Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Nå har vel jeg bare en 10 meter "liten" båt,uten invalidevisp foran,men dog med vribart og sterke 54 hk.. er vel misunnelig på de med store båter jeg da siden lo :giggle: Så for meg ut som om han ga gass med motorene bak,for så å prøve å justere med vispen?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å le av folk som tabber seg ut med båt, da jeg vet at det er fort gjort å havne i samme situasjon selv. Her har jeg imidlertid vanskelig for å skjønne at det er noen annen grunn til uhellet enn manglende kvalifikasjoner. Noe som er skremmende med tanke på båtstørrelse og motorkraft. Tenk hvor galt det kunne ha gått med folk i nærheten. I mine øyne har man større ansvar for å lære seg å manøvrere båten jo større båt man har.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er enig der,men som absolutt ALLE andre med båt,så har jeg også driti meg ut,og etter uhellet/episoden så klarer jeg å le like godt av meg selv som jeg gjør av andre :smiley: Så lenge det ikke er noe skader (det har jeg heldigvis unngått)Jeg har cruiset rundt i Østfold skjærgården i 20 år nå,og det er vel ikke til å stikke under en stol at de store,dyre båtene med uerfarne skippere har det blitt fler av.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

. I mine øyne har man større ansvar for å lære seg å manøvrere båten jo større båt man har.

Så bare man har liten båt er det ikke så farlig da eller?

 

Sjøveisreglene er jo klare. Det skal være kompetent mannskap.

En slik båt som dette krever D5L der det kreves dokumentert fartstid fra egen båt eller praktisk utsjekk

 

Jeg tenker at i en slik situasjon kan det koke litt for en uerfaren. Situasjonen hadde enkelt vært løst ved å sette bakk på en motor og vridd skuta. Kanskje så enkelt at fører ga gas feil vei?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at i en slik situasjon kan det koke litt for en uerfaren. Situasjonen hadde enkelt vært løst ved å sette bakk på en motor og vridd skuta. Kanskje så enkelt at fører ga gas feil vei?
Jeg tenker at man med en så stor båt burde ha trent såpass at man klarte å unngå dette. Hva er det egentlig ved situasjonen som gjør at det koker for en uerfaren?

 

Jeg kommer sikkert til å gjøre lignende tabbe selv, men det at jeg ikke er vant til å håndtere båten min blir i såfall en mager trøst.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at "pene mennesker" med merkeklæt og i tillegg har en båt større en gjennomsnittet, nyter utrooolig stor respekt i enkelte kretser på dette forum. At de samme "peningene" avslører sjømannskap hinsides alle grenser synes derfor ikke å bety noe. Hendelig uheld kalles det bare da.

Da er det mer nærliggende å idiotforklare mannskap på redningsskøyter, fergemannskap og andre som har sitt yrke på havet.

At Borgen ble nevnt var selvfølgelig ironi, men visse assossiasjoner fra en tidligere tråd fikk jeg på ett par av innleggene i denne tråden.

Det er selvfølgelig både menneskelig å lov å gjøre feil for alle, men når man har kommet dithen at 62 fot er båtstørrelsen man føler er passelig, bør man jaggu meg klare å holde seg unna andre båter , "faste installasjoner" og inkludert hendelser som dette!

Samme regler gjelder for alle båtstørrelser, men konsekvensene ved at man ikke har full kontroll på sin egen skute

blir ikke helt den samme.

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer har lært mig:

 

Idioter findes i alle samfundslag. Kloge og gode mennesker ligeså.

 

Alle kan lave fejl. Selv jeg...

