Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Det er alltid primærbatteriet som også får strømforbruket. Med mindre man kopler det slik at hovedbryter også slår av releet. Minuset med det er at man ikke kan bruke en batterilader med en utgang til å lade begge banker med hovedbryterne avslått. mange valgmuligheter her altså, alt etter ønsker og behov...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Strålende Bjørn. Jeg har vurdert BT og BEP, blandt annet på grunn av hyggelig pris. Disse rele'ene har enkel konstruksjon (har selv god erfaring med produksjon av elektronikk).

 

Din enkle test gir litt mer vekt på vektskåla i favør BT.

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min i fra BT for lenge siden, og har ikke fått med meg tråden før nå. Har lest hele og er enig med Viking. I tillegg så er kretskortene så like og komponentene nesten identiske. Kan umulig forsvare den store prisforskjellen som er mellom de, så er nok navnet man betaler for i dette tilfellet. tror jeg :smiley:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har stjålet denne eminente figuren.

bilde

Nå som det ser ut som at dette BT VSR kan gjøre en grei jobb. Kan noen basert på denne tegningen forklare/tegne inn hvordan jeg skal koble inn hovedstrømsbryteren?

 

Den er av typen A - A+B - B. Skal den stå på A+B (eller av) hele tiden?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Du kan kikke på linken under. Dette er bare en av trådene, men denne omhandler blant annet den typen bryter du har :https://baatplassen.no/i/topic/98821-hvilket-av-disse-to-bep-batteripanel-boer-jeg-velge/

 

Innlegg nr 20 viser hvordan det kobles, men les litt også, da det er forskjell på bep rele med dual sense, og biltema sitt som bare senser på en batteribank.

Herman : Den er av typen A - A+B - B. Skal den stå på A+B (eller av) hele tiden?

Leser du hele tråden vil du forstå at det er nesten ikke mulig og ha bryteren i bare en stilling med denne typen bryter.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tillater meg å løfte denne da jeg har et spørsmål ang dette releet.

 

Monterte et slikt i dag, og tilsynelatende virker det som forventet. Men jeg registrerer at releet blir varmt. Dette stusser jeg over da det i seg selv ikke trekker særlig effekt til egen drift, så da undrer jeg meg over om dette er normalt.. Har strammet terminal skruer til, og bruker korte 16mm2 kabler. Kan ikke merke noe varme i kablene tett ved releet, noe jeg hadde forventet ved overgangsmotstand på terminalene...

Link to post
Share on other sites

"Varm" er et subjektivt begrep, spørs er hvor varm det blir i Grad C ?

Høres litt pirkete ut men det er faktisk magnetspolen som produserer varme.
Nesten i alle reléer.

For å si det så.
Kjenner du varme som om du vill ta på en varm hånd, mens temperaturen ikke økes videre,

da er det antakeligvis normal.

 

Men blir det så varm at det stemmer deg misstenkelig da burde du undersøke dette nærmere.
Kanskje du har eller kan låne noe IR-termometer?

 

Alternativet blir å bruke såkalt bi-stabile reléer.
Disse bruker bare noen mA akkurat mens den skifter tilstands,

men ellers ikke noe.
Dette er veldig interessant ikke bare for bruk med solceller og vindenergi, men også for seilbåter m.m.
Regner man nemlig over mA da blir også det hele Ampere og Ah etter hvert.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg..

 

Jo, dumt av meg å ikke antyde "hvor varmt er varmt: :-).

 

Jeg vil anta overflatetemp på topp av releet til noe midt på 40 gradetallet. Kanskje nærmere 50, enn 40. Det oppleves på kanten av ubehagelig varmt, dog ikke verre enn at jeg kan holde hånden konstant på releet uten at det oppleves smertefullt. ( jeg har ikke smed fingre;-)

 

Mener å ha lest at releet trekker noe rundt 250mA når det er aktivisert, det skulle vel tilsi noe rundt 3.5W ved 14V.

Er klar over at spolene utvikler varme, men var dog noe overrasket over temperaturen. Som sagt så merket jeg ingen temp på kablene tett på releet så varmen genereres nok internt.

