Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Kjøpte ein pakke med de saftigste strips eg har sett på lenge... på TOOLS i fjor vinder. De tålte ikkje kulde , og kunne ikkje monteres i heletatt utendørs i minus ti.

Tools er proffleverandør, så dette må ha vert min uflaks. Umulig samme leverandør :lipseal::tongue:

 

Eg leverer strips ja, har ikkje prøvd de i minusgrader...(.vi hadde ikkje riktig størrelse i fjor altså) :sweat:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja da er det påan igjen !

 

Jeg har nå vært i båten og installert mitt Biltema VS rele for mitt bruk, og har i den forbindelse også foretatt en del observasjoner rundt de involverte batteripakkenes spenninger og strømflyt gjennom releet.

 

Releet ble oppkoblet med 25mm2 kabel som jeg antar er mer enn nok til mitt bruk.

 

Nedenfor har jeg forsøkt å lage en skisse over relevante komponenter.

 

Bemerk at, for å gi releet mest mulig gjennomstrømning, så er ”føde”-diode mellom forbruksbanken og Nav/Alarm batteribanken frakoblet under testen.

 

Også at mitt system består av en automatisk innkobler mellom start- og forbruks- bank. Det betyr at hvis en av dynamoene lader så vil startbanken og forbruksbanken bli sammenkoblet.

 

Med dynamoladning kan man derfor anse start-bank, forbruksbank og baugpropell/forbr.-bank som en enhet med en total kapasitet på 678 Ah.

 

Ved stillstand har jeg 468 Ah til rådighet på forbrukssiden da startbatteriene vil være frakoblet fra de øvrige batteribankene.

 

Som skissen viser så er Nav/Alarm banken, med 120Ah, separert fra de øvrige batteriene. Det er mellom Forbruksbank og denne banken jeg ønsker å benytte et VSR for å toppe ladning under drift. Samtidig ønsker jeg at forbindelsen kuttes hvis spenningen på forbruksbanken faller under 12.8V. På den måten håper jeg å kunne ivareta en jevn stabil spenning til mine instrumenter.

 

ombordtest.gif

 

Før testen slo jeg på alt av instrumenter for å tappe ned Nav/Alarm-banken mest mulig. Forbruk her ble målt til ca.7 Amp.

 

Alle batteriene, bortsett fra Nav/Alarm-batteriene (pga diodetap på ca.0.7V), var toppladet før test.

 

Begge multimetrene ble testet mot samme spenningsverdi før test. Den røde multimeteret viste 20mV mindre enn det grå. Jeg anser dette som ubetydelig i denne testen og velger å omtale verdiene slik metrene viser (For ikke å forvirre mer enn nødvendig)

 

Ved første forsøk, og begge motorene i drift, så rakk jeg simpelthen ikke å registrere noe som helst før releet slo inn. Begge motorene ble derfor stanset og baugpropell kjørt i ”hytt og pine” for å tappe forbruksbanken.

Etterpå ble kun SB motor, og dens dynamo, brukt i testen!

 

Nedenfor vises et bilde av målinger like før releet kobler sammen.

 

vsr_snart.jpg

 

Multimeter til venstre (grå) viser spenning på releets primærside (V1) (senseside) og som utgjør forbruksbanken (678Ah). Multimeter til høyre viser spenningen på releets sekundærside (V2) som er koblet til Nav/Alarm-batteriene (120Ah).

I midten vises amperemeteret som viser strømgjennomgang i releet (A).

 

Og ved 13.28V så ble det aktivert. Jeg rakk så vidt å registrere en maks strømgjennomgang på maks ca.16 Amp før verdien i løpet av 2 sekunder falt til den verdien bildet viser.

 

vsr_innkbl.jpg

 

Verdier like før innslag: 13.27V – 0.0A – 12.20V

Verdier ved innslag: 13.28V – 16.0 A – 12.20V (Spenningsdiff: 1.08V)

Etter noen få sekunder: 13.17V – 12.4 A – 13.04V

Etter 2 minutter: 13.54V – 7.8A – 13.43V

 

Baugpropell (7Hp) ble kjørt for å teste utkobling når forbruksbanken ble hardt belastet. Og releet slo ut slik det skulle. Fikk ikke registrert noen eksakt spenningsverdi ved utslag. Kun at Nav/Alarm –batteriene aldri kom under 12.5 V

 

For å teste eksakt utslag ble motor stanset og dieselvarmeren satt i drift. Denne trekker over 10Amp fra Forbrukssiden.

Her registrerte jeg et lite avvik i forhold til utslags verdien som ble målt tidligere. Ref. innlegg #1.

Releets sensespenning (fra Forbruksbank-siden) måtte ned i 12.73V før det slo seg ut!

Kan det ha noe å gjøre med releets strømgjennomgang og at releets målepunkt forstyrres av releets strømgjennomgang ???

