Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Mye annet jeg ville brukt penger på enn seil på langtur. Det aller meste er lens. Hvis du skal krysse opp Pategonia ville jeg faktisk prioritert en 4er, altså liten kryssfokk. Har aldri seilt i Pategonia, men har hørt at det ofte blåser mye der, du bør dermed ha en seilføring som fungerer optimalt til  den vanlige vindhastigheten. Det tror jeg gir mer komfort for pengene. 

 

Men har du pengene er det veldig behagelig med nye seil når du starter. De vil være ødelagt når du kommer hjem. Er ikke oppdatert på seilduk de site 16 årene, men vet at det har skjedd mye med holdbarhet på bra seil. Før kjøpte vi transportseil og byttet seil en gang i året. Det er ikke lenger nødvendig, så teknologien går raskt fremover. 

 

Spennende å følge vurderingene dine. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 1 time siden:

Har ikke plass til å ha med de gamle seilene som backup ?

 

Ang akkurat det. Har byttet fra helt utslitte til delvis utslitte (brukte) seil selv. Men har ei fokke jeg gjerne vil ha igjen ombord. 

 

Har sett på youtube at noen klarer å flatpakke seil noe så sinnsykt, dvs har bare sett resultatet. Selv ender jeg opp med, i mine øyne, alt for store seilsekker. 

 

Noen tips for virkelig god pakking av seil så de tar lite plass?

Link to post
Share on other sites

Vår genoa var fra 2002 så og dra ut på lengre tur med den ønsket vi ikke, Vi gikk som nevnt i en annen tråd for en ny genoa i Hydranet Radial, vi ble fortalt at dette skulle være solid og med minimalt vedlikehold. Denne er brukt i sommer og vi har ikke noe å utsette på denne så langt. Vi som turseilere ble frarådet laminat av både Elvstøm og Boding, og når de hørte langtur så var Dacron foretrukket. Vi behold det gamle rullestorseilet  i dacron siden det var i bedre stand og ikke får like mye solslitasje som en genoa. Skulle vi byttet storseil i Dacron så var den kosten relativt lav ca. 25000.- inkl. spiler og langtur oppgradering. Vi velger å bruke den nye genoa fra start og skal forsøke å få plass til den gamle som backup. 

 

Jeg tror at pacuare har et poeng, Dacron er billig og man har tid til å vente på den rette vinden. 

Link to post
Share on other sites

@Barbaria  det interessante her er at både Elvstrøms seilmaker og en av deres største og mest krevende kunder begge anbefaler Epex over Hydranet. Jeg var fast bestemt på dacron helt til de begge sa dette ?

 

jeg har fått tilbud på dacron seil fra «internett seil loft» Precision sails. Som bla Delos bruker. Seilene er triradial, deres beste dacron. Sparer 20% på hele seilgarderoben før frakt, men ikke nok til at jeg er villig til å ta risikoen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Skip Novak har mange gode poenger m.h.t seil og seildesign for båter som skal på litt mer avansert tur enn middelhavet eller til Karibia: Hovedside: https://www.yachtingworld.com/storm-sailing-techniques

Om seil: https://www.yachtingworld.com/features/skip-novak-storm-sailing-series-pt-7-sail-design-313

Om stormseil: https://www.yachtingworld.com/video/skip-novak-storm-sailing-part-3-using-storm-sails-517

 

Uansett er det viktig at du i møte med seilmakeren er tydelig på å spesifisere bruken. Og sørge for at seilmakeren er en som forstår hva langturseil utsettes for, du er ikke hans/hennes typiske kunde. Hvordan vil seilet tåle slitasje fra mye bruk med med MYE UV-stråling og mye mekanisk påkjenning fra blafring mm.?   Du har rullestol og skal ha dette uten spiler (var det ikke slik)? hvordan unngår du at akterliket etterhvert strekkes, blafrer og slites? Hvordan sikrer du et seil som lar seg rulle ut og inn problemfritt gjennom så mange timers seiling? Hva med ekstra beskyttelse på slitasjepunkter?  Hvor lett er det å reparere seilene selv? Eller seilmakere underveis? Hvis det er laminatseil, hva med delaminering? Hvor følsomme er fibrene i forhold til gjentatt bretting/rulling. Velger du EPEX bør du alle fal ikke velge varianten med Aramid-fiber (technora/kevlar etc) som er følsomme for UV og mekanisk slitasje. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 23 timer siden:

@Barbaria  det interessante her er at både Elvstrøms seilmaker og en av deres største og mest krevende kunder begge anbefaler Epex over Hydranet. Jeg var fast bestemt på dacron helt til de begge sa dette ?