 

Oppsettet mitt er forøvrig 2 motorer hvor utgangspunktet var at en generator ladet start batteri, og den andre ladet forbruk. Regulatorer er tilårskomne Ladac 1204.

Mitt ønske var å utnytte begge generatorer til forbruksbanken, så snart start batteriet hadde fått sitt..

 

Jeg skal sjekke litt mer i dag, men kunne vært av interesse å høre fra andre med samme relee om de også opplever at releet blir varmt under bruk.

 

Kan nevne at jeg testet releet hjemme med variabelt psu, og opplever at begge releer internt slår inn samtidig, men at de slår ut med rundt 0.5 ~ 0.7 sek forskjell. (Et klikk ved inn kobling og 2 klikk ved utkobling) Inn og utkobling skjer ved korrekte spenninger. Virker også som om de har lagt inn en tidsforsinkelse for å ta opp fluktasjon i spenningsnivå, jeg klarte ikke å få releet til å "klapper" om jeg hastig varierte spenning over/under 12.8/13.3V.

 

 

 

 

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Mja, som sagt er det gjerne subjektive følelser som spiller inn.
Det er ikke sjelden at slik blir varm.
Det beste er å måle riktig, både strøm som du gjorde, og temperatur, så kan man danne seg et bedre bilde.

Jeg privat og da som et lat menneske pleier ofte å trekke IR-kameraet raskere enn Lucky Luke klarer å trekke sin pistol.
Så bestemmer jeg meg om det finnes noe i nærheten som kan påtennes med denne varmen,
ellers legger jeg meg igjen.

Disse reléhusene brenner forresten ikke meget bra, bare for å hjelpe deg over denne helgen nå.
Ja, litt uproft nå, men dog. :saint:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det rett så kopler de fleste startbatteri som hovedbank... og det var også tilfelle i Anjuma når jeg kjøpte henne.

I sommer gikk jeg dog til innkjøp av ny dynamo (80A) og BT sitt skillerellee, og koplet opp systemet på ny... dog helt annerledes enn hva som var originalt.
Dette er hvordan det ser ut i dag:
bilde

 

Jeg har valgt å ha forbruksbanken, bestående av 2 batt (originalt var det to batt som startbatt og ett som forbruk), som hovedbank da det er denne banken som belastes når man er på tur. Startbatteri er jo i bruk kun når man skal starte og trenger derfor ikke konstant lading.

I tilfelle rottefelle så har jeg også montert en vender mellom forbruk og startbatteri slik at jeg kan slå sammen alle batterier.
Jeg tenkte først å bytte ut original Hovedbryter(HB) med venderen (som er en 0-1-1/2-2 vender), men original HB har en nøkkel... og ved å se at jeg fysisk har denne nøkkelen hengende på nøkkelknippet så vet jeg med 100% sikkerhet at jeg har slått av strømmen i båten og slipper å bekymre meg.

Men er det så at "de fleste" kopler lading direkte til startbatteri og dermed setter dette som hovedbank? Vil ikke det da tilsi at forbruksspenningen (og skillerellee) stresses unødvendig.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Anjuma : I sommer gikk jeg dog til innkjøp av ny dynamo (80A) og BT sitt skillerellee, og koplet opp systemet på ny... dog helt annerledes enn hva som var originalt.

Dette er hvordan det ser ut i dag:

 

Etter min mening er det helt greit slik du har det i dag. Det er jo også slik mange andre her på BP har gjort. Mulig det ville vært annerledes om truster eller andre store forbrukere var på startbatteri, men det ser ikke slik ut hos deg. Du får også drahjelp fra dynamo til truster slik du har koblet og unngår releklapring hvis truster gikk på startbatt.

Dog ett spørsmålstegn ved ladekontroll. Det vil alltid være en fordel med et voltmeter på den kretsen som ikke er tilkoblet dynamo. Hvis voltmeter ikke stiger over 13 volt etter ei tids gange vet man at releet ikke kobler inn, og man får et tidlig varsel på at releet ikke lenger fungerer. Det kan ta lang tid før man oppdager slikt uten voltmeter.

