Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Synes i grunn alle bør tåle å bli ledd av innimellom, kan godt hende man ler litt selv og når en har fått det litt på avstand.

Dreggshow er underholdene, det er bare å innse at vi noen ganger er den som desverre står for underholdningen. Jeg lo litt av det første innlegget å jeg kommer til å le av slike ting i fremtiden og.

Link to post
Share on other sites

Hei 8-12fm

 

Både ja og nei,en liten trebåt blir ikke påvirket av vind på samme måte som en stor tupperware gjør samt at konsekvensene av grunnstøt og litt dunking her og der er stort sett ingen big deal.

 

Kjøpte selv min første trebåt som 14åring,en roland 23 med 8-12fm en kjempefin nybegynnerbåt som tålte en trykk...

 

Gikk på et kjent skjær "kobbernaglen" i kristiansandskjærgården så det smalt med nevnte båt,bakket av og tøffet videre,hadde dette vært med plastbåt så ville det vært en fuktig opplevelse.

Link to post
Share on other sites

,en liten trebåt blir ikke påvirket av vind på samme måte som en stor tupperware gjør

Nå har jeg aldri kjørt trebåt, men er det veldig forskjellig fra plastbåt med tanke på vind og størrelse? Min erfaring er at jo større båt jo mindre blir den påvirket av vind - det er større masse som skal flyttes og mer motstand i vannet. Naturligvis er også vindfanget større, men ikke så stort at båten sklir rundt som en kork.

Link to post
Share on other sites

fenri ikke vondt ment men dette har du ikke peil på. Har vel hatt 4båter med denne FM motoren å plastbåten er den som har tålt en landføling. Å etter min erfaring så er båter i klassen 30-40fot lettere å manøvrere da de som regel har motor nok samt akter/baug thrøster. FM 12hk vridbart annlegg å 2,5tonn med båt sier seg selv ikke er en enkel sak å fin manøvrere med litt strøm å vind da du rett å slett ikke har hk nok. Måtte stoppe ved 40fot da jeg ikke har stått bak roret på noe større :wflag:

Link to post
Share on other sites

Hehe stemmer sikkert det fm :thumbsup:

 

Konskvensene er bare så utrolig mye mindre med en liten trebåt,hatt flere trebåter fordelt på 10sesonger før det ble plast, så ørlitegrann kan jeg...

 

Prøvd å ligge med vinden å fiske i en plastbåt? Det driver litt mer en ei lita sørlandssnekke....

 

At man må planlegge litt da en trebåt siger mer en en tilsvarende plastbåt sier seg selv ja,er det vanskelig i forhold til en plastbåt med trøstere,det er veldig anderledes og man må tenke litt tidlige en med en tilsvarende plastbåt derfor er tresnekke en bra båt å øve med...

 

At en plastbåt tåler mer en en solid trebåt er iallefall bullshit.

Redigert av fenri_s (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor alle båter som virkelig blir brukt å får juling er laget av tre vel? :giggle: Ta en polar 20 i plast så kan du sammenligne med sørlands snekke i tre. Glir ikke av mer eller mindre i vinden. Tre er tyngre å suger adskillig mer vann. Derfor vanskeligere å manøvrere med samme motor å kansje derfor glir lettere av for vind når den er 600kilo lettere

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ta polaren din å dra i arktiske strøk iom at den er så solid. Hva slags båttype var det tidliger polarekspidisoner brukte å frøs inne i isen med hmmmmm..

 

fiskebåter i tre har vi jo heller aldrig hørt om,å de er jo ikke ute i hardt vær....

 

å tidlige redningsskjøyter hva var det nå igjen de var lagd av,hmmm....

 

 

for øvrig en døfødt diskusjon,da jeg har en ganske god magefølese på at vi ikke blir enige :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukket to ribben, en finger og så har jeg slått hull i hodet som liten. I tillegg kommer jo alle kuttene jeg har fått når jeg har lekt med kniv og litt neseblod.

