Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

I det releet kobler sammen 2 batteribanker med forskjellig ladetilstand, raser det en voldsom strøm gjennom releet. Her vil det være store forskjeller relatert til batteribankenes størrelse.

 

Sizing a Cyrix battery combiner

Så du synes det var en ubegrunnet påstand at du ikke klarer å forstå figuren og ikke heller å lese den engelske teksten som i meget klare ordelag dokumenterer det motsatte av det du selv hevder.

 

Hva kaller du det når du påstår at det raser en voldsom strøm gjennom releet når Victron faktisk påstår det stikk motsatte?

Enten har du eller så har Vicrton veldig feil. Kanskje det er Victron? For alternativet er i følge deg fullstendig utelukket?

 

Jeg kaller det komisk når du oppgir en referanse til noe du ikke forstår og så tar det til inntekt for ditt syn selv om referansen klart sier det stikk motsatte av hva du påstår.

 

Jeg takker for referansen nok en gang og oppfordrer deg til å lære hvorfor virkeligheten er slik Victron hevder.

Redigert av EL-proff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uff her var det uggen stemning!

 

Legger ut link til dere som ikke har latt dere skremme så dere kan sjekke lagerstatus i nærmeste butikk:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/

 

Jeg skal ihvertfall ha et i min 20 fots daycruiser!! :)

 

edit: endra litt på "layouten" :)

Redigert av espenal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egenskapen til en mer og mer utladet batteribank er at den får høyere indre motstand og det senker motakligheten for ladestrøm

 

 

Da forstår jeg hvorfor jeg blir kalt for inkompetent drittsekk; jeg trodde nemlig det var omvendt.

 

 

Farco, unskyld, du har selfølgelig rett. Utladet batteri har lav indre motstand og det forteller oss at vi bør kjøpe kvalitetsdeler til el systemet selv om det koster litt. Det blir uansett småpenger i forhold til det båtholdet koster totalt.

 

Anbefaler dere såkalte eksperter å ta et kurs eller en liten prat for å bli enige.

Hvis du trodde det var motsatt, Farco, så hadde du feil. Og Elektroniker hadde riktig, men var så usikker at han lot seg lede av den som hadde feil til faktisk å få feil selv. Vi får trøste oss med at selv de beste ekspertene kan ta feil.

 

Gjenta etter meg: Lavest motstand ved høyest spenning.

Og da er vi igjen tilbake til spørsmålet om hvordan Victron kan anbefale en batteribank på opp til 500Ah for et rele på 100A nominell strøm.

 

internal_resistance_ocv.gif

Redigert av EL-proff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger ut link til dere som ikke har latt dere skremme så dere kan sjekke lagerstatus i nærmeste butikk:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/

 

Jeg skal ihvertfall ha et i min 20 fots daycruiser!! :)

.....

 

 

 

Hmmm !! Ser Biltema har glemt å klistra på eget "Biltema-klistremerke" før bildet ble tatt !!! Kanskje bildet egentlig er av et BEP-rele ???????? :lol::lol::lol:

 

:sailing:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sier du sånt.

Det sier jeg fordi dere rakker ned på et produkt dere ikke selger selv, og det synes jeg er ganske ufint så lenge dere er profesjonelle aktører...

 

Dere burde i stedet gjøre en test av produktet, så vi får vite om det er noe i det dere sier.

I såfall ville det vært en verdifull informasjon, som kommer oss andre brukere til gode.

 

Åpent forum skal vel ikke være være en åpen reklamekanal for deres produkter, det har dere vel en egen forumside for?

Link to post
Share on other sites

Anbefaler dere såkalte eksperter å ta et kurs eller en liten prat for å bli enige.

Hvis du trodde det var motsatt, Farco, så hadde du feil. Og Elektroniker hadde riktig, men var så usikker at han lot seg lede av den som hadde feil til faktisk å få feil selv. Vi får trøste oss med at selv de beste ekspertene kan ta feil.

 

Gjenta etter meg: Lavest motstand ved høyest spenning.

:giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Det sier jeg fordi dere rakker ned på et produkt dere ikke selger selv, ........

... reklamekanal for deres produkter, det har dere vel en egen forumside for?

...mmh.

Kan bare gjentar å be om at du leser riktig, kanskje i morgen?

Jeg snakker fortsatt bare allminnelig og mht. strøm i Ampere, prøv å se det på den måten.

 

Og nei, "vi" har ikke noe "egne forumside"... så langt jeg vet?

 

Likevel ville ikke en gang det spille noe rolle så lenge et innlegg dreier seg om det man mener.

 

Men siden du sier forum:

En forum er stedet det man forhindrer at såkalte "havnevisdom" ikke få for mye fotfeste. :smiley:

 

Kanskje det er mer noe grunn for å glede seg litt når et firma forteller om alternativer og produkter

en ellers ikke kommer selv på, og som i tillegg kan kjøpes flere steder?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

uten det har noe spesielt med denne tråden å gjøre så meina eg at båtplassens forum er nettopp stappfull av denne havnevisdomen du nevner. Og ikkje nødvendigvis av den gode sorten desverre. Har aldri sett så mange myter og gammel overtro ha slikt fotfeste noengang og fòr et kjør det er på nye medlemmer om å 'høre ordet' og at slik er det. Men men det gode veier til tider opp for det dårlige så slik går no dagan bare en lærer seg å overhøre alt det negative. :flag_bp:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det slutt nå?? Dette er vel den første gangen jeg har brukt så mye tid på baatplassen på en lørdag kveld..... :cheers_wine:

 

Hvor er den feite dama? :cryin:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Vet ikke hvem "kamphanene" er engang !! :saint:

 

For min egen del så står jeg på farta nedi skuta for å montere mitt BT eksemplar av dette releet. (Ref innlegg #85)

 

Har "bevepna meg" med fotokamera, to multmeter, tang-ampere meter.

 

Igjen ref.innlegg #85, vil koble fra diode føden til Nav-batteribanken for deretter å koble opp releet som vist på skissa.

 

Når riktig spenning er oppnådd på forbruksbanken (468 AH) så skal releet slå inn å lade Navnbatteriene (2 x 60AH. Forventer at Nav-banken vil ha ca.0,7V lavere hvilespenning enn forbruksbanken før testen startes (Pga. spenningstap over dioden).

 

Så får vi se hva som skjer og hvilke verdier som vises!!

 

Kommer tilbake med rapport, på godt og vondt !!

 

:saint::saint::saint:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Altså; jeg presenterer faktisk ikke noe annet (etter min mening) enn historiske fakta.

Nettopp. Historiske fakta. Hva med å komme med fakta som er relevante til dette produktet?

 

 

Nå er det flere forhold som er avgjørende for produksjonskostnaden på slike releer, og for å nevne noe som har relasjon til den elektromekaniske delen så har noen releer en ”glidende inn og utkobling” med sølvbelagte selvpolerende kontaktflater. Denne typen relee kobler inn og ut på en egen kontaktflate for å unngå ”sveising” på de flatene hvor driftstrømmen går over.

Fint med denne typen fakta, men dette var generelt. Hvordan er det med releene fra BT og det sammenlignbare fra BEP?

 

 

Hvorvidt allmennheten ikke synes det er greit at fagfolk er skeptiske til produkter uten tilstrekkelig teknisk dokumentasjon er til å leve med. Vi får heller være noen udugelige drittsekker.

Joda, skepsis er fint. Det som ikke er fint er generalisering av produkter basert på prisen. Prøv å se forbi prisen og vurder produktet ut fra dets kvalitet.

 

Det er merkelig at dette releet skal få så mye pepper uten at noen kan vise til at det ikke duger. Hvorfor har ikke det 4X dyrere BEP releet da fått enda mer pepper? Såvidt jeg kan huske har det blitt trekt frem i en rekke tråder som en glimrende løsning.

 

 

Men hva skjer? Ekspertene på forumet dømmer releet nord og ned uten engang å vite noe som helst om produktet annet enn prisen.

