Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Svart (redigert)

Den lyser inntil batteriet på sensesiden av VSR'et har droppet til under 12.8V (I praksis vil det si spenningen på den samlede batteripakken som VSR'et har koblet sammen når det er aktivt).

Med en spenning under 12,8V vil VSR'et koble ifra og bli passivt inntil spenning  på sensesiden igjen når 13,3V på oppadgående ved ladning.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat montert inn BT VSR mellom startbatteriet og forbruksbatteriene. Opplegget i båten var klargjort for relè, men var etter et motorbytte blitt koblet ut. Nå har jeg endelig fått skillet batteribakene igjen. Opplegget er likt det Herman har tegnet. Det store spørsmålet er hvor batteriladeren skal kobles inn. Ser at jeg burde ha koblet det inn på startbatteriene, da ville laderen ha åpnet relèet, og alle batteriene ville blitt ladet. Nå var laderen allerede koblet til forbruksbatteriene, jeg er lat og gidder ikke koble om. Hva er ulempene? Jeg vil vel alltid ha nok startstrøm siden startbatteriet alltid vil lades når motoren går? Den eneste ulempen jeg ser er vedlikeholdslading om vinteren. Da er det vel bare å sette en startkabel mellom plusspolene på startbatteriet og forbruksbanken? Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Den lyser inntil batteriet på sensesiden av VSR'et har droppet til under 12.8V (I praksis vil det si spenningen på den samlede batteripakken som VSR'et har koblet sammen når det er aktivt).

Med en spenning under 12,8V vil VSR'et koble ifra og bli passivt inntil spenning  på sensesiden igjen når 13,3V på oppadgående ved ladning.

 

:smiley:

Bjørn

Det forklarer saken. Takk, Bjørn!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Spør her og....

 

Eg har et startbatteri og to forbruksbatterier.

 

Skal skille disse med en bt vsr.

 

Har en Quick lader med 3 utganger og hadde egentlig tenkt å koble en utgang på start og en på forbruk.

 

Men blir det lurt mtp at når spenningen på startbatteriet øker så vil vsr koble sammen alle batteriene.?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

På tide å trekke denne opp :-)

 

Nå trenger jeg også et ca. 70A (standard) relé da jeg har ett som er defekt i båten. Dette står mellom Start batteri og Baugprop batteri.

Siden det nå har fungert noen år med BT sitt VSR, så tenker jeg å sette inn dette. Hadde BEP i forrige båt, og observerte også det samme som nevnt over, at lampen lyser lenge etter at motoren er skrudd av. Det er fordi det tar noe tid før batterispenning detter til under 12,8V.

 

Spørsmålet er da; Kan man bruke D+ fra dynamo til å aktivere sense ledningen på VSR ? Vet ikke helt hva som ligger på D+, men den vil vel i alle fall kun være spenningsførende når dynamo (motor) er i gang ?

Det er D+ som i dag styrer det eksisterende reléet, og tenker å fortsette med det siden ledningen ligger der allerede. Står forøvrig også inntegnet i originalt skjema for båten.

 

  

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Biltema VSR har bare inn/ut (med merke for den sida det skal senses på samt en ledning som skal til -/jord. Skal du bruke D+ for å styre dette må du vel ha et hjelperele som gir - når D+ får + så det blir mer dill. Fordelen blir vel da at VSR vil tvinges til å kople ut når motor stoppes. Kanskje minst like enkelt å bare bruke et vanlig relé, spesielt siden du allerede har lagt opp til å bruke D+? Det vanlige reléet kan heller ikke rakle pga dropp i spenning ved innkopling, men må selvsagt dimensjoneres for max belastning.

 

IMG_2815.PNG

Link to post
Share on other sites

Leste litt i de første 1-5 siden i denne tråden. Festlig at dette reléet fremdeles gjør jobben sin i båten min, - på tross av advarsler og

dømmedagsprofetier fra mange. Verken brum, fysiske påkjenninger, sjøluft, strømstøt e.l. har klart å ta livet av det.

 

Er det man må kunne kalle kvalitet, er det ikke? :clap:

Link to post
Share on other sites

Fusebox skrev for 7 timer siden:

... Hadde BEP i forrige båt, og observerte også det samme som nevnt over, at lampen lyser lenge etter at motoren er skrudd av. Det er fordi det tar noe tid før batterispenning detter til under 12,8V.

...  

Dette med at lampa lyser lenge etter at man har skrudd av motoren, minner meg på en liten aha-opplevelse jeg fikk med mine AGM batterier.  Gjorde noen tester på mitt BT VSR som jeg hadde tenkt til å bruke i båten.  Så da at det kobler ut på 12.7V (ikke 12.8V som det står i spec'en, men uansett), og har et egenforbruk på ca. 6Ah pr. døgn.  VSR'et tømmer altså AGM batteriene for 6Ah pr. døgn inntil batteriene er nede på 12.7V.  Det betyr mellom 15% og 20% av batterikapasiteten, før det kobler ut.  Årsaken ligger i AGM-batterienes hvilespenning på over 13.1V. 

 

M.a.o. kan VSR'et sørge for at man aldri har fulle batterier.  Medmindre man ligger på landstrøm eller tar forholdsregler for å koble ut VSR'et når man går fra båten.  Det er ikke optimalt for noen blybatterier å alltid være nedtappet, så dette kan være et lite obs. for de som har AGM og tenker på å sette inn et VSR.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 34 minutes ago:

13,1v? Mine har aldri hatt så høy spenning fulladet... 

