Jump to content

elwaro tråden


idars

Recommended Posts

Hva slags fart for dere med deres Elwaro 30 AC-er ?

 

Jeg har en Ford 2715E (130hk?) motor i min Elwaro 30 AC, og sliter med å klare 10 knop. Mens onkelen min har en 160hk ford motor og klarer 16 knop!

30hk kan da UMULIG gjøre så mye forskjell. Vi har begge laget ganske like faste flaps på båtene..

Jeg tror jeg har en Ford 2715E også (6,2L ?) Min elwaro gir også bare 10knop, ble litt overrasket at den ikke gav mer.. kanskje det er propellen ja, tanken har slått meg også! Noen som vet ha man skal ha av propell for best drivstoffsøkonomi og evt fart kombinert?

Link to post
Share on other sites

Endelig i dag fikk jeg av presenning. Har også fått skjært ut bunnen av taukassa bak og er nesten klar til å støpe inn ny bund som er ca 200mm dypere. Til dere som kanskje lurer på hvorfor jeg gjør dette så har jeg ankervinsjen på dolbordet akter og bruker taukassa bak til tauet og har hatt problemer med at tauet pakker seg oppunder vinsjen og skur tauet ut av kabularet med det resultatet at jeg ikke får dratt inn de siste 2-3 meterene. Nå håper jeg problemet skal være løst

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hørtes deilig ut idars! Håper vi får gjort det samme snart! Angående taukassa bak så har jeg støtt på samme problem med vår vinsj, men det løser seg hvis jeg skyver kjettinghaugen til side én gang under opptrekket av ankeret. Ellers har jeg hørt folk løse dette problemet med syrefast kjetting, da denne sklir mer utover og hoper seg ikke opp på samme måte som galvanisert. Men syrefast koster vel fort 10 000,- for 50/60m med kjetting :nonod: Lykke til med prosjektet idars!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har også løst det med å trekke unna tauet en gang under opptrekk å det ble jeg lei av. Har også hørt det med syrefast kjetting men det blir alt for dyrt pluss at min vinsj er bare til tau så da måtte jeg vel ha bygd om

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen andre Elwaro 30 AC eiere som sliter med vannlekkasjer? Jeg får litt vann inn i hyllene under dollbord på badet og kjøkkenet, altså på babord side.

Jeg har prøvd å fuge vinduer på nytt, har hatt oppe rekkestøtter og fuget og skrudd de på på nytt.Men det lekker litt fortsatt.. Eneste jeg ikke har hatt av

er egentlig fenderlista, men der ser jeg ikke helt hvordan det skal komme inn vann. Idéer?

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei igjen Idars! Båten ble satt på vannet 2. mai og alt gikk bra! Jeg har også fått satt på snapdaviter på den nå, men ikke prøvd med gummibåten på enda! Jeg skal legge ut bilder av konstruksjonen når jeg får prøvd.

Hvordan går det med andre elwaroeiere her inne? Har dere fått båten på vannet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig fått limt på festene til snap-davitene på jolla. Jeg fikk prøvd ut konstruksjonen hele helga og det fungerte utrolig bra! Denne løsningen kan jeg virkelig anbefale!

Selve armene kan vippes opp siden den fremste delen er skrudd ned i plattformen med en gjenge. Ved å skru opp den bakerste bolten som går gjennom metallet på badeplattformen blir hele armen løsnet slik at den kan vippes opp og ikke står i veien ved bruk av plattformen f.eks. De store vingemutterne helt foran på armene skal jeg bytte ut med mindre syrefaste muttere.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

bilde

Redigert av eirkabrev (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere elwaro eiere som har satt inn vinduer i AC som kan åpnes? Jeg har 2 unger som ligger baki der med nærmest åndenød om morgenen på sommeren. Det er heller ikke videre behagelig å legge seg der om kvelden etter at sola har stekt hele dagen..

 

Så vist noen har gjort det, vil jeg gjerne se bilder. Jeg vurderer om jeg skal sette inn koøyer i skutesiden eller bytte de originale vinduene ut med noe som kan åpnes..

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Har sett noen som har satt inn koøye i skutesiden , men ikke sett noen som har vindu til å åpne. Har vært inne på tanken selv og www.ertec.no kan helt sikkert lage dette men har aldri fått spurt de om hva det vill koste

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.. Jeg forhørte meg på pris der, og det blie 4750,- + mva og frakt, pr. vindu!

Så da ble det heller 2 koøyer i skutesiden på hver side..

Er det noen som har byttet de orginale vindusglassene og vet tykkelsen på disse?

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Elwaro 9000 er en bra båt med et veldig godt skrog. Går rimelig og godt med forholdsvis moderat motor. Godt plassutnyttet og kvaliteten virker å være god. Anbefaler vel båt med drev da kjølkonstruksjonen har fått en del negativ omtale. Med drev er tilgangen til motor bra og du får en grei midtkabin i stede for akterkabin.

Vår båt er forøvrig til salg, så send gjerne en e-post for mer info eller om du har spørsmål.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

På forespørsel legger jeg ut bilder fra ombyggingen av vår Elwaro. Vi bygget den om i 2004.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Jeg la vekt på å komme til vanntanken som ligger under benken her på babord side. Det ble allikevel rikelig med stueplass samt at hovedvekten var å sitte høyt og kunne se ut. Det var utsikten som var heller liten i den opprinnelige innredningen fra Kroken båtbyggeri. Så får hver og en se om dette er løsningen. Det finnes sikkert kompomiss med alle slike omgjøringer. Mulig at sittehøyden kunne senkes noe. Mener den lå på 70 cm fra dørken til benkehøyden.

 

 

 

 

 

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...