Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Var vel kanskje like greit at dette ble åpnet opp før årets sesong? Mesteparten kunne jeg plukke ut med fingrene, ikke mye feste for motorene her :thumbsdown:

 

bilde

 

Alt som var fuktig er nå fjernet og skal la dette tørke et par dager i solen før jeg legger inn nytt trevirke. Skal også slipe kantene på glassfiberen slik at jeg får en større kontaktflate mellom nytt og gammelt. Tenkte å skrå glassfiberen ned fra en avstand på ca 5cm på alle kanter.

bilde

 

På yttersidene tenkte jeg å tilpasse klosser og lime disse mot alle sider (under, bak ,front og ytterside). Virker som det er greit hold på alle kanter, men vanskelig å komme inn under gammel glassfiber om jeg da ikke kapper opp et større område. Mellom festene i midten er det nå et stort felles tomrom. Planen er å tilpasse 2 biter i riktig bredde som settes på tvers av begge hullene og for deretter å skyves inn under gammel glassfiber henholdsvis mot front og hekk (høyre og venstre på bildet) med rikelig med lim på. Mellomrom som blir stående igjen fylles til slutt med et siste tilpasset stykke trevirke som da kan limes mot de 2 tidligere plasserte stykkene og bunn. Etter at alt er tørket godt, så legges det ny glassfiber over.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På høy tid med en oppdatering igjen. Ting tar tid :smiley:

 

Her har jeg fått inn nytt treverk og støpt igjen med glassfiberduk og polyester. Treverket ble limt med to-komponent epoxy og fikk herde et par dager først.

bilde

 

Så er det pusset litt og sparklet med mer epoxy for å slette ut ujevnheter.

bilde

 

Til slutt et strøk med maling. Ikke helt perfekt, men skal være sterkt nok og det er det viktigste.

bilde

 

Har også fått tid til å shine opp drevene så de er klare til å henge på når jeg kommer så langt. Man ser tydelig hvor j****** de så ut fra oppholdet i vannet i fjor når man ser på drevet som ligger bakenfor. Hadde ikke bunnstoff på drev forrige sesong, men det har jeg nå. Hva gjør man egentlig med propellene? Skal de også stoffes eller må man bare bruke båten så ofte at det ikke får tid til å gro? :giggle:

bilde

 

Nå venter jeg på naboen som skal komme med en graver og løfte inn motorene. Håper kanskje vi får til dette i morgen :pray:

Link to post
Share on other sites

Høyt henger'n...

 

313.jpg

 

Og sur ble jeg når jeg startet motorene. Fant fort ut at det var noe veldig galt når kjølevannet fosset inn i motorrommet :nonod: .

 

Fikk tatt en kjapp inspeksjon før jeg måtte slå av styrbord motor og det så tydelig ut til at det rant fra oljekjøleren til servooljen. Tenkte at denne ikke hadde blitt tømt skikkelig for vann i vinter og frosset i stykker. Plundrete å demontere, men var ikke mye valg. Ut med oljekjøleren og hjem for å se om jeg kunne få tak i ny. De nettbutikkene jeg fant hadde denne bare som skaffevare og jeg var lite lysten på å vente nok en uke med å prøve båten. Da ble det til at jeg tok en liten test på oljekjøleren og den var jo tett som en potte, ingen lekkasje her :confused:

 

Ned i båten på nytt og grundigere inspeksjon, da fant jeg plutselig ut at frostpluggen bak den ene motorlabben manglet. Denne sitter direkte over oljekjøleren og det var derfor det så ut som denne var problemet i første omgang. Synes det var merkelig at jeg ikke hadde sett dette før, men hullet skjermes av motorlabben og selve pluggen lå gjemt der man fester motorlabben til motoren. Hva skulle jeg gjøre nå? Ta opp båten og ut med motoren for å fikse dette fristet ekstremt lite. Plan A var derfor å fikse dette slik som motoren sto nå. Demonterte dynamo og da ble det straks litt enklere adkomst. Fikk lurt en jekk under festet til dynamoen, løsnet den ene motorlabben og løftet motoren 5 mm opp på den siden. Av med motorlabben og inn med frostpluggen (etter svært mange stygge ord). På med motorfeste, oljekjøler og dynamo.

 

315.jpg

 

Ny oppstart av motorene og denne gang var alt i orden. Nå ligger den klar til årets første tur :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig fått rotet meg til å teste toppfarten på båten og må si jeg ble litt skuffet, men tror kanskje dette kommer av feil propeller. Motorene stoppet opp på 4000 rpm og da hadde jeg 47 knop. Hadde veldig gjerne sett den krøp over 50. Motorene burde vel toppet ut på litt høyere turtall? Vil mindre propeller, men høyrere turtall gi meg de 3 siste knopene? Eller er det andre årsaker til at man velger mer "riktige" propeller?

 

Har også lagt ut balja på Finn. I den forbindelse ønsker jeg å be om at annonsen ikke blir diskutert her på BP, men interesse eller kommentarer kan sendes meg på PM.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Leste med stor iver gjennom hele denne tråden i går. Herlig båt og herlig arbeid! Jeg har også min egen vintage-amerikaner med stor V8, så jeg trenger definitivt heller ikke en til. Men, jeg støtter det Donzi nevner overfor om at denne burde finne et nytt hjem. Du har jo dokumentert full historikk her så en eventuell kjøper får jo alle hemmeligheter på bordet. Litt lite verdiøkende innlegg kanskje, men om ikke annet en moralsk støtte. Få den ut på Finn, det er jo et bra tidspunkt å prøve på nytt....!   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...