 

jeg har fått tilbud på dacron seil fra «internett seil loft» Precision sails. Som bla Delos bruker. Seilene er triradial, deres beste dacron. Sparer 20% på hele seilgarderoben før frakt, men ikke nok til at jeg er villig til å ta risikoen. 

 

Vi var i kontakt med både Elvestrøm og Boding, begge kom med laminatseil i første tilbud, men endret seg nå vi skulle seile i varme strøk. Se svar nedenfor. Vi har ikke ekspert kunnskap på dette, men etter litt googling så det ut til at Hydranet er akseptert og testet i mange år, så vi valgte å kjøre på med anbefalingen vi fikk. 

 

 

Då ni planerar en långsegling till medelhavet, krossa atlanten och segling i Karibien, till att börja med? Vill jag nog ta steget ifrån att rekommendera Cruising Laminatet då dess främsta svagheter är UV-ljus som kommer skada segel i större utsträckning i dessa vatten, även fladder är en svaghet hos Cruising Laminatet och beroende på hur man seglar tenderar detta att öka under långseglingar då man ofta är långsammare i manövrar på båten för att garantera säkerhet hos besättningen.   

 

Med detta sagt vill jag presentera en förstärkt Dacron duk som tagits fram just för långfärdssegling i varmare klimat: Hydra Net Radial, Dynema-förstärkt dacronväv, en ripstop av Dynema. Dynema fiber + radialskärning gör seglet blir mycket formstabilt jämfört med "vanlig" Dacron. Vi har haft segel i denna duk som gått ett varv över till Karibien och tillbaka (4års segling) men vid översyn fortfarande uppskattats som nya, denna duk är oslagbar till långfärdsegling i varma vatten. Det som är "negativt" med denna duk är dess pris, som lägger sig en bit över även Cruising Laminatet. Ni kan läsa mer om duken i bifogad fil och i specifikationerna i offerten nedan.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bommet med ett år, seilene ble levert desember 2003:

1550333936_SeilHulda.jpg.cc9c2d0f98ab2798e65490b6853b7aa7.jpg

Da kan man jo også se prisutviklingen på disse årene. Regner med at størrelsesmessig ligger seilene til Bitteliten omtrent i dette området, muligens litt større. Senere ble storseile av UK Syversen sydd om til løsfotet. Pos 2 er selvslående fokk/stormfokk. Seilene er fremdeles såpass at de kommer til å kjøre i mange år til.

 

Når det gjelder prisen, så er den i SEK (nokså bra krone den gangen) og ex. mva. Vi tollet seilene inn på Svinesund.

 

Skal ikke kuppe tråden. Seilene fra UK Syversen var- og er helt topp, sett fra mitt ståsted. Men plastsjakler og sleider som skulle inn i mastesporet var skitt:

414295321_070804DPlastraverenefraSyversenfordrlig.jpg.170d31d3e16a7f9ac70a5e13b7a852e8.jpg

Disse røk i tur og orden ganske kjapt. UK Syversen erstattet kostnadsfritt sjaklene med vridde sjakler i syrefast og travere med hjul i stedet for plastgreiene. Etter det har det funket helt topp, med unntak av at jeg har greid å vri i filler en pistolhake i den selvslående fokken, sikkert min feil. Men slike saker er vel noe å ta høyde for om man skal bestille seil fra Langt-Vekk-Istan.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda, jeg ser at prisen på Hydranet seil den gangen var lav kr. 567,- pr.m2.

Vi betalte 1086,- pr.m2 i 2018. Stusser på at du har Crosscut og at det kan påvirke prisen en god del, vår genoa er sydd Triradial samt at den har Förstärkt akterlik med dubbelt lager duk och förstärkta loopar.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Barbaria. Prisen dobler seg hver tiende år, sånn omtrent, så prisen din virker vel grei. Ellers så husker jeg ikke lenger betydningen av Crosscut, Triradial osv. Visste det i 2003. Det Dallas (UK Syversen) fikk beskjed om, var at seilene måtte tåle en vinterstorm, de ville bli kjørt året rundt. Derfor er jeg ikke helt fornøyd med at førsterevet i storseilet er et slags utvidet Cunningham, og at andrerevet er altfor mye seil på kryss i 15 m/s.  

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk mail fra en annen seilmaker som hevder at laminatseil er uegnet for turen vår. Han selger også laminatseil. 

 

Vet at Moon (ex Lindisfarne) har et laminat som heter DYS. Dette er veldig dyrt, men det holder og holder og holder både form, seilegenskaper og lang tid. https://www.sailaround.info/segel/

prater med de i sommer. De var superfornøyd. 

 

DYS seil til min båt vil gå løs på 250 for 3 seil. . Hydranet Radial ca 220 Alt før eventuelle messerabatter

rullegenoa 53 kvm

selvskjøtende fokk 32 kvm

storseil ca 43 kvm. Heller mot fullspila seil her. 

