Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Jeg lurer på å skifte min 0-1-1+2-2-0 vender, selv om den aldri har vært på null mens motoren går er det alltid en fare for at noen setter den på null mens motoren går.

"aldri over null" er noe barna kjenner godt.

Litt reklame for Sterling.

Sterling tilbyr en liten apparat som heter "Pro Protect A" og som er verneutstyr for nettopp dette problemet.

Kobles enkelt mellom dynamo B+ og minus, så kan dynamoens dioder ikke ryke hvis den mister kontakt til batteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle hadde jeg vurdert bep sitt tilsvarende rele, men med dual sense. Dual sense betyr at det føler spenningen på begge batteribanker og kobler inn når en av bankene mottar lading. Dermed har det ingen betydning om bryter står på 1 eller 2. Alle batterier lades så lenge motor er i gang. Om du en gang velger og starte motor på forbruk, betyr det ingenting da alle lades, og du slipper og dreie på bryter etter at motor er startet.

Biltema sitt er sikkert greit nok det, men det senser bare på en bank, og derfor må bryter stå på 1 hvis sensingen til releet er på 1. Starter du motor på 2 med BT sitt må du dreie over på 1 etter start for at alle batterier skal lades hvis releet til BT senser på1.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv nettopp montert en et av disse skit-billige releene fra BT. Har 2 motorer, og lar den ene generatoren koble seg til forbruksbanken så snart start batteriet har fått sitt. I praksis så skjer dette i løpet av svært kort tid, så jeg har da 2 generatorer til å fylle forbruksbanken. Jeg har i tillegg 2 ladere for bruk ved landstrøm. For å hindre at de 2 laderene ligger og jobber parallelt, så har jeg et lite relé som kutter jordkabelen til BT releet ved bruk av landstrøm. Funker fjellstøtt ;-) Har et relee i back-up i deleskuffen ombord, koster jo null og niks for disse BEP klonene.. :-)

 

Er det noen som har hørt om et slik rele som har feilet...? Mistenker at det er solgt et relativt stort antall av disse pr.dags dato...

 

Redigert av Neros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BT releet funker som fjell i Anjuma :smiley:
Koplet dog om litt ift tegningen jeg la igjen lenger oppe i tråden.
Oppdaget at virkeligheten ikke stemte med hva jeg trodde samt at jeg ville ha koplet inn eget voltmeter for startbatteri.

Så for å sikre at startbatteri var 100% avskilt fra forbruk valgte jeg å benytte releer.
Hovedbryter slår inn R1 som da leverer spenning til tenningsnøkkel via forbruksbank.
Tenningsbryter slår inn R2 i pos 1 (tenning på) som så leverer spenning til voltmeter for startbatteri.
Kjøleskap, Lys og radio er også koplet inn over R1 slik at jeg ikke trenger å ha påslått tenning for at disse enhetene skal fungere.
anjuna_batteribank_oppkopling.jpg

 

Men BT skillereleet er koplet som tidligere og lader forbruksbank som hovedmål og senser på startbatteri. Dette fungerer 100% og jeg ser at BT'n slår inn så snart spenning på startbatteri er svekket.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal skillerele/VSR koples hvis man har 3 batteribanker? Typisk forbruksbank/startbatteri/trusterbatteri? Trusterbatteriet vil jo kunne få ganske mye juling tidvis hvis både bau- og hekktruster brukes mye i en kanskje vanskelig tillegging? Forutsatt kun blybatterier på alle. Det greieste er vel uansett å kanskje tillate ankervinsj på startbatteri?

Link to post
Share on other sites

Med den løsningen vil batteribankene bli adskilt, men selve ladingen blir overlatt til dynamoen som vel pøser på med det som batteribankene etterspør. Men innbyrdes prioritering av ladingen får man vel ikke her. Hvis feks forbruksbanken er pri 1 å lade, deretter trustere pri 2 og startbatteri pri 3 så spørs det om feks 2 BT releer er bedre? Og droppe skillediode?

Link to post
Share on other sites

På forrige båten hadde jeg 3 banker og to BEP. Nå senset riktignok begge BEP på startbatteriet hvilket gjorde at de slo inn nesten umiddelbart - da ville de ikke spilt noen rolle for meg med forslaget mitt over. Du kan jo selvfølgelig la BEP 1 sense på start og gå mot forbruk 1, la BEP 2 sense på forbruk 1 og gå mot forbruk 2. Da kommer du vel i mål. Du må jo nesten se an forbruket og formålet med disse batteriene.

 

EDIT - hvorfor jeg hadde tre banker var fordi jeg puttet inn en ekstra AGM bank og brukte den som primær forbruk og ville ha en blybank i reserve (med fysiske brytere når jeg lå stille) - jeg ville skille forbruksbankene med BEP da de hadde forskjellig kjemi og ville ødelagt hverandre. Hvis det tredje batteriet ditt er thruster ville jeg droppet 2 stk BEP og gått for løsningen over (med Argo FET) da det er kun forbruk som får juling og vil få lading ganske raskt uansett da start og thruster vil være tilnærmet fullt ladet likevel.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner!

