mateco Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Den lyser inntil batteriet på sensesiden av VSR'et har droppet til under 12.8V (I praksis vil det si spenningen på den samlede batteripakken som VSR'et har koblet sammen når det er aktivt). Med en spenning under 12,8V vil VSR'et koble ifra og bli passivt inntil spenning på sensesiden igjen når 13,3V på oppadgående ved ladning. Bjørn Redigert 6.Juli.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hero107 Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Jeg har akkurat montert inn BT VSR mellom startbatteriet og forbruksbatteriene. Opplegget i båten var klargjort for relè, men var etter et motorbytte blitt koblet ut. Nå har jeg endelig fått skillet batteribakene igjen. Opplegget er likt det Herman har tegnet. Det store spørsmålet er hvor batteriladeren skal kobles inn. Ser at jeg burde ha koblet det inn på startbatteriene, da ville laderen ha åpnet relèet, og alle batteriene ville blitt ladet. Nå var laderen allerede koblet til forbruksbatteriene, jeg er lat og gidder ikke koble om. Hva er ulempene? Jeg vil vel alltid ha nok startstrøm siden startbatteriet alltid vil lades når motoren går? Den eneste ulempen jeg ser er vedlikeholdslading om vinteren. Da er det vel bare å sette en startkabel mellom plusspolene på startbatteriet og forbruksbanken? Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Den lyser inntil batteriet på sensesiden av VSR'et har droppet til under 12.8V (I praksis vil det si spenningen på den samlede batteripakken som VSR'et har koblet sammen når det er aktivt). Med en spenning under 12,8V vil VSR'et koble ifra og bli passivt inntil spenning på sensesiden igjen når 13,3V på oppadgående ved ladning. Bjørn Det forklarer saken. Takk, Bjørn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 (redigert) Det røde lyset betyr at både start og forbruk lades. Det slukker i det releet skiller. Se her ja. Siden min var ikke oppdatert :) Redigert 7.Juli.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Spør her og.... Eg har et startbatteri og to forbruksbatterier. Skal skille disse med en bt vsr. Har en Quick lader med 3 utganger og hadde egentlig tenkt å koble en utgang på start og en på forbruk. Men blir det lurt mtp at når spenningen på startbatteriet øker så vil vsr koble sammen alle batteriene.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Gløm it. Lader skal ikke brokobles. Da blir det en utgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Er det noen som har sett på denne mot de fra Bluesea? ACR og m-ACR? Disse er jo utstyrt med forsinkelse og sikring mot å koble sammen 2 batteri visst det ene batteriet har alt for lav spenning. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Er alle brukere av Biltema sitt skillerele fortsatt fornøyd med dette, eller har noen byttet det ut med BEP? Bruker det fortsatt. I tillegg har jeg nå montert et i bobilen. Fikk skikkelig dreis på lading av forbruksbatteriet der, også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 På tide å trekke denne opp :-) Nå trenger jeg også et ca. 70A (standard) relé da jeg har ett som er defekt i båten. Dette står mellom Start batteri og Baugprop batteri. Siden det nå har fungert noen år med BT sitt VSR, så tenker jeg å sette inn dette. Hadde BEP i forrige båt, og observerte også det samme som nevnt over, at lampen lyser lenge etter at motoren er skrudd av. Det er fordi det tar noe tid før batterispenning detter til under 12,8V. Spørsmålet er da; Kan man bruke D+ fra dynamo til å aktivere sense ledningen på VSR ? Vet ikke helt hva som ligger på D+, men den vil vel i alle fall kun være spenningsførende når dynamo (motor) er i gang ? Det er D+ som i dag styrer det eksisterende reléet, og tenker å fortsette med det siden ledningen ligger der allerede. Står forøvrig også inntegnet i originalt skjema for båten. Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) Sikkert mulig, poenget er jo bare at det får en spenning for å legge inn. Men hvorfor ikke bare sette inn et vanlig? Dette ramler ned i postkassa di for en slikk og ingenting: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X200a+relay.TRS0&_nkw=200a+relay&_sacat=0 Edit: Eller hva med dette solid-state releet? Tror jammen jeg skal bestille meg et slikt for parallellkobling av