Servicemannen Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Nå gjenstor å investere i relè fra Victron og Mastervolt og se litt på innmaten hos dem. Der har vi produsenter som mener dem leverer bra produkter Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Dere må også passe på at så små relèer kan gi innslag ved risting. Så det kan bli "blinking" om denne står nære en motor som rister en del. Det kan få feil utslag og slikt. Om dere finner feil, så sjekk om det rister på plassen den er montert først. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 I ditt innlegg #180 skriver du at det ene releet i BT’s VSR henger noe etter det andre ved utkobling. Men hva med reléene til BEP, er det noen som har sjekket om de kobler inn og ut helt samtidig? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Og jeg er forsåvidt ikke fornøyd med svaret på hvorfor man trenger 2 releer. Noen som kan utdype? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 De har sikkert 2 motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Og jeg er forsåvidt ikke fornøyd med svaret på hvorfor man trenger 2 releer. .. utdype? I mitt hode tenker jeg følgende: VSR’ totale tillate strømstyrke er oppgitt til 125A v/13,4 VDC Hvert av de tro innebygde en oppgitt max strøm på for eksempel 70A/13,4VDC. Om VSR’et skal slippe gjennom totalt 100A så vil strømstyrken overstige max tillat strømmengde for hvert rele (max.70A) Ved bruk av to parallell koblede releer så vil strømmengden fordeles likt mellom de to. Dvs. ved for eksempel 100A så vil strømgjennomgangen fordeles med 50A gjennom det ene og 50A gjennom det andre. Man unngår således å overbelaste hvert enkelt av de to releene. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Jeg tviler på at det er så enkelt. Det releet som lukker først tar hele strømmen i startøyeblikket - og er det bare mikrosekunder det lukker før det andre. Det samme ved åpningen: det som åpner sist tar hele strømmen i det øyeblikket det åpner. Og det er åpnings-/lukkingsøyeblikket som er avgjørende for belastningen (mener jeg bestemt). Men jeg lærer gjerne noe nytt. Noe må det jo være. Har også de dyre utgavene (her representert ved Sterling og Farco) 2 releer i parallel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 ..... Det releet som lukker først tar hele strømmen i startøyeblikket - og er det bare mikrosekunder det lukker før det andre. Det samme ved åpningen: det som åpner sist tar hele strømmen i det øyeblikket det åpner. Og det er åpnings-/lukkingsøyeblikket som er avgjørende for belastningen (mener jeg bestemt). Men jeg lærer gjerne noe nytt. Noe må det jo være. ........... Enig med deg der Trikola!! Derfor mitt innlegg #198 ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Har også de dyre utgavene (her representert ved Sterling og Farco) 2 releer i parallel? PSR er jo en annen sake med opp til 4 uttak, kan ikke sammenliknes med en vanlige VSR som BEP, BT eller andre tilbyr. Og det vet jeg faktisk heller ikke en gang for 1 inn - 2 out fordi Sterling behandler alt som top secret og jeg som først pleier å forbrenne allt klarte ikke en gang å øddelegge den første jeg fikk for to år siden. "Dessverre" kan PSR heller ikke åpnes så enkelt uten å miste garantien. Men siden jeg frem til nå ikke måtte er det ikke så problematisk for meg. Men PSR sliter jo ikke med problemstillingene som diskuteres her og når reléene slår inn/ut(programstyrt ) minnes det meg mer på en kraftstasjon enn på spinkelte styringer. Det er bl.a. heavy-duty reléer som sitter inni der, liksom på en Schütz/kontaktor, og det kan man rett og slett også høre. Også se på oszi-skjermen ser man at den spiser overspenninger myk og virker som både programmert og forventet. Sterling reklamerer jo t.o.m. at ikke en gang Volvo-styringer reagerer på det som blir igjen. Også det stemmer, men det vet vi jo siden to år allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
DIYglenn Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Har selv et instrumentpanel fra Biltema til 189,- som er helt lik andre paneler til minst det trippelte. Har aldri hatt problemer med panelet, ingen korrosjon etc. Vil si at mye er dårlig hos Biltema, men ang. slike ting så tror jeg det er grei kvalitet. De produseres nok på samme fabrikk. Det samme med lensepumper etc. Aldri hatt problemer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Løfter denne i håp om at andre her inne har noen vettugede erfaringer vedrørende Biltemas billige VSR! Mitt eget eksemplar har fungert tilfredstillende siden montering. Hvordan er ståa med dere andre som har dette releet installert? Fungerer det, eller ikke ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Om alt er så dårlig på biltema som enkelte skal ha det til, så kan jeg gi dere en liten oppgave. Gå inn i en bt-butikk, let fram varenr 44404. Om du titter gjennom glasset står produsentens stempel der. Er nok flere elektrokyndige som får en overraskelse da....Mye av biltemas 220 volts artikler kommer vistnok herfra. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Min VSR fra biltema har fungert helt uten problemer i over 1 år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 590 kr i prisforskjell sammenlignet med det som Maritim selger! Kan ikke være samme(?). Det heter jo at man får det man betaler for. Gjelder kanskje ikke her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) BEP og Biltema VSR er ikke identiske, men de har noenlunde lik funksjon. Spenningsnivå for inn- og utkobling er litt forskjellige. Elektronikken i Biltema sitt ser ganske ryddig ut, så jeg har tenkt å prøve det når jeg kommer så langt at jeg får tid til å forbedre ladeopplegget i min båt. En kompis har montert inn tre Biltema VSR i sin båt i våres. Ser bra ut så langt. Bare vær klar over at de trekker 25-30 milliampere. Greit å ta med i regnestykket hvis du har flere av dem og skal ligge lenge uten lading. Redigert 8.Juni.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Hva mener du, at de trekker strøm hele tiden også når de er i utkoblet posisjon??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Ja, de bruker strøm hele tiden. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 blir 10Ah på 14 dager det. Du store kineser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 En mulig løsning kan være å montere en bryter på jordforbindelsen så man kobler fra når man ikke lader, men dette har jeg ikke testet ennå. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Kan løses med rele som styres av D+ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) ................ Bare vær klar over at de trekker 25-30 milliampere. Greit å ta med i regnestykket hvis du har flere av dem og skal ligge lenge uten lading. Kanskje BEP sine VSR trekker så mye ?? Men når det gjelder BT's rele så les første innlegg. Målt forbruk på BT's VSR er ca. 263 mA når det er aktivert. I standby så bruker det ca. 7 mA. Altså ganske beskjedent i forhold ! Bjørn Redigert 8.Juni.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 jeg spurte produsenten: Hello IngarThankyou for the inquiry about our VSR's. The power consumption of the VSR in the passive mode is 0.02A. and it is 0.2A in the powered up mode. Please don't hesitate to get in touch if you need any more information. Regards Ian Ian Hunt Technical Service BEP Marine Ltd 13 Tarndale Grove Albany P O Box 101 739 NSMC Auckland 1310 New Zealand Som det fremgår av tråden jeg linket til var "BEP" et ukjent fenomen dengang for 8 år siden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Pro Connect VSR trekker også bare <1mA i stand-by, så er 7mA og mer ganske mye. Ved denne anledningen skulle man kanskje også fortelle om alternativer som kunne være interessant for seilere, for lading per solcelle, eller ikke aktive strømkrets m.m. Bi-stabile reléer pleier å bruke ikke noe strøm utenfor arbeidsaktiviteter, dvs. utenfor den skifter fra en til andre tilstands. Sånt trekker bare litt mens den skifter tilstands, og ellers <1 mA utenfor arbeidsaktiviteter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
landego1 Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Her var det mye rart gitt... ! Kan rapportere at jeg har et slikt rele i min bil nr. 2. Det er en gammal skruzuki med pinglete batteri og el opplegg, og det er montert diverse morrosaker som vinsj, ekstralys osv på den. bilen er mye i bruk, og releet funker fjell etter ca 1.5 års bruk, kjøpte det med en gang det kom i butikken ! Altså, ingen problemer så langt. Og ja, vinsjen min bruker MYE strøm, uten at det har klart å knerte releet. Brummingen man prater om er fraværende, men det er litt elektronisk støy (hum) når det "lader" for å kople inn eller ut, men dette er bare yderst såvidt hørbart. Selve releet klakker inn svært kontant med et skikkelig "klakk". Forbruk på standby er jo også en uting, i mitt tilfelle så tappet det batteriet helt på 5 uker i vinter (gammalt 70ah) og dette ble løst med å legge jordingen til tenning, slik at det kun får jording når man vrir om nøkkelen (minus styrt bil) Alt i alt, billig og bra, og jeg vil tro at det har bevist sin kvalitet gjennom den bruken jeg har utsatt det for. Så hard bruk på så kort tid tviler jeg sterkt på at noen båteiere vil klare å gjennomføre ! Jeg ser i alle fall ingen grunn til å svi av et lass med penger på noe som påstås å ha bedre kvalitet, når dette fungerer like godt ! I en bisetning, så kan det nevnes at jeg har en del elektrisk utstyr fra biltema for båt, og det er identisk med andre leverandører sitt, både i form, farge og design. men noen ganger så ser det litt annerledes ut utseendemessig. Litt graving og studering, så ser man at komponentene kom fra samme fabrikk, men at prisforskjellen var betraktelig. Kvaliteten er utvilsomt like god ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 som forventet. takk for info Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.