Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Dere må også passe på at så små relèer kan gi innslag ved risting. Så det kan bli "blinking" om denne står nære en motor som rister en del. Det kan få feil utslag og slikt. Om dere finner feil, så sjekk om det rister på plassen den er montert først.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I ditt innlegg #180 skriver du at det ene releet i BT’s VSR henger noe etter det andre ved utkobling.

Men hva med reléene til BEP, er det noen som har sjekket om de kobler inn og ut helt samtidig?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jeg er forsåvidt ikke fornøyd med svaret på hvorfor man trenger 2 releer. .. utdype?

 

I mitt hode tenker jeg følgende:

 

VSR’ totale tillate strømstyrke er oppgitt til 125A v/13,4 VDC

 

Hvert av de tro innebygde en oppgitt max strøm på for eksempel 70A/13,4VDC.

 

Om VSR’et skal slippe gjennom totalt 100A så vil strømstyrken overstige max tillat strømmengde for hvert rele (max.70A)

 

Ved bruk av to parallell koblede releer så vil strømmengden fordeles likt mellom de to. Dvs. ved for eksempel 100A så vil strømgjennomgangen fordeles med 50A gjennom det ene og 50A gjennom det andre.

Man unngår således å overbelaste hvert enkelt av de to releene.

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at det er så enkelt.

 

Det releet som lukker først tar hele strømmen i startøyeblikket - og er det bare mikrosekunder det lukker før det andre. Det samme ved åpningen: det som åpner sist tar hele strømmen i det øyeblikket det åpner. Og det er åpnings-/lukkingsøyeblikket som er avgjørende for belastningen (mener jeg bestemt).

 

Men jeg lærer gjerne noe nytt. Noe må det jo være. Har også de dyre utgavene (her representert ved Sterling og Farco) 2 releer i parallel?

Link to post
Share on other sites

.....

Det releet som lukker først tar hele strømmen i startøyeblikket - og er det bare mikrosekunder det lukker før det andre. Det samme ved åpningen: det som åpner sist tar hele strømmen i det øyeblikket det åpner. Og det er åpnings-/lukkingsøyeblikket som er avgjørende for belastningen (mener jeg bestemt).

 

Men jeg lærer gjerne noe nytt. Noe må det jo være. ...........

 

Enig med deg der Trikola!!

 

Derfor mitt innlegg #198 !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har også de dyre utgavene (her representert ved Sterling og Farco) 2 releer i parallel?

PSR er jo en annen sake med opp til 4 uttak, kan ikke sammenliknes med en vanlige VSR som BEP, BT eller andre tilbyr.

 

Og det vet jeg faktisk heller ikke en gang for 1 inn - 2 out fordi Sterling behandler alt som top secret og

jeg som først pleier å forbrenne allt klarte ikke en gang å øddelegge den første jeg fikk for to år siden.

"Dessverre" kan PSR heller ikke åpnes så enkelt uten å miste garantien.

Men siden jeg frem til nå ikke måtte er det ikke så problematisk for meg. :thumbsup:

 

Men PSR sliter jo ikke med problemstillingene som diskuteres her

og når reléene slår inn/ut(programstyrt ) minnes det meg mer på en kraftstasjon enn på spinkelte styringer.

Det er bl.a. heavy-duty reléer som sitter inni der,

liksom på en Schütz/kontaktor, og det kan man rett og slett også høre.

Også se på oszi-skjermen ser man at den spiser overspenninger myk og virker som både programmert og forventet.

Sterling reklamerer jo t.o.m. at ikke en gang Volvo-styringer reagerer på det som blir igjen.

Også det stemmer, men det vet vi jo siden to år allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har selv et instrumentpanel fra Biltema til 189,- som er helt lik andre paneler til minst det trippelte.

 

Har aldri hatt problemer med panelet, ingen korrosjon etc.

 

 

Vil si at mye er dårlig hos Biltema, men ang. slike ting så tror jeg det er grei kvalitet. De produseres nok på samme fabrikk. Det samme med lensepumper etc. Aldri hatt problemer!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne i håp om at andre her inne har noen vettugede erfaringer vedrørende Biltemas billige VSR!

 

Mitt eget eksemplar har fungert tilfredstillende siden montering.

 

Hvordan er ståa med dere andre som har dette releet installert?

 

Fungerer det, eller ikke ?