 

Denne testen ble utført flere ganger og jeg tok en masse bilder under prosessen, noen bedre enn de andre.

 

Forsøkte også å lytte meg til den omtalte inn/utslags-lydene ”Brumme” (BT) og ”Buzzer”(BEP) som har vært nevnt. Og det eneste jeg kan si er at her gir ordlyden næring til overdrivelse !!

Den eneste lyden jeg registrerte var en liten svak ”ZIP”- lyd i et brøkdels sekund før det karakteristiske KLIKKET. Og det var altså fra BT releets omtalte ”Brum”-lyd.

 

Som sikkert den observante leser har lagt merke til, så er dette ingen belastningstest, men derimot en videre funksjonstest tilpasset eget behov!

 

De verdiene som her er oppgitt/målt kan kanskje brukes til en utregning av hva som kan forventes av strømgjennomgang gjennom releet om batteriene befinner seg i en annen oppladningsgrad enn i dette tilfellet??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Slik ser innmaten ut (for spesielt interesserte :yesnod: )

 

bt_laderelee.jpg

 

Har bare tatt en kjapp test uten noe form for belastning, men kvaliteten på selve releene virker noe lav..

De veksler ikke likt, det ene releet henger igjen når man senker spenningen og kontaktflatene ligger ikke parallellt da kobberplaten svikter litt når releet energiseres.

 

Kvalitet på kretskort og lodding virker greit nok, og ligner mye på det man finner i 1.generasjon BEP rele av samme sort.

"Intelligensen" på kretsen begrenser seg til en spenningskomparator med hysterese.

Link to post
Share on other sites

... men kvaliteten på selve releene virker noe lav..

De veksler ikke likt, det ene releet henger igjen når man senker spenningen og kontaktflatene ligger ikke parallellt da kobberplaten svikter litt når releet energiseres.

Takk, Ørjan. Det var nettopp den type observasjon jeg ventet på.

Det er helt i samsvar med mine erfaringer med elektrisk materiell fra BT.

Verden var altså ikke ulik seg selv denne gangen heller.

Kanskje greit å ha i verktøykassen som midlertidig reserveløsning.

 

Pussig at vi måtte så langt ut tråden for å få den informasjonen du ga.

Link to post
Share on other sites

Har bare tatt en kjapp test...

Du bedømmer kvaliteten ut fra hva dine øyner ser - er dette en test eller er det synsing ?

 

- Hva med å få tak i et diagram over kretsen og vurdere dette ut fra konstruksjonen.

- Hva med å åpne et BEP rele og virkelig sammenligne.

 

Muligens vi må enda lenger ut i tråden før vi konkluderer :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@ trikola - det er for å kunne kjøre høyere (lade-) strøm gjennom releet. Totalt strømtrekk gjennom releet vil i teorien deles på 2 slik at strømmen gjennom hvert rele blir halvparten av den totale.

 

@ Javik - Nå har ikke jeg konkludert med noe som helst, og i en slik kjapp test vil selvfølgelig synsing være den største faktoren.

Men nå trenger man vel ikke et elektronmikroskop heller for å ta en vurdering av kvaliteten, det er markant tydelig tidsforskjell i vekslingen av kontaktpunktene i tillegg til at disse ikke står parallellt når releet er energisert.

Hvordan annen måte, en å bruke det hva mine øyne ser, vil være en tilstrekkelig måte nok til å kunne poste observasjoner om?

 

Min subjektive mening er at selve releet (ikke kretskort mm.) er av dårlig kvalitet, dette baserer jeg på synsing og de erfaringer jeg har med elektronikk opp gjennom årene.

 

Hva skal vurderes ut fra kretsdiagrammet? Det er en spenningskomparator (LM311) som står for jobben, og den ved hjelp av ett par andre passive komponenter gjør den tydeligvis jobben sin - akkurat som kretsen i BEP sine.

 

 

BEP :thumbsup: :

 

img_3023_cr.jpg

 

Beklager så mye dersom dette ble oppfattet som et angrep på biltemas kvalitet, jeg kjøpte releet for å bruke det i en annen krets siden det er såpass billig ift. til å lage en krets selv :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Beklager så mye dersom dette ble oppfattet som et angrep på biltemas kvalitet,

Du har ingen grunn til å beklage noe som helst. Du er den eneste ved siden av trådstarter som har bidratt med fakta i denne tråden :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

@Ørjan_S

 

Flott at du tar deg anledning til dette. Nå gjenstår det bare å skaffe seg diagrammer over hva som virkelig er på kortene og hvordan signalene fungerer i kretsene. Ser ikke helt likt ut på konstruksjonen - ved første øyekast (mitt øye ut fra bildene). Og jeg henger meg ikke kun opp i selve releene.

 

Som gammel ingeniør innen automasjon lar jeg meg ikke overbevise bare på grunn av pris. Til det har jeg sett for mye av såkalt "kvalitet". BEP virker noe billig i konstruksjonen og layout.