Der jeg kommer fra vurderes produktene ut fra ytelse og kvalitet. Prisen sier egentlig bare noe om hva kunden er villig til å betale. Den har intet med produksjonskostnader å gjøre.

Nettopp!

 

Forresten, jeg synes jeg drar kjensel på argumentasjonen. Det er vel ikke tilfeldigvis Lotus som er tilbake i ny drakt :giggle:

Keep up your good work :thumbsup:

 

 

Ganske utrulig at denne saken er kommet opp i 7 sider på forumet. Det koster så lite, kan ikkje en eller annen som har greie på dette med strøm teste det under "ekstreme" forhold å sjekke om det holder?

Ikke sant? En liten filleting egentlig. Det som irriterer meg er at noen bygger opp under floskelen "du får hva du betaler for" i generelle vendinger.

Link to post
Share on other sites

Det som irriterer meg er at noen bygger opp under floskelen "du får hva du betaler for" i generelle vendinger.

Det er ingen grunn til la seg irritere over arrogante "fagfolk", men man kan jo undre seg over at de ikke har mer omtanke for sitt eget omdømme og troverdighet. Men dem om det. De tror vel vi er premieidioter hele gjengen... :tongue:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg får lyst til å gjenta en setning som benyttes i stor stil på salgkonferanser verden over om dagen:

 

"We don`t sell products, we sell solutions and the price is a minor detail"

 

Dette understreker egentlig at produsenter ønsker å levere produkter tilpasset det behovet som finnes.

Denne tilnærmingen til markedet fungerer meget godt ovenfor et profesjonelt marked hvor kundene har innsikt og ønsker litt utover bare å få levert et produkt til en pris.

 

Nå har det seg slik at BT har en helt annen tilnærming til sitt marked, de ser seg kontinuerlig over skulderen etter konkurransedyktige produkter levert til lavest mulig pris.

En veldig enkel filosofi. Dette vil gi BT en god distribusjon hos "gjør det selv" kundene, men ikke på proffmarkedet. Av og til får de så gode priser at de selv bommer litt på utsalgsprisen.

Selv tror jeg skille mellom proff og DIY kundene vil bli skarpere med tiden(noe man også ser tendenser til i Europa) og det kan nok være at produsentene på sikt også må skille enda mer mellom DIY og Proff enn hva som er tilfellet i dag. Ikke nødvendigvis på produkt, men på tilnærmingen til de forskjellige markedene. Dette kan til og med gå så langt at man velger å skille sin produksjon helt og i alle ledd mellom DIY og Proff.

 

Jeg tror også proffene her på BP skal slå seg til ro med at BT ikke noen gang vil kunne levere det DE etterspør. La BT sysle med disse DIY produktene og få sin andel av markedet, det bør ikke bekymre proffen. Dere jobber i et annet marked, selv om sluttbrukeren kanskje i noen tilfeller er den samme.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fint med denne typen fakta, men dette var generelt. Hvordan er det med releene fra BT og det sammenlignbare fra BEP?

 

Jeg har ikke peiling for jeg har ingen erfaring med noen av dem, og jeg har heller ikke nevnt noe negativt om dem.

 

Joda, skepsis er fint. Det som ikke er fint er generalisering av produkter basert på prisen. Prøv å se forbi prisen og vurder produktet ut fra dets kvalitet.

 

Det er merkelig at dette releet skal få så mye pepper uten at noen kan vise til at det ikke duger. Hvorfor har ikke det 4X dyrere BEP releet da fått enda mer pepper? Såvidt jeg kan huske har det blitt trekt frem i en rekke tråder som en glimrende løsning.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har påpekt på forumet at det burde blitt diskutert mer teknisk standard og egenskap. For meg er pris helt uinteressant hvis det ikke følger med en teknisk spesifikasjon.

 

At noen velger mer kostbare komponenter for å unngå en del kjente problemer i båt som spenningsfall, korrosjon etc. er helt i orden for meg, men helst ikke da jeg lever av feilsøking.