 

Det er i det hele tatt nesten uendelig mange muligheter å velge i mht batterivalg og ladefordelinger. Skal man feks ha 2 banker og kople vinsj på startbatteri mens truster på forbruk og bruke enten VSR eller skillediode? Eller 3 banker slik jeg nevnte ovenfor? Eller kanskje dobble kapasiteten på startbatteri og kople vinsj og trustere der og forbruk separat, men i tillegg ha mulighet å kople de sammen med bryter......?

 

Men uansett; er ikke "fordelen" med en vanlig ladeseparator at dynamoen lader litt på alle batteriene samtidig? Men selvsagt da at den banken som trenger det mest ikke nødvendigvis får så mye som den kunne ha fått? Men Samtidig er det jo også slik at et forbruksbatteri ikke klaret å ta imot feks 80A som en dynamo gir uansett? (Snakker om vanlige blybatteri). Så av den grunn er kanskje en ladeseparator totalt sett den beste og greieste løsningen?

Link to post
Share on other sites

Så lenge relèer ville slått inn raskt uansett blir det mindre leamikk med en separator tilsvarende jeg linket til - den har ikke samme spenningstapet som tradisjonelle dioder, tåler 200 A på hver av utgangene (avhengig av modellvalg). Det finnes selvfølgelig relèer som er bedre (klarer mer strøm) enn BEP (og er like lure) også om man absolutt sverger til relèer :) - uansett, keep it simple :) Som sagt er det oppsettet av hvordan du forbruker fra hver bank og prioritet som bør styre valget.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Henter opp denne noe overopphetede tråden, da jeg skal montere et slikt rele snart.

Spørsmålet er vel om man MÅ ha 2 hovedstrømsbrytere? Eller er det trygt å la starter stå med spenning på hele tiden? (Det gjør jo det i bil...) Tenker å legge lading og sens på forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Som innlegg tidligere i denne tråden. Jeg har fortsatt to hovedstrømbrytere og Biltemas voltsensitive rele.

Har fungert problemfritt i tre år etter at jeg sparket skilledioden langt ut døra. Det ble aldri fulladet batteri med skillediode mellom bankene.

Etter at 140W solcellepanel ble koblet inn på forbruksbanken (sens fra VSR) har jeg ikke hatt behov for landstrøm i perioden mars - september.

Panelet gir meg ca 600Wh gjennom døgnet, 30%en overskyet dag og 10% en regntung dag.

Link to post
Share on other sites

Siden denne skissen er nøyaktig som jeg har koplet opp i min båt kopierte jeg allernådigst denne jeg også:
 

bilde

 

Etter å ha brukt noen timer på å lese gjennom tråden gikk jeg til innkjøp av BT skillerele jeg også. Har montert det inn som vist på skissa. Har aldri hatt så god lading før, synes jeg.

 

Er det noen som kan fortelle hvor jeg jeg skal kople opp landstrømladingen og solcella. Har CTEK 300 W lader og SOLAR regulator for solcella.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På original oppkopling er det kun forbruksbatteriene som blir oppladet av landstrøm og solcelle.

Men det er kanskje en ide å endre på dette nå. Unntatt solcelle, den tenker jeg kun å lade på forbruksbatteri.

 

Hovedbryteren er plasser på den røde linjen mellom forbruksbatt. og boks for forbruk. Jeg ser for meg at hovedbryter fo start er mellom startbatt. og starter.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var sånn jeg antok ja. Da er vel det enkleste å bare kople til på startsida siden Biltema VSR bare senser denne veien. Startbatteriet skal jo ikke ha noe særlig mat uansett så det vil ikke spise noe særlig av lasset, og dersom det blir litt slapt ved lang landligge og dårlige lysforhold så slipper du å kople om for å få ladet det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg benytter Biltemas VSR mellom forbruksbank og nav. batteriene. Det ble montert da denne testen ble utført, og har fungert upåklagelig siden.

 

Registrerer nå et prisen har økt med en femtilapp, men jeg antar at BEP releene, og andre, også koster litt mere nå i dag enn for 4 år siden.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er alle brukere av Biltema sitt skillerele fortsatt fornøyd med dette, eller har noen byttet det ut med BEP?

Har brukt den en liten stund nå, ca. 1 mnd. fungerer helt fint. har forbruksbank på ca. 300ah, og startbatteri på 65ah. Strømmen går først til forbruksbank, med sense på den. fungerer utmerket, har heller ingen problem med starting, kjører mest småturer med båten (ca. 1 time motordrift av gangen, uten landstrøm). I praksis virker dette releet slik at det lukker kretsen med en gang motor starter, og det går en liten stund fra du kutter motoren til releet åpner kretsen igjen(avhengig av forbruk)... Må si at jeg er betydelig mer avslappet når man ligger utpå med forbrukere på :)

Link to post
Share on other sites

Har hatt BT VSR i flere år, og er fornøyd med det. Det eneste jeg egentlig er misfornøyd med er mangelfull bruksanvisning, noe som egentlig gjelder det meste av BT's vareutvalg... En rød kontrollampe på releet lyser omtrent hele tiden. Noen som har skjønt hva denne betyr?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...