp i seks båtpenger eller så. Prøvde å finne kvitteringen nå, men det klarte jeg ikke. Har blitt alt for mange i den permen....

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Hvordan skal du isolere?

 

 

PS

Jeg tror jeg ville hatt litt mindre totalåpning for sjøvann ut i eksosslangen, hovedsaklig for å prøve å treffe samme trykkfall over siste kant som for det opprinnelige miksebendet. For en mikser som ligger litt flatt er det vel ekstra viktig, for å unngå at vannet bare renner ut nederst og "glemmer" å beskytte slangen på oversiden. Men denne mikseren blir jo stående jo omtrent vertikalt, så det er kanskje ikke så mye å bry seg om. Dessuten ser jo denne mye mer riktig ut enn det du hadde i Joda'n, og du hadde vel ikke problemer der, så da så. :smash:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tenker ikke så mye på isolasjon enda...

Er ingen hast å få klar Baltic'en.

Når båtsesongen begynner må jeg gjøre klar og sjøsette Master 820'en og begynne å bruke den.

Så, DERSOM den blir solgt, så kan jeg sjøsette Baltic'en...

 

I morgen ettermiddag skal jeg tilpasse et stag av syrefast flatjern, som skal skrus fast i eksosturbinen i 2 stk ferdig gjengede M8 hull, og sveises fast på mikseren, på motsatt side av der hvor brukt kjølevann blir pumpet inn. Dette staget skal hjelpe å holde blandebendet på plass, så ikke det kan vri seg, og fordele kreftene, så ikke alt belaster kanten ut av turboen og spesialslangeklemma som er der.

 

Så skal jeg montere bendtet, så eksosslangen, og kjøpe en ny lydpotte på flak, og en skroggjennomføring.

Deretter, når jeg vet lengden, må jeg kjøpe eksosslange som skal rekke fra lydpotta til skroggjennomføringen.

Så skal dette prøvekjøres lenge på land, for å se om det lekker.

 

Etter det kan jeg ta av blandebendet igjen, for å isolere det.

Jeg syntes mikseren er litt kort, tror det blir trangt å ha på to slangeklemmer der, de må i alle fall sitte helt inntil hverandre.

 

Skal jeg ta vinkelsliperen/ fil, og gjøre overflaten litt mindre glatt der hvor kjølevannsslangen og eksosslangen skal innpå, så ikke slangene kan gli så lett av?

En vanlig slangenippel har jo en liten kant ytterst, sånn at ikke slangen skal svuppe så lett av...

Den kanten mangler jeg på delen min...

 

Og ja, når blandebendet i Joda'en virket, da virker nok dette også...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da går sagaen om blandebend ala arnearmoa mot slutten... (eller, egentlig mot begynnelsen)

 

IMAG0404.jpg

 

 

Kappe den nye slangen, og skjøte den med den gamle originale, så slipper jeg brekk på slangen.

Må kjøpe slangenippel først.

 

IMAG0405.jpg

 

IMAG0413.jpg

 

IMAG0415.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hva er dette for noe spennende fjernstyrte greier?

 

Jeg finner mer og mer utstyr i den båten etterhvert som jeg finner hulrom og skott...

 

Fant og en Sony bilstereoforsterker her forleden dag...

 

 

IMAG0410.jpg

 

IMAG0411.jpg

 

IMAG0412.jpg

 

Er det kanskje Ayatollah of Radio Controlla?

 

Jeg har enda ikke funnet noen sender, noen som vet hvordan den ser ut, og hva den er til?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Fant ut at det var et bitte lite hull i septiktanken, rett ved siden av stuss til luftinga. Dette er tank laget av 316 stål.

Jeg tegnet en ny i dag og skal levere tegningene til sveiseverkstedet i morgen. Den nye tanken blir på L=75cm,B=50cm,H=25cm (ca 90L), forrige var på 65L.

m/38mm stusser og manlokk + hull til giver :thumbsup:

Ellers har jeg fått den nye dørken fra scand boats :thumbsup:

og de nye uteputene er ferdige :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fant ut at det var et bitte lite hull i septiktanken, rett ved siden av stuss til luftinga. Dette er tank laget av 316 stål.

Jeg tegnet en ny i dag og skal levere tegningene til sveiseverkstedet i morgen. Den nye tanken blir på L=75cm,B=50cm,H=25cm (ca 90L), forrige var på 65L.

m/38mm stusser og manlokk + hull til giver :thumbsup:

Ellers har jeg fått den nye dørken fra scand boats :thumbsup:

og de nye uteputene er ferdige :thumbsup:

 

Håper du kommer med bilder snart? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ligner en fjernstyring til enten ankerspil eller bovpropel.

Ilasmarine er forhandler af sådanne produkter.

 

Da skal jeg ligeså smide dem en mejl. Tak. :cheers_wine:

 

 

Synes å dra kjensel på braketten til en eldre Eber (den blanke). Er det en elektriker som har hatt båten før?

 

Han jeg kjøpte båten av har hatt den i ti år og han var ikke elektriker. Tenker du på de 11 pins sokkelreleene?

Da skal du se i motorrommet, her går det i thorsmanskanaler, vanlige automatsikringer osv, men ganske fint lagt opp. Trenger kun små korrigeringer.

 

 

Den klemmen som fester mixern til turboen hvor fikk du tak i den?

Den er original, og stod mellom turbo og det originale miksebendet.