 

Jeg jobbet nettopp på en automatisert stanse / knekkemaskin og der var et relee defekt, og det rare er jo at dette releet ikke var så gammelt heller. Jeg vet ikke hvor mye de sparte på å sette i dette releet sist eller hvor mye tid de sparte på å ikke vente på det originale releet, men det gikk jo noen timer på å finne feilen og det koster jo fort litt det også.

Men når vi først snakker om dette releet, så kan jeg jo nevne at EL-proff har rett med hensyn til indre motstand i batteri. Men dette er et litt lurespørsmål for det er fort gjort å forsnakke seg med hensyn til dette i farten, for selv om et utladet batteri ikke har mindre indre motstand i utladet tilstand så belaster batteriet ladeilden slik at det kan gå mye strøm mellom for eks. to batterier når det kobles sammen.

 

Dette er uproblematisk for releene, men problemet er hvis spanningen faller som følge av belastningen. Man får da en sveising på releets kontaktpunkter hvis man ikke har en forsinkelse, en tilstrekkelig hysterese eller for eks. en dual sense funksjon.

 

Nå har ikke jeg lest tråen så nøye for det har jeg ikke tid til, men det var vel disse egenskapene man skulle sett etter i dette Biltema releet.

Link to post
Share on other sites

En ekspert eller proff på dette temaet ville nok kunne avklare omtrentlig hvilke forhold som bør være tilstede for at dette releet er tilstrekkelig om vi ser bort fra forhold som korrosjon/ produktets levetid eller kvaliteten i selve releet. Det er ingen tvil om at det finnes bedre løsninger, der det er litt tvil av og til er vel heller om vi alle trenger bedre produkter eller om vi klarer oss med en rimelig løsning.

 

Dersom vi vrir debatten noe å diskuterer kvaliteten i løsningen fremfor kvaliteten i produktet kan det komme opp nye momenter som kan tilføre diskusjonen noe.

 

Det er urealistisk å få "fagmiljøet" til å gå god for dette releet, spesielt gjelder dette de som forhandler lignende å konkurerende produkter.

 

Jeg er ingen ekspert på dette men har noen års erfaring med releet fra BEP: Min dynamo er antagelig en av de gjennomsnittlige med sine 65A tror jeg det er som er orginalt på 4,2L Mercruiser diesel, denne krever et startbatteri som gir 750 cca som i mitt tilfelle intil i fjor har vært et batteri på 185 Ah , forbruksbatteriet er på 185Ah. I dette oppsettet fungerer bep releet utmerket.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket gjennom tråden, og det virker som om gjennomgangstema er at "det fungerer jo, selv om det er billig". Ja, det gjør sikkert det, stort sett. Iblant virker det bare ikke, andre ganger kan det oppstå kritiske situasjoner nettopp pga. sviktende kvalitet.

 

Vi lagde, for 2 år siden, noen testbrett med noe lys. Spilte ingen rolle hva vi brukte, vi skulle bare ha en last på noen watt.

Vi valgte Skottlampenfra BT. Den så jo grei ut. Billig var den også.

 

Etter ca.1 år (ikke kontinuerlig drift, men mye brukt) begynte lampene å gå i oppløsning, plasten ble porøs og sprakk. Den var merket med 60Watt, og det var det som stod i. Pæresokkelen inni "brakk" også av og pæren ble liggende mot glasset. Hele produktet gikk smuldret opp!

 

Det hører også med at lyspærene som ble brukt var fra BT. De varte ca. 1-2 uker pr. stk.

 

Har du prøvd strips fra BT ? Skulle tro at det var lett å lage gode strips, men selv det greier de å tøyse til. Av en eller annen grunn sparer de på noe i plast-blandingen, som gjør at den sikkert er "god nok" men tåler ingenting.

 

Når det er sagt, så skal jeg innrømme at jeg kjøper mye rart på BT, men skal det holde så kjøper jeg det stort sett andre steder, og dessverre til en høyere pris en hos BT. Det svarer seg antageligvis ofte. Ikke lett å vite da parallell test er vanskelig.

