Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Har du komplett instrumentering til disse?

Ellers har jeg..

Tja, hvor komplett det er vet jeg sannelig ikke, men du ser panelet mitt i post 116.

 

Har aldri vært så forbannet på båten som jeg er akkurat nå :headbang: I 4,5 timer har jeg løftet, senket, vridd og vendt, både i front og bak, på den ene motoren uten at jeg har fått tolken så mye som 5 mm inn i motoren. Kommer det noen i morgen og fikser dette så blir det en pen belønning :drink:. Tolken passer helt sikkert, for på den andre motoren får jeg den noen cm inn før den stopper. Denne motoren har jeg ikke forsøkt å justere på enda. Hva f*** skal jeg prøve for å komme videre her :confused:

 

Uansett så må jeg igjen berømme medlemmene her på BP, utrolig hva dere får til. Ringte og reiste land og strand rundt for å få tak i en tolk, men det var ikke før noen fra BP ringte meg, at jeg fornøyd (enn så lenge) kunne reise og låne et slikt verktøy. Bøyer meg i støvet :clap: :clap: :clap:

 

PS: Beklager, men måtte bare få ut litt frusterasjon :wink:

Link to post
Share on other sites

Dæven døtte gratulerer!!!! Fy fader for en god åtterlyd i den :thumbsup:

 

Når jeg var ute med båten i går så kom det en 30 foter romlende forbi i 3-4 knop med doble åttere på tomgang. Helt fantastisk lyd. Etter litt ga han full spiker, og det var ett voldsomt brak i det motoren akselererte ifra tomgang til full gass. Gled deg til en herlig lyd :yesnod:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt overbevist om at det er bare litt (MYYYYYE) bannskap igjen til alt er på plass! Gleeeeeeeder meg til å se alt i full fart! Bredo, du er min helt!!!! :D

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt overbevist om at det er bare litt (MYYYYYE) bannskap igjen til alt er på plass! Gleeeeeeeder meg til å se alt i full fart! Bredo, du er min helt!!!! :D

Ble MYYYYYE, ja :wink: ellers takk for hyggelig kommentar :thumbsup:

 

De to små fjærene på boltene bak har ikke falt ned?

Hmm, var ingen fjærer der når jeg demonterte.

 

Uansett, etter en lang økt idag sammen med en svoger fikk vi det endelig til. Heldigvis hadde vi denne til å hjelpe oss:

171.jpg

Verkstedkrana rakk akkurat over rekken og inn til motorene. Den ene motoren ble jeg 100% fornøyd med tolkingen, den andre 95%, men det fikk være bra nok i dag :smiley:

 

Etterpå gikk det greit å henge på drevene igjen.

172.jpg

Pakninger, O-ringer, smøring og moment ble tatt hensyn til under montering :yesnod:

 

Ikke mye igjen nå :cool:

Link to post
Share on other sites

Ikke mye igjen nå :cool:

Fy f*** at jeg aldri kan holde kjeft :lipseal:

 

Skulle feste motorene godt fast etter økten i går med å tolke dem på plass. Hva skjer? Jo, halvparten av boltene sitter omtrent like godt som om jeg skulle skrudd dem ned i varmt smør :headbang: :headbang: :headbang:

 

Boltene er av treskrue typen så jeg skal først forsøke å gå opp et par størrelser og se om det biter bedre da. Jobben er jo å demontere føttene og bore opp bolthullene i disse. Ikke akkurat god plass i motorrommet til den slags jobb :puke:

 

Uansett har jeg ikke noe valg om jeg skal gå noe raskere enn tomgang. Motorene kommer til å vri seg løs på et blunk slik det er nå.

 

Fortsettelse følger :crazy:

Link to post
Share on other sites

:cool: Oh yes, we're back on track :cool:

 

De nye boltene satt som støpt (vel, alle untatt 1). Det beste var at med det rette boret trengte jeg bare å demontere et par kjølevannslanger så kunne jeg bore opp motorfestene mens de sto på motoren :cheers: Godkjent for det som er igjen av sesongen, men ikke bra nok i det lange løp. I vinter skal motorene ut igjen og jeg skal støpe inn nye skikkelige underlag for motorfestene. Kanskje gå for noen skikkelige jernbjelker som jeg gjenger opp noen hull i.

 

Da gjenstår bare å få på plass en løsning for eksosslangene. Raiserne mine er 4" utvendig, men endestykkene som stikker ut i hekken er bare 3". Må få tak i overganger her og har hørt med et par steder som kanskje kan hjelpe meg.

 

Meget fornøyd med dagens økt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bra det ordnet seg! :smiley:

 

Tok et kjapt søk på google uten hell, men fant disse på ebay:

http://www.ebay.com/itm/3-to-4-Universal-Exhaust-Reducer-STAINLESS-STEEL-Ford-Dodge-Chevy-TRUCKS-/271026000160?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f1a689120&vxp=mtr

 

De kan jo brukes. Det blir jo litt leveringstid, men :worry:

 

Sees på sjøen snart :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare skifte til 4" tuter de er ikke dyre..

http://www.cpperformance.com/p-12589-4-standard-straight-cut-exhaust-tip.aspx

 

Jeg har slike på min.

 

Har også lagt inn et par av disse for å ta av den verste støyen

 

http://www.cpperformance.com/p-12633-4quot-cyclone-quothpquot-series-inline-silencer-polished.aspx

 

Har litt 4" eksos slange om du skulle trenge ca 1 meter tror jeg.

 

Håper å se deg på fjorden snart

Link to post
Share on other sites

hvordan ligger du ann nå?

Tja, det var en kollega på jobben som mente det var noen høyere makter som ikke var interresert i at jeg skulle komme på vannet i år, begynner nesten å lure selv :pray: Bestilte eksosovergangene på torsdag og for å være sikker på å få de på fredag, ba jeg om å få de sendt med "bedrift over natt" selv om det kostet litt ekstra. Har enda ikke sett eller hørt noe til pakken :thumbsdown:

 

Har puslet litt med noen siste småting som å fylle olje på drevene, justere tilt, sette på nye anoder, koble batterier og drivstoffslanger på motorene osv. Skal vaske over båten innvendig en siste gang, men ellers er det bare eksosen som må på plass.

 

Går det greit å starte motorene i noen sekunder uten kjølevann, for å sjekke om gir forover/bakover kobler inn på drevene?

Link to post
Share on other sites

ikke start. skyv spak forover å vri propell. den skal låse. samme med revers bare andre veien, men det skjønte du nok. fri skal den gli rundt lett for hånd uten noe tikking eller raslelyd

Takk for tips FM :thumbsup: Ble litt prøving og justering frem og tilbake, men til slutt gikk de greit i gir begge veier.

 

Montering av eksosen har blitt utsatt kveld etter kveld, men i dag kom den endelig på plass. Som dere ser feiget jeg ut og monterte klaffer :giggle:

174.jpg

 

Og med det mine damer og herrer......

 

......*trommevirvel*......

 

ærklerer jeg at båtprosjektet endelig er i havn :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...