Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Takk for innspill FM og adeneo. Setter utrolig pris på at dere deler den tekniske innsikten dere innhar :thumbsup:

 

Som adeneo påpeker tror jeg nok killswitchen fungerer siden dette går greit på lavt turtall. Tror vi også kan se bort fra choken siden chokspjelet er låst på full åpning. Da står vi igjen med tenning og blandingen på gasserne. Her har jeg lyst til å få litt hjelp slik at motorene går som de skal og ikke sliter unødig nå som de er "nye". Ser ikke det som noe nederlag å spørre om hjelp her :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går kom det en mekaniker får å se på motorene mine. Ble et par timer med justeringer før vi var 95% fornøyde. Vi fant ut at en av turtellerene mine ikke var helt nøyaktig og dermed viste for høyt turtall. Jeg stolte nok litt mye på instrumentene når jeg skrudde selv og dermed justerte jeg så langt ned at den ene motoren ikke holdt seg i gang. Den ene går nå pent rett i underkant av 600rpm, den andre går nok bittelitt raskere, men med en unøyaktig turteller er det vanskelig å si nøyaktig.

 

Da blir det nye turtellere og nye gasswire (de var litt trege).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hmm, klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal betale for vinterlagring inne i oppvarmet hall. Da med full konservering, vask og stoffing til våren igjen. Eller om jeg skal bare løfte den på land i havnen og ta jobben selv.

 

Hva skal til for å ta vare på mine 2 mercruisere over vinteren? Har forsøkt å søke på konservering av innebordsmotorere her på BP, men fant egentlig veldig lite synes jeg. Noen som har en kort liste på hva som MÅ gjøres og gjerne hva som bør gjøres også?

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å begynne med å gjøre alt klart, bøtte til drevet for frostvæske, foggeolje klar ved motoren osv.

 

Ta en motor av gangen, start opp og kjør med ferskvann, har du en bøtte med drevet oppi blir det raskere varmt vann, og varmt må det være.

 

Når motoren er varm er det bare å helle på med frostvæske i bøtten, og mens det står å går litt pleier jeg å stoppe motoren ved å spraye den propp full av olje.

Etterpå tar jeg ut de to pluggene i bunn av blokken og tapper av kjølevannet, og på saltvannskjølte motorer så ligger det alltid igjen en god del vann nederst i kjølekappene som ikke har sirkulert med frostvæsken som kommer ut først når man tar ut tappepluggene, uten at det normalt er noe problem eller strengt tatt nødvendig. Er motorene ferskvannskjølt så sjekker man selvfølgelig hvor mange grader ferskvannssystemet holder, og tapper ikke motorene med mindre man må fylle på ny frostvæske

 

Når manifolder, pumper og annet er fylt med frostvæske, og motorene er tappet ned og "fogget", så er det vel bare å spraye over hele motoren med litt lurium for å hindre rust og skitt fra å sette seg, noe CRC greier funker fint, men det krever at man vasker motorene til våren igjen.

 

Drevet bør det tappes litt av for å se at det ikke ligger vann i bunnen, og er oljen fin så kan man vente med resten til våren, og på med burkaen, noe som gjerne tar betydelig lengre tid enn selve konserveringen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen

Fant til slutt ut at jeg har nok timer på båten i denne omgang og satte bort konservering og vinterlagring med tilhørende arbeid.

180.jpg

 

Har skal den stå tørt og varmt i vinter

181.jpg

 

 

bredo vet du hvor man kan få tak å bensintank måler lik den du har? har identiske målere men bensinmåler er annerledes så vil ha alt likt siden jeg skal bygge nytt instrument panel i vinter

Vet ikke hvor du kan få tak i disse da de sto i båten når jeg overtok den.

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Endelig fikk vi ordnet med henting av båten fra vinterdvalen. Den har kost seg innendørs i 16 tørre varmegrader siden i fjor høst :smiley:

 

Hadde en flott hentetur fra Rosanes rett utenfor Tønsberg og til Holmestrand i går ettermiddag. Sjøet litt, men det gikk som en drøm. Deretter var det å legge seg på ny båtplass i den fantastiske småbåthavnen som Holmestrand har fått i år.

 

Legger ved et bilde av rederinnen, der vi sitter og venter på at Postgirobygget skal spille opp til konsert omtrent 100m unna. Tjukt av folk i båtene utover og vi traff kjente på båtplassen tvers overfor oss.

 

bilde

 

Gleder meg veldig til neste helg og Østfoldtreffet :cheers:

 

Lover det snart blir noen videoer hvor vi tester hva denne balja egentlig er god for :cool:

Link to post
Share on other sites

Fikk en fin tur til Gåserompa i dag der vi koste oss i solen og grillet. Dessverre inviterte ikke temperaturen i sjøen til noe bading akkurat. La oss longside mens vi lesset av, men fikk snudd rompa ut etter hvert så det ble plass til flere :thumbsup: .

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Herlig å se at du har kommet deg utpå du også Bredo! Så får vi satse på en lang og fin sesong:) Ser frem til noen gode videoer!

 

Heldig som får deltatt på Østfoldtreffet! Skulle gjerne vært med selv, men tror det blir litt for langt for min del:/

 

Nyt sommern så kanskje vi sees på sjøen senere:D

Link to post
Share on other sites

Heisan folkens

Skal bytte kontrollkabler i båten og tenkte at dette var standarddeler som jeg bare kunne gå i hvilken som helst båtbutikk å få tak i, men det ser ikke ut til at det er helt tilfelle. Tror jeg har Ultraflex C5 eller noe som ligner veldig. Problemet er at jeg bare finner lengder opp til 16 fot og jeg trenger fra 17 til 21 fot.

 

Har forstått at man kan kjøpe kit til å sette på universalkabler (som jo er lange nok), men ut ifra de bildene jeg ser på nettet klarer jeg ikke å se at koblingen som skal inn på gas/gir hendlene kan passe?

 

bilde

Slik ser mine kontrollkabler ut.

 

Tips og linker mottas med stor takk. Skal på Østfoldtreffet om 3 dager :pray:

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er balja tanket opp etter turen til Østfoldtreffet. Målte avstanden så nøyaktig jeg kunne på Navionics og kom til 37,5nm hver vei. Det ble litt blandet kjøring med kryssing av fjorden i 25-35kn etter som bølgehøyden tillot, mye innaskjærs i 5kn og en liten fartsetappe på 45kn på hjemveien.

 

Tror du? :giggle: med et moderat forbruk på 3 l/nm en symfoni i V8 og toppfart på straks over 50 så blir det nok et elsk hat objekt :thumbsup:

Nydelig båt dette her :cool:

 

Forbruket anslått av Plutonium i starten av tråden viste seg å være spot on. Med 75nm tilbakelagt fylte jeg 235l på tanken, det skulle bli ca 3,1l/nm. Så er det bare å teste siste estimat i utsagnet nemlig toppfarten. Nådde som sagt 45kn sist, men vandringen på kontrollkabelen stoppet før jeg fikk åpnet spjellen fult opp. Har justert litt og er klar for ny test snart, da kommer det også video :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...