 

Jeg skal også ha et av disse releene som er diskutert, da det passer veldig fint inn i en kobling jeg trenger. Jeg kommer til å belaste releet med omtrent 30-40 % av hva det er ratet til av BT. Da holder det "sikkert". Om det ryker gjør det ingenting, da det ikke er en kritisk kobling.

 

Angående brumm og/eller summing i releet, så vil det gjerne oppstå så lenge man ikke bruker tidsforsinkelse ved inn/ut kobling, som Farcos nevnte rele visstnok skulle gjøre (? leste ikke så nøye).

Om du har tømt forbruksbanken din, og startbatteriet har vært i fred under stilleligge, som det skal (IMHO) og starter opp for lading elle kjøretur, så vil startbatteriet ganske raskt, om ikke med en gang, passere 12,8 volt. Hvilket medfører at ladereleet slår inn. Spenningen synker øyeblikkelig til langt under 12 volt, da forbruksbanken gjerne er mye større enn startbatt, og helt tom. Hos meg er start på 55A (Optima RedTop) og forbruksbank 320A (Haze GEL).

Spenningsfallet over ledningene, samt suget som oppstår i forbruksbank får releet til å bryte da spenningen går under 12,8V. Men startbatteriet er fremdeles nærmest fullt, og spenningen spretter over 12,8V. Så har du det gående en liten stund, inntil forbruksbanken begynner å få litt grunnlag.

 

Har du tidsforsinkelse på utkobling, så vil releet lade litt lenger, og slitasjen på releet blir sterkt begrenset og gir mye lengre levetid.

 

Kjøp gjerne på BT, og regn også gjerne med "grei nok" funksjonalitet, men forvent ingen lang levetid. Lever det lenge så er du heldig, i motsatt fall trenger du bare bytte til et nytt et... som jo er fremdeles er billig :-) om du ikke velger et annet relé denne gangen ;-)

 

Jeg synes det er flott av Mateco å foreta en test som ble gjort! Skulle gjerne sett flere slike tester, og har hatt planer om noen selv, men ikke funnet tid til det. Dessverre. Det er ikke lett å ta en grundig test uten nødvendig "tungt" og kostbart utstyr, men noen enkle kontroller kan man foreta.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det forundrer at mange trur at verden er så stor at det er plass til ein produsent av B-vare spenningsstyrte ladeskille-relè.

Inntil annet er bevist :thumbsup:

 

Men ein del forbruksmatriell som strips er rævva på BT ja... De fleste plasttyper der er simple. Foringer og lager til bil, kjøpes kun til biler verdt under 5000kr på BT.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Om du har tømt forbruksbanken din, og startbatteriet har vært i fred under stilleligge, som det skal (IMHO) og starter opp for lading elle kjøretur, så vil startbatteriet ganske raskt, om ikke med en gang, passere 12,8 volt. Hvilket medfører at ladereleet slår inn. Spenningen synker øyeblikkelig til langt under 12 volt, da forbruksbanken gjerne er mye større enn startbatt, og helt tom. Hos meg er start på 55A (Optima RedTop) og forbruksbank 320A (Haze GEL).

Spenningsfallet over ledningene, samt suget som oppstår i forbruksbank får releet til å bryte da spenningen går under 12,8V. Men startbatteriet er fremdeles nærmest fullt, og spenningen spretter over 12,8V. Så har du det gående en liten stund, inntil forbruksbanken begynner å få litt grunnlag.

 

Jeg har selvsagt tømt forbruksbanken noen ganger, ikke fordi det var en plan men fordi jeg kjørte gasskjøleskapet på 12V ubevisst ( kom borti knappen) å da var det ikke strøm igjen til å få ei lyspære til å gløde engang. releet redder hjemturen å fungerer fortsatt problemfritt. Det gamle forbruksbatteriet ble kassert i fjor litt på grunn av alder men ganske sikker har disse utladingene påvirket prosessen betydelig. Kunne i grunn vært kjekt med el rele som kobler fra batteriet ved en viss benyttet kapasitet, feks 30%.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...