 

Vi må nok enda lenger ut i tråden før vi konkluderer :thumbsup:

 

Til Info har jeg to stk. BP liggende og som skal anvendes på noen interessante områder.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Meget bra Ørjan. Jeg komme nok til å holde meg til BEP også i fremtiden når det gjelder denslags produkter. Jeg gidder rett og slett ikke å bytte komponenter som havarerer, eller som jeg er usikker på. Funksjonalitet/kvalitet holdes høyere enn pris for mitt vedkommende. Nå har jeg dog en del Biltema lysreleer ombord, disse har fungert helt utmerket en rekke år. Jeg er ikke helt konsekvent.

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott tiltak Ørjan! :thumbsup:

 

Håper at releene fortsatt er brukbare etter demonteringen !

 

Tillater meg å legge begge bildene sammen i samme post for visuell sammenligning:

 

bt_laderelee.jpg

 

Biltemas VSR

 

 

img_3023_cr.jpg

 

BEP VSR

 

Nå hadde det vært intressant med en strømgjennomgangstest på 125A for å sjekke evt. gnistdannelse over releenes kontaktpunkt!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til pris og kvalitet. Skulle ha ny el. dieselpumpe til min Yanmar 6by (bmw marinisert av yanmar). Fikk pris av forhandler, hold dere fast. 11.400 kr. Fant tilsvarende på nett orginal til bmw, samme prdusent og spec. 109 dollar, lev. inkl frakt 1140 kr. Noen som har en god forklaring? Det er ikke mulig å forsvare en sånn prisforskjell

 

Sjørøværn

Link to post
Share on other sites

sjørøværn: det er kun griske importører, toll og avgifter, og pålegget til forhandler som gir en slik pris.. , så har man mulighet til å bestille via nett og til fornuftige priser, så gjør vi det.. om de kommer fra usa, hong kong eller danmark.. who cares.. ikke meg i hvertfall..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

sjørøværn: naboen overhalte en yamaha 25 hk motor i fjor. Han spurte om prisen på svinghjulet til 25 hk yamaha i den lokale båtshappa. 12 tusen skulle de ha!!! Det kostet litt over 6000 å handle svinghjul, stempelringer, stempel, råder, veivaksel og noe annet over internet fra USA

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

@Ørjan_S!

 

Med min begrensede elektrokunnskap så tillater jeg meg å tenke litt høyt:

 

Uten å favorisere det ene VSR’et fremfor det andre !!!

 

I ditt innlegg #180 skriver du at det ene releet i BT’s VSR henger noe etter det andre ved utkobling.

Spørsmål:

Kan det være at forsinkelsen mellom releenes utslag/innslag på en brøkdels sekund har en hensikt ved VSR’ets inn/ut –kobling?

Jeg tenker da på gnistforhindring/spenningsutjevning mellom terminalene på en eller annen måte?? En slags ”soft-slutning/brytning” om en vil ???

 

I motsetning til de to releene i avbildet BEP’s VSR så ser jeg også at de to releene i BT’s VSR er forskjellige. (Det øverste med coil i sort plast, det nederste med hvit plast). Men det er kanskje bare en tilfeldighet , eller er det ene releet noe forskjellig fra det andre??

 

btvsr.jpgbepvsr.jpg

BT's VSR til venstre og BEP's VSR til høyre

 

Her har jeg brukt bildene dine og snudd det ene slik at det er lettere å visuelt sammenligne de to VSR’ene. Har også avmerket visuell forskjell på de to releene i BT’s VSR.

 

Ellers så synes det for meg som at elektronikken på de to printkortene ikke er så ulike. Utifra antall elektronikk snacks så kan det faktisk se ut som om BT’s elektronikk er mer avansert enn BEP’s. (egen subjektiv synsing uten å vite noe om kretsene i de to korta)

 

Ellers så registrerer jeg at terminalboltene i BT VSR har stjerne linsehoder, mens på BEP er det flatjernhoder. (Uten at det skal ha noen betydning) :giggle:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Ellers så registrerer jeg at terminalboltene i BT VSR har stjerne linsehoder, mens på BEP er det flatjernhoder. (Uten at det skal ha noen betydning) :giggle:

 

Bjørn

Hvis kontaktflaten på hodene har betydning, så er det forskjell.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Interessant sammenligning av bildene og her er det nok en del som fungerer forskjellig. Hadde vi nå bare hadd diagrammene over de begge og en skikkelig testbenk til disposisjon...

 

Ville ikke forundre meg om BP til Biltema kom best ut av disse to.

 

Kan det være BEP's merkevare som skrur prisen oppover. I så tilfelle ser det ut som at verden fortsatt vil bedras.

 

Men dette er jo noe vi med båter har vendt oss til i årenes løp. Så snart vi nevner fritidsbåt skvetter prisen oppover.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...