 

En dag var jeg på vej ind i havnen efter en test-tur tidligt på sæsonen. Jeg var alene i båden og kørte lidt på rutinen. Kom lidt for tæt på en sejlbåd i et venstresving og ramte hans bov-anker med mit søgelænder agter. Frygtelig høj lyd! Ejeren af båden kom styrtende ud og forbandede mig højlydt. Heldigvis ingen skader på hans båd, men et bukket stålrør på min. Hvis nogen havde filmet dette havde jeg lignet en idiot.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt Rogeri! Du argumentere som om du lever i steinalderen.Hva har merkeklær med dårlig sjømannskap å gjøre. Hvis du ser på de som seiler aktivt, så har de merkeklær i "hue og ræva", og dette er folk som er sjøvante så det holder. Du må da forstå at selv om folk har fete båter/dyre klær, så er det ikke dårlige folk for det.

Det vil alltid være folk med uforskammet mye penger, og det er like stor forskjell mellom dem som det er mellom "vanlige folk" Missunnelsen er jo større enn sexdriften til folk, og derfor blir skadefryden så tydelig når en stor flott båt går på grunn eller skades på annet vis.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at "pene mennesker" med merkeklæt og i tillegg har en båt større en gjennomsnittet, nyter utrooolig stor respekt i enkelte kretser på dette forum. At de samme "peningene" avslører sjømannskap hinsides alle grenser synes derfor ikke å bety noe. Hendelig uheld kalles det bare da.

 

En av "peningene" i merkeklær.

 

kongharald.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har vel jeg bare en 10 meter "liten" båt,uten invalidevisp foran,men dog med vribart og sterke 54 hk.. er vel misunnelig på de med store båter jeg da siden lo :giggle: Så for meg ut som om han ga gass med motorene bak, for så å prøve å justere med vispen?

 

Invalidevisp var et bra uttrykk, det skal jeg aldri ha :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så bare man har liten båt er det ikke så farlig da eller? Sjøveisreglene er jo klare. Det skal være kompetent mannskap. En slik båt som dette krever D5L

Nå vrir du på det. Enig med Oivind i at det blir viktigere å lære seg å manøvrere jo større båt man har. Konsekvensene kan jo bli helt andre. Når man ligger fortøyd i ei populær uthavn i juli kryr det av unger og ungdommer i joller. Du mener vel ikke på alvor at det skal stilles samme krav til førene av disse jollene som en som fører en NW 420?

Det med D5L er jo en annen historie. Mener du at det er en god kvalitetssikring av båtførerkvalifikasjoner?

 

 

Med all respekt Rogeri! Du argumentere som om du lever i steinalderen.Hva har merkeklær med dårlig sjømannskap å gjøre.

Så så, ikke så hissig! Vi som ikke er så vel bemidlet må jo få lov til å ha noen komplekser :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå vrir du på det. Enig med Oivind i at det blir viktigere å lære seg å manøvrere jo større båt man har. Konsekvensene kan jo bli helt andre. Når man ligger fortøyd i ei populær uthavn i juli kryr det av unger og ungdommer i joller. Du mener vel ikke på alvor at det skal stilles samme krav til førene av disse jollene som en som fører en NW 420?

Det med D5L er jo en annen historie. Mener du at det er en god kvalitetssikring av båtførerkvalifikasjoner?

 

Sjøveisreglene stiller samme krav. Ethvert fartøy skal føres trygt, og godt sjømannskap skal alltid ligge til grunn. Jeg trodde det var allment kjent. Her er Sjøveisreglene. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html

 

D5L er etter mitt skjønn av de bedre kurs jeg har tatt. Kravene til praktisk kunnskap er allment tilgjengelig. Det hender skippere med D1 smeller i brygga også :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følger en med litt nøye på hva kapteinen på skuta gjør, så bruker han faktisk ikke baugtruster, men kun akter. Med vind i front sb side, etter vimpelen hans å dømme, så sliter han med å få rettet opp baugen og få riktig vinkel inn åpningen.

Det kan godt hende han har problemer med bb motor, redusert manøverevne, baugtruster som ha vondt i viljen, vind fra sb i et enormt vindfang av en båt. Vinden kan være betydelig sterkere enn hva vi får inntrykk av.

Det er mange grunner til at ting går galt, som ikke er synlig for oss utenforstående.

Link to post
Share on other sites

Var litt overdrevent med uttrykket kanskje :lol: Men har sett "joller" på 18-20 fot med mixmaster i baugen,og da lurer jeg litt på egenskapene til de som styrer skuta.. Hva gjør de når ting slutter å virke? Og ting slutter som regel å virke når man trenger det.Ser helt klart fordelen med visp på større båter,og særlig de med 1 motor,Og hvis jeg noen gang skulle bli erklært sinnsyk,gå å kjøpe meg en båt på 50 fot eller noe så kan det vel hende at jeg hadde satt pris på de hjelpemidlene som fins :wink: Men poenget mitt var vel egentlig at han ikke hadde helt kontroll på hverken motorer foran eller bak.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Myntet på meg? Har ingen erfaring med visp,og har heller ikke noe behov. Jeg kjenner mine egne begrensninger når det kommer til båt/manøvrering.Ikke har jeg noe båt som trenger det heller... Du har vel antagelig baugpropell da? :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

De som mener baugpropell er for "pyser", prater mot bedre vitende. Jeg har ikke baugpropell selv, men hvis jeg skal ha den båten jeg har i noen år til, vil jeg vurdere å få det montert. Det er ikke så veldig mange ganger i løpet av sesongen jeg trenger det, men når det blåser hatter og høy, hadde det vært kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende han har problemer med bb motor, redusert manøverevne, baugtruster som ha vondt i viljen, vind fra sb i et enormt vindfang av en båt. Vinden kan være betydelig sterkere enn hva vi får inntrykk av.

Er ikke godt sjømannskap å kjenne sine begrensninger også? Med en baugpropell som ikke virket, en babord hovedmaskin som ikke virket og sterk sidevind, så burde han kanskje blitt i havna?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg mener absolutt at større båter har behov for de hjelpemidlene som er tilgjengelig,(det har jeg også sagt før) men jeg mener at ALLE(les fritidsbåt) som har båt bør kunne klare å manøvrere den uten alle hjelpemidler også for sin egen og andres sikkerhet,Og til Motor.. : hvis du tror at min trebåt på ca 5000 kg er en lek å manøvrere i litt vind og strøm,så tar du vel feil :smiley: Har hatt båter fra 10-33 fot i rundt 20 år nå.. så litt har jeg lært meg på disse årene, og masse mer skal jeg lære :thumbsup: Hvis noen føler seg støtt av mine innlegg så beklager jeg dette.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Ikke er jeg støtt og ikke skal jeg gå inn i en diskusjon om hvor lett din båt er å manøvrere. Har aldri vært uheldig selv men må si at i vispe foran gir økt sikkerhet og brukes ved behov. De som ikke har vispe er opptatt av hva vi skal gjøre når den ikke virker.. Det er patetisk og vi stiller ikke spørsmål ved hva andre skal gjøre når roret ikke lystrer pga en defekt. Vispa er like driftsikker som annet manøvreringsuttyr på båten. Uhell skjer fordi fører ikke vurderer riktig i forhold til hva han har av hjelpemidler i situasjonen han setter seg i.

Link to post
Share on other sites

Har aldri sagt at den vispen er en uting,men jeg mener at det er et hjelpemiddel som blir "misbrukt" i den forstand at mange stoler for mye mye på tilleggs utstyret og ikke båten som en båt,hvis du skjønner? Aldri i verden om en 20 fots båt har behov for visp... men at det kan være kjekt å ha i noen situasjoner ? selvfølgelig.. Selv er jeg på sjøen fram til slutten av desember,jeg jakter sjøfugl,og har en Scand 550 som jaktbåt.. er ute i myyye dårlig vær med den, har jeg aldri savnet baugpropell på mine båter.Men den dagen jeg går til innkjøp av noe som er virkelig stort og tungt,så skal den selvfølgelig utstyres med en eller to foran i tillegg :smiley: Som en tilleggssikkerhet..Men kommer ikke til å skjære høl i trebåten for å få noe hjelp til å legge min lille 10meter båt inntil fjellet.... >riktig god jul videre :santcheers:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...