batteribankene. https://www.aliexpress.com/item/SSR-200A-Industrial-SSR-200A-Input-3-32VDC-Output-24-680VAC-industrial-ssr-relay-200a/32745446105.html?spm=2114.01020208.3.25.SzHNPg&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10068_10171_10084_10083_10080_10082_10081_10110_10136_10137_519_10111_10060_10112_10155_10113_10114_437_10154_10056_10055_10054_10182_10059_303_100031_10099_10078_10079_10103_10073_10102_10189_10052_10053_10142_10107_142_10050_10051,searchweb201603_50,ppcSwitch_5_ppcChannel&btsid=df489211-ac9d-4ca8-b0ac-aa2755f085ca&algo_expid=da39d7c1-9271-4e6a-9e6b-66c68598ca7a-2&algo_pvid=da39d7c1-9271-4e6a-9e6b-66c68598ca7a Redigert 4.Juli.2017 av Komodo Fant mer info (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Biltema VSR har bare inn/ut (med merke for den sida det skal senses på samt en ledning som skal til -/jord. Skal du bruke D+ for å styre dette må du vel ha et hjelperele som gir - når D+ får + så det blir mer dill. Fordelen blir vel da at VSR vil tvinges til å kople ut når motor stoppes. Kanskje minst like enkelt å bare bruke et vanlig relé, spesielt siden du allerede har lagt opp til å bruke D+? Det vanlige reléet kan heller ikke rakle pga dropp i spenning ved innkopling, men må selvsagt dimensjoneres for max belastning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Leste litt i de første 1-5 siden i denne tråden. Festlig at dette reléet fremdeles gjør jobben sin i båten min, - på tross av advarsler og dømmedagsprofetier fra mange. Verken brum, fysiske påkjenninger, sjøluft, strømstøt e.l. har klart å ta livet av det. Er det man må kunne kalle kvalitet, er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellov Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Ville ikke valgt solid-state rele til å koble sammen 2 batteribanker. De typene jeg har vært borte i har typisk 0,6 Volt spenningsfall over seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Fusebox skrev for 7 timer siden: ... Hadde BEP i forrige båt, og observerte også det samme som nevnt over, at lampen lyser lenge etter at motoren er skrudd av. Det er fordi det tar noe tid før batterispenning detter til under 12,8V. ... Dette med at lampa lyser lenge etter at man har skrudd av motoren, minner meg på en liten aha-opplevelse jeg fikk med mine AGM batterier. Gjorde noen tester på mitt BT VSR som jeg hadde tenkt til å bruke i båten. Så da at det kobler ut på 12.7V (ikke 12.8V som det står i spec'en, men uansett), og har et egenforbruk på ca. 6Ah pr. døgn. VSR'et tømmer altså AGM batteriene for 6Ah pr. døgn inntil batteriene er nede på 12.7V. Det betyr mellom 15% og 20% av batterikapasiteten, før det kobler ut. Årsaken ligger i AGM-batterienes hvilespenning på over 13.1V. M.a.o. kan VSR'et sørge for at man aldri har fulle batterier. Medmindre man ligger på landstrøm eller tar forholdsregler for å koble ut VSR'et når man går fra båten. Det er ikke optimalt for noen blybatterier å alltid være nedtappet, så dette kan være et lite obs. for de som har AGM og tenker på å sette inn et VSR. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 13,1v? Mine har aldri hatt så høy spenning fulladet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Joltus skrev 34 minutes ago: 13,1v? Mine har aldri hatt så høy spenning fulladet... Ja, de har alltid ligget litt over 13.1V hvilespenning fulladet. Har eid tilsammen 11 stykker av det samme batteriet (SEM DJM 12100) i min tid, og alle har vært sånn. Men det er forskjell på AGM-batterier også. F.eks. Optima skal ligge på 12.8V, og jeg har et AGM MC-batteri som ligger på 12.9. "Vanlig" bly/syre ligger normalt på 12.7-12.8V. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Har brukt skillereleet fra BT i et par måneder nå. Har koblet det slik at det senser på startbatteri. Lading fra dynamo går på start, slik at start lades først og deretter forbruk når start er fullt. Ideen er da at releet jobber minst mulig pga at startbatteriet nesten alltid er fullt (brukes kun til start). Lading fra solcelle og landstrøm er koblet på forbruk og lader da kun forbruk. Mulig jeg har koblet feil, men har fungert bra nå i 2 måneder. 200 ah forbruk + 75 start. Har nøkternt strømforbruk, har ikke behov for lading utover det båten klarer å levere, når jeg er på tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) kjellov skrev for 3 timer siden: Ville ikke valgt solid-state rele til å koble sammen 2 batteribanker. De typene jeg har vært borte i har typisk 0,6 Volt spenningsfall over seg. Nei da er det jo en dårlig ide, enig i det @storstas Det du forteller om der er jo en god grunn til for å velge et konvensjonelt D+ styrt rele isteden (som jeg har snakket varmt om flere ganger før). Redigert 4.Juli.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) Eller bare gå for den beste løsningen Redigert 4.Juli.