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Om alt er så dårlig på biltema som enkelte skal ha det til, så kan jeg gi dere en liten oppgave. Gå inn i en bt-butikk, let fram varenr 44404. Om du titter gjennom glasset står produsentens stempel der. Er nok flere elektrokyndige som får en overraskelse da....Mye av biltemas 220 volts artikler kommer vistnok herfra.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

BEP og Biltema VSR er ikke identiske, men de har noenlunde lik funksjon. Spenningsnivå for inn- og utkobling er litt forskjellige. Elektronikken i Biltema sitt ser ganske ryddig ut, så jeg har tenkt å prøve det når jeg kommer så langt at jeg får tid til å forbedre ladeopplegget i min båt. En kompis har montert inn tre Biltema VSR i sin båt i våres. Ser bra ut så langt. Bare vær klar over at de trekker 25-30 milliampere. Greit å ta med i regnestykket hvis du har flere av dem og skal ligge lenge uten lading.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

................ Bare vær klar over at de trekker 25-30 milliampere. Greit å ta med i regnestykket hvis du har flere av dem og skal ligge lenge uten lading.

 

Kanskje BEP sine VSR trekker så mye ??

 

Men når det gjelder BT's rele så les første innlegg.

 

Målt forbruk på BT's VSR er ca. 263 mA når det er aktivert. I standby så bruker det ca. 7 mA.

 

Altså ganske beskjedent i forhold !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

jeg spurte produsenten:

Hello Ingar

Thankyou for the inquiry about our VSR's. The power consumption of the VSR in the passive mode is 0.02A. and it is 0.2A in the powered up mode. Please don't hesitate to get in touch if you need any more information.

 

Regards

Ian

 

Ian Hunt

Technical Service

BEP Marine Ltd

13 Tarndale Grove Albany

P O Box 101 739 NSMC

Auckland 1310

New Zealand

 

 

Som det fremgår av tråden jeg linket til var "BEP" et ukjent fenomen dengang for 8 år siden... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pro Connect VSR trekker også bare <1mA i stand-by, så er 7mA og mer ganske mye.

 

Ved denne anledningen skulle man kanskje også fortelle om alternativer

som kunne være interessant for seilere, for lading per solcelle, eller ikke aktive strømkrets m.m.

 

Bi-stabile reléer pleier å bruke ikke noe strøm utenfor arbeidsaktiviteter,

dvs. utenfor den skifter fra en til andre tilstands.

 

Sånt trekker bare litt mens den skifter tilstands, og ellers <1 mA utenfor arbeidsaktiviteter.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Her var det mye rart gitt... !

 

Kan rapportere at jeg har et slikt rele i min bil nr. 2. Det er en gammal skruzuki med pinglete batteri og el opplegg, og det er montert diverse morrosaker som vinsj, ekstralys osv på den. bilen er mye i bruk, og releet funker fjell etter ca 1.5 års bruk, kjøpte det med en gang det kom i butikken !

Altså, ingen problemer så langt. Og ja, vinsjen min bruker MYE strøm, uten at det har klart å knerte releet.

Brummingen man prater om er fraværende, men det er litt elektronisk støy (hum) når det "lader" for å kople inn eller ut, men dette er bare yderst såvidt hørbart. Selve releet klakker inn svært kontant med et skikkelig "klakk".

Forbruk på standby er jo også en uting, i mitt tilfelle så tappet det batteriet helt på 5 uker i vinter (gammalt 70ah) og dette ble løst med å legge jordingen til tenning, slik at det kun får jording når man vrir om nøkkelen (minus styrt bil)

 

Alt i alt, billig og bra, og jeg vil tro at det har bevist sin kvalitet gjennom den bruken jeg har utsatt det for. Så hard bruk på så kort tid tviler jeg sterkt på at noen båteiere vil klare å gjennomføre ! Jeg ser i alle fall ingen grunn til å svi av et lass med penger på noe som påstås å ha bedre kvalitet, når dette fungerer like godt !

 

I en bisetning, så kan det nevnes at jeg har en del elektrisk utstyr fra biltema for båt, og det er identisk med andre leverandører sitt, både i form, farge og design. men noen ganger så ser det litt annerledes ut utseendemessig. Litt graving og studering, så ser man at komponentene kom fra samme fabrikk, men at prisforskjellen var betraktelig. Kvaliteten er utvilsomt like god !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...