Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Takk for fint bilde Jens-P :smiley:

 

Vi hadde journalister ombord i dag. Skikkelig skrytetur i finværet. Ingen oppdrag heldigvis, bare øvelser og masse hyggelige, nysgjerrige folk i havnene vi besøkte. Unger på besøk ombord, fedre som blir veldig glade når vi åpner motorromsluka og sånt.

 

Du var i trygge hender om du hadde vært utpå i dag Bredo. Vi trente både på mann over bord, lensing av båt og båtbrann før vi dro over til Holmestrand. Tenkte at rett forfra var en vinkel du ikke fikk fotografert selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wow for en fantastisk dag :cool: Fikk fri tidlig siden jeg jobbet over i går. Sjefen viste jeg akkurat hadde fått ut båten :wink:

 

Her er det 2 stykker som koser seg glugg i hjel. Utrolig følelse å dra utover fjorden på en dag som denne :thumbsup:

s005.jpg

 

Jentene mine nyter turen på fjorden til det fulle. De har ventet veldig på denne dagen de også :smiley:

s025.jpg

 

En liten smakebit, filmet med en hånd på rattet så det ble ikke helt stødig, men pytt pytt

 

Må få synkronisert gasshendlene og justert både tomgang og toppfart. Akkurat i dag ga jeg blaffen og bare nøt turen(e) :cheers:

 

Å ja, fant ut at jeg hadde 350l tank :drink:

Link to post
Share on other sites

Og far kan svømme, så han trenger ikke vest liksom??

Men du MÅ mekke deg dødmannsknapp, og den skal benyttes i båter som går så fort! ha også en oppblåsbar vest! :)

Jepp, tar dette til meg. Heretter er det vest på kroppen (vesten lå i båten :nonod: ) Og dødmannsknapp er nok påkrevd ja. Skal dette bare kobles til tenningen eller noe slikt?

 

Kan du få filmet bakfra når den ligger på brygga på tomgang?

Støtter forslaget om en videosnutt av akterenden med motorene i gang. :yesnod:

Her kommer en liten snutt vi filmet i går i Horten gjestehavn

 

Meldte meg også inn som fullt medlem i Redningsselskapet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Bra tenkt. Det er så veldig kjedelig for de rundt deg om du detter i vannet og båten fortsetter med jentene ombord :smiley:

 

Medlemsskap er klokt etter min mening (skulle jo bare mangle om ikke jeg synes det :lol: ) Sparer utrolig mye penger om du skulle trenge hjelp og det ikke er nød. Nå er minstetakst for assistanse til ikke medlemmer ca 3 timer av 3500 kroner per time

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, tar dette til meg. Heretter er det vest på kroppen (vesten lå i båten :nonod: ) Og dødmannsknapp er nok påkrevd ja. Skal dette bare kobles til tenningen eller noe slikt?

 

 

 

Ja, den kortslutter, eller bryter en krets, dvs en dødmansbryter har NC/NO kobling stortsett, så tar du det som gjelder for deg, kobler den på ved nøklene dine, den gjør det samme som å slå av motorene. Både for deg, og andre på sjøen er dette litt "must"

Link to post
Share on other sites

Ble ny tur til Horten Gjestehavn i dag. Denne gangen hadde jeg med passasjerer og da ble det stopp på Peppes for is og brus. Balja skimtes i bakgrunnen :wink:

178.jpg

 

Motorene trenger litt justering. I følge manualen skal de gjøre 650rpm på tomgang. Justerer jeg ned tomgangen til 650 så begynner den ene motoren å "jage" etter en kort stund og til slutt stopper den opp. Den andre er heller ikke helt fornøyd på 650, hender at den stopper spesielt når den er kald. Øker jeg turtallet på tomgangen, så sliter jeg med å fristille girene. Sikkert noe justeringer som kan gjøres på forgasserne, men har noen innspill her blir jeg veldig glad :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

På de motorene er ofte problemer med å få tomgangen lav nok at tenningen ikke er helt "spot on", så sjekk den nøye, ellers er det vel bare forgasserjustering som skal til.

Takk for tips, skal sjekke tenningen en gang til og sørge for at den er helt korrekt. Forgasserne har jo minst 2 justeringsmuligheter i tillegg til tomgangsskruen, er litt redd for å justere meg helt ut på viddene :smiley:

 

Er der ikke "interupter switch " ? Den kutter tenningen et halvt sekund eller så når du girer. Kommer vel litt an på hva slags drev du har....

Jo det har jeg. De går veldig pent fra fri til forover/bakover, men med 700-800rpm på tomgang så er den veldig vanskelig å få tilbake i fri. På 650 så slipper den giret helt som den skal.

Link to post
Share on other sites

De går veldig pent fra fri til forover/bakover, men med 700-800rpm på tomgang så er den veldig vanskelig å få tilbake i fri. På 650 så slipper den giret helt som den skal.

 

Det er helt vanlig! Ved giring til forover/bakover slår girtenningsbryteren inn og kutter motoren, men ikke når du skal tilbake i fri, da trengs det gjerne litt lav tomgang for å få dog clutchen til å slippe lett, men det skal "klunke" litt ved giring i de drevene.

De bør uansett gå helt fint nesten ned til 500rpm, så at motoren jager litt og stopper er nok bare en justeringssak, og jeg har som nevnt vært borti tilsvarende på motorer hvor en kjapp tenningsjustering har løst problemet, uten at det er sikkert at det gjør det på dine motorer, men det kan være greit å sjekke at tenningen er helt hundre før man begynner å rote med forgasserene.

Link to post
Share on other sites

Da var 5 timer med innkjøring unnagjort. Forsøker å få tak i en motorkyndig person som kan hjelpe meg med å få justert inn motorene. Gikk på med timing light og diverse i dag, men synes ikke resultatet ble noe bedre. De går ujevnt om jeg legger turtallet ned mot 600rpm. Vil ha dette helt i orden slik at båten blir lettere å manøvrere. Nå kvier jeg meg for å legge til på steder med mange båter siden jeg sliter med girene og tomgangen.

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ehmm "killswitch" kutter tenning fra gir til fri. ikke fra fri til gir.

 

Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg tenkte motsatt i mitt forrige innlegg, og tok selvfølgelig feil, men at motoren ikke går skikkelig på lave turtall har nok uansett lite med bryteren å gjøre dersom den girer fint til nøytral på rundt 650rpm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...