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Best og best, for meg er det 1400 kroner ut av vinduet Litt av årsaken er denne setningen i beskrivelsen: "vil forhindre strømgjennomgang mellom batteriene, slik at f.eks. startbatteriet ikke tømmes." For min del er nemlig noe av hensikten med et enkelt rele at man får krutt fra forbruksbanken når man kjører trusteren. En SE80 tar mye strøm Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 scamπ skrev for 12 timer siden: Har brukt skillereleet fra BT i et par måneder nå. Har koblet det slik at det senser på startbatteri. Lading fra dynamo går på start, slik at start lades først og deretter forbruk når start er fullt. Ideen er da at releet jobber minst mulig pga at startbatteriet nesten alltid er fullt (brukes kun til start). Lading fra solcelle og landstrøm er koblet på forbruk og lader da kun forbruk. Mulig jeg har koblet feil, men har fungert bra nå i 2 måneder. 200 ah forbruk + 75 start. Har nøkternt strømforbruk, har ikke behov for lading utover det båten klarer å levere, når jeg er på tur. Da tenker du feil. Releet ditt jobber maksimalt, da all strøm til forbruksbanken nå må gå via releet I stedet for direkte slik det ville vært om du koplet motsatt. Og det er heller ikke slik at start lades først, noen sekunder etter oppstart er spenningen så høy at bankene koples sammen. Og da er de å betrakte som en stor bank. Jeg ville, ha koplet om. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Hvordan er dette i praksis Index og dere som har koblet det slik? Kutter virkelig releet av og på hele tiden eller leveres det nok spenning til startbatteriet ved motorlading at releet ikke kutter allikevel? Jeg skal nemlig koble baugpropellen på startbatteriet og derav ønsker jeg full lading på dette når den brukes... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Du har jo alltid full lading, begge banker får lading med samme spenning. Forskjellen er bare at mindre andel av den totale strømmengde går gjennom releet, og det vil derfor få et bedre liv. Mulig det får kjørt seg litt når du kjører baugthruster, men dette skjer vel mens motoren går så da har du uansett lading fra dynamo og spenning deretter. Burde ikke være noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Sleipner93 skrev for 2 timer siden: Jeg skal nemlig koble baugpropellen på startbatteriet og derav ønsker jeg full lading på dette når den brukes... Da bør du bruke et vanlig rele som jeg skriver lenger opp, ikke vsr. Det vil kutte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Sleipner93 skrev for 8 timer siden: Kutter virkelig releet av og på hele tiden eller leveres det nok spenning til startbatteriet ved motorlading at releet ikke kutter allikevel? Jeg skal nemlig koble baugpropellen på startbatteriet og derav ønsker jeg full lading på dette når den brukes... Om du kobler dynamo rett på forbruk vil det gå av og på hele tiden ja, så lenge baugpropellen er i bruk. Du skal ha litt av et startbatteri om spenningen skal holde seg over 12, 8 volt som er releets utkoblingsspenning. Og da forsvinner belastningen fra forbruk og dynamo, spenningen stiger, og ny innkobling skjer, og det blir av og på i et kjør bare i løpet av sekunder. Det er vel dette som kalles releklapring. Om det er uheldig for releet eller dynamo skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har jo en følelse av det er dette som har skjedd for Fusebox som dro tråden i gang igjen. Han hadde VSR mellom startbatteri og batteriet til baugpropellen og det gir samme resultat. Kjører du dynamoen rett på startbatteri kobler VSR ut omtrent med det samme du starter baugpropell, og kobler ikke inn igjen før du stopper den. Så skal du bruke VSR ville jeg koblet lading til startbatteri i ditt tilfelle. Eller flytte baugpropell over på forbruksbatteri, da ville jeg kjørt dynamo direkte til forbruk. Løsningen til komodo er vel grei den også om du har et rele som tåler konstant paralellkobling. Og skal du kjøre lading direkte til forbruk er det noen ting som man må ta hensyn til. Du kan jo komme i skade for og starte motor uten at hovedbryter for forbruk er på. Hvis ikke dynamoen da er koblet direkte til batteriet har du neppe dynamo lenger. Så vil også en god del av VP motorer kreve omkobling av dynamo da de ikke vil starte om dynamoens ladekabel flyttes over på forbruk. Jeg er ikke imot og ha lading direkte til forbruk, men man bør vite hva som kan skje, ikke minst med nye motorer med hjerner (og en forhandler som kan slå seg vrang) som ikke forstår at spenningen er større på dynamo enn på nøkkel og dermed gir feilkoder og det som verre er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.