Jeg begynte min karriere med å knekke fremmedlegemer på skolen, og det begynte med knekte kritt og blyanter. Det ville liksom aldri ta slutt og jeg har knekt ski, staver og masse greier.

På sjøen har jeg veltet med kano, glemt å henge ut fendere, glemt å ta inn fendere og masse greier.

Men bank i bordet, jeg har aldri klart å legge til med båt feilfritt hver gang, og derfor regner jeg meg selv for å være temmelig perfekt. :lol:

Link to post
Share on other sites

At en plastbåt tåler mer en en solid trebåt er iallefall bullshit.

 

Brødrene Wright lagde fly av tre.

Ganske snart begynte man med aluminium fordi det er lettere og sterkere.

Nå er det i større og større grad kompositter som gjelder fordi det er lettere og sterkere.

 

I båt er tre et særdeles uegnet materiale til alt annet enn dekor.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ta polaren din å dra i arktiske strøk iom at den er så solid. Hva slags båttype var det tidliger polarekspidisoner brukte å frøs inne i isen med hmmmmm..

 

Du kunne ikke tenke deg andre årsaker til at Amundsen og Nansen benyttet trebåter..? For eksempel når første plastbåt ble produsert? Og nyere redningsskøyter blir selvfølgelig ikke laget av tre da det ikke lenger finnes trær. Egentlig en ganske dustete diskusjon, enhver båttype/konstruksjon har sine fordeler uansett om de er bygd i tre, plast, aluminium eller stål, men å bruke tidligere polarekspedisjoner som argument for trebåter synes jeg er litt søkt.

 

Ellers så er jeg kjempeglad at det finnes så mange på sjøen som aldri har gjort noen tabber eller noensinne kommer til å gjøre tabber. Det gjør båtlivet mye bedre og enklere for oss som har tabbet oss ut. I edru tilstand...

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er ingen av oss tobeinte feilfrie. Tar bare noe tid før tabbene gjør seg gjeldende.

 

Selv Picasso gjorde feil da han malte. Han klarte å dekke over tabbene slik at ingen den dag i dag har oppdaget hvor disse er.

 

Og se bare på meg selv med alle mine skrivefeil og hvordan jeg prøver å skjule disse ved å late som at jeg forstår det norske språket :cheers_wine:

Redigert av Jawik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vel.. jeg startet medeier på en nidelv 24 for 25år siden, siden har jeg hatt tresnekker, treplattgatter og litt joller/passbåter... Alltid har jeg brukt rundingsbøyer, flåter osv osv for å øve meg med nye båter....

Men for noen år siden tok jeg steget opp til 43 fot mad stål. to motorer, forholdsvist lavt tyngdepunkt og ikke store vindfanget, skulle sørge for at jeg mestret dette bra...

Kan jo hende jeg er særdeles klønete, men å si til meg at det er lettere å lære seg å føre en svær båt enn en tresnekke på 24 fot, vel da skjønner ikke jeg noe..

Men; at en kan utføre mer eller like presise manøvreringer etter at man har masse erfaring, ja det er jeg sikker på...

Nå driver jeg å monterer truster foran samt hydrauliske kontrollere... Og jeg er sikker på at jeg dårligere til å føre båten til sommeren en jeg var sist sesong..

Dette for at det kreves litt mer for meg å koordinere 2 sett med doble spaker, ror og baugtruster samtidig med 8 meter foran og 6 meter bak meg, enn jeg sytes det var med tresnekka som jeg stå med et bein på vridningen og rorkulten i den andre... :cool:

 

En annen ting med mye båt for oss som er ferske med det, er vissheten om at om en gjør en feil, er det bare å stå midt i båten og vente til skadeomfanget viser seg...

I snekka kunne jeg ta spenntak og dytte fra... med de 15 tonna jeg har nå, vel da går et bein eller noe hvis jeg prøver å leke helt.. Så konsekvensene av småfeil er ofte mer endelig.. en kan ikke alltid strekke seg ut til rekka og hive imellom en fender eller båse hvis en har feilberegnet eller vært uoppmerksom...

