Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Det finnes to typer skippere. De som har gått på grunn og de som ikke har gått på grunn ennå. Gammelt bengalsk jungelordtak :yesnod:

 

 

Feil Bitteliten

 

Det finnes 3 typer skippere: De som ikke har gått på grunn ennå, de som har gått på grunn og så til slutt de som kommer til gå på grunn igjen. :yesnod:

Siden jeg har allerede har hatt grunnberøring (se her ), tilhører jeg selv helt klart siste gruppe. :wflag:

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Anbefaller kombispaker, blir enklere å hente ut kreftene ved finmanøvrering.

ja det hadde vært et ønske... men jeg fikk kjøpt alt jeg trengte her inne... og jeg tror ikke hydrauliske(hynautiske) kontrollere leveres som 1 spaks...

 

Uansett, så tåler gearene mine rundt 1000 omd/min inn og jeg har tomgang på under 500... så jeg prøver hvordan det er med feks 800 omd/min når jeg nærmer meg tillegging og bruker FF - N - REV for å pulse meg inn/ut og rundt...

Men det må jeg bare begynne å øve på....

( de gamle kontrollerene jeg hadde var jeg aldr sikker på om jeg hadde de forover, fri eller bakk.. det var litt mer spennende en jeg satt pris på :sweat: )

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

jeg tror ikke hydrauliske(hynautiske) kontrollere leveres som 1 spaks...

Jeg tror nok du skulle fått det til med det systemet fra ZF som jeg har, de leverer aktuatorer til det meste, har sett samme system på passasjerbåter på over 100 fot. Men det får vi eventuellt ta i en annen tråd :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva med meg som har gått på grunn hele 4 ganger i ukjent farvann de siste 4 årene? Er jeg som utlært å regne?

Du kan jo foreta en kontrollert grunnstøtning så snart som mulig og bli ferdig med dette for i år. Ellers kan du jo, som den stabile personen du viser deg å ha vært, risikere å måtte vendte helt til siste båtdag og da blir du jo helt sikkert forvirret når stabillitetskurven avviker fra det normale. Nei - få dette overstått snarest (i ukjent farvann, for dette nytter det ikke å jukse med) er nå mitt råd om det er verdt noe for deg.

 

Utlært ? Ikke godt å svare på, men øvelse kommer ved egen erfaring :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei, intet kan erstatte det reneste svineheld.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja stakkar. Tipper han fikk hetta jeg da han merket at båten ikke lystret ror. Burde vel backet opp med stb motor. Lett å si i ettertid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er det noen trebåter som har forsøkt seg på en polsafari.

Halden trebåtfestival neste! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...