Ja, de har alltid ligget litt over 13.1V hvilespenning fulladet.  Har eid tilsammen 11 stykker av det samme batteriet (SEM DJM 12100) i min tid, og alle har vært sånn.  Men det er forskjell på AGM-batterier også.  F.eks. Optima skal ligge på 12.8V, og jeg har et AGM MC-batteri som ligger på 12.9.  "Vanlig" bly/syre ligger normalt på 12.7-12.8V.

Link to post
Share on other sites

Har brukt skillereleet fra BT i et par måneder nå. Har koblet det slik at det senser på startbatteri. Lading fra dynamo går på start, slik at start lades først og deretter forbruk når start er fullt. Ideen er da at releet jobber minst mulig pga at startbatteriet nesten alltid er fullt (brukes kun til start). Lading fra solcelle og landstrøm er koblet på forbruk og lader da kun forbruk. Mulig jeg har koblet feil, men har fungert bra nå i 2 måneder. 200 ah forbruk + 75 start. Har nøkternt strømforbruk, har ikke behov for lading utover det båten klarer å levere, når jeg er på tur.

Link to post
Share on other sites

kjellov skrev for 3 timer siden:

Ville ikke valgt solid-state rele til å koble sammen 2 batteribanker.

De typene jeg har vært borte i har typisk 0,6 Volt spenningsfall over seg.

Nei da er det jo en dårlig ide, enig  i det :smiley:

 

@storstas

Det du forteller om der er jo en god grunn til for å velge et konvensjonelt D+ styrt rele isteden (som jeg har snakket varmt om flere ganger før).

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Best og best, for meg er det 1400 kroner ut av vinduet :giggle: 

 

Litt av årsaken er denne setningen i beskrivelsen:

"vil forhindre strømgjennomgang mellom batteriene, slik at f.eks. startbatteriet ikke tømmes."

 

For min del er nemlig noe av hensikten med et enkelt rele at man får krutt fra forbruksbanken når man kjører trusteren. En SE80 tar mye strøm :yesnod:

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 12 timer siden:

Har brukt skillereleet fra BT i et par måneder nå. Har koblet det slik at det senser på startbatteri. Lading fra dynamo går på start, slik at start lades først og deretter forbruk når start er fullt. Ideen er da at releet jobber minst mulig pga at startbatteriet nesten alltid er fullt (brukes kun til start). Lading fra solcelle og landstrøm er koblet på forbruk og lader da kun forbruk. Mulig jeg har koblet feil, men har fungert bra nå i 2 måneder. 200 ah forbruk + 75 start. Har nøkternt strømforbruk, har ikke behov for lading utover det båten klarer å levere, når jeg er på tur.

 

Da tenker du feil. Releet ditt jobber maksimalt, da all strøm til forbruksbanken nå må gå via releet I stedet for direkte slik det ville vært om du koplet motsatt. Og det er heller ikke slik at start lades først, noen sekunder etter oppstart er spenningen så høy at bankene koples sammen. Og da er de å betrakte som en stor bank. Jeg ville, ha koplet om.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan er dette i praksis Index og dere som har koblet det slik? Kutter virkelig releet av og på hele tiden eller leveres det nok spenning til startbatteriet ved motorlading at releet ikke kutter allikevel? Jeg skal nemlig koble baugpropellen på startbatteriet og derav ønsker jeg full lading på dette når den brukes... 

Link to post
Share on other sites

Du har jo alltid full lading, begge banker får lading med samme spenning. Forskjellen er bare at mindre andel av den totale strømmengde går gjennom releet, og det vil derfor få et bedre liv. Mulig det får kjørt seg litt når du kjører baugthruster, men dette skjer vel mens motoren går så da har du uansett lading fra dynamo og spenning deretter.  Burde ikke være noe problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev for 8 timer siden:

 Kutter virkelig releet av og på hele tiden eller leveres det nok spenning til startbatteriet ved motorlading at releet ikke kutter allikevel? Jeg skal nemlig koble baugpropellen på startbatteriet og derav ønsker jeg full lading på dette når den brukes... 

Om du kobler dynamo rett på forbruk vil det gå av og på hele tiden ja, så lenge baugpropellen er i bruk. Du skal ha litt av et startbatteri om spenningen skal holde seg over 12, 8 volt som er releets utkoblingsspenning. Og da forsvinner belastningen fra forbruk og dynamo, spenningen stiger, og ny innkobling skjer, og det blir av og på i et kjør bare i løpet av sekunder. Det er vel dette som kalles releklapring. Om det er uheldig for releet eller dynamo skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har jo en følelse av det er dette som har skjedd for Fusebox som dro tråden i gang igjen. Han hadde VSR mellom startbatteri og batteriet  til baugpropellen og det gir samme resultat. 

Kjører du dynamoen rett på startbatteri  kobler VSR ut omtrent med det samme du starter baugpropell, og kobler ikke inn igjen før du stopper den. Så skal du bruke VSR ville jeg koblet lading til startbatteri i ditt tilfelle. Eller flytte baugpropell over på forbruksbatteri, da ville jeg kjørt dynamo direkte til forbruk. Løsningen til komodo er vel grei den også om du har et rele som tåler konstant paralellkobling. 

Og skal du kjøre lading direkte til forbruk er det noen ting som man må ta hensyn til. Du kan jo komme i skade for og starte motor uten at hovedbryter for forbruk er på. Hvis ikke dynamoen da er koblet direkte til batteriet har du neppe dynamo lenger. Så vil også en god del av VP motorer kreve omkobling av dynamo da de ikke vil starte om dynamoens ladekabel flyttes over på forbruk. 

Jeg er ikke imot og ha lading direkte til forbruk, men man bør vite hva som kan skje, ikke minst med nye motorer med hjerner (og en forhandler som kan slå seg vrang) som ikke forstår at spenningen er større på dynamo enn på nøkkel og dermed gir feilkoder og det som verre er. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...