Litt usikker på skissen angående tenningsnøkkel. Jeg ville ikke kjørt ladestrømmen via tenningsnøkkel da man ved ett uhell kan slå denne av mens motor er i gang. Mulig det er jeg som misforstår skissen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et voltmeter på startbatteri er egentlig ikke dumt tenkt hegra... det skal jeg tenke på :)
Neida, lading er direkte, tenningsnøkkel står på D+ og er altså ladelampa... slik at ladelampe lyser når tenning skrues på.

Jeg ser dog at jeg her har tegnet feil... ladelampa står selvsagt ikke mellom D+ og jord, men mellom D+ og B+.

 

Dermed skal det se slik ut:
bilde

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Som det ble sagt, det finnes flere som har dynamoen tilkoblet forbruksbank og kobler videre til start med relé.
Ulempen er bare a) når forbruksbatteriet er stor og skikkelig tømt,
da kan det hende at man får spenningsalarm hvis den ikke økes rask nok,
og b) hvis man har store forbrukere på startbatteriet.
Men sistnevnete kan man jo også koble til forbruk i så fall.

 

En annen mulighet er å koble en normal skillediode mellom forbruk og start, isteden for relé.
Det kan være av fordel hvis det finnes et ugunstig opplegg ang. type batteri.
AGM på start, f.eks., er ofte relativ uheldig siden den ikke arbeider syklisk,
som betyr at den egentlig ikke skal lades videre med høyere spenninger enn floatspenning.

Så kan man koble inn skilledioden (med spenningsfall), og for å verne den kan alle uttak sammenkobles til en pol.

Så får man med. f.eks. 90A diode og 3 uttak en forbindelse som tåler 3x 90A = 270A.
Enda bedre med 130A = 390A


En positiv bivirkning til er at man ikke får spenningsalarm, så kan alt annet få være som det er.

 

Billig løsning, og veldig pålitelig.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet opp skillerelet i går i båten. Jeg har ett vedlikeholdsfritt batteri til start og ett agm til forbruk.

 

Jeg la merke til at når jeg starter motoren så går det 2 minutter før releet kobler inn begge batteriene sammen. Virker dette normalt? Jeg har rundt 13,9 volt over hele turtallsregisteret når den står og lader.

 

Btw, Joerg knallbra innlegg hele tiden hehe :thumbsup:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp det jeg mente, hos noen kan det ta lengre før spenningen er høy nok.
Har man da også spenningsalarm da kan den også hyle så lenge.

Vel, man kan ikke svare på ditt spørsmål.
Du må først måle hvor mye spenningen reléet får, for så å sammenlikne det med det den skal være innstillt for.

Sterling tilbyr forresten en del VSR som kan justeres på spenningene (cut in / cut out og retning)

fritt i 0,1Volt trins.
Det går bedre å tilpasses forskjellige behov.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har noen brukt dette Biltema skillerele over tid ? Jeg lurer på å skifte min 0-1-1+2-2-0 vender, selv om den aldri har vært på null mens motoren går er det alltid en fare for at noen setter den på null mens motoren går.

"aldri over null" er noe barna kjenner godt.

Det er rart hvordan billige deler kan være bra og noen ganger ikke så bra. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring over tid.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har hatt Biltema sitt rele i 2-3 år nå, dynamo er koblet direkte til forbruksbank og startbatteri får lading via et BT rele, hvis forbruk er noe nedtappet så vil all lading gå til disse batteriene og startbatteriet får lading når forbruksbatt er kommet opp i rett spenning, Husker ikke i farten verdiene, og releet kobler ut igjen når spenningen kommet ned i angitt verdi. Hvis jeg bruker 220v lader kobles denne til forbruksbanken og lader denne og når rett spenning er oppnåddkobler releet inn og startbatteri får lading, automatisk via BT sitt VS-rele. Har fungert utmerket uten noen form for problemer, har en 70amp dynamo.

 

Mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...