 

Bilder kommer, når ting kommer på plass ;-)

Ja, gleder meg til å se dette!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Han jeg kjøpte båten av har hatt den i ti år og han var ikke elektriker. Tenker du på de 11 pins sokkelreleene?

Da skal du se i motorrommet, her går det i thorsmanskanaler, vanlige automatsikringer osv, men ganske fint lagt opp. Trenger kun små korrigeringer.

Ja, jeg minnes å ha sett endel "huselektriker" materiell på noen av bildene dine tidligere.Var derfor jeg spurte. :giggle:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte mail til Tony Athens på Seaboard Marine og ba han kommentere bendet mitt, og fikk følgende svar og bilde tilbake.

 

"Good job...............Because of the hight, you must consider "thermal growth" and soon accomodate some type of brace that allows this or you may run into issues............

Many different type of methods can be employed..

Insulation: We use http://www.atpwrap.com/

Tony"

 

Seaboard Marine / Tony Athens

2947 W. 5th Street

Oxnard, Ca. 93030

http://www.SBMar.com "drop in for a visit"

 

 

Her er bildet han la ved til meg, som viser et fleksibelt oppheng som lar bendet vokse i lengderetningen når det blir varmt.

 

 

ExhaustBrace.jpg

 

 

Dette er jo et ekstremt langt tørt eksosrør som han viser her.

 

 

Må jeg kutte det flatjernet mitt av, bøye endene 90 grader og sette mellom en ganske stiv gummikloss?

(sånn rund sak med gjengestenger i begge ender)

I så fall så kommer jo det aller meste av belastningen uansett på flensen på turboen, gummien blir ikke stiv nok til å avlaste flensen siden bendet mitt er så "kort".

Blir det så mye termisk utvidelse når det tørre eksosrøret mitt blir varmt at dette er nødvendig, for å unngå at noe skal brekke, pga delene blir satt i spenn pga varmeutvidelsen av de syrefaste delene?

 

 

IMAG0404.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

septiktanken blir på ca 93L og vil koste meg ca 5000,-

Dørken har jeg fått, pris ca 20000,-

uteputene blir ferdig neste uke, ca 30000,-

eller har jeg kjøpt ny stolsøyle og bordsøyle + nytt bord

++++++++

Koster vel på ca 70 000 i år ;-) ++++ :-(

Link to post
Share on other sites

Ja, hva var kursen på båtpenger igjen..... :rolleyes:

 

Angående tvangskrefter ifbm. eksosriseren, minner jo dette litt om ting jeg driver med ifbm. jobben egentlig. Rustfritt stål utvider seg 50% mer enn vanlig stål. For 500 grader blir det rundtomkring 8mm per meter. Men du har kort avstand fra turbo til mikser, så jeg vil tro den mikseren flytter seg mindre enn 2mm (opp/bakover) hvis den er fri. Hvis du antar at den supporten din er uendelig stiv i den retningen og ikke oppvarmet i det hele tatt, får den jo en kraft som tilsvarer bortimot 2mm deformasjon av riseren.

 

Du har mer fleksibilitet enn meg i selve riseren (fra turbo til mikser) pga. lengre omvei. Men du har nok stivere support enn meg i den retningen utvidelsen går. Jeg har heller ikke noe gummifjæring, men isteden for å gå direkte tilbake til turboen, går min support ned til girboksen, dvs. til de øverste skruene å braketten for den ene motorlabben. Det er firkantstål av nokså liten dimensjon, som kan gi etter litt ved å bøye seg. Jeg har ikke vært bekymret for utmatting eller hvadetskullevære ifbm. riseren min. Mulig Tony Athens har sett tilfeller av slikt, men det betviler jeg litt, egentlig.

 

Som du sier blir det nokså stor forskjell mellom hans eksempel og din riser. Og jeg vet ikke om det blir noen god løsning med gummi og greier når du har så kort avstand. Et alternativ som slår meg (hvis du er bekymret), er om du kapper din support omtrent på midten og fester et stag derfra ned til girboksen. Da vil den termiske utvidelsen hovedsakelig gi kraft "vinkelrett" på det staget, og du har alle muligheter til å unngå tvangskrefter uten å bruke gummi. Men jeg vet ikke om du faktisk trenger å endre noe.

 

Jeg skal innrømme at jeg tenkte denne tanken når jeg så løsningen din, men jeg var ikke så bekymret at jeg påpekte det. Men Tony Athens minst firesifret ganger mer erfaring enn meg.....

 

Edit:

Dessuten ser jeg at dette ble nesten bare tull, så da får du ha fortsatt god helg :crazy::wflag:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om jeg ser for meg hva Gullfisk mente, men det satte meg iallfall på en ide.

Det du trenger er mest mulig fleksibilitet i retning opp og bakover, samtidig som du opprettholder mest mulig stivhet i andre retninger, særlig i den retningen som den rød streken går i dette bildet:

kodvaagsupport.jpg

 

Hvis platen din hadde vært brettet 90 grader to ganger ved den røde streken, og det var et lite stykke plate på tvers imellom, så ville den supporten strekt seg ved behov, men fortsatt være stiv nok i den retningen streken går. Hvis du skulle bruke denne måten, vil du nok ha knekken lengst mulig ut mot mikseren for å unngå momentarmer og uønsket svikt i selve supportfunksjonen.

 

Et annet alternativ er kanskje no' slags glidestyring i retningen til den termiske utvidelsen, men det vet jeg ikke om du vil ha.

 

Skikkelig brainstorming her nå gitt... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...