 

Er jo nesten så man like gjerne kan gå opp til DYS seil. Men da er det så mye penger at jeg svelger hardt noen ganger her...

Dacron crosscut  vil koste ca 150

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nye i år som sagt, Genua1 + Stor......begge triradial i denne kvaliten

https://www.northsails.com/sailing/en/sails/materials/npc/radian

 

Northsail mente att jeg absolutt burde velge Dacron, på en rein langtursbåt

og da har de en egen duk, der varpen er sterkere,

alltså duken er sterkere i en retning, som de sen utnytter da de syr.

De mente att det er det nærmste du kan komme ett laminatseil, med forskjellen att det

holder betydlig lenger tid

har bare seilt med det i en 1/2 sesong, så kan ikke enn uttale meg om holdbarhet

 

gav ca 90’ for begge seilen om jeg husker rett

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis seilform er viktig er det ikke tvil om at laminatseil er klart best. Spesielt for båter som klarer å bære flate seil, type lette båter med mye rettende moment. Og med en god rormann. Båten din har aldri vært spesielt rask på kryss, blir definitivt ikke bedre av å lastes med 2-3 tonn langturutstyr. Styringen vil være med autopilot nesten uten unntak (vet ikke om mange langturseilere som tar i rattet ut over inn og ut av ankring). Det vil medføre at seilene som sys til båten din vil være dype. Så dype at strekk i seilduken ikke påvirker seilformen av betydning. (For nerdene kan jeg utdype dette matematisk, men lar vær her). 

 

På havet er det faktisk ikke noen stor ulempe at seil strekker seg noe. I kastene vil seilene tviste mer, dermed redusere kraften i forhold til ett stumt seil. For å ta en båtklassen jeg kjente godt, Melges 24. Der kom en seilmaker med storseil i dakron. Teorien var at når duken begynte å strekke seg var det så mye kraft i båten at det var en fordel at seilet åpnet seg i kastene. Når seilet åpner seg (spesielt i toppen) vil det påvirke kreftene slik at det blir mindre sideveis krefter, mer krefter fremover. Melges bruker samme prinsipp ved mastetrim. I lett vind settes masta til å sagge på midten for å få mer kraft, i mye vind motsatt, slik at toppen åpner spesielt i kastene. Litt fjern sammenligning mot din båt, men i mye bølger og med din skrogform, vekt og autopilot ser jeg ikke de samme fordelene med laminatseil som for noen som seiler i Oslofjorden. 

 

Noe å ta hensyn til er at alt er enklere å utbedre her hjemme og veldig mye billigere enn på eksotiske steder. Er du usikker på at seilene holder, er det bedre å kjøpe de før du drar. En bekymring mindre. 

 

På jordomseiling med båten din hadde jeg nok sett mye på pris ved seilkjøp. Tror forskjellen til dyre seil blir veldig liten i praksis. Selv om du skal seile noen uker kryss, vil fremdeles mesteparten av turen være medvind. 

Link to post
Share on other sites

Deler skepsisen til laminatseil, uten at det er en følelse basert på alt for mye fakta. De vi har seilt (langt) med som har hatt laminatseil har hatt en lei tendens til å bli gode kunder av seilmakere underveis.

 

De fleste såpass lange turer som dette ender opp med minst et par lange stopp i fullservicehavner der det er kurant å få sydd noen nye seil. Men det er jo unektelig kjipt om ting virkelig begynner å ramle fra hverandre når en er langt fra folk. Betalte for øvrig drøyt 30k for nye seil til min båt på New Zealand.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering

 

det er en stående vits i økonomkretser at spør man to samfunnsøkonomer om en ting får man tre løsninger. Seilmakere er værre, de har jo ikke konkrete svar, bare masse ubegrunnede løsninger :rolleyes: :lol:

 

så jeg er i dialog med tre seilmakere

 

Elvström har gitt tilbud på Epex og Hydranet Radial. Begge koster mye, men begge regnes som skuddsikre. Hydranet Radial er forsterket dacron, triradial design på seilene. Epex er laminatseil som visstnok er gode nok til langtur, men gode nok til vår tur?  Jeg tviler ikke på kvaliteten på det de leverer. Jeg har spesifisert Hallberg Rassy kvalitet. 

 

Lundh sails har jeg i dag, og de leverer til nye Reginaer. Har fått tilbud på dacron seil og et cruising laminat

Vectran
Crosscut dacron armerad med Vectranfiber. 
Flertalet av våra långfärdsbåtar använder vectranduken
Fibertech Membran
Dyneema/Aramidfibrer med 2 sidor taffeta.
 
forskjell i pris ca 50%, og de er betydelig billigere enn Elvström (20%)
 
Albatross sails var for meg helt ukjent til jeg traff disse hyggelige langturseilerne tidlig i sommer: https://www.sailaround.info/  Moon har seil i en laminat duk som heter DYS fra Dimension Polyant og Annika og Bjørn anbefaler disse varmt ( de har seilt med sine siden 2014, ca 60.000nm) og er som nye i følge de. Disse koster omtrent det dobbelte av dacron seil, og er litt, men ikke mye dyrere enn Elvström seilene. 
Om man leser seilguiden til Albatross og ser hvordan de tenker langturseil, så er det mange interessante tanker her. Se side 9
Albatross har levert seil til Malö i mange år. Så de er ikke ferske i dette her. 
Bengt i Albatross kommer ombord og skal måle seil og vi skal ha en god seilprat. 
 
Hva det blir vet jeg ikke ennå. Akkurat nå foregår en intern diskusjon om jeg skal ta bort selvskjøtskinna på kutterfokket. Da blir jeg short muligens på en vinsj på ene siden (om jeg seiler med kutter, genoa og storseil samtidig), men jeg får trolig et bedre seil som kan reves til stormfokk. Alternativt at jeg skjøter kutteren uten skinna ved langre kryssstrekk via en kasteblokk for riktig skjøtepunkt. Innaskjærs og singlehanded er selvskjøter helt topp. 
 
Skinna er pt demontert, jeg seilte i stykker skjøtevogna for noen uker siden. Venter på deler fra utlandet.. :rolleyes:  uten skinna blir fordekket mye støtte og vil gjøre lagring av jolla enklere....
 
 
 
 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville i alle fall ikke valgt kevlar/aramid-fiber de er følsomme for UV, samtidig som de kan brekke med mye blafring.

Vectran er en type polyester slik jeg forstår det, men som det står på wikipedia er også disse fiberene utsatt for brudd og har dårlig UV motstand. https://en.wikipedia.org/wiki/Vectran

Når det gjelder DYS her jeg mer tro på at det kan gå ; DYS-fiberne er Dyneema dvs. høymolykulær polyethylen. Det er jo veldig strekkfast, tåler UV godt, men forlenges med mye bruk (siging) slik at seilet blir "posete" på samme måte som Dacron. De andre ulempene som er nevnt for laminatseil gjelder vel potensielt DYS også; hvor sikkert er laminatet mot delaminering? hvor lette er det å reparerer selv / eventuelt seilmakere underveis? Hvordan tåler seilet mye slitasje? 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Dobbel taffeta ja

 

når ene seilmakeren sier at Hydranet Radial er skuddsikkert og den andre sier at den duken gir trøbbel på rulleseil når den blir slitt. Da blir man jo litt i villrede...

 

over til en annen sak. Denne kom hjem i dag, og den skal med ombord.  Brødbakemaskin. Lager brød på 1 time. Et godt supplement til vafferhjernet :yesnod:  Dette er en Kenwood 450. Drar 780w på det meste. Det er ikke mer enn at vi kan kjøre den på inverter mens motoren går eller på generator mens vi lader og/eller lager vann. 

5ED200FC-3B27-44ED-B85D-944D52518EAC.jpeg.1b7529d8e544babe159bfd7e67ac5f07.jpeg

 

Apropos vann så er watermaker bestilt. Aquatec AC 110. Den går på 220v. Leverer i en ideell verden 110 liter i timen. Analog sak med industristandard på delene. Ikke noen kretskort og touchpanel, bare hjul å vri på og manuelle ventiler. Drives primært via generator, men backup via en 3 kw Victron inverter.  Da må vi lade fra motor samtidig om vi kjører den fra inverter (den drar 1100watt ca ). 3 kw inverter er valgt fordi den leverer 2 kw ved 60 grader, dvs at den er stabil i tropiske temperaturer. Morroa skal installeres i vinter er planen. 

 

https://www.aquatec-watermaker.de/home_E.html?gclid=EAIaIQobChMI1PT8so_W5AIVxcwYCh0V6wKTEAAYASAAEgIYP_D_BwE

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt lat i dag, så gidder ikke oversette fra annet forum. Hadde seilmaker ombord i går. Masse nyttige innspill!

 

Selftacking cutter jib or not? 
Looking at new sails for ocean sailing. I love the self tacking jib for coastal cruisng, but when discussing new sails for ocean saling (round the world) the sailmaker says that it is better to have regular cutter jib. Better performance and better redundancy as both jibs can be reefed

Hva tenker dere om dette?

 

 

for de som vil lese litt om seil så er denne bra :

http://www.albatrossegel.se/wp-content/uploads/2019/09/Segelguide-Digital_HR.pdf

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...