 

Til slutt; ja jeg har kjøpt større båt en jeg mestret... hovedsaklig for at jeg skulle bo i den og jeg hadde jo blitt fortalt det var plankekjøring for meg som kunne plassere den flatbunna plattgatteren med strak aksel og et frimerkeror hvor jeg ville....Men etter et ublidt møte med ei brygge, en fjellknatt fant jeg ut at erfaring tar TID!! :blush:

 

Forøvrig fatter ikke jeg heller hvorfor båten på videoen til trådstarter var borti den moloen jeg heller... (Men de fattet sikkert hvorfor jeg kjørte brygga de som så det heller) :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

hei Muligan og vinkelanke.

 

Jeg foreslår at dere tar kompositbåtene deres,være seg glass,karbon eller kevlar og tar dere en tur i arktiske farvann og overvintrer en sesong i isen,ikke særlig spent på resultatet for å si det sånn hehe...

 

Jeg er fullstendig klar over at moderne båter lages i kompositt/alu da det har en betydelig høyere styrke i forhold til vekt,det du ikke må glemme er at dette er døde matrialer som ikke tåler de samme bevegelsenne før det sprekker,ta feks hurtigbåten mastercat som gikk kristiansand-hanstholm,denne måtte sveises etter hver harde overfart da aluen ikke tålte slagene i skroget.

 

Så til min opprinnelige på stand så står jeg steil på at en trebåt er en mer egnet begynner båt da konsekvensene er mindre av typiske begynnerfeil som smelling i brygga/svaberg osv en på en tilsvarende plastbåt.

Link to post
Share on other sites

Nå var Fram ikke en vanlig båt. Den var spesialkonstruert nettopp for å fryse inne. Den inneholder enorme mengder forsterkninger. På grunn av at den er konstruert for å presses opp av skruisen er den også meget rank.

Det er ingen heksekunst å bygge en båt i komposittmaterialer som tålte det samme. Den hadde bare blitt mye lettere.

Link to post
Share on other sites

Sterk kost å kalle noen for treskall med bakgrunn i et videoinnslag. Og så vidt jeg kunne se var denne på vei ut av marinaen og feilbedømte åpningen mellom moloen. Er det virkelig blitt slik at vi på an manns bekostning gasser oss i disse videoene som blir fanget opp :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei muligan

 

Til det med treverk i fly,her vet du virkelig ikke hva du snakker om,jeg flyr selv småfly og er over middels inntressert i fly .

 

Hva Tror du matrialet i noen av de heftigste moderne aerobatic flyene er laget i,å da snakker vi 14g+ belastning før det ryker,tre var det vist ja....

 

Tidlige jagerfly av feks typen vampire som tåler mye fart og trykk hva er de produsert i,å jaa tre var det ja....

 

Du har selfølgelig rett i at kompositt er et sterkere matriale i forhold til vekt,men tre i fly skal du virkelig ikke kjimse av...

 

Ser ikke så mange isbrytere i kompositt,så at det skulle være en smalsak å lage en båt i kompositt som tåler trykket av skruis tror jeg er feil...

Link to post
Share on other sites

Til det med treverk i fly,her vet du virkelig ikke hva du snakker om,

 

Da er det godt vi har slike opplyste som deg til å forklare.

Sist jeg fløy Airbus var den laget av aluminium og kompositter.

Og siden du vet alt om fly har du sikker fått med deg Slingsby Firefly og Gripens byggemetoder.

Jeg kjenner til byggemetodene med stripsing og har brukt noen liter Aerolit. Joda, det blir styrke i slikt, men det brukes ikke i serieproduksjon av fly. Det er, strengt att, en komposittkonstruksjon det og.

Er bilen til Sebastian Vettel bygget av tre? Nix. Kompositt. Epoksy og aramider/karbo.

Er Offshore 1 båtene bygget i tre? Nix. Kompositt. Epoksy og aramider/karbo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...