Bitteliten Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 (redigert) De som ser godt ser at jeg har en Dymo maskin ombord. Merker alt nødvendig med den slik at den andre ombord skal huske det som er viktig. Og viktig for oss alle når vi er slitne etter flere døgns seilas. Alt viktig har faste plasser ombord et par bilder til av ting som er nevnt før. Vi kommer til å være 2 på lange overfarter. Håndstyring er lite aktuelt. Derfor doble autopiloter. En er helt uavhenig av alt annet ombord, ren kurscomputer funksjon. Så lenge vi har strøm så fumker den. Den andre er koblet til seatalk ng nettet. generatoren er en kjekk liten sak. 4 kw genverter. Leverer 400v til en egen inverter som uansett belastning leverer 230v ut. whisper piccolo 5. Var opprinnelig en piccolo 4 men motor ble byttet til en oppgradert versjon på garanti pga olje i eksosen. Drives av en 1 sylindret motor. Kjekk sak som knatrer litt, men mindre en feks den Mastervolt 3500 jeg hadde i Bitteliten V Redigert 25.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Har dere solcelle/vindgenerator/slepegenerator eller baserer dere bare på dieselgenerator? Personlig syns jeg Watt & Sea ser smart ut. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 (redigert) Solcelle under vurdering, men usikker på effekten uten å lage en stor targabøyle. Watt&sea er dyrt ifht effekten. Og bremser ganske mye vindgenerator kanskje men liker ikke støyen så pr i dag er det dieselgenerator og motor for lading Redigert 25.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Morsomt å se et prosjekt der alt er gjort etter boka, grundig og over tid; på en del punkter har nok jeg strøket på alle disse tre kriteriene. Liten tvil om at denne båten er klar til å seile så langt dere gidder. Med to helt uavhengige strømkilder og to uavhengige autopiloter har dere backup av det jeg i alle fall synes er viktigst ombord – ideelt sett skulle en jo hatt en hel båt i reserve hengende bak, men det blir litt for voldsomt. Jeg tror dere vil ha stor glede av både gennaker og solcellepaneler, men det er jo ikke slik at det er forbudt å gjøre endringer og oppgraderinger underveis. Lite som slår følelsen av å skli fremover på helt stille hav med gennakeren oppe, har også brukt gennaker mye når det er lite vind og gammel rotesjø. Synes også det er en stor fordel å ha en båt som ikke trenger strøm fra annet enn solceller i alle fall for anker. Et alternativ til targabøyle kan være å ha paneler på rekka bak – vi har det slik, byttet ut rekkewire med rør på de bakerste meterne, så er panelene hengt på disse. Fungerer veldig greit, men vi ville sikkert fått noen Ah til om vi hadde de samme panelene på targabøyle. Deler både skepsis til støyen fra vindmøller og prisen på Watt & Sea. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 (redigert) Hva er tankene om Parasailor vs Gennaker? Personlig synes jeg Parasailor virker som en genial oppfinnelse. Jimmy Cornell valgte Parasailor ombord på sin Garcia. Han virker veldig fornøyd: Sitat «You’re not at the sheet and guy the whole time, something that really suits a lazy crew. I often set the Parasailor without the pole and just use it like a normal asymmetric. I’d recommend the Parasailor to anyone thinking about buying a new spinnaker.» Redigert 25.April.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Enzo Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Euklid skrev 1 time siden: Et alternativ til targabøyle kan være å ha paneler på rekka bak – vi har det slik, byttet ut rekkewire med rør på de bakerste meterne, så er panelene hengt på disse. Kan jeg spørre om kapasiteten på din solcellegreie, er det kun ett panel på hver side bak og thats it eller har du flere steder på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Wow, dette får mine egne forberedelser til å se lit stusselige ut. Imidlertid har jeg gått for solcellepanele, tilsammen 400W men vurderer å legge til ytterligere 100W. Med 600Ah Lithium og solcelller håper jeg og klare meg. Det forutsetter imidlertid at vi bruker vindroret mye. Ser du utstyrer båten din med tanke på værmessig tøffere forhold enn oss. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) Her er det mange kommentarer som er borde etter datakræsj på forumet.. Ja, båten utstyres for Kapp Horn/Antarktis. Derfor doble systemer på det jeg anser kritisk. Det er også årsaken til at det ikke satses så mye på solceller. Et alternativ hos oss kan være solceller på bimini taket. Men vi får se hva behovet blir. Her er noen bilder av den nye kalesjen når den er pakket bort. stående lagret liggende lagret Pidestall trekket er også sydd av RHJ. Det er litt skrukkete montert av meg - passformen er meget god. Redigert 27.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Bitteliten skrev for 22 timer siden: ........Lite fristende den kryssen fra Sør Georgia til Ushuaia. du beholder ju selvskjøteren......... Monter solceller BL.....jeg har kjørt en sesong nå med 2 * 120 montert bak på pushpit, en på hver side de driver kjølboksen uten aktiv vinkling av panelene....de bare henger der. sen, når vi bor ombord, da kan man vare litt mer aktiv å vinkle opp dem etter hur solen rør seg skall komplettere med 2*100 på doghouse-taket.......tenker att jeg kommer klare meg fint med 4-500W...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Husker ikke hvor langt vi kom i den viktige debatten om dynamo og lading, men løfter den litt her. Bitteliten skrev On 25.4.2020 at 14.59: reimdreven pumpe ser slik ut Her ser Komodo at det er trangt Skjønner jo at du ikke er så gira på å få plassert en dynamo til, og det er jo strengt tatt ikke noe stort poeng heller. Men var jeg deg ville jeg ikke slått fra meg tanken på å få inn en AT eller XT serie fra Balmar framfor en 6-serie. http://balmar.no/at-xt-series.htm Fra en annen tråd fant jeg disse bildene fra @ebonitas innstallasjon: ebonita skrev On 10.4.2008 at 20.15: För egen del har jag monterat ett par 130A Mastervoltsgeneratorer med dubbla A-kilremmar. Dom orkar ladda 100A redan vid tomgång, dvs dom tar ut bortåt en hästkraft vid tomgång, och det är ju troligen det mest krävande driftsfallet för remmarna. Kunne du fått til noe slikt ved å flytte pumpa di litt fram? Jeg hadde denne reimskiva i garasjen fra et prosjekt som aldri ble realisert, det er en original Yanmar skive med doble reimspor. Ser jo at du har Yanmar, kanskje den passer rett på motoren din? Hadde planer om å sette inn en dynamo til, men har ennå ikke kommet så langt. Jeg kom så langt at jeg fikk kjøpt denne reimskiva samt laget alt av braketter, men da jeg fikk tak i en dynamo som jeg skulle sette inn (bildynamo som jeg fikk gratis) hadde den reimskive for multireim / Poly-V reim. Jeg dreide meg da ei reimskive for multireim, så den den med doble kilespor kommer nok aldri til å bli brukt uansett. Her er skiva jeg dreide meg. Her er det bare å stable på ønsket mengde med skiver, og bytte ut til lengre skruer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) Hei Bitteliten Imponerande førebuingar du har gjort! I dag las eg dei to første sidene om att,og det er ikkje tvil om at det er ein gjennomtenkt båt du har. Eg håpar restriksjonane blir oppheva, og at de kjem dykk av garde. Eit år langs norskekysten kan heller ikkje vera ille i ein slik båt, om de ikkje blir lov å segla til andre land. Når det gjeld solcellepanel, så vil eg anbefala å montera eit panel eller to. Desse vil neppe forsyna båten med all straum du treng, men likevel vera verdt arbeid og pengar. Eg vil tru at de vil reisa frå båten av og til, og ta nokre dagar i på land. Då vil solcellepanel kunne gjera at kjøleskap, og frysar om du har det, kan stå på lengre utan at du bekymrar deg for om du har straum. Me har to panel, på til saman 3-4 amp. Det er plenty til å halda vår 260 l kjøleboks kald i vekesvis. Men som Euklid skreiv, du kan installera utstyr undervegs òg. Ask Redigert 27.April.2020 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) Takk for engasjementet og alle gode råd 😊 dynamo @Komodo Jeg får se om det finnes noen enkel løsning for å bygge om til serpentiner belte, men jeg vil ikke ha så mye ekstra styr på motoren. Det handler om ikke å gjøre store endringer på noe som funker i dag (sitat langturforum: if it works, do not fix it/if it works do not use it :wink:). Så kanskje @Joerg Beckerkan fylle inn her. Også vil jeg ikke montere dette selv, så må ha en som kan dette godt som kan gjøre det. Motor er backup for lading klarer jeg å få 80-90 amp her så er jeg happy. @Ask tusen takk for gode råd. Solpaneler på bimini kan være en mulighet. Men må da finne et sted å stue de når de ikke er i bruk 😊 det store taket på dekkshuset er også en mulighet, men med to utfordringer: skygge fra riggen og et helv.... å trekke kablene. Det fine tretaket i salongen dere ser på bildet jeg tok er limt fast... det er betydelig enklere å kable fra akter på båten. Redigert 27.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Skal plage deg med nok en anbefaling av solpaneler. Har 400 watt og victron kombiladeren vår har vært på reparasjon siden før påske. Siden jeg bor i båten i bergen burde det jo vært krise, men har faktisk ikke hatt bruk for å starte motoren en eneste gang ennå. Nå har det vært brukbart vær i det siste, men likevel... Og gjør det skikkelig, med targabøyle. Det er klart at når du kommer hjem fra jordomseiling seiler du ikke rundt i et flytende smykkeskrin lenger. Så da kan du likegodt ha noe praktisk bakpå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Litt erfaringer og råd om seil https://www.yachtingmonthly.com/cruising-life/the-best-sail-plans-for-crossing-an-ocean-29536 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Jeg har startet å studere bytte av dynamo og sette inn laderegulator. Tanken er å beholde min gamle Hitachi 80 amp som reserve ombord. Derfor ikke noe ombygging av belter/reimhjul. Om jeg kan få feks 80-90 amp inn på batteriene fra dynamoen er jeg happy 😊 dynamo strøm kobling er for meg et sort hull. Dette kan jeg ingenting om. Er det noen her som trinn for trinn kan forklare hvordan man bytter dynamo og kobler opp en ekstern regulator? jeg ser på Balmar 6 serie 100 amp og mc 614 regulator. takk 😊 Redigert 30.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Mer kompetente sjeler enn meg skal få lov til å forklare dynamoens mystikk, men om du ikke allerede har den ombord bør du bestille denne boka: https://www.amazon.com/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-4/dp/0071790330/ref=sr_1_1?crid=3GJFOX9JWTIYZ&dchild=1&keywords=boatowners+mechanical+and+electrical+manual&qid=1588278426&sprefix=boatowner%2Caps%2C250&sr=8-1 Nigel Calder forklarer motorer, elektronikk og mye annet ombord med grundighet og tålmodighet. World Cruising Routes har du sikkert, ellers hører den hjemme på samme bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Takk 😊 den står ombord. Burde ha tenkt på den 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Bitteliten skrev 47 minutter siden: Jeg har startet å studere bytte av dynamo og sette inn laderegulator. Tanken er å beholde min gamle Hitachi 80 amp som reserve ombord. Derfor ikke noe ombygging av belter/reimhjul. Om jeg kan få feks 80-90 amp inn på batteriene fra dynamoen er jeg happy 😊 80A klarer du å få ut av Hitachien med sultne batterier og en god laderegulator. Jeg har samme dynamo, og ser av og til 85A tidlig i syklusen etter noen dager på en holme. Jeg har ikke ekstern regulator, men jeg har bygget den litt om og manipulert litt. Men til lengre tids kjøring på 80-90A tipper jeg at den vil slite litt. Dette vet jo @Joerg Becker mer om, men jeg tipper en Balmar 6-serie dynamo har litt mer å gå på der. Bitteliten skrev 47 minutter siden: ... dynamo strøm kobling er for meg et sort hull. Dette kan jeg ingenting om. Er det noen her som trinn for trinn kan forklare hvordan man bytter dynamo og kobler opp en ekstern regulator? jeg ser på Balmar 6 serie 100 amp og mc 614 regulator. Hvis du skal koble opp en ekstern regulator så er det nok greit å ta den konkrete regulatorens manual som et utgangspunkt framfor en kortfattet forklaring på BP, og heller spørre her om utdypinger når det stopper opp. Det er jo flere her inne som har den regulatoren og som også har koblet opp selv, bla. @Kjellg og @Framtia. Ellers har du en utmerket tråd her om å bygge om den Hitachien du har til PDAR, som også leveres av Joerg. En lærerik tråd hvor Lotus har tatt gode bilder av dynamoen mens han demonterer. Så gode beskrivelser finner du ikke i manualer! Men først bør du egentlig studere denne eminente tråden av forumets høvding @Ingar. Her får du masse basiskunnskap om dynamo og regulering før du skal begynne å laborere med dette på egenhånd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Jeg har tittet litt nedover, og dette ser jo strøkent ut. Et par kommentarer: Dynamo/motor har ettspors kileremdrift. Ser ut som 13 mm rem. Av erfaring, maks last på slik rem er dynamo på 80 A. Effekter over dette vil kreve strammere rem som gir dynamolager kort levetid. 'Rorkulten', der autopilotene er koblet inn, er denne rorkulten av aluminium, og hva er avstanden fra akselsenter og ut til autopilotene? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Du får kjøpt Balmar dynamo og regulator i "kit", er ikke noe vanskelig å få dette satt opp. Da får du også nyttig erfaring om du må begynne mekke dynamo underveis. Min historie kort fortalt var at jeg først byttet til LFP-batterier, og så bygde jeg om min dynamo slik at den kunne reguleres med MC-614. Dette var en 125amp Valeo dynamo. Men så ble jeg så fasinert av ladestrøm at jeg valgt å oppgradere videre til en Balmar 165A dynamo :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Takk Hulda dette med dynamo er intressant ja. Heller mot en av to muligheter 1) ikke gjøre noe, og vite da at når jeg kjører watermaker over inverter så dreper jeg over tid batteriene mine (som sagt så er watermaker via inverter nødløsning) 2) få noen som kan dette skikkelig godt til å se på det. Magefølelsen min for å tukle med dette selv er ikke god..er redd for følgefeil Men etter å ha lest @Framtias innlegg kan det være at jeg tenker litt mer på det. Eneste jeg egentlig lurer på er hvor jeg finner strøm fra tenningen som skal inn på MC614 og el kobling av dynamoen. vedr autopiloter så er den nye montert ihht anvisning fra Raymarine (den drivenheten som ses på høyre side av bildet). Den andre ligger noen grader utenfor spekk. Denne ble montert da båten ble bygd og er faktisk feilmontert fra verftet, mens den nye er rett montert. Den gamle er derfor backup pilot 😊 Tiller armen er fra Jefa, modell TLJ050. https://www.jefa.com/steering/steering.htm materiale The Jefa tiller levers are not casted but made from high strength aluminium AlMgSi1. As a tiller lever has to endure high impact loadings from for instance rudder stops, the material should not be easy breakable like cast aluminium. bildet under viser gammel tiller arm. Den er med ombord som reserve Redigert 1.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Jeg har en 1993 Yanmar 4JH2-TE, på 62hk i min Nauticat 39. Da jeg kjøpte båten i 2007 var det 2 dynamoer på den. På min andre sesong i 2008 med båten knakk det bakre babord motorfeste- jeg fjernet etter det den ene dynamo, da jeg mente dette var en av årsak til at et motorfeste røk. Motor hadde da ca 2500timer, motor har nå passert 3300timer . Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Du har tenkt å kjøre en del generator. Det er da viktig med kraftig lader for å få ned antall timer på generator. Det er også viktig å unngå lav last på generator, for å hindre glassering av sylinder og røykproblemer. Ta dette med i betraktningen av total lastberekning. Dvs. når en starter generator, kjør mest mulig last på denne hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 KDB skrev 28 minutter siden: Du har tenkt å kjøre en del generator. Det er da viktig med kraftig lader for å få ned antall timer på generator. Det er også viktig å unngå lav last på generator, for å hindre glassering av sylinder og røykproblemer. Ta dette med i betraktningen av total lastberekning. Dvs. når en starter generator, kjør mest mulig last på denne hele tiden. Ikke minst det. Generatormotoren min har akkurat det, glasserte sylindervegger. Umulig å fikse uten å hone sylindre og bytte ringer. Ta med en 3 kW vifteovn og kjør denne hver 50 generatortime i minst 3 timer :-) Derfor er det egentlig en fordel å ikke ha for stor generator. Min tar 6 kW kontinuerlig og er for stor. Men den starter som et skudd hver gang, slik sett er det bare den sure røyken som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) @Otto R To dynamoer er ikke et alternativ hos meg heller @KDB Gode råd der 😊 150 amp ladere totalt ombord. Tanken er å kjøre varmtvann, watermaker og lading samtidig. Vi har også en brødbakemaskin og vaffeljern ombord 😎50-80% load på generator. 2 timer daglig ved døgnseilas. Generatoren er 4 kw. @Hulda ser tillerarmene ok ut i det spesifiserte